Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
jsem laik a proto bych se chtěl zeptat někoho zkušenějšího jaký je rozdíl mezi zážehovým a vznětovým motorem?
Vím jen že u benzínu jsou svíčky a u zážehu nejsou co tam je a jak to funguje?
Děkuju vám
u vznětového mototu se palivo samo vznítí vysokým tlakem pístů, tím dojde i kzahřátí paliva a tím k jeho samovznícení. I u nafty jsou svíčky ale pouze žhavící pro studené starty motoru, kdy tyto vytvoří ve válci potřebnou teplotu k vznícení směsi paliva a vzduchu. Vznětové motory díky principu samovznícení mají vyšší účinnost a menší spotřebu paliva a pracují v nižších otáčkách než zážehové. Jejich konstrukce je však o něco náročnějěší než obečejný benzínový motor,ikdyž dnes se i benzínové svým provedením podobajívznětovým protože u obou se používá vstřikování paliva bez karburace a turbodmychadla (tlakování) ke zvýšení výkonu a snížení spotřeby paliva.
doplněno 01.01.12 14:02:jinak co neni jasny, zkuste gooogle nebo vikipedia.
Zážehový motor - klíčové slovo zážeh - směs paliva a vzduchu je zažehnuta , tedy motor má jiskřivou svíčku, která v přesně definovaném místě pohybu pístu jiskrou zažehne.
Vznětový motor - klíčové slovo vznět - tedy motor nasává čistý vzduch, ten stlačí natolik, až je jeho teplota tak vysoká, že při vstříknutí paliva dojde k jeho vznícení.
To je velmi zjednodušené, motorů je velké množství druhů, jsou dvoudobé i čtyřdobé, rovněž mohou být přeplňované atd.
Celkem jasně je to vidět zde:
Vždyť to na tom videu je také - ale zjednodušeně se dá říct, že čtyřtakty mají ventily, dvoutakty ne, jejich fci plní samotný píst. Jde o to, že u čtyřtaktu probíhá každá z fází sání - komprese-expanze-výfuk zvlášť, zatímco u dvoutaktu jde směs vzduchu, paliva a oleje přes klikovou skříň a fáze jsou spojeny po dvou
dvoutakty jdou velmi nevýhodné motory z hlediska spalování, kdy spaliny v motoru po vznícení v motoru jsou vytlačovány novou směsí paliva a vzduchu, čímž se vlastně mísí palivo se kouřem ve spalovacím prostoru.
miramira:
to je dost nepodstatná nevýhoda, převažuje obrovská výhoda a to v jednoduchosti konstrukce
další nevýhodou je nutnost příměsi oleje přímo v palivu, kterýžto v palivu obíhá kolem klikové hřídele a tím olejem se takto maže, ale olej se tím dostává i do výfukového potrubí a všude a z hlediska ekologie je to problém. Dnes jsou dvoutakty v zásadě zakázané vyrábět. (nebavme se ted o závodních strojích, kde se na 2t ještě do nedávna jezdilo, jezdí).
prostě u dvoutaktu vždy když je píst v horní úvrati (prostě nahoře) zapaluje jiskra palivo,kdežto u 4t toto neplatí a jiskra palivo nejprve zapálí a jakmile píst přesune dolů a opět nahoru, nahoře se otevře ventil odvodu spalin, a dochází jen k výfuku kouře. Jakmile se píst pohybuje poté dolů, otevírá se ventil sání směsi paliva a vzduchu a do spalovací komory přichází palivo. Prostě a jasně nedochází k mísení paliva a splodin a tím je to celém nohem čistší.
jasně, že palivo s olejem u dvouktaktu ekologii neprospěje, ale že by tomu vadilo mísení paliva se splodinami - to slyším prvně
Nehledě na to, že si nedokážu představit na kolik by vyšla matorová pila, nebo malinká elektrocentrála se čtyřtaktem :D
Jenom poznámka: Existují i dvoutaktní, vznětové, motory s ventilama, přeplňované dvoustupňově. Výkon? 2000 koní.
Nikoliv. Je to ruský motor do lokomotiv, kdysi měly označení T469, a říkalo se jim Sergej. Jestli to ještě jezdí nevím. Už je to dávno, co jsem se tam učil. Zajímavostí byla kromě těch 4 výfukových ventilů v hlavě, právě to dvoustupňové přeplňování, klasickým turbodmychadlem a druhý stupeň, tzv. rootsovým čerpadlem.
vznětový dvoutakt u osobáku:
doplněno 03.01.12 08:58:lui:
pro lepší vlasnosti při stálejších otáčkách se používal víc v lodích
Já nevím, jestli se to sem hodí, v těch lodích, se to používalo taky proto, že se u takového motoru dělala jednoduše reverzace otáčení. Klika natvrdo na výstupní hřídel, mělo to dvojitou posuvnou vačku pro ty výfukové ventily. Takže revezace se dělala jen posunutím vačkového hřídele. Samozřejmě v klidu. Motor se nesměl točit.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.