Zapojení vypínače Cirkulárka

Od: Datum: 14.05.14 19:16 odpovědí: 38 změna: 15.05.14 20:23
avatar

Zdravím,měl bych dotaz potřebuji zapojit vypínač k cirkuli,nejedná se o rozběhový hvězda trouhelník,kabel k zásuvce je 4 žilový,od motoru vedl starší taky 4 žilový ale byl zteřelý tak jsem koupil nový ale je 5 žilový.Vypínač bych otočit aby páka šla dolů,předtím se zapínalo pákou nahoru šlo by to otočit a jak tedy zapojit kabely, děkuji za odpověd.



Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 14.05.14 19:22

Zapojte čtyři kabely ten modrý vynechte.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: pest®
Datum: 14.05.14 19:43
avatar

S tou pákou, nevím jak je myšleno to dolů a jak je vypínač umístěn, ale u takovýhle věcí je praktické, aby zapnout šly spíše špatně a vypnout co nejsnadněji. Takže ideálně tak aby se zapínalo pohybem páky nahoru a vypínalo pohybem páky dolu. Nehrozí potom náhodné spuštění a naopak v připadě nouze stačí jen praštit do páky a je vypnuto.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: pest®
Datum: 14.05.14 19:45
avatar

Hlavně po zapojení kabelu zkontrolujte směr otáčení! Pokud se pila bude točit na druhou stranu je zapotřebí prohodit mezi sebou dvě fáze.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 14.05.14 20:01
avatar

Ok.Chápu tu páku jsem myslel aby když ten vypínač otočím tak abych zapnul pilu když zatlačím dolů.A ještě by mě zajímalo jak to teda zapojím dva černý, jeden hnědy z vrchu+ ukostření.A na to druhým kabelu ucvaknu teda ten modrý ,a je tam jeden černý,jeden šedý, jeden hnědý,ukostření a modrý.

Datum: 14.05.14 20:06

Však ano zapojte černý,šedý,hnědý a zelenožlutý. Modrý se u motoru nezapojuje a stejně máte přívod čtyřžílový.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.05.14 20:04
avatar

Nevím, jestli to ještě platí, ale kdysi bylo přímo v předpisech, že vypínač se musí vypnout pohybem směrem dolů (případně stiskem u "vytahovacích" vypínačů). Bylo to z důvodu zabránění nechtěného zapnutí zařízení například při pádu předmětu na vypínač. Osobně bych to zachoval (zvlášť u cirkulárky) i v případě, že už tohle pravidlo oficiálně neplatí.

doplněno 14.05.14 20:08:

Modrý drát v tomhle případě nepotřebujete, zelený spojíte se zelenožlutým (kostra - ochrana), ostatní dráty jsou fáze. Je v podstatě jedno, který s kterým spojíte (dříve byly černá-černá-hnědá, dnes jsou černá-hnědá-šedá). Jen musíte dát pozor, aby se vám cirkule točila správným směrem. Když se bude točit opačně, stačí přehodit kterékoliv 2 fáze mezi sebou.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 14.05.14 20:08
avatar

ono by to bylo asi celkem jedno,ale jsem zvyklej od sousedoé cirkuly zapínat páku dule no.taky jsem se divil když jsem kupoval ten kabel a prodavačka mi řekla že 4 žilový kabel se už neprodává.

Datum: 14.05.14 20:28

Tak ta prodavačka nepatří do toho obchodu,já běžně na motory CYSY 4x... kupuji.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.05.14 20:35
avatar

no právě,takže je jedno jestli přívodní kabel ze sítě bude zapojen dole nebo na vrchu?

doplněno 14.05.14 20:37:

že bych vlastně v případě že bude točit obráceně tak nemusel rozdělávat zástrčku,ale přehodil fáze na vypínači.

Datum: 14.05.14 20:54
avatar

Ano, u tohodle typu vypínače je to jedno.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.05.14 21:07
avatar

A jak u motoru taky jedno? ten hnědý byl uprostřed.

Datum: 14.05.14 21:26

Je to jedno,pak si musíš srovnat fáze aby se ti točil správně. NO ale když vidím tu svorkovnici tak bych to radši nezapojoval,je to strašný. Ta izolace na drátech cívek nevipadá pěkně.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.05.14 21:33
avatar

Žalostný stav svorkovnice, izolace, a takovéto zapojení do hvězdy vidím prvně - většinou se konce vinutí zapojovaly přes ty propojovací plíšky... ale je to funkčně až tak jedno...

Zapojte jak radí kolegové, avšak nezapomenout nikde na ten nejdůležitější drát - zelenožlutý, ten musí být perfektně spojen s kostrou motoru, a prakticky se vším kovovým...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.05.14 21:32

Ahoj. Bych jen lehce doplnil. V krabce s vypínačem jsou na levé straně dva šroubky na připojení těch žlutozelených zemí. Tak že, bych je nespojoval, ale pod ně přišrouboval. Totéž pod víčkem na motoru. Tam nějak nevidím přichycený lanko tý země taky. A že vpravo nahoře na svorkovnici chybý jeden fázový káblík? Asi by to zapojení měl zhlédnout někdo zblízka a někdo znalý. A může být i ,,z blízka,,, třeba i ze sousedství. Odvedle.

doplněno 14.05.14 21:35:

Už jsem ho našel. Někdo ho přifařil pod matičku vlevo nahoře. Ty lidi teda konaj.

doplněno 14.05.14 22:32:

Chlapi, u trojúhelníků a hvězd, se přiznávám, trochu ztrácím. Když jsem měnil motory na škrabáku hnoje v K 174, tak jsem to zapojoval vždy, tak jak to tam bylo. Docela byl problém sehnat dva motory o stejných otáčkách. Odkazy ukládám a poštuduji. Díky.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: hop®
Datum: 14.05.14 21:38
avatar

Motor je zapojen do hvězdy. Vlevo pod přívody jsou jedny konce cívek, vravo jsou druhé konce spojeny. Původně byly vpravo každý drátek pod svoji matičkou a mezitím klemy. Ale vypadá to hrůzostrašně !

Tazateli kladu na srdce, aby dobře zapojil především ten zalenožlutý kabel, jak v zástrčce, tak i ve vypínači, pak i v té svorkovnici pod očištěný a odrezený šroubek. Bude lepší, když to vyhodí pojistky než kdyby to zabíjelo !

doplněno 14.05.14 21:46:

@humbucker nenašel ! Vlevo je připojení původní...

doplněno 14.05.14 21:49:

https://www.poradte.cz/elektr…do-trojuhelniku-a-hvezdy.html

doplněno 14.05.14 21:54:

@jura32 protože to není zapojeno do trojúhelníku. Motor (tedy jeho cívky) je na 230V, nikoli na 400V. Při zapojení do trojúhelníku by shořel.
Přepínač mají právě silnější motory na 400V, Rozbíhají se na 230V aby nevyhazovaly pojistky...

Už bylo mnohokrát vysvětleno, mrkněte sem: #hvězda+trojúhelník ...

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 14.05.14 21:42
avatar

tu zem pod víčkem jsem odpojoval když jsem měnil ten zteřelý káblík,ale nechápu která fáze ke svorkovnici vpravo chybí,tam nic nebylo.

doplněno 14.05.14 21:46:

proč je to zapojeno do hvězdy,když Vypínač Y/Δ tam není.

Datum: 14.05.14 21:44
avatar

Krom nejdůležitější zž drátu nic nechybí...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.05.14 21:50
avatar

řekne mi někdo proč je to tak zapojený,já to nevím pilu jsem koupil před dvouma dny,není to proto že je třeba něco s motorem ale motor je plně funkční.

Datum: 14.05.14 21:54
avatar

Z levé strany svorkovnice máte 3 přívodní fáze - ty budete spínat tím vaším vačkovým spínačem

Pod každou přívodní fází (šroubkem) je vždy jeden drát - ten přestavuje začátek vinutí (takže 3 začátky vinutí motoru)

Na pravo jsou konce těchto vinutí - a jsou navzájem spojeny dohromady - do hvězdy.

Jestli máte nějaký multimetr můžete zkusit přeměřit odpory vinutí - kontinuita vinutí (není přerušeno, zkratováno mezi sebou atd...)

doplněno 14.05.14 21:59:

@hop jak jsi přišel na to že motor nemůže běžet i do trojůhelníku, když jej někdy někdo zapojil do hvězdy? Štítek motoru jsem zde na fotkách neviděl, a snad ani informaci o výkonu aby se dalo soudit... Třeba někdy někomu stačil jen třetinový výkon motoru a proto si jej tak zapojil.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.05.14 21:56
avatar

a když ten jeden drát vpravo zapojím pod ten šroubek co se stane,bude mít plný výkon?

doplněno 14.05.14 21:57:

je to starý motor z roku 1960 ale jede dobře.nějakej děda ho ukradl na statku :D

Datum: 14.05.14 22:01
avatar

Neřešte co je vpravo, ale to co je vlevo - to vás zajímá...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.05.14 22:02

vpravo nic nezapojuj! zapoj ty tři vlevo jak to bylo plus zelenožlutý.Vpravo není jeden,ale tři a to jsou druhé konce cívek už spojeny do hvězdy jak už tady bylo kolikrát popsáno.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.05.14 22:02
avatar

Motor je 3kW. má přes tisíc otáček.

doplněno 14.05.14 22:05:

@doktpr365 já vím já jsem se jenom ptal co by se stalo kdybych ten jeden drát odpojil vpravo a přišrouboval na ten volný šroub nahoře vpravo v rohu.

Datum: 14.05.14 22:04

Bylo to zapojené do hvězdy tak to tak nechte,jinak zapojení motoru je na štítku.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.05.14 22:10
avatar

ten štítek tam právě nebyl,koupil jsem to bez toho.

Datum: 14.05.14 22:10

Nešlo by to ten šroub je volný,původně byly cívky vpravo pod každým šroubem a přez ně klema,tak,že byly všechny tři spojeny také.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.05.14 22:15
avatar

Tak to teda nechám tak,vyčistím to zapojím to a potom to sem hodím jestli to mám správně zapojené všechno.

doplněno 14.05.14 22:16:

jo ještě jsem se chtěl zeptat jaký to bude mít otáčky když vyměním řemenici na hřídeli za menší?

Datum: 14.05.14 22:17
avatar

Doplním - pokud přepojíte nějaký 1 drát v pravo na "volnou svorku v pravo", či 1 odpojíte tak vám ten motor po chvilce shoří.

Pokud rozpojíte všechny tři dráty v pravo od sebe tak se nic dít nebude, jen na na těchto volných koncích bude napětí 240V proti zemi...motor se točit nebude

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.05.14 22:22
avatar

ne nebudu do toho vrtat,nechám to tak jenom mě to zajímalo no.

doplněno 14.05.14 22:22:

asi by to šlo u silnějších motorů ale jak jsem říkal tento má 3kw.

doplněno 14.05.14 22:25:

dala by se ta izolace nějak spravit,co když se dotkne kostry.

Datum: 14.05.14 22:28
avatar

Pokud dobře zapojíte zelenožlutý vodič, a náhodou se někde pak dotkne živý vodič tam kde nemá, tak by měl vybavit jistící prvek, a obsluha by to měla přežít.

Pokud onen zž vodič nezapojíte (však motor se bude točit i bez něj) tak to pro obsluhu bude špatné, životu nebezpečné.

doplněno 14.05.14 22:30:

A pokud je izolační stav motoru na tom bude tak špatně, tak nemá cnu izolaci opravovat - nechat motor převinout, nebo vyhodit. Ono izolace není jen ten kosek co vidíte..., ve vnitř jsou stovky metrů drátu...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.05.14 22:38
avatar

zelenožlutý vodič určitě zapojím.

Od: hop®
Datum: 14.05.14 22:41
avatar

@jura32: začínám mít pocit, že to tak dlouho budete chtít vylepšit, až tu funkční cirkuli vyhodíte. Co se týká elektriky, snad už je Vám jasné, co je důležité a co nedělat. Co se týká otáček, tak podobné řezací stroje se konstruují na optimální řeznou rychlost, v tomto případě podle průměru a materiálu kotouče - a pokud tyto otáčky změníte z optimálních na jiné, bude to vždy horší.
Na Vašem místě bych jen dal cirkuli do rozumného stavu, můžete ji třeba očistit a natřít, nechat nabrousit kotouč. Ale raději nevymýšlejte (s prominutím) kravinky, v tom lepším případě pila nebude řezat tak jak řezala, v tom kritickém případě může být nebezpečná (při větším zvýšení otáček řezného kotouče to ten kotouč třeba taky nemusí vydržet)...

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 15.05.14 09:17
avatar

Zdravím,
přidám se k tomu, co píše "hop" - nic nevylepšujte, pilu očistěte, natřete, demontujte pilový kotouč, zkontrolujte ho na praskliny (pohledem) a neporušenost (pověsit za díru třeba na šroubovák a při úderu musí "zvonit"), kotouč nechte nabrousit.
V žádném případě ale neotáčejte vypínač nějak jinak než byl - vypnutí musí být co nejjednodušší a nejrychlejší (takže ideálně lehký úder shora dolů). Protože zkuste si např. jen levou rukou někde dole "lovit" a tahat páku nahoru, když se třeba říznete. Ten pohyb pro vypnutí prostě muí být co nejvíc intuitivní, podvědomý. Jinak je to velmi nebezpečné.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 14.05.14 23:05

Šlo by na vývody navléct krycí bužirku. Ale pokud není izolace viditelně oloupaná či popraskaná(podle fota není), tak bych to nedělal. Riziko poškození při navlékání je větší než jaké je při současném stavu. Svorkovnici očisti (vysaj nebo vyfoukej). Po zapojení víčko a průchodky pořádně utěsni. Motor by měl běžet jen do hvězdy, ještě jsem snad ani neviděl motor 3kW na napětí 400V/690V. Řezný kotouč bude odhadem na max 1700otáček ale vypadá, že už má hodně let za sebou. Motor teď točí 1500otáček mínus cca 5% skluz. Pokusy se řemenicí už asi o moc řezací výkon nezvýší, zato riziko nehody může být mnohem vyšší.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 15.05.14 07:56
avatar

Trochu mě zaráží, proč je ten ochraný vodič odpojený (vypadá to, že úmyslně). Toby mohlo znamenat, že má motor svod na kostru a při provozu vyhazoval pojistky (což by bylo správně, proto tam ten vodič je) a tak ho prostě někdo odpojil. Provoz takového motoru je ale životu nebezpečný a v tom případě bych doporučil sběrný dvůr.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.05.14 19:16

Ahoj. Ve Zběrném dvoře to je zadarmo. Ve zběrně kovů za motor dávají asi? 10Kč/kg, bez rozebrání na jednotlivé kovy.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.05.14 20:19

Však tam tazatel píše ,že tu zem odpojil...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.05.14 20:23
avatar

tak už jsem to ůspěšně zapojil,a pila jede

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.