Nejste přihlášen/a.
Kompresor se musí otáčet ve smyslu jaký určil a vyznačil jeho výrobce a tomu přizpůsobíte pořadí fází na svorkovnici motoru. Musí se to - jen na pár sekund ! zkusit...
Pokud je to klasický pístový kompresor ( s ventily přitlačovanými pružinami, tede ne speciální nebo šroubový kompresor ) může se stát že v opačném směru otáčení nebude správně fungovat jeho mazání. O to jde.
Některé pístové kompresory mají šikmé mazací otvory na ojničním ložisku( co je na klikovém hřídeli) a právě ve správném smyslu otáčení se olej do nich nahrne - nárazem do hladiny oleje v klikové skříni. Pokud by se točil obráceně, olej se do mazacích otvorů nebude nárazem tlačit a ložisko nebude mazáno.
Výkonné kompresory (lokomotivní a pod.) mají na klikovém hřídeli dokonce vlastní zubové olejové čerpadlo, při opačném smyslu otáčení se kompresor mazat nebude!
Kompresory instaluji poměrně často, pístové i šroubové a to mnoha značek. A s vyjímkou kompresorů s frekvenčním měničem je velmi zásadní dodržet smysl otáčení, jinak může dojít ke zničení kompresoru - ať se jedná o písťák, nebo šroubák. Smysl otáčení je vyznačen na krytu motoru, nebo na skříni kompresoru.
O jaký kompresor jde? Typ, značka?
podle šipky by se měl moter otáčet při pohledu odzadu, tedy na šipku, proti směru hodinových ručiček. Pokud se otáčí po směru ručiček, přehoďte mezi sebou libovolné dvě fáze
Vyzkoušej to, zkazit nic nemůžeš. Podle mě by měl kompresor foukat ať se točí doprava či doleva. Pokud je směr otáčení předepsaný, pak je pochopitelně třeba ho dodržet.
@figurek: A proč by neměl tlačit pokud má mechanické ventily, ovládané tlakem a podtlakem
@figurek: Jelikož neznáme konstrukci kompresoru, je naše debata zatím o ničem. Třeba nám tazatel něco upřesní a doplní.
Z fotek vidím že se jedná o klasický starší Orlík, na něm je šipka směru otáčení. Má i ventilátor chlazení a má i odstředivý odlehčovací ventil). Tak ten by se při opačném smyslu otáčení i špatně chladil.
Pro klid můžete při zkoušce otáčení motoru povolit nebo sundat řemen.
Při opačném smyslu otáčení stačí přehodit dvě libovolné fáze. Třeba ve vidlici (zástrčce).
Ne, u těchto Orlíků se vrtule točí proti směru ručiček.
Sled fází je Vám k ničemu, zde jde evidentně o stroj napadený kutilem, takže zapojení mezi vypínačem a motorem je o křišťálové kouli.
Ale netřeba si to komplikovat - otáčení takovýchto strojů se zkouší ideálně ve dvou, kdy jeden stojí u vypínače a krátce protočí morot, druhý čumí do větráku. Pokud si nejsem jistý, pomáhám si vázací páskou na kabely, kterou kousíček zasunu k větráku a pak vidím, na kterou stranu se ohýbá. Krátké protočení kompresor nezabije, je to tak předepsáno i v manuálu.
Ano, poklud se netočí na správnou stranu stačí prohodit libovolné 2 fáze na libovolném místě - nejjednodušší je často přehodit to přímo ve vidlici.
jsem to asi napsal málo srozumitelně? přehodit libovolné 2 přívodní vodiče k motoru, kdysi se učilo že ty krajní, ale je to jedno které
Tady máte podobný kompresor - ( jen je to tříválec) kde je sundaný kryt větráku chlazení.
Zde je názorně vidět aby vzduch foukal přímo na válce musí se vrtule při pohledu na ní otáčet proti směru hodinových ručiček - řemen běží ve směru šipky na krytu řemene.
Takže pokud se budete dívat z opačné strany - na vrtuli hnacího motoru, tak se vrtule motoru musí otáčet VE SMĚRU HODINOVÝCH RUČIČEK
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.