Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Favorit nestartuje

Od: greg* odpovědí: 56 změna:

Vím,že už to tady bylo několikrát.

S autem jsem jednoho dne přijel k baráku a zaparkoval a o týden déle jsem ho zkoušel nastartovat a nejde.

Je to favorit s karburátorem!

Baterie Plně nabita! vyzkoušeny dvě baterky!

1) měnil jsem poté svíčky

2) měnil jsem kabely

3) kontroloval jsem zasunutí všech kabelů

4) doléval jsem benzín

5) měnil jsem cívku z jiného funkčního favoritu

Nic nepomohlo a favorit nechce nastartovat.

Abych to popsal : Po otočení klíčku STARTÉR TOČÍ ale Motor to nenatočí ...

Co stím? Co dál dělat ,Co zkontrolovat či vyměnit

Díky

doplněno 15.11.12 17:15:

Tak pro doplnění není to favorit na běžný ježdění ale na hobby autokros.Mam ho chvíly a nevím co je to za rok výroby je to auto bez papírů.

U minulýho majitele jsme to normálně nastartovali a vjeli na vlek.Doma jsme z vleku sjeli a jezdili kolem baráku pak jsem ho zaparkoval u baráku a asi po týdnu ho zkoušel znova nastarovat a nejde.

Karburátor má mit prý spřažený klapky.

Dneska :

Měnil jsem víčko rozdělovače.A opět to nešlo natočit,tak jsem odělal vzduchovej filtr a koukal na mě karburátor.Vzal jsem WD40 a prostříkal jsem mechaniku okolo karbce.Všimnul jsem si že v brzký době bude potřeba vyměnit plynový lanko už je hodně roztřepený.pak jsem koukal na tu klapku co je na karburátoru a zjistil jsem že se asi nějak špatně otvírá.Otevře se jen malinko přii startování .Nebyl jsem si jistej jak hodně se má otevírat tak jsem přijel s červeným favoritem kde jsem to taky rozdělal a porovnával jsem.Zjistil jsem že u červenýho se otevírá klapka víc ale to zase běží už motor takže jsem nebyl o moc chytřejší,byly jinačí podmínky.

U fialovýho na autokros jsem zkoušel pak několikrát nastartovat motor a už je to lepší už to dělá pf pf pf pf ppfpfppfpfpfppfppf nejdřív jako by snad i na dva válce a i otáčky se zvednou a pak z karburátoru vystříkne gejzír benzínu a motor chcipne.

Tak chyba bude asi někde na karburátoru.

Aspoň nějakej pokrok že už to dělá pfpfpfp pf pfffpf a né jen startér eeeeeeeeee tak jako včera

Když se to povede vložím sem fotku karburátoru...

co dál,popravdě nerozumím karburátorům takže rady spíše laicky vysvětlené děkuji

 

 

56 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

gumidek*

6x

A co karburátor? Hledejte na poradně ve vyhledávání "gumidek favorit karburátor sytič". Nebudu to psát pořád dokola.

Je potřeba, aby byla bohatá směs. Opakováním sešlapovaní pedálu se motor uchlastává a nechytne. edním sešlápnutím před startem se aktivuje sytič a to tak, že se zaklopí horní vzduchová přívěra, zvedne tak v difuzoru tlak a strhne z trysky mnohem více paliva. Je potřeba tu mechaniku z venku karbu proloejovat WD-40kou nebo olejem na zbraně. Musí být seřízené ventily, tedy do roku 1993 jsou pravděpodobně všechny ocelové a tak se seřizuje měrkou 0.20. Pokud to někdo vylepšil, tak budou pod sacíma hliníkové a na nich je zase 0.25 a výfukové zůstávají 0.20.

Čerpadlo je z páčkou nebo bez. Máte problém a neuvádíte ani rok výroby! Do roku 1991 byla čerpadla z páčkou. Ideání je před startem napumpovat, až jde páčka ztuha nahoru (klade odpor). Je na cívce zaaplování napětí? Pár lidí si to zabezpečuje tak, že tajným vypínačem odpojí cívku zapalování. Možné problémy na kontaktu vypínače nebo přívodech, pokud to nějaký kutil udělal blbě).

Kabely TESLA,zapalování Hannhart Morkovice (ve znaku "hm"), je nutný seřízený předstih,...

Prostě sundej víko filtrboxu a po sešlápnutí plynu musí zavřít ta horní hliníková klapka na karbu. Pokud nezavírá, tak je prasknuté pérko, nebo je mechanika zatuhlá špínou (vyčistit namazat). V zimě to bez sytiče nejde!

Je to Favorit s Pierburgem nebo Lekrem?

Není to Ekotronic s elektronickým servem místo sytiče?

Málo informací a hlavně žádná snaha ty informace zde pohledat v archivu. Psal jsem o tom skoro články! Tak hledej.

doplněno 14.11.12 21:50:

Ještě jeden poznatek. Pokud funguje zapalování, tak se při startování mírně pohybuje ručička otáčkoměru cca 1mm od dorazu tak jakoby pulzuje nahoru.

doplněno 14.11.12 21:53:

Jsou správně zapojeny zapalovací kabely?

doplněno 14.11.12 21:56:

poradte.cz/...
poradte.cz/...

doplněno 14.11.12 22:03:

poradte.cz/...

doplněno 14.11.12 22:04:

poradte.cz/...

doplněno 14.11.12 22:06:

poradte.cz/...

doplněno 14.11.12 23:00:

Sytič je tam vždy. Buď poloautomatický ovládaný plynovým pedálem, nebo u starších modelu do roku 89 manuální s ovládacím táhlem pod ovladačem naklápění světel. Jinak souhlas. Pumpováním pedálu se uchlastá snadno. Jedním stiskem zapnout a pak bez něj chytne na drc

doplněno 14.11.12 23:13:

Pokud jsi měnil tu cívku, tak si zkontroluj správné nasazení koncovky, aby neprobíjela.

Jak je v tématu "kolísání otáček Forman"

shademan
po tydnu je lepe prošlapnout parkrat pedal a startovat
cyril*

Který - brzdový a z jakého důvodu?

shademan
plynový naco brzdový?:D
cyril*

Tak to právě nevím a proto se na to ptám Vás.

shademan
aby se obohatila směs a lepe to chytlo
cyril*

To bych snad pochopil, ale jakým způsobem se směs obohatí?

gumidek*

To s tím pumpováním je spíše pro Š120. Favorit by se uchlastal. Je to jako rozprašovač u voňavek nebo čističe oken v domácnosti. V karburátoru je jednoduchá mechanická pumpička s vyústěním rozprašovače nad difuzor. Trohcu benzínu zůstane v plovákové komoře. Rychlími pohyby plynového pedálu pumpička začne stříkat palivo po asi 2ml. Je to k vůli rychlé akceleraci, kdy by prudce otevřená klapka mohla ochudit motor vzduchem a tak místo akcelerace by auto nejelo a zadusilo by se. Proto je tam ta pumpička na dodatečný nástřik paliva.

U Favorita jsou na sytiči dvě pérka. Sytič se ovládá plynovým pedálem. V sytiči (mechanice) je bimetalový pásek, který za tepla pérka přetlačuje. Nefunguje to zcela automaticky, ale pohyb je blokován stupňovitou vačkou (tedy plynovým pedálem). Pokud tedy přijedu domů se zahřátým motorem a zhasnu auto a jdu pryč, tak bimetal schládne a jedinné, co drží sytič vypnutý je ta stupňovitá vačka, která mu blokuje pohyb, ale pérko sytiče je studené a už na něj tlačí, že ho chce zavřít. Sešlápnutím plynového pedálu (stačí 10mm) vačka povolí a pérko sytiče (bimetal) vzduchovou přívěru zavře a tím aktivuje sytič. Nastaví otáčky volnoběhu na 2200ot/min a obohatí směs tím, že zavře přívod vzduchu a tím zvedne v difuzoru tlak. Při startování si to vezme více paliva a díky otáčkám se rychleji zahřeje.

Vše se tedy ovládá tuknutím do plynu. Pokud je sytič otočen teplotou na další krok, tak pedálem se odblokuje na něj. Pokud ještě není ohřátý, tak pedálem se nic nezmění (co se týče sytiče). Jinak se samosebou zvednou otáčky, když se pedál plynu sešlapuje.

doplněno 15.11.12 10:39:

Pozn.: Při jemném a pomalém pohybu plynu až na zem pumpička nestříká. Je to logické. Při pozvolném otevírání se stíhá přebírat směs paliva s přechodové štěrbiny až na dyfuzor. A prudkého sešlápnutí by se to nestihlo a chvíly by motor neměl směs. Tak je dodán tou pumpičkou, ale jen při prudkých sešlapech. Tedy když se stláčí pedál až na zem v 1 sekundě, tak stříkne a když v 3 - 5 sekundách a více, tak ani kapka.

shademan
večer jsem startoval škůdku asi po týdnu a bez napumpovaní bez šance

 

mowla*

1x

Palivové čerpadlo...

pepak*

Některé modely čerpadlo mají,některé nemají.Bylo by lepší vědět typ motoru.

gumidek*

A jak by jezdily bez čerpadla? Čerpadlo mají všechny :D.

Do roku 1991 s páčkou a odkalovačem mechanické rozebíratelné na bloku motoru,

Do 1993 s karbem bez páčky a odkalovače nerozebíratelné mechanické na bloku motoru,

Od 1993 s BMM vstřikovačem elektrické ponorné v nádrži

doplněno 15.11.12 11:02:

pepak: To neměl motor s karburátorem nikdy. Jak by ho ovládal, když neměl elektroniku.

doplněno 15.11.12 11:03:

Pepak: Každopádně tazatel pořád nereaguje, to miluju

pepak*

Já měl samozřejmě na mysli elektrické podávací

 


1x

Dobrý den,

Jako první bych volil zkoušku z vytaženýma svíčkama a zasunutáma "fajfkama" zda-li svíčky hážou jiskry, tím můžeme vyloučit chybu v el. okruhu zapalování

 

kdokoliv*

1x

To podstatné nebylo provedeno a to je VÍČKO rozdělovače = to bude ten problém! DÁT NOVÉ!

 

jabraka*

0x

Já mám s Favoritem(Formanem)zkušenost s vadnýmí kabely ke svíčkám a rozdělovači.Stačilo je dát přes noc na ústřední topení a bylo po problému.

Pak jsem vypozoroval,u svého a nakonec i u sousedky,že při startování je potřeba opatrně s plynem,rád se zachlastá.Pak to chce párkrát zatočit bez plynu(u Formana jsem myslím mechanický sytič neměl)a jakmile začne chytat,tak jen krátce nastříknu palivo.Pokaždé jsem ho nastartoval.

JABRAKA

 

shademan

0x
to bude uchlastaný nebo provlhlý rozdělovač,mám 120cku taky mám stejný problém někdy

 


0x

skusit jestli dává jiskru pokud ne skusit jinej palec a víko rozdělovače dále skouknout zda je v konektoru zapalovací cívky po otočení klíčku plus 12V pokud ne kouknout na pojistky a konektory v pojistkovce

taky preventivně proletovat spoje pojistkové skříně trpěli na studené spoje

gumidek*

Taky dobrý nápad s tou pojistkovkou. Ty staré typy na to trpěli nejvíce (válečkové pojistky). Ty nové na nožové pojistky už moc ne. .

Dalo by se to vyloučit tím, že bych vzal kousek drátu a propojil + baterky a svorku 15 na cívce. Pak to naskočí i bez pojistkové skříňky.

 

shademan

0x
tos zkoušels rano nastartovat?

 

gumidek*

0x

Tak to je jiná situace, pokud byl původní karburátor pozměněn. Původní karburátor pracuje tak, že 1 klapku ovládá plynový pedál a druhou ovládá podtlak v komoře. Fotka by hodně pomohla, co a jak tam bylo změněno.

Každopádně ta horní klapka sytiče (vzduchová přívěra) musí u studeného motoru zcela zavřít (nestane se to jen v létě, kdy je teplo). Zavře a nechá štěrbinu asi 1mm (jen v létě). V zimě musí zavřít a při startování pulzovat (zavírat a otevírat o 1mm). To dělá to malé černé UFO pro dvě hadičky. To je objemový ovladač. Bez něj je potřeba trochu držet plyn a počkat do ohřátí motoru, jinak zavřená klapka sytiče v zimě uchlastá motor. Tedy pracuje ten ovladač jen 20 sekund po studeném startu. Pak je na nic a není potřeba dále pro chod motoru.

Udělej fotky i bez filtrboxu, aby bylo na karburátor vidět ze všech stran.

doplněno 15.11.12 17:40:

Motor je jaký? U vodní pumpy je číslo motoru a typ. Hledej 781.135 nebo 781.136 (popř za typem znaky B M * )

greg*

781.135 je to číslo u vodní pumpy. Zítra nafotím ten karburátor,Tak myslíte že to bude karburátorem?

gumidek*

Pokud byl upraven, tak bude mít tyto vedlejší příznaky. Úpravou se rozhodí seřizovací prvky, které jsou nastavené na běžný provoz. Motor je taky upraven? Vačka? Ventily jsou seřízené (jsou blázni, co to seřizují na horkých motorech)? Chtělo by to projít vše. Ale s mími radami to spíše bude chodit jako běžný favorit. Chtělo by to odborníka na tyhle závodní úpravy. Pokud tě to baví, tak sežeň třeba na bazoši karburátor v origo stavu za 300 - 500kč, tady si kup potřebné nové díly www.amd-autodily.cz a nauč se karburátor rozebrat, vyčistit, vyměnit a seřídit podomácku. Mě to taky trvalo, ale naučil jsem se to a pochopil všechny funkce. Ono tam není nic navíc. Vše má svůj účel a skoro vše souvisí se vším.

Motor 135 by měl mít se standartním karburátorem výkon 43kW a s neřízeným katalyzátorem 42kW. Svíčky by měli být standartně BRISK D17YC a odporové kabely Tesla do roku 92 nebo svíčky DR17YC s odrušovacím odporem a bezodporový kabel Tesla od roku 92. Vždy tyto kombinace. Palec by měl mít v sobě odpor 5kΩ a víčko by mělo být s kvalitní hmoty EPODUR (odpuzuje vodu). Tedy výběr těchto dílů doporučuji z Hannhartu. Je to česká a kvalitní výroba, co vydrží pár let. Ve znaku mají HM v kolečku (viz jejich webovky). ETZ může zůstat původní. Je to to tranzistorové bezkontaktní zapalování (krabička z plechu vedle cívky). Cívku doporučuji opět od Hannhartu. Tohle je úspěch spolehlivého zapalování (chod,výkon,spotřeba,výdrž dílů pár let,kvalitka).

Karburátor se dá sehnat i nový, ale jen někde, kde dlouho ležel na prodejně původní originál Jikov Lekr. Ta čínská napodobenina za poloviční cenu se nevyplatí. Vůbec nejlepší je asi repase staršího. Karburátory se vychodí asi kolem 90 000km. Pak osičkami prolíná palivo a zvedá se spotřeba z 7 na 8 a více litrů /100km. Karburátor je tedy nejlepší přímo vymontovat na nějakém vraku Favorita, kde je ještě přístrojovka s nájezdem km. Pak se tedy pustit do repase. Je potřeba nové těsnění,jehlový ventil,plovák,obohacovač s těsněním,palivové jehlové sítko,odlučovač par (originál! cca 250,-kč je na něm datum výroby v ciferníkovém kolečku ... šmejd nemá žádný popis). Tady bych se pozastavil. Ty odlučovače par s číny jsou i nebezpečné. Po čase plast skřehne a víčko se odloupne a pak teče spousta benzínu vytlačována pumpou po horkém motoru a může způsobit požár.Pak je potřeba nový objemový ovladač a podtlakový ovladač 2.komory. Někdy je potřeba i nový celý bimetal sytiče, ale ty se moc nekazí, pokud není karb totální vrak. Tyhle součástky se výborně dají sehnat právě v www.amd-autodily.cz. Co nemají v e-shopu většinou taky seženou. Třeba šroubky.

Nastává samotné čištění. Na to je nejlepší ACETON. Je potřeba čistit rozebraný karburátor, protože aceton nemá rád některé plasty. Osičky a klapky se nedemontují, ale to najdeš vše popsané zde i s obrázky:

ulozto.cz/...

Pak na štěrbiny a kanálky je dobrý sprej od Tectane na čištění karburátorů a klapek. Má v sobě hlavní složku aceton. Akorát aplikační trubička je malá. Doporučuji použít čepičku a trubičku (červenou) z WD spraye. Je dostatečně dlouhá na prostříkání všech kanálků a i se do nich vejde.

Podložku z gumy pod karburátor doporučuji paradoxsně čínskou VIKU. Je dostatečně tvrdá a benzín ji nerozpouští a nedrobí, jako ty, které jsem vyskoušel předtím já.

Pak ti to bude jezdit jak víno. Jen kupuj origo díly, pokud to k něčemu má být. Jinak hodně se dočteš o karburátoru v literatuře od Andrta. Taky na uložto. Je tam i popis závad a jejich příčiny a odstranění.

Snad ti to pomohlo

 

princ*

0x

a koukal si se jestli ti netece nahodou voda do motoru?"pres hlavu poznas kdyz sundas saci a vyfukovy parohy a na to aby jsi to zjistil ti staci jenom ty saci parohy a nebo jestli mas na setrvacniku haluv snimac skus ho vymenit ale podle tohodle co rikas by jsem mozna myslel na tu vodu ta v motoru nehori pak to plive nespalenej benzin a z vyfuku jde bily kour juknout a vymenit to je pro me otazka max 1.5hodky kdyz se nic nepodela

gumidek*

Bílý kouř nám v zimě půjde všem (kondenz ve výfuku po mrazivém a chladném ránu). Hall karburátory nemají. To má jen Ekotronic (Favorit z 1992 roku pro Německo označení Le/LSe).

 

greg*

Svíčky jsou tam 3 bodový.Karburátor JIKOV.Spřažený klapky na karburátoru.Jiný úpravy co se týče motoru nejsou.

greg*
16.11.12 16:52

a

greg*
16.11.12 16:53

aa

greg*
16.11.12 16:53

aaa

greg*
16.11.12 16:54

aaaaa

greg*

Dneska jsem to zase zkušel natočit ,stejný jak včera tzn. pfpfpfpfpfpfpfpfpf jako by na dva válce.A pak z karburátoru vystříkne gejzír benzínu a chcípne to . Taky se mi dvakrát stalo že vyletěl z karburátoru plamínek asi půl metru vysoko.

gumidek*

Klapky tak úplně spražené nejsou. Jsou i nejsou. Klapka druhé komory (to je ta, kde není sytič a je tam nahoře taková sprška) se může otvírat jen za předpokladu, že bude klapka 1.komory otevřená od 60% - 100% (100% je svislá poloha). Pro klidnou jízdu se tedy toto řešení nehodí. Motor se zbytečně obohacuje a pak má problém. Je to tak na ty závody, kdy to dostává záhul a drží se to pod plynem. Jinak to funguje tak, že místo té pružinky je podtlakový ovladač 2. komory, který si pro svoje ovládání bere podtlak ze zakružkovaného naústku. Pak otevře 2.komoru jen při zátěži, když se jede do kopce nebo když se prudce zaakceleruje. Doporučuji tento systém později vyřadit a vrátit zpět podtlak (pokud se nebudou jezdit závody).

Tříelektrodové svíčky jsou to nejhorší, co může tento motor mít. Většinou jsou řešením problému. Vyměnit za BRISK (motor 781.135, že?) tedy pro něj D17YC.

K dalším fotkám se postupně vyjádřím dále

gumidek*

V této fázi je karburátor připraven ke startování. Vzduchová přívěra je místo svislé polohy (horký motor) zavřená tuknutím do plynového pedálu v době, kdy je motor studený. Sytič je tedy zapnut. Vzduchová přívěra je na vršku 1. komory ve které díky tomu vzrůstá při startování a běhu pístů vyžší tlak a strhne více paliva, aby motor naskočil.

Podmínkou je fungující objemový ovladač nebo se díky přívěře zavřené nadoraz motor po startu hned uchlastá a sám chcípne. Při startování a při pár sekundách chodu musí objemový ovladač přívěru do rytmu pohybu pístů přívěru otevírat a zavírat a vytvářet štěrbinu asi 1 - 1,5mm. Musí klapat. Termoventil pomáhá objemovému ovladači. Do ovladače totiž vedou dvě hadice. Termoventil tu jednu ucpává, aby neucházel tlak a ovladač fungoval. Jen při mrazech pod nulou termoventil otevře a přívěra je zavřená zcela a neklape do rytmu. Termoventil se po nahození elektriky do 5 sekund zavírá a je opět neprůchozí.

Jsou to věci jen pro studený start a chod motoru pár sekund. Nicméně i bez nich se dá nastartovat. Akorát motor se dle zvuků a otáček dusí a jakoby brumí br br br br br br br br a po ohřátí normálně přede. Tomu právě předchází to klapání přívěrou a funkce objemového ovladače. V nouzi stačí, když přívěra nebude nadoraz zavřená a bude tam štěrbina od začátku 1mm a při startování v mrazech s citem prsty zavřít.

gumidek*

Tato fotka není moc zajímavá, tak aspoň popíšu. Žlutá šipka ukazuje přítok paliva od pumpy na bloku motoru do odlučovače par. Slouží k tomu, aby se z paliva vyloučily bublinky a případná pěna. Vevnitř se vytváří vodní vír (tedy benzínový) a tímto roztočením výpary odchází středem zelenou hadičkou. Upravené palivo se odebírá ze dna odlučovače a pokračuje na vstup paliva do karburátoru. Ve vstupu je strčené jehlové velmi jemné sítko na kaly. Dá se vyjmout samořezným šroubem a vždy se montuje zpět nové. Ale i staré se dá použít, pokud sítko není protrhlé.

Fialová šipka ukazuje na obohacovač. Teď si přesně nevybavuji k čemu je dobrý, ale jeho špatná funkce se projevuje spotřebou a neklidným volnoběhem. Drží ho jen ty dva venkovní šroubky. Vyplatí se koupit nový k vůli spotřebě. Jeho membránka časem praská a tvrdne. Pak je průsak s krz ní a palivo učůrává nekontrolovatelně do sání a vyprazdňuje plovákovou komoru, která se musí neustále doplňovat palivem (z toho plyne ta spotřeba a moc bohatá směs, tedy i černé svíčky - MOŽNÝ PROBLÉM!).

Jinak je karburátor špinavý jako prase a měl by se umýt. Mechanika jinak zatuhne. Štetec, sklenička s acetonem a smetat to bláto. Aceton by neměl přijít na odlučovač par. Ten plast nemá aceton rád. Ostatní plasty ho snáší krátkodobě dobře.

gumidek*

Takže vlevo máme víko sytiče (zelené). Uvnitř je bimetal a tlačí a ovládá na mechaniku pod ním a ovládá klapku vzduchové příěry nad 1.komorou. Sytič je prohříván elektricky spirálou a chladící kapalinou (průtokem). Není tedy dobré mít delší dobu zapnutý klíček v zapalování. Jednak se potom po delší době s takto aktivovaným sytičem nedá nastartovat (ohřev sytič vypíná!) a taky hrozí spálení předehřevu sytiče, protože víko není chlazené průtokem vody. Voda ovšem není pro chlazení (to je vedleší efekt), ale slouží právě sytiči tak, že mu říká, jak horký nebo studený je motor a ta sytič dle toho nastavuje.

Jak mám nápis 1.komora, tak první "o" ve slově komora je v oblasti, kde jsou tři hlavní trysky. Jen jedna (ta spodní, co není vidět) má na svém okraji proti sobě dva zářezy. Vezmeš plochý šroubovák a jeho okraje musí zapadnout do zářezů trysky. Pak trysku vyšroubuješ ven a vykoupeš v acetonu a proštoucháš rybářským vlascem nebo štětinou z kartáčku nebo přírodního vlasu/štětiny ze štětce. Nikdy měděným vláskem z drátu. Poškrábou se uvnitř hranky a bude se tam více usazovat karbon (to černé, co máš všude a co dobře rozpouští aceton).

Co tedy dělat? :

Nejprve se nauč startovat z motorového prostoru. Budeš to potřebovat. Zařadíš neutrál, zatáhneš ručku (důležité oboje, aby tě Fávo nepřejelo) a seženeš si kousek lankového drátu a zakončíš ho faston konektorem. Dá se použít nějaký odstřižený zbytek třeba z bojleru nebo pračky nebo přímo z Fáva elektroinstalace na vrakáči. Je to pohodlnější. Odpojíš od startéru ten tenký drátek žluté barvy a místo něj dáš ten svůj. Pak druhý konec propojíš s + baterie a to je právě na startéru ta velká matice na kterou vede silový kabel od baterky. V ten moment začne startér točit motorem. Je tedy potřeba ještě zapnout klíček do polohy 1, kdy svítí kontrolky. Pak až startovat. Pravou rukou držíš drát na matici, aby startér jel a levou rukou ošaháš ovládací mechaniku 1. komory klapky pod sytičem. Je to taková houpačka (závaží, na kterém končí plynové lanko). Zhopnutím/zatlačením dolů a dozadu se plyn sešlapuje.

Tedy startovat umíš, tak si vyskoušej sytič. Rukou tedy sešlápni plyn na karbu a druhou jemně zatlač na vzduchovou přívěru a otevři ji do svislé polohy a drž ji. Pak pust opatrně plyn zpět (jakoby zavři 1klapku) a vzduchová přívěra ti pak bude držet ve svislé poloze sama. Pak sešlápni opět plyn a sama musí hned a rychle skočit a zavřít se. Pokud to dělá pomalu, tak promaž WDčkem.

To už tedy umíš taky. Tak nahoď motor. Aktivuj sytič zavření vzduchové přívěry a startuj, pokud budeš mít potřebu a bude se ti zdát, že je směs moc bohatá, tak tu přívěru jemně pootevři na ten 1mm štěrbiny. Měl by pak naskočit.

Taky se nauč karburátor v 1. komoře efektivně čistit. Na horkém běžícím motoru vohul plyn a zároveň prstem zavři vzduchovou přívěru a motor zadušuj. Nesmíš ale úplně do zastavení! Pořádně ho roztočíš, aby byl velký tlak v sání a pak drž plyn a zároveň mu zabouchni tu klapku přívěry a ten tlak bude tak velký, že vysaje veškeré nečistoty s kanálů. Je dobré mít vyčištěný acetonem vršek karbu a difuzory a tohle provést na závěr.

Tolik základního ke karbu a teď k tomu zapalování. Dokud tam nebudou ty svíčky, co tam být mají, tak nečekej zázraky.

Kde se seřizuje volnoběh víš. Máš to v odkazech v prvním příspěvku na fotce.

Pak dej vědět jak s tím bojuješ a případně piš mi do vnitřní pošty nebo lépe sem do diskuze, kde se dají vkládat obrázky.

greg*

UFFFFFFFFF vyčerpávající to všechno naráz přečíst to je jak z knihy. No jo čoveče tak já se do toho pustím zatím moc díky a budu tě informovat

gumidek*

Taky jsem si tím vším při ladění prošel (stahuju spotřebu při zachování výkonu) . Informuj, budu rád

greg*

Tak abych to schrnul co vše bylo zatím udělaný :


Baterie Plně nabita! vyzkoušeny dvě baterky!


1) měnil jsem poté svíčky


2) měnil jsem kabely


3) kontroloval jsem zasunutí všech kabelů


4) doléval jsem benzín


5) měnil jsem cívku z jiného funkčního favoritu


6) měněn karburátor


7) kontroloval jsem benzín jestli jde do karburátoru a zda svíčky házej jiskru - OK


8) měnil jsem filtr box ( z otevřeného vykuchaného na sériový )

9) měnil jsem víčko rozdělovače a palec

10) měnil jsem tu krabičku s bleskem vedle cívky a kontroloval jsem její ukostření

11) zkoušel jsem auto roztáhnout na laně

12) odělal jsem víko ventilů a kontroloval jsem jestli něco neulítlo

Díly byly zkoušeny vždy z funkčního favorita!

Co dál nevím si rady?! Napíšu to tu ještě jednou :

Normálně jsem přijel a zaparkoval vedle baráku ale už to nejde nastartovat.Startér točí jak blázen ale motor to nenatočí.

Je to favorit s karburátorem.Motor 135.

Je používán na hobby autokros ale nestavěl jsem ho já.Úpravy na motoru nejsou žádný!


Nic nepomohlo a favorit nechce nastartovat.

gumidek*

1. Jaké svíčky tam teď jsou? Typ a provedední elektrody (jedno,více bodová)?

2. Kabely jsou správně zapojené? Nejsou spřeházené?

7. Při pumpování plynem bylo vidět pod vzduchovou přívěrou, že palivo nastřikuje do komory?

10. Pokud háže jiskru, tak tato krabička je OK. Je to ETZ (elektronické tranzistorové zapalovaní bezkontaktní-indukční)

Na 1,2,7 odpověz, případně se rozepiš.

doplněno 24.11.12 20:14:

Odlučovač par funguje, pokud se karburátor plní palivem.

doplněno 24.11.12 20:16:

Dle bodu 6, že byl měněn i karburátor soudím, že je to motorem. Seřiď správné vůle. Při 5-20°C se seřizuje na všech ocelových (výfukové) 0,20 a na sacích, pokud jsou tvarem na pohled stejné taky tak. Pokud jsou mohutnější, tak na sacích 0,25 při všech teplotách okolí.

doplněno 24.11.12 20:19:

Pokud se ti někdy stalo, že z karbu vyprsklo palivo nebo plamínek, tak konečně seřiď ty ventilové vůle! Nějaký pako to před tebou udělalo blbě. Proto teď, když je zima motor neudělá kompresi a nezavře ventil (pokud už není propálený).

doplněno 24.11.12 20:24:

Raději vkládám správné zapojení kabelů, kdyby to bylo tím, ale ventily to budou, tak je omrkni.

doplněno 24.11.12 20:29:

Tady máš návod, jak ty ventily seřizovat správně:

poradte.cz/...

Při oddeklování víka zkus, jestli volný ventil má vůli. Dáš dva prsty na okraje vahadla a skusíš zhoupnout. Měla by tam být vůlička. Pokud není, tak je to jasné. Ventily nejsou seřízené, proto to nechytá.

greg*

Tak koukám,že to spolu dáme dokupy.Zejtra se pustím na seřízení ventilů

Ale jak říkám normálně jsem auto zaparkoval a po týdnu to nešlo nastartovat.Vůle ventilů se přece sama jen tak od sebe nezmění?

Ještě k těm tvejm dotazům...

Svíčky tam jsou nový jednobodový SUPER D15YC 1358

Kabely jsou správně zapojený

Jestli jde benzín do karburátoru jsem zkoušel tak že jsem odpojil jednu hadičku a startoval a benzín stříkal z hadičky ven

gumidek*

Pokud jsou špatně nastavený a někdo je nastavil za tepla a to v létě, tak te/d v zimě se ti rozhodily, že to nenatočíš.

Samosebou správně seřízené ventily se v zimě nerozhodí. To jen experti, co ty motory ladí pro závody dělají tyhle kraviny. Známá fáma o seřizování u teplého motoru tohle způsobí.

doplněno 24.11.12 21:46:

Měl by jsi použít D17YC (k vůli teplotě)

greg*

Abych ti řekl pravdu tak já to auto kupoval zhruba před měsícem jak napadlo nečekaně asi 30 cm sněhu .Auto bylo zachumelený a prý se sním asi 3 měsíce nehýbalo.Dala se tam nově nabitá baterka a na několik otočení klíčku auto naskočilo.

Tak když naskočilo když byl sníh tak mě nejde do hlavy proč teda nenaskočí teď když je teplejc a venku je +10

Hele zejtra zkusím ty ventily a zase se ozvu.Jinak máš ještě něco v rukávu kdyby to nepomohlo?

gumidek*

Víc mě nenapadá. Když tak bych napsal. Jinak projdi komplet ještě jednou vše na co jsem posílal odkazy.

doplněno 24.11.12 22:21:

Pokud se dlouho jezdí s nedovíracími ventily, tak se podpálí a pak je konec a je to na GO hlavy, tak se modli, aby to nebylo tohle...

greg*

Někdo mě na jiným fóru poradil:

Jestli to je auto ročník 93 nebo 94 mohl by to být snímač otáček v motoru, při starování to dělá dojem že tam není benzín takže to točí jen motorem a jinak nic. Já tuhle závadu měl a taky mě to vyděsilo...
gumidek*

To je ale případ stříkaček. Řídící jednotka neví, že se jí otáčí motor a tak nestříká palivo a ani nedává jiskru.

U karburátoru se to dá přirovnat k odpojení snímače otáček v rozdělovači. Z rozdělovače vede šedý stíňený koaxiální káblík do ETZ (krabka vedle cívky). Při poruše nebo odpojení ETZ nedává povely pro jiskru.

doplněno 24.11.12 23:33:

Já zase našel, že z podpáleným ventilem nejde studený motor skoro natočit. Hleden výraz podpálené ventily na skoda.panda.cz.

Jestli tomu tak je uvidíš až zítra, kdy skoukneš vůle. Pokud uvidíš, že nejsou, tak je to jasné.

doplněno 24.11.12 23:42:

Gregu, tady to máš pěkně okomentované. Ještě mě napadl špatný předstih. Jiskru to sice hází, ale ve špatnou chvíli:


doplněno 24.11.12 23:48:

Ještě mě napadlo k tomu předstihu. Když jsem repasoval rozdělovač a sundal ho z komínku, tak se mi povedlo ho osadit o 180° na motor. Startoval jsem a bez snahy, jako kdyby nebyl benál. Řemenice kliky totiž vůči vačce udělá dvě otáčky (teda naopak). A tak jsem to osadil v moment, kdy píst nebyl v HÚ.

doplněno 24.11.12 23:49:

Tedy dle zářezu na řemenici v hú byl, ale neměl pálit (dle postavení ventilů). Možná to bude tvůj případ...

doplněno 24.11.12 23:52:

Spíš bych postupoval zítra dle návodu z Macha, jak jsemvkládal ty obrázky z knihy, jak seřizovat, že když je stalčen 8 ventil, seřizuji 1 ventil. Je to lepší k vůli tomu, že jsou ventily stisknuty scela. Když se seřizují ve střihu, tak to dle mě není přesné a ono, ale taky to jde

greg*

Díky ale už asi před půl hodinou jsem na to taky koukal a uložil jsem si odkaz na plochu abych to zejtra našel.Aůe snaha se cení

greg*

Tak ještě zejtra zkusím vyměnit rozdělovač včetně komínku,abych nemusel ladit předstih

gumidek*

Najdeš to v andrtovi. Jinak 1 válec musí mít kompresi, zářez ukáže na řemenici motoru na 0° a rozdělovač taky ukáže palcem na zářez na okraji.

Pamatuj, že při jedné otáčce palce v rozdělovači událá píst dvakrát nahoru a dolu. Takže bacha, at si to taky o těch 180° jako já poprvé neotočíš :D

Víc toho tam na koumání není (pokud palivo a jiskra jde), zítra musí to šlapat

doplněno 25.11.12 00:07:

A nepovoluj svěrný šroub komínku rozdělovače (pod jeho tělem). Vytahuj rozdělovač i z komínkem od motoru. Jinak předstih rozhodíš.

doplněno 25.11.12 00:17:

Tak už je to dlouho, co jsem se tím zabíval. Teď už mi toi rok šlape bez problémů. Takže vše vydolovat naráz z hlavy a napsat to do jedné otázky nedovedu .

Vpoho, píšu to i pro ostatní, co si to vygooglí

greg*

ano mami né fakt díky jsem rád že máš čas poradit takhle v půl jedný ráno

 

buss

0x

A co tak zkusit vyměnit "odbublinkovač"?

greg*

ten plasták se může taky rozbit? měnil jsem celej karbec i stím odbublinkovačem tak bude v poho.

gumidek*

Je v něm kulička, která se časem omele a pak propouští do přepadu více paliva (pokles tlaku). Nebo se zanese sítko, které v tom plastáku je u dna, takže ano. I tohle se kazí . Rozhodně to nerozhodí motor. Max. zvedne spotřebu, nebo zneklidní volnoběh nebo zeslabí výkon, když je to přicpané nečistotama.

 

 

greg*

OPRAVENO! Večír když bude čas tak sem hodím fotku kde byl zřejmě problém

gumidek*

No vida, gratuluji . A kde byl problém?

 

greg*

Tak bych se svámi chtěl podělit kde byl problém...

Mam dva favority,jeden normálně na ježdění a druhej na závody.

Stím civilním favoritem běžně už asi 5 let jezdím,je super ,jezdí dobře a nikdy nezklamal.A proč to sem píšu...přestal mě jezdit závoďák tak první věc co jsem udělal byla výměna kabelů za jiné tak jsem je odělal a pak jsem nevěděl kam patřej kabely tak jsem si přijel s civilním favoritem a přesně jsem to okoukal kam kterej drát vede.Podotýkám,že oba dva favority jsou karburátorový.

Stále to nešlo nastartovat,měnil se palec rozdělovače a víčko rozdělovače.Zas nic... Tak pak se měnil karburátor,zkoušeli se svíčky a kompletní celá elektrika v autě( cívka ,ETZ,pojistky).Furt to nejelo.Tak nakonec sem dělal ty vůle ventilů a překostřoval tu krabičku s bleskem vedle cívky.A zas nic.

Až mě Gumídek poslal fotkusprávnězapojených kabelů na favoritoj.

Vzal jsem si tu fotku k CIVILNÍMU Favoritu a koukám na zapojení těch drátů a říkám si že je to nějaký divný.Že to Gumídekmusí mit špatně zapojený protože já to mam taky jinak zapojený a jede mě to krásně.Tak jsem šel na NET a hledal jsem fotky motoru fáček abych to porovnal.Zjistil jsem že jsem snad jedinej kdo to má tekhle zapojený.A vtom mě v hlavě blikla myšlenka že jsem ty kabely na závoďákoj zapojoval přesně podle Civilního favorita kde to normálně funguje.Tak jsem zkusil zapojit v civilním favoritoj kabely podle fotky kterou mě poslal Gumídek a favorit nešel nastartovat ,choval se úplně stejně jako závodní favorit.Prostě nejel.Tak jsem to zase vrátil zpátky a už to zase jelo.(Divné)

Tak jsem vzal kabely a zapojil na závoďáku přesně podle Gumídkovi fotky a VRM VRM VRM :D hnedka na první otočení klíčku to chytlo J neuvěřitelná radost.

Původní chyba proč to nejelo byla zřejmě v rozdělovači, ve víčku nebo v palci.Pak došlo k otočení kabelů a já hledal problém dál jinde.

Nedochází mě ale jak je možné že na civlním favoritoj mam jinak zapojené kabely než na závodním...

A když to zapojím tak jak to mají ostatní tak mě to nejede!

Tak bych chtěl poděkovat Gumídkovi i za trpělivost a ochotu řešit můj problém!

gumidek*

Nemáš zač. Jinak asi na tom civilním je špatně osazenej rozdělovač. Aby to fungovalo, tak jsou i jinak přepojené kabely. Hlavně nehledat v tom vědu. Nakresli nebo vyfot, jak jsou kabely jinak zapojené. To by mě samotného zajímalo.

doplněno 26.11.12 22:16:

Tak tam jsou dvě věci. Rozdělovač je osazen do výchozí polohy špatně. On se dá instalovat jakkoliv, když se palec točí, ale normálně se osazuje dle té podtlakové membrány dle mé fotky. To je základní montážní poloha.

Druhá věc je ta, že je otočen o 180°, takže 1 válec je jakoby šikmo přes střed víčka na opačnou stranu. Takto jsou všechny kabely. Proto to funguje, ale není to standart a způsobuje to opravářům zmatek.

Dle nálady si to oprav, at to máš předpisově. Fungovat to bude i tak .

Předstih rozhodíš při té opravě určitě, tak si ho dej v noci doutnavkou jako já a budeš ho mít přesný a zadara

doplněno 26.11.12 22:23:

Oprava: Otoč motorem na zářez v řemenici na 0 (to je ta čárka vpravo, opakuji vpravo ... stupnice je z prava do leva), aby byl 1 válec v kompresi. Povol komínek rozdělovače (dva spodní šrouby na 10 klíč). Povytáhni ho cca 40 cm a drž. Otoč palcem o 180° a znovu ho usaď. Při usazení se pootočí, tak s tím počítej dopředu. Tedy pootoč kousek mimo a při usazení se srovná.

Výsledek je ten, že při zářezu na řemenici a při kompresi 1 válce musí palec ukazovat na zářez na okraji rozdělovače a hlavně musí být současně rozdělovač v poloze viz. obr (červený favorit ... p.s. není můj ,mám zelenýho).

Pak bude seřízen na 0° předstihu a bude potřeba posunout na 2° a to už doladíš doutnavkou nebo strobákem

doplněno 26.11.12 22:26:

Takto se ten rozdělovač osazuje do výchozí polohy (obr vpravo):

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:
Otázky na téma vyfukova klapka

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]