Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Starovat s vyšlápnutou spojkou?

Od: esprit* odpovědí: 37 změna:

Co je šetrnější: Startovat s vyšlápnutou spojkou nebo normálně? Nebo je to fuk?

 

 

37 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

stirecek*
hodnocení

1x

Ono taky záleží, jestli je v autě dvouhmoťák, já se spojkou motor i vypínám. Takže co platí pro jedno, nemusí platit pro druhé a některé auta bez spojky ani nastartovat nejdou. V manuálu najdete vše potřebné.

To nepatrné cuknutí motoru při vypnutí na volnoběh by měl dvouhmoťák spolehlivě chytit. Při startu však zejména u dieselů je třeba spojku vyšlápnout.

 

hodnocení

1x
avatar milancukrar

esprite, je to fuk. Páč je zde mnoho teorií, ale žádný důkaz, že nekdo (ne)vyšlapováním spojky více či méně opotřeboval vozidlo. Ale jistě již většina zažila, jak to cukne, když se zapomene při stratu rychlost a zmáčknout spojku.

Neudržované vozidlo bez sešlápnutím spojky v zimě ani nenatočíte, avšak udržované auto klidně v mrazu naskočí...

Fabia 2008 píše:

Před startováním vyřaďte rychlost a pevně zatáhněte páku ruční brzdy. Během startování motoru úplně sešlápněte spojkový pedál-startér pak otáčí pouze motorem.

1jara*

Ten kdo zničil spojku tím že startoval s vyšlápnutým pedálem tak napište kolik vás je. A to že tlačí pružiny na klikovku, to je neuvěřitelná pitomost.

Souhlasím s Hospodinem, jsem laik spojku mačkám v zimním období v létě jak kdy a problém se spojkou jsem nikdy na žádném voze neměl.

A to že tlačí pružiny na klikovku, to je neuvěřitelná pitomost. Tak to se raději omluvte. Co jineho než axiální ložiska zachytí tlak na pracny nebo talířovou pružinu přítlačného talíře spojkovým ložiskem? Asi jste nikdy neskládal motor.

A taky vždy budu vyšlápávat spojku, než omylem někoho zmrzačit.

pepos

Ale juro, jestli jste někdy rozebíral motor, tak byste viděl kam ta síla od spojkového ložiska jde ... není tam žádný trpaslík, který by se tam vzpíral - síla je zachycena reakcí z druhé strany, tedy od setrváku a ten je, světe div se, přišroubován na kliku... takže tuto sílu opravdu zachycují axiální ložiska kliky (bývají to jen takové půlměsíčky u jednoho ložiska) a u studeného motoru, který se ještě neotočil ani nejsou dost mazaná, tak jim to rozhodně nesvědčí!

 

kjanik112*
hodnocení

0x

Startujete-li s vyšlápnutou spojkou, šetříte hlavně baterii, a to hlavně za mrazu. Neotáčí se zbytečně hřídel stálého záběru v převodovce.V létě je to jedno.

 

alf*
hodnocení

0x

vyšlápnutou. A eliminuješ tím i možný škub vpřed či vzad.

 

fidonet*
hodnocení

0x

vždy s vyšlápnutou spojkou :) Proč byste měl startovat i převodovku?

 

hop®
hodnocení

0x
avatar hop

Už se to zde řešilo, zopakuji svůj názor: s vyšlápnutou spojkou, startér ani baterie nejsou zbytečně namáhány otáčením polovinou převodovky...

 

buss
hodnocení

0x

Myslel jsem si "vyšlápnout", ale ne prý u nových převodovek. Ostatně si to zkuste jak přijde zima při startování jednou bez, jednou s.

 

ar*
hodnocení

0x

Správně by se mnělo startovat podle manuálu. Některá auta bez vyšlápnuté spojky nejdou ani nastartovat, mají ovšem lépe mazaná axiální ložiska na klice, protože ty při vyšlápnuté spojce a startování nejvíce trpí. Jinak startování s vyšlápnutou spojkou je československá specialita ještě z dob kdy se za "sociku" používali husté oleje a málo výkoné startéry s baterií s malou kapacitou. Na západ od Šumavy se startuje bez vyšlapávání pokud to nevyžaduje auto z bezpečnostích důvodů. No snažím se ten zlozvyk taky odnaučit, ale zvyk je železná košile a tak taky někdy vyšlápnu.

 

jabraka*
hodnocení

0x

Nejrozumnější je startovat s neutrálem.Spojku pak sešlápnu a zařadím rychlost.Povolím a jedu.Pokud startuji se zatíženým spojkovým ložiskem,mnohem více se opotřebuje.

JABRAKA

esprit*
hodnocení

Tak je to tu půl na půl. Asi to budu mixovat :)

ar*

Tady je třeba opsán článek s časopisu Autodieslu č. 6.

Mýtus vyšlapávání spojky při startu pochází zřejmě z autoškoly. Je to samozřejmě v první řadě bezpečnostní opatření. Naše starší automobily navíc měly relativně slabé startéry i akumulátory a oleje v motoru i převodovce při teplotách pod nulou ztuhly. Pak skutečně odpojení převodovky vyšlápnutím spojky poskytlo startéru takovou úlevu, že byl schopen motor jakž takž roztočit. U dnešních vozidel není tato procedura z technického hlediska odůvodněná. Při sešlápnutí spojky působí na klikový hřídel poměrně velká axiální síla. Čím vyšší je točivý moment motoru, a tedy i síla přítlačné pružiny spojky, tím hůře. Z axiálních ložisek klikového hřídele je při vyšlápnutí spojky vytlačen olej a jejich třecí plochy jsou přitlačeny k sobě. Při roztočení startéru dojde k jejich náhlému odtržení, což se na úrovni povrchové struktury materiálu neobejde beze škod a úbytku materiálu. Olejovým filmem jsou ložiska chráněna jen za chodu, nikoli v klidu. Motory, které při sešlápnutí spojky na křižovatce zhasnou, či při chodu na volnoběh klepou, aniž by měly volná hlavní ložiska, za to mohou "vděčit" často trvalému startování se spojkou. Mají opotřebená axiální ložiska, klikový hřídel má nadměrnou axiální vůli a podélně se pohybuje.

esprit*
hodnocení

Ja tomu verim. V mrazech je ale dobry ji vymacknout. Ale proc spousta aut musi mit seslaplou spojku, aby vubec nastartovala?

hospodin*

nezlobte se, ale tenhle článek je podle mě pěkná pikačovina. *hi*

Nechápu, jak sešlápnutím spojky vytlačím olej z ložisek a není mi jasný ani to axiální zatížení kliky vlivem sešlápnutí spojky - to by mělo být právě naopak.. Dokonce nechápu ani třecí plochy axiálních ložisek, když všechny pracovní plochy tam jsou valivé. Dokonce mi ještě žádné auto sešlápnutím spojky nezhaslo.

Myslím, že to psal nějakej kuchař a ne motorář,který si plete klikovou hřídel s hřídelí spojkovou a ještě vymýšlí nesmyslné teorie o kluzných axiálních ložiscích,které se naposled používaly u kol na žebřiňáku.

Hospodine. V tom clanku je to ale napsane presne tak, jak to skutecne je. Tedy zadny kuchar.

Pri vypnuti spojky pres vypinaci AXIALNI lozisko, je AXIALNI silou namahana klikova hridel motoru a reakcni silou (opacneho smeru pusobeni) skrin prevodovky.

Princip vypnuti spojky je vpodstate ten, ze se zapru o skrin prevodovky a tlacim proti sile spojkovych pruzin, cim namaham prave klikovou hridel. Jak proste.

Klikova hridel je, jak znamo,bezne ulozena v kluznych loziskach. Nikoliv valivych. A to jak radialni loziska, tak i lozisko axialni, ktere je zpravidla pouze 1 (a to jeste nejcasteji pouze polovicni - to znamena, ze axialni lozisko netvori cely kruh, ale pouze pulkruh v bloku motoru u jednoho z ulozeni klikove hridele).

Toto axialni lozisko je pak samozrejme pri vypnute spojce namahano a pri startovani rozpohybovano z klidu, kdy jeho treci plochy musi prekonat statickou treci silu, ktera jak znamo je vyssi, nez treci sila dynamicka. Cele je to umocneno prave vytlacenim oleje z treciho prostoru.

-

Na druho stranu je zase nutne rict, ze pri dnesnich STOP-START ekonomicko-ekologickych blbostech, kdy dojde k vypnuti motoru pri zastaveni a jeho opetovnemu nastartovani prave PRI SESLAPNUTI SPOJKY, by axialni lozisko kliky muselo odejit hodne rychle. Coz se casem muze ukazat...a nebo taky nemusi...

doplněno 25.10.10 09:52:

Osobne startuju s vyslapnutou spojkou. Ciste ze zvyku a minimalne kvuli jiz zminovane bezpecnosti.

Navic napriklad auta startovane tlacitkem, ktere znam, bez seslapnuti spojky ani nastartovat nejdou.

hospodin*

Jak namáháš tu klikovou křídel stlačením pružin? To se pružiny opírají o klikovou hřídel a namáhají jí axiálními silami? = nesmysl!

Ještě mi to přibliž, stále to nechápu.

Já to vidím takto: přítlačný talíř spojky se pružinami opírá o blok motoru a nezatěžuje tak žádná ložiska a vůbec ne klikovou hřídel, která je sice v kluzných ložiskách, ale radiálních, nikoliv axiálních.

Axiální tam je na spojce také, nikoliv však kluzné, krom toho spíš myslím, že radiálně/axiální a nemusí být vůbec v olejové lázni,takže tam žádné stržení filmu nehrozí.

Koukni se na nasledujici rychle naskycovany obrazek principu, jakym funguje spojka. Svetle cervene jsou oznaceny pusobici sily. Je jasne patrne, ze dochazi k namahani axialniho loziska kliky.

Jeste jednou zopakuju, ze jde pouze o principialni obrazek. Nikoliv o konkretni konstrukcni provedeni. To aby si me nechytal za slovo (lepe receno za obrazek). Vse je z nej ale jasne patrne.

Snad jen jeste uvedu, ze ve skutecnosti u osobnich automobilu sily pusobi na druhou stranu, pac se misto vynutych pruzin pouzivaji pruziny talirove. Nicmene zde je nakreslena pruzina obecna a smer sily neni dulezity.

Starovat s vyšlápnutou spojkou?
hospodin*

Ano, tohle ještě chápu, spojku jsem viděl.

Směr síly je na jednu, nebo při vyšlápnutí spojky na druhou stranu, kde je prakticky na konci klikové hřídele to samé ložisko (vaše modré). Opotřebení je tedy stále stejné,ale síli působí na jednu nebo druhou stranu. Myslím, že jsou zanedbatelné.

V případě vyšlápnutí spojky jen působí zatížení na ložisko spojkového koše, ale nepřetěžujeme přeci klikovou hřídel. To je podle mě jediné ložisko, které můžete dlouhodobým zapojením odrovnat. Ale ne díky startům motoru.

Občas není spojka na stejné hřídeli s klikou, takže tam o zatížení kliky nemusíme mluvit vůbec.

Nene. Tak jeste jinak.

Kdyz je spojka sepnuta (v zaberu), tak sily od pruziny pusobi pouze v ramci spojkove klece. Akcni sila jde od pruziny na pritlacny kotouc, od tud na treci lamelu, od tud opet na pritlacny kotouc a od tud zpet pres stit spojky k pruzine.

Jde o uzavreny silovy celek, vne spojky nepusobi zadne sily.

Axialni lozisko klikove hridele neni nijak od spojky zatezovano.

Kdyz spojku vypneme (rozpojime), zapreme se pri tom vypinacim loziskem o skrin prevodovky. Odtlacime pruziny od treci lamely a tim vyvodime silu ve stitu spojky (tato sila je u vinutych pruzin primo umerna tuhosti pruzin a zdvihu spojky), ktery je napevno prisroubovan ke klikove hrideli. Tato vyvinuta sila se tedy prenese do klikove hridele a opre se o axialni lozisko klikove hridele. Pres blok motoru se sila vrati zpet do skrine prevodovky, od ktere sme zacali.

Uzavreny silovy obrazec tedy v tomto pripade tvori blok motoru, skrin prevodovky, vypinaci lozisko, pruzina, stit spojky a klikova hridel.

Sila vyvinuta pri seslapnuti spojky neni v zadnem pripade zanedbatelna. U beznych aut se pohybuje v rozmezi zhruba 2-7kN.

-

Nicmene souhlasim, ze kde se opotrebeni projevi nejdrive je temer vyhradne vzdy vypinaci lozisko. Taky jde jen o jednoduchou plechovou soucastku. Nic trvanliveho. (neco jineho jsou samozrejme vypinaci loziska napriklad u dvojspojkovych prevodovek...to uz je ale o necem jinem)

Axialni lozisko kliky je samozrejme navrhovano s ohledem na sily vyvozene od spojky a osobne si myslim, ze v ramci rozumne zivotnosti motoru (a rozumneho pouzivani spojky) se zde zavada neprojevi ani pri startovani s vyslaplou spojkou.

Jen sem chtel uvest na pravou miru, ze to, co je popisovane v clanku vlozenem Arem, neni od kuchare... :)

syntr*

Tak tenhle obrázek zmate všechny kdo se podívá.Je to naprostá blbost, jak můzu při sešlápnutí spojky tahat přítlačný kotouč.Přítlačný kotouč je odepínán přes páku takže ty vaše axiální síli se zase mění

Jiste.

To je prave rozdil mezi obrazkem znazornujicim princip a konstrukcnim provedenim. Presne jak sem zminil.

V principu je totiz jedno, kterym smerem sily pusobi. Chapu, ze to ale nechapete. A je mi to putna.

pepos

Vidím, že to s vámi začíná být beznadějné, spojkové ložisko je obvykle valivé, a mazané trvalou tukovou náplní, takže je dobře mazané i v klidu, ale axiální ložisko kliky je obvykle kluzné, mazáno olejem, a tudíž, po stlačení spojky v klidu vytlačí veškeré zbytky oleje a prvé otáčky je opravdu nemazané.

A k tomu přenosu síly, v předchozích článcích bylo docela polopaticky vysvětleno, že síla od pedálu - spojkového ložiska, musí být klikou zachycena axiálním ložiskem kliky (spojka se setrvákem a klikou je mechnicky jeden celek), při vystavení spojky. Pokud je spojka v klidu, axiálně kliku namáhají jen minimální síly.

A k tomu, že točíme půlkou převodovky (ve skutečnosti je to víc než půlka, pokud je to převodovka s předlohou), to je pravda, ale také máme větší setrvačnou hmotu, tedy jakoby "těžší setrvák", což je pro start vždy prospěšné. Z toho vyplývá, že u teplé převodovky je start určitě je lepší bez vyšlápnité spojky, u studené je to k diskuzi...

 

8976*
hodnocení

0x

Komu skočilo auto při startu dopředu či dozadu nebude nad touto otázkou přemýšlet, kdo viděl mrtvolu přimáčklou na zeď tak má jasno - jak uvedeno např. toyota bez spojky nenastartuje...

alf*

z příručky k poměrně rozšířenému autu - Octavii

Startování motoru
Všeobecně
Motor můžete startovat pouze originálním klíčem.
. Před startováním motoru vyřaďte rychlost a pevně zatáhněte páku ruční brzdy.
. Během startování motoru úplně sešlápněte spojkový pedál - startér pak otáčí
pouze motorem.
. Po nastartování motoru okamžitě uvolněte klíč ve spínací skříňce, jinak by
mohlo dojít k poškození startéru.
Po nastartování studeného motoru může krátkodobě dojít k zesílení hlučnosti
motoru, neboť se v hydraulickém vymezování vůle ventilů musí nejprve vytvořit
tlak oleje. To je normální jev a není třeba se tím znepokojovat.

Nechť tedy každý nahlédne do své příručky, já jsem pro sešlápnutí vždy.

8976*

Zapoměl jsem napsat, že já taky...

esprit*
hodnocení

Moje příručka citron xantia tvrdí zese bez spojky. Jen v zimě při problémech doporučujou sešlápnout.

 

honza1180*
hodnocení

0x

Škoda Felicia Van Plus LX 1,9D - časté startování a to zásadně pouze s vyšlápnutou spojkou, dost častá jízda při plném zatížení. Spojka dělána při 287 000 km. Prodej při 470 000 km, spojka podruhé neměněna, motor v dobrém stavu.

chosse

ford galaxy 2.3 benzin+lpg,najeto 408.000km,cca 35 denních startů,startováno vždy sešlápnutou spojkou,vše původní.jezdí a funguje dosud bez problémů.z důvodu bezpečnosti používám spojku vždy.

 

lui*
hodnocení

0x

Jen tak pro zajímavost. jsem tuhle otázku nadhodil v práci, a to by jste nevěřili, jaká se strhla hádanice, *smich*. Bylo to tak půl na půl. *smich*.

 

cyril*

Nezbývá než doufat, že se to nedostane až do parlamentu. To by zase měli na půl roku postaráno o práci, založení několika komisí a výsledkem by byl, jako obyčejně, podařený zákon, který by bylo třeba ihned několikrát novelizovat! *ee**cteni*

 

hodnocení

0x
avatar macek71

Mám golfa r.v. 2011 a ten bez sešlápnute spojky nastartovat nejde. Pokud ji nesešlápnu,tak na maxidotu se objeví hláška : že mám sešlapnout spojku.Nevím,jak to je přesně specifikovane. Pokud to neudělám a otočím klíčkem, tak se startér ani nehne,chová se to jako bez baterky.

asd1

Pojistka proti "přískoku" když zapomeneš kvalt ;) Opotřebení axiálního ložiska kliky to neřeší.

I když s vyšláplou spojkou startuju celý život a nikdy s tím nebyl problém... Bez spojky šetříš to ložisko, se spojkou zase je menší riziko přískoku a nabourání auta.

 

josefs
hodnocení

0x

tak třeba dědovu octávku 1,6 bez vyšláplé spojky nenastartuju.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]