Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Funkce zážehového a vznětového motoru

Od: wendyk odpovědí: 16 změna:

Dobrý den,

jsem laik a proto bych se chtěl zeptat někoho zkušenějšího jaký je rozdíl mezi zážehovým a vznětovým motorem?

Vím jen že u benzínu jsou svíčky a u zážehu nejsou co tam je a jak to funguje?

Děkuju vám

 

 

16 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

ladinpraha*
hodnocení

4x

Benzínový motor je zážehový! Pro zážeh jsou tam svíčky. Naftový je vznětový. Vznikne tam samovznícení tím, že se palivová směs stlač a tím se ohřeje na vznětovou teplotu.

 

hodnocení

2x
avatar miramira

u vznětového mototu se palivo samo vznítí vysokým tlakem pístů, tím dojde i kzahřátí paliva a tím k jeho samovznícení. I u nafty jsou svíčky ale pouze žhavící pro studené starty motoru, kdy tyto vytvoří ve válci potřebnou teplotu k vznícení směsi paliva a vzduchu. Vznětové motory díky principu samovznícení mají vyšší účinnost a menší spotřebu paliva a pracují v nižších otáčkách než zážehové. Jejich konstrukce je však o něco náročnějěší než obečejný benzínový motor,ikdyž dnes se i benzínové svým provedením podobajívznětovým protože u obou se používá vstřikování paliva bez karburace a turbodmychadla (tlakování) ke zvýšení výkonu a snížení spotřeby paliva.

doplněno 01.01.12 14:02:

jinak co neni jasny, zkuste gooogle nebo vikipedia.

 

hodnocení

2x
avatar promon

Zážehový motor - klíčové slovo zážeh - směs paliva a vzduchu je zažehnuta , tedy motor má jiskřivou svíčku, která v přesně definovaném místě pohybu pístu jiskrou zažehne.

Vznětový motor - klíčové slovo vznět - tedy motor nasává čistý vzduch, ten stlačí natolik, až je jeho teplota tak vysoká, že při vstříknutí paliva dojde k jeho vznícení.

To je velmi zjednodušené, motorů je velké množství druhů, jsou dvoudobé i čtyřdobé, rovněž mohou být přeplňované atd.

Celkem jasně je to vidět zde:


 

wendyk
hodnocení

Díky za vysvětlení - super:)
Může mi ještě někdo napsat rozdíl mezi dvoutkatem a čtyřtaktem?

Vždyť to na tom videu je také - ale zjednodušeně se dá říct, že čtyřtakty mají ventily, dvoutakty ne, jejich fci plní samotný píst. Jde o to, že u čtyřtaktu probíhá každá z fází sání - komprese-expanze-výfuk zvlášť, zatímco u dvoutaktu jde směs vzduchu, paliva a oleje přes klikovou skříň a fáze jsou spojeny po dvou

dvoutakty jdou velmi nevýhodné motory z hlediska spalování, kdy spaliny v motoru po vznícení v motoru jsou vytlačovány novou směsí paliva a vzduchu, čímž se vlastně mísí palivo se kouřem ve spalovacím prostoru.

miramira:

to je dost nepodstatná nevýhoda, převažuje obrovská výhoda a to v jednoduchosti konstrukce

další nevýhodou je nutnost příměsi oleje přímo v palivu, kterýžto v palivu obíhá kolem klikové hřídele a tím olejem se takto maže, ale olej se tím dostává i do výfukového potrubí a všude a z hlediska ekologie je to problém. Dnes jsou dvoutakty v zásadě zakázané vyrábět. (nebavme se ted o závodních strojích, kde se na 2t ještě do nedávna jezdilo, jezdí).

prostě u dvoutaktu vždy když je píst v horní úvrati (prostě nahoře) zapaluje jiskra palivo,kdežto u 4t toto neplatí a jiskra palivo nejprve zapálí a jakmile píst přesune dolů a opět nahoru, nahoře se otevře ventil odvodu spalin, a dochází jen k výfuku kouře. Jakmile se píst pohybuje poté dolů, otevírá se ventil sání směsi paliva a vzduchu a do spalovací komory přichází palivo. Prostě a jasně nedochází k mísení paliva a splodin a tím je to celém nohem čistší.

jasně, že palivo s olejem u dvouktaktu ekologii neprospěje, ale že by tomu vadilo mísení paliva se splodinami - to slyším prvně :)

doplněno 02.01.12 20:30:

Nehledě na to, že si nedokážu představit na kolik by vyšla matorová pila, nebo malinká elektrocentrála se čtyřtaktem :D

lui*

Jenom poznámka: Existují i dvoutaktní, vznětové, motory s ventilama, přeplňované dvoustupňově. Výkon? 2000 koní.

blackflamesiczi*

pak dela do lodí?

 

lui*

Nikoliv. Je to ruský motor do lokomotiv, kdysi měly označení T469, a říkalo se jim Sergej. Jestli to ještě jezdí nevím. Už je to dávno, co jsem se tam učil. Zajímavostí byla kromě těch 4 výfukových ventilů v hlavě, právě to dvoustupňové přeplňování, klasickým turbodmychadlem a druhý stupeň, tzv. rootsovým čerpadlem.

vznětový dvoutakt u osobáku:

auto.idnes.cz/...

doplněno 03.01.12 08:58:

lui:

pro lepší vlasnosti při stálejších otáčkách se používal víc v lodích

lui*

Já nevím, jestli se to sem hodí, v těch lodích, se to používalo taky proto, že se u takového motoru dělala jednoduše reverzace otáčení. Klika natvrdo na výstupní hřídel, mělo to dvojitou posuvnou vačku pro ty výfukové ventily. Takže revezace se dělala jen posunutím vačkového hřídele. Samozřejmě v klidu. Motor se nesměl točit.

 

wendyk
hodnocení

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:
Otázky na téma vznětový motor

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]