Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proč nízkonákladové letecké společnosti musí šetřit

Od: ales odpovědí: 12 změna:

Letěl jsem před 20 lety s ČSA a později s Travel Service, kde občerstvení-catering byl součásní zpříjemnění zážitku letu pro cestující a nyní kvvůli snížení nákladů musí šetřit např. Smartwings nebo Rynair. Vždyť ekonomika v naší zemi je docela silná a dát každému alespoň odlehčené jídlo-malou bagetku s máslem, salámem a sýrem s kelímkem běžného Relax džusu, kávy nebo čaje by finanční rozpočet letecké společnosti nezruinoval ve střední Evropě. Dříve to bylo běžné při odletu z Prahy. Chápu pojem šetřit, ale tohle je už extrém a přitom lidé se bojí ozvat s kritikou a raději si to nechají líbit. Proč se musí šetřit v zemi která prosperuje po ekonomické stránce jako silná a pochopil bych tyto drakonické úspory spíše v rozvojových zemích Afriky než v ČR?

 

 

12 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x
avatar axus

Proc Dacia nenabizi supersporty?
Setreni nizkonakladovek je jejich byznys model.
Nemuseli by setrit, ale rozhodli se, ze je to pro ne z nejakych duvodu ekonomicky zajimave a ze je to segment trhu, kteremu se chteji venovat.
Omezovat tedy sluzby plyne jiz z jejich samotne definice.
Omezuji nebo zpoplatnuji naklady, ktere primo neprispivaji k preprave pasazeru.
Bez chlebicku a limonady doletite do cile stejne, jako s tim.
To jim umoznuje drzet ceny za prepravu nejnize, jak to je prakticky mozne.
A lide maji moznost rozhodnout se mezi levnejsi cestou s niklonakladovkou, priplacenim si u nich za sluzby nad ramec dopravy a nebo drazsi cestou s "tradicni" aerolinkou.
Rika se tomu neviditelna ruka trhu.
Kdyby to lide nechteli, nizkonakladovky tak jak je zname by dozajista neexistovali.

 

fik
hodnocení

2x
Vůbec nejde o cenu jídla, ta je zanedbatelná. To jídlo, ale musí někdo dostat na letiště, jde přes security, pozemní personál dostat do letadla, pak někdo po těch prasatech uklidit a zlikvidovat zbytky. Většina je ruční, lidská a tedy drahá práce.
A jen na okraj. Letadla nízkonákladovek jsou koncipovaná na maximální kapacitu. Tedy i modul kuchyňky je malý (vyrábí se pro Airbus v Plzni mimochodem) a ani by se tam jídlo pro všechny pasažéry nevešlo.
Ty kecy o chudobě dobře ilustruje růst počtu letecky přepravených pasažérů. Po propadu za covidu už jsme o 10% víc než před covidem a roste tempem cca 3.5% za rok. 2024: 9.4mld, 2025 (prognóza): 9.8mld, 2030 (predikce): 12mld.
Prostě už je to autobus. Hlavně v USA a Číně (Evropa je malá).
smode2
Makroekonomie funguje trošku jinak než vaše mikroekonomická bublina pane Fíku. Odvozovat chudobu/bohatství obyvatelstva podle počtu letů/pasažérů..to vám tedy řeknu..všechna čest*smich*
fik
Tvrdíte, že to, že se 82% letecké přepravy uskuteční na území EU, USA a regionu Asia-Pacific nevypovídá nic o výkonnosti ekonomiky daných zemí. Fajn. Další vaše smělá ekonomická teorie, jako u hypoték.. *smich2*
smode2
Ono by ani nevadilo že tomu nerozumíte, ale nenecháte si to vysvětlit a pak tady zbytečně lžete. Trošku více studujte;)
fik
Já už mám nastudováno dost. Nevešlo by se mi to pak na vizitku a na zvonek. :-P
Lžím blíže asi budou spíš ty vaše teorie, které jsou v rozporu s obecnými teoriemi různých disciplín ke kterým se tady vyjadřujete jako jediný neomylný polyhistor.
Vaše odpověď je i v kontextu otázky nesmyslná.

 

smode2
hodnocení

0x

Lidé chudnou v průměru stále více všude. Letectví je jen jedno z odvětví, kde se nastupující bída projevuje. Jste jeden z mála, který to zpozoroval. Ostatní (ti zabezpečení - většinou starší) vám budou lhát, že je dnes naopak nejlépe kdy vůbec bylo (protože pro ně takové tvrzení platí).

 

hodnocení

0x
avatar juraja
Hele, neptal jste se už?
poradte.cz/...

 

hodnocení

0x
avatar babajaga

Odpovědi Vám byly poskytnuty již v minulém Vašem dotazu /Ota/.

Když si někdo koupí za tisíce letenku, tu housku do sáčku si obloží doma taky. Nebo řízek. Nelétala jsem nikdy dlouhé trati, tak do 2,5 hodiny. Dříve /kolem roku 2005/ dávali všem zdarma bagetu, kávu, džus. Dneska dají asi v polovině letu aspoň kelímek vody, což lidé uvítají.

To pití je horší. Před odletem obsluha cestujícím poručí vyházet do pytlů láhve s pitím. Mám výhodu - průkaz diabetika. Tak mi pokaždé láhev jen prohlédli a vrátili. Nyní od 1.10. je již povoleno na letišti v Praze si s sebou na palubu vzít i nápoj v 1 láhvi do obsahu až 2 l. Tak už nebude žíznit nikdo.

Pokud pocítíte za letu hlad, můžete si jídlo za úhradu objednat. Většinou studené, obložená miska apod., ale jednou za letu roznášeli hladovcům i voňavé knedlo, zelo, vepřo. :-P Jaga.

mll

Prázdná lahev nikomu nevadí. A na letišti je vždy nějaký ten hydrant (i kdyby to mělo být na záchodě, ale co jsem viděl bývá nějaké pítko standardně). Asi někde ve třetích zemích bych to nedělal, ale v EU by problém být neměl. (Je fakt, že voda z letiště Tenerife chutnala a páchla tak nějak divně, hlavně hodně po chlóru.)

Tátovi se dokonce podařilo propašovat plechovku piva (nikdo jsme o ní nevěděli). Měl v plánu ji vypít na letišti před odbavením, ale na to se nějak zapomnělo. A až v Barceloně, když jsem přesýpal batoh poté co jsme snědli svačinu/oběd (dostal jsem na jednu cestu příruční zavazadlo navíc (asi abych nefrfňal, že mě přesadili), výborně, aspoň máme kam dát svačinu), jsem na ní přišel.

 

mll
hodnocení

0x

Tak si aspoň užívejte toaletu zadarmo. Někde psali, že Ryanair zvažoval o zpoplatnění toalety v letadle. A nevypadalo to jako aprílová zpráva.

Jinak jsem neletěl nikdy delší trasu. Nejdál letos na Tenerife a to je asi 5 hodin (právě s QS jenom tam zpátky s VY a přestupem v BCN, což je zhruba polovina cesty), to je pořád kousek (tolik trvá třeba cesta vlakem z Prahy do Vídně). Předtím nějakou tu dvouhodinovou cestu nejvejš.

Zase na druhou stranu letos v létě jsem zažil překvapení. To jsme jeli, respektive měli jet, ze Říma do Vídně. Vlak byl zrušený, nevadí, chytneme si ve Veroně druhou půlku, která zrušená nebyla (druhá půlka vlaku jela od Milána), ale to bych odbočil (prý jsme měli jet do Padovy, ale nikdo nám nic takového nenapsal, poslali jen odkaz do vyhledávače spojení, abychom si sami našli alternativu). Ta druhá půlka neměla lehátka (respektive měla jen jeden namísto dvou vagonů a to se tam měli narvat lidi i z té druhé půlky), my lehátka neměli (ono to zase neni tak levné a ve vlaku se někteří členové rodiny stejně nevyspí), ale spousta lidí ano. Ale aspoň to byly stará kupé typu sleepete co se daji sedačky srazit k sobě a lehnout si (cestou tam jela fungl nová souprava, která teda byla úplně šílená (nechal bych tím návrháře jezdit tam a zpátky každou noc, ať si plody své práce užijí), tahle stará byla lepší). Ale teď se dostávám k jádru věci. Ráno procházel průvodčí s občerstvením, nejdřív ho dával těm, co měli zaplacená lehátka, ale pak asi co zbylo, tak rozdával i ostatním (a asi toho bylo dost, dostali všichni), takže jsme dostali skvělou a vydatnou snídani - teplý čaj nebo kávu, housku s máslem a džemem a nějaký zákusek. Jinak jsme měli s sebou dost jídla, počítali jsme, že když ho sníme tak ve Vídni si koupíme.

Dřív to bylo ve vlacích nightjet normální i ve druhé třídě, ale to už nějaký rok neni. Stejně jako ve vlacích frecciarossa, kde člověk hned při nástupu vyfasoval uvítací balíček (ještě předloni, vloni už ne). Prostě šetří se i na zemi. Prostě šetří se všude. Přecejenom do vlaku stejně jako do letadla nastupujete hlavně, abyste o pár hodin vystoupil někde jinde. A užívejte si, než nám to EU zakáže. Podle nějakého hoaxu chce EU zakázat lety do trvání 3 hodiny kvůli nějakým uhlíkovým šlápotám, možná je to hoax (i když to zaznělo v českém rozhlase a tedy tribuně oficiální propagandy), ale stává se, že hoaxy dneška jsou skutečností zítřka.

A mimochodem, když to tu bylo posledně, to jsem si nepamatoval (seděl jsem u okénka a koukal ven), ale od té doby jsme o tom mluvili, a prý rozlévali (zadarmo) vodu do kelímků. Při předchozím letu (to ale byl Austrian) jsme dostávali vodu v petce.

 

makk
hodnocení

0x

Ekonomika je silná, ale konkurence taky. Když chtějí být nejlevnější, musí šetřit každou korunu. Když vám to nevyhovuje, zaplaťte si business class.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]