Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Zážehový vs vznětový motor - údržba

Od: pepulda* odpovědí: 9 změna:

Chtěl bych se zeptat princip mezi zážehovým a vznětovým motorem je jasný. Ale jak je to s údržbou? Vznětový motor vlasním sice rok výroby 2000 ale nemůžu nic naříkat motoru se nevšímám šlape jak má jen maximálně výměna oleje a filtry a tím končím. Nevím jak je to u zážehu je jeho udržba nějak náročná (svíčky popřípadě jiné věci jak často apod). lákají mě více z finančního hlediska i když samozřejmě více žerou. A dalším dotaz je to s krátkýma jízdama jedni říkaj benzin druhý zas že dnesní vznětové motory jsou na to lepší. tak pokud se někdo v tom dobře vyzná prosím poradte zda se vyplatí zážehový motor a kolik kdo třeba má roční investice do provozu (mimo benzínu) díky moc

 

 

9 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

nu*
hodnocení

0x

Co se podívat na wikipedii?

k2

Muzete sem prosim dat KONKRETNI odkaz na wikipedii, ktery popisuje udrzbu motoru nebo clanek pojednavajici o nejakem financnim hledisku provozu zazehoveho vs. vznetoveho motoru.

 

moto*
hodnocení

0x

U zážehového motoru je stlačená, převážně benzinová směs, zapálena elektrickou jiskrou zapalovací svíčky. U vznětového motoru se stlačená směs, převážně naftová zapálí sama teplotou při vysokém stlačení. Přesněji popisovat by bylo na delší článek.

Stejně tak přesněji hodnotit zápory a klady mezi oběma systémy je na velmi dlouhé a mnohdy i mnohdy nerozhodné diskuse. Dnes se dá v podstatě ale konstatovat, že u osobních vozidel se již smazala výhoda levnější nafty oproti benzínu. Tento rozdíl cen dříve eliminoval u dražších a technicky náročnějších naftových motorů jejich vyšší pořízovací cenu.

Můj skromný dojem nyní je, že pro hodně najetých kilometrů se momentálně nejvíce vyplatí benzinový motor upravený na LPG a na krátké pojezdy jen benzinový. (A pro sportovně založene odolné jedince přes teplejší sezónu motocykl)

doplněno 21.01.12 11:16:

Doplním otázku údržby, mám tři naftová vozidla která jsou motoricky prakticky bezúdržbová. Jen dobré oleje a preventivně rozvody, jednou jsem měnil žhavicí svíčky. To nejstarší jsem dovezl, na tacho mělo 75000, dalších 300 tisíc jsem najel a vše je původní, včetně střiků a rozvodů. Záleží od konkretního motoru a modelu auta. Nejlépe pozorně přečíst uživatelská fóra nebo diskuze na klubových stránkách té které značky. A s benziňáky je to podobné. Takže by se zde mohlo diskutovcat na 1000 příspěvku a stejně by jsme se společného souhlasného názoru nedopátrali. Mnozí majitelé jsou jak fandové fotbalového klubu, může hrát tu nejhorší hru, budou za něj ale bojovat do krve. :)

 

ladinpraha*
hodnocení

0x

 

solenza*
hodnocení

0x

Dobrý den. Jízdy často na krátké vzdálenosti nejsou vhodné pro žádné spalovací motory, krátké jízdy tedy škodí jak dieselům, tak benzínovým motorům. Obecně se ale tvrdí, že benzínové motory jsou na krátké vzdálenosti přecijenom více připravené a škodí jim tento režim méně, než vznětovým. Z tohoto pohledu provozu jsou tedy výhodné automobily s elektromotory, které neznají režim studený motor. To je ale ještě dlouhá cesta. Co je ale pravdou, je to, že vzhledem k větší spotřebě paliva a menší efektivitě spalovacího prosecu mají banzínové motory větší přebytek tepla, než naftové a proto se také rychleji zahřívají. Tento efekt ještě zvýrazňuje skutečnost, že benzínové motory pracují s menším nechamickým namáhámím a mohou být vyrobeny z méně odolného materiálu a menšího množství. Takže třeba na výrobu benzínových motorů se nejčastěji využívají slitiny hliníku. Při výrobě naftového motoru se nejčastěji využívají litinové komponenty s větším profilem a proto je také zahřívání pomalejší. Prostě zahřát třeba 80 kg hliníku není tak náročné, jako 150 kg litiny. Proti dieselovým motorům je také častější pravděpodobnost selhání baterií auta, protože nastartovat naftový motor je energeticky náročnější, než benzínový. Před startem naftového motoru mají značný příkon také žhavící svíčky i příkon startéru bývá větší. Při startování naftových motorů se tedy baterie více vybije, za krátkou jízdu se dostatečně nenabije a spolehlivost auta kvůli baterii při dlouhodobě krátkých jízdách se snižuje rychleji, než u benzínových, u kterých není startování tak energeticky náročné. U dnešních moderních dieselů se ale pracuje s menšími kompresními tlaky, než dříve a proto mohou být vyrobené z menšího množství materiálu a dřívější dlouhé zahřívání se tak trochu eliminuje. Pro naftové motory také hraje fakt, že při studeném režimu nejsou tak citlivé na pronikání nespáleného paliva do oleje, jako u benzínových motorů. Proto, pokud jste se současným autem spokojený, tak bych ani přes nepříznivé ceny nafty neměnil. Naftové motory mají své odpůrce, ale i zastánce. Hodně lidí, co mají auto s benzínem říkají, že by diesel nechtěli, že nafta patří do traktoru a plyn do sporáku. Ale kdo si na diesel zvykne, tak by neměnil. Pokud je auto spolehlivé, tak provozní náklady budou i přes vyšší cenu nafty nižší, než u benzínových. Tolik můj názor. Kdybych byl cen paliv příznivější, tak bych také zvolil diesel. Dnes mám beznínový motor je proto, že ho mám přestavěný na LPG. Na krátké vzálenosti by se Vám ale stejně asi nevyplatil. Proto pokud auto složí spolehlivě i v zimě, tak bych neměnil. Co se týká údržby, naftové motory mají často rozvory poháněné ozubeným řemenem, který se musí v pravidelných intervalech měnit. Jinak hrozí přetržení řemenu a velice vážné poškození motoru, dieselový motor se vždy potká a ventily pak vždy narazí do pístu.

pepulda*
hodnocení

děkuji za vámi užitečnou odpoved no vlastním Peugeot 306 2,0Hdi rozvody jsme měnil pred rokem jak říkám s motorem nemám žádné problémy až na vetší kouřivost když se slápnu plyn až na podlahu. jinak mě spíš trápí ostatní díly hlavně reznutí plechů houfna kufr napod dále praskání žárovek a to cca 3-4x do roka mením obě dvě najednou. takže spíš auto spíš odejde tímto způsobem něž motorově. a v budoucnu právě rozmžšlím jaká auto zda na benzin nebo naftu u té nafty je nevýhoda pořizovací cena a hlavně trošku vetší prostornost než ted u peugeota. jinak díky za odpovědi

solenza*

Co se týká zvýšené kouřivosti, tak nejčastějším problémem bývá starý vzduhcový filtr, kdy motor nedokáže nasát potřebné množství vzduhu. Tuto závadu také může způsobovat pomalootáčkový režim provozu motoru, kdy velkou část provozních hodin stráví ve volnoběžných otáčkách, nebo při pomalé jízdě. Pamatuju starou Avii plošinu, co se ráno nastarovala a poté bežela až do večela na volnoběh a měla zaolejovaný a sazemi zanesený výfuk. Jediná možnost regenerace je protáhnutí auta někde na dálnici, aby se nečistoty vyfoukly a výfuk se vypálil. Co se týká těch žárovek, zkuste používat žárovky se zvýšenou životností. Jinak bych to viděl na vysoké dobíjecí napětí a špatně fungující regulátor napětí. Jinak ať slouží.

pepulda*
hodnocení

vzduchovy filtr měním jednou do roka olej + filt 1x za 2 roky. a protáhnutí jsme zkoušel taky na dálnici pokud držím otážky pod 3 000 a jedu pomalejší jízdou nezačoudí ale pokud zaberu za nej tak se zakouří a pak i čoudí jinak STK jsem prošel ale měl trochu keci za tu kouřívost. A taky zkusím diagnostiku třeba něco ukáže.

Cena nafty je sice momentálně vyšší, než benzínu, ale dlouhodobě to bylo vždycky naopak, navíc rozdíl je nepatrný. Takže podle toho bych se asi nerozhodoval.

Co se týká rozvodů, ty se nijak výrazně u benzínu a nafty neliší. Jiný převod, než ozubeným řemenem se vyskytuje zřídka. Prasknout může u jakéhokoliv motoru a vždycky je to zlé.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:
Otázky na téma vznětový motor

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]