Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Slovní úlohy s procenty řešené rovnicemi

Od: fosfik* odpovědí: 22 změna:

Dobrý den,

ve škole probíráme novou látku (Slovní úlohy s procenty - které musíme řešit rovnicemi)... Já nechápu postup a tak bych potřeboval poradit - nejlepší by bylo, kdyby jste mi napsal/a, celý postup i s výpočty a s těmi růuznými vysvětleními, atd. Potřeboval bych radu co nejdřív - ještě dnes... Napíšu jednu z těch úloh, jako příklad...:

Pracovník zkontrloval během tří dnů 2950 výrobků. Druhý den zkontroloval o 25% více výrobku než první den. Třetí den o 15% více než druhý den. Kolik výrobků zkontroloval v jednotlivých dnech?

Pozn.: Úloha musí být řešena se zápisem s jednou neznámou x a musíme z toho zápisu tam musíme sestavit lineární rovnici...

Tak předem díky za radu a zatím nashle :DD

 

 

22 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

0x
avatar fatalwir

Je to úplně jednoduché. Celkem zkontroloval 2950 výrobků, to znamená že těch 2950 = 1. + 2. + 3. den. Zkus si tu rovnici sestavit.

doplněno 28.11.12 21:03:

Ještě poradím, že první den bude X a druhý den bude X + 25 %. Zkus to nějak zpracovat. Pak ti to tu zkontrolujeme.

doplněno 28.11.12 21:27:

No ten celkový součet což je těch 2950 se musí rovnat součtu těch tří dnů. To znamená že na jedné straně rovnice bude pouze 2950 a za rovná se doplníš výrazy s X ze všech těch tří dnů. Nevím jak jinak ti to vysvětlit, ale dělat to za tebe nebudu. To bys to pak jenom opsal, ale nenaučil se to. Zajdi si za učitelkou, že tomu nerozumíš. Z očí do očí se to vysvětluje jednodušeji a ona by to měla umět.

fosfik*
hodnocení

no ale já právě nevim, jak a co tam mám udělat s těma procentama a nevím, jak tu rovnici sestavit :(

iz*

Podívej se do učebnice a do poznámek k výkladu, případně zavolej spolužíkovi a poraď se s ním a napiš sem svůj návrh.

Úkol za tebe řešit nebudeme, jenom ti jej zkontrolujeme.

fosfik*
hodnocení

Tak mi to prosím vysvětli jestlitomu rozumíš... U nás doma tomu nikdo nerozumí (ani já) Tak mi to prosím vysvětli - pokud bydeš ta hodnej :)

doplněno 28.11.12 21:20:

Je tak rovnice x+x+25+x+25+15=2950

doplněno 28.11.12 21:21:

a nebo x+x+0,25+x+0,25+15=2950

Jdeš na to správně. ;) Jenom ti ty procenta dělají problém. nemůžeš přičíst 15, ale 15 % z X. To se vypočítá krapet jinak.

doplněno 28.11.12 21:42:

Pokud chceš kupříkladu zjistit 30 % z X (udávám příklad, do tvé slovní úlohy to nepatří) tak potřebuješ zjistit jedno procento z X. To je jedna setina, tudíž to X vydělíš 100. A pak to 1 % vynásobíš 30x, protože potřebuješ těch procent třicet. No a zkráceně by to bylo X * 0,30. 70 % z Y by zase bylo Y * 0,70. Pokud potřebuješ zjistit 25 nebo 50 %, tak je to jednodušší, protože 50 % ze 100 % je polovina, takže to akorát vydělíš dvěmi. 25 % ze 100% je jedna čtvrtina, takže to vydělíš čtyřmi. To se ti do tvé slovní úlohy hodí, protože ty tam těch 25 % z X máš. ;)

fosfik*
28.11.12 21:32
hodnocení

A jak?

 

hodnocení

0x
avatar kartaginec

Procento je z latinského "ze sta", takže při počítání s procenty se celek myšlenkově rozdělí na sto dílků a procenta označují, kolik těchto dílků mýám na mysli. Padesát procetnt, padesán pro cento, tedy vlastně znamená "padesát dílků ze sta, které tvoří celek, ta kuzrzíva je zamlčená. To by nevadilo, když vím oč jde, tak si to snadno domyslím, důležité ale je, abych věděl, který (či jaký) celek mám na mysli. Třeba 25procent z těch 2950 výribků by bylo 737,5 (pprostě čtvrtina). Jenže v úloze se mluví o 25 procentech z toho, co pracovník zkontroloval první den; tento počet neznáme, označíme ho tedy x , a 25 procent je tedy x/4, atakdále. Pomůže to?

fosfik*
hodnocení

Snad jo... Už to pomohlo - trochu... Jen, mohl by jsi tuto úlohu vypočítat (za mě) a vysvětlit? U nás doma to nikdo nechápe a ani já ne... Ta úloha není DÚ, je to jen zkušební příklad... Pomůžeš mi tedy ještě? Moc tě prosím :)

doplněno 28.11.12 21:40:

mám i výsledky... Potřebuju jen příkladný výpočet, abych se to mohl naučit ... Prosím :)

pacourek*

x= (2950/365)x100(to by mělo byt1 den) x+1/4x=x2(to by měl být 2den) x+(0,4.x)´=x3 (to by měl být3den)

doplněno 28.11.12 22:20:

1den´=100procent

2den´=125procent

3den´=140procent

doplněno 28.11.12 22:25:

2950(všechny výrobky) / 365 (výkon za3dny)´=(1 procento výkonu).100(vykon1dne)

BLBOST! Nemůžeš počítat s 365ti dny. *ee* v téhle úloze pouze se třemi, navíc různými.

fosfik*
hodnocení

Spočítej to a vysvětli... prosím ... vždyť to není úkol, jý mám i výsledky, ale nemám výpočet :(

No jo výsledky, výsledky, výsledky. A k čemu ti jsou? Na prd. To samé bude když ti to tu spočítám. No budiž sestavím ti rovnici, ale už si ji dopočítej sám. Za chvíli ji tu máš.

doplněno 28.11.12 22:23:

No asi se bude muset zaokrouhlovat (taky jsme to dělali).

x + (x+x/4) + {x+[(x+x/4)*0,15]} = 2950

doplněno 29.11.12 00:24:

No jo nikdo není dokonalý. *hi*

petapeta*

Ten třetí den v rovnici je chybně.

1. den . . . x

2. den . . . x + 25 % z x = x + x/4

3. den . . . (x + x/4) + 15 % z (x + x/4) = (x + x/4) + (x + x/4)*0,15

Vychází celočíselné řešení.

fosfik*
hodnocení

Díky, už se v tom skoro vyznám, ale my takhlety rovnice nepíšeme... My počítáme lineární, viz. trochu nahoře :D

doplněno 28.11.12 21:52:

SPOČÍTEJTE MI TO PROSÍM NĚKDO A VYSVĚTLETE MI TO PROSÍM... AŤ SE MÁM PODLE ČEHO UČIT NA POZÍTŘEJŠÍ TEST :)

iz*

Fostíku, ještě jednou: spočítej to a zkontrolujeme ti postup i výsledek.

Pracovat za tebe nebudeme.

Začátek byl téměř dobrý, jenom musíš upravit ta procenta (postup dobře vysvětlil Kartaginec) a pokračovat. Dokud se do toho sám nevložíš, nemá smysl ti něco vysvětlovat, neporozuměl bys tomu.

luke237
1.den = x vyrobku
2. den = y vyrobku; y = x + 25% = 100%x + 25%x = 125%x = 1,25x
3. den = z vyrobku; z = y + 15% = 1,15y = 1,15.1,25.x
celkem 1+2+3.den = x+y+z=2950
x + 1,25x + 1,15.1,25x = 2950
x =?
luke237
Procento je z latinského "ze sta" ... Padesát procetnt, padesán pro cento
Pro cento? Spise bych si vsadil na "per centum" :)

Ale jo, dobrá připomínka, se kterou souhlasím. Taky jsem na začátku nepsal, že to je latinsky ze staa, zle z latinského ze sta, tohle je počeštěná podoba. V dalším jsem to ovšem, z důvodů zjednodušení, leč přiznám, poněkud neuváženě použil v té zkomolené podobě,

 

luke237
Ja si chtel jen tak rypnout :) Naopak musim priznat body za snahu vysvetlit tu podstatu procent.
Spousta lidi v tom vidi dalsi kapitolu v matematice, u ktere se musi naucit nejake vzorce, a pritom je to vsechno selske pocitani pro lidi a od lidi, kteri pred 2000 lety nemeli ani zakladni skolu *sok*
luke237
Podle Wikipedie je neco na te teorie "per cento (zrejme ovlivnene italstinou 14.stoleti)
loo*

je to takhle -

celkem-2950

1.den...x

2den...1x

3den...1x*0.6

rovnice nie

x+1x+0,6x=2950

coz je 1den=1134.6153

2den=1134.6153

3den=680.76918

k2

Vytahnout z propadliste dejin zodpovezenou, mesic a pul starou otazku, a odpovedet na ni nesmysl, je svym zpusobem take umeni...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]