Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Octavia 2 1.9 TDI modrý dým po delším volnoběhu?

Od: lll odpovědí: 72 změna:
Zdravím,
včera jsem si všiml poprvé na mé oktávce že po dlouhém volnoběhu cca 30minut (něco jsem vozil na krátkou vzdálenost a nechtěl jsem furt chcípat a startovat, protože baterka) se najednou z výfuku začal objevovat modrý dým. Ale až po těch asi 30 minutách, do té doby "čisto".
Poslední dobou sleduju výfuk, blíží se technická, často se to snažím protáhnout kolem 4000otáček po dálnici (italská údržba), a podle čuchu se mi zdá dobré, ani po prudkém přidání se neobjeví za autem černý oblak.
A najednou tohle. Si skoro myslím že se ohřál výfuk a začalo se tam cosi vypejkat, co kouřilo, je to možné?
Dneska ráno nastartuju a z výfuku nic, čisto. To se musel včera vypalovat výfuk, že jo? Uklidněte mě, please.
(1.9 TDI 77kW bxe 420tisíc)

 

 

72 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

asd1
hodnocení

2x

Modrej čoud = olej, a po delším volnoběhu bych tipnul ucpávky turba a olej přes ně jde do sání...

"Diesel runaway" = oleje jde tolik že motor na něj jede místo nafty = jde do otáček a nejde vypnout, buď vyletí ojnice z bloku nebo až sežere olej tak se zadře. Chcípnout jde jen zařazením nejvyššího kvaltu sešlápnout brzdu a pustit spojku.

 

hodnocení

1x
Olej neubývá? Mohl by jít přes turbo.

 

lll
hodnocení

No jo, diesel runway, ale proč to dneska zase nekouří?
Vyměnil jsem palivový filtr a odsál naftu, a nalil tam místo ní TEC2000, EinspritzSystemReiniger, (beztak jsem to chtěl před technickou udělat), a nechám to běžet půl až hoďku na volnoběh jak radí na plechovce a uvidím.
Mám teďka zpětně pocit že se ten volnoběh včera drobet zakuckával, a pak to začlo kouřit z výfuku.
asd1

Proč čistič vstřiků/ palivový soustavy když to bere olej? Tak ale nic tim nezkazíš..BTW podle mne nejlepší a hlavně vyzkoušený aditivum je VIF..

Olej to bere a) přes turbo do sání, b) gufera ventilů c) pístní kroužky, d) přes odvětrání kliky, pak exotiky jako těsnění hlavy apod.

Přes turbo je to podle mě nejpravděpodobnější - v nízkých otáčkách labyrint odstřikuje míň a tak do sání může projít víc oleje než v otáčkách. Chvíli trvá než se sání naplní, pak v otáčkách ho proud vzduchu strhává do motoru. Po italský údržbě je v sání oleje míň tak zmizí i modrej čoud..

Vstřiky, váha vzduchu, regulace tlaku (poměr nafta/ vzduch) - čoud by nebyl modrej ale černej, příp. bílej.

bear

Spíš si kup metabond Old spezial. Pak ti nepůjde tolik oleje úniky přes turbo. Přitom to bude velmi dobře mazat. Mám s tím dlouholetou zkušenost a i motor není hlučný než byl před tím.

lll
hodnocení

Už koupil, zkusím, dík za tip.
bear

Nejlépe CLkem se starým olejem rozpustit usazeniny, vylejt a dát novou náplń s tím Old Spezialem. Dokonce byl test, kdy se pak jelo pár km bez oleje a měřili se komprese. Levná aditiva obsahují síru a teflon a to není dobré k vůli degradaci oleje a oxidace povrchů dílů v motoru. Metabond má nanočástice keramiky.

Pak je ještě jeden konkurent a ten je na bázi částic wolframu, ale nemám zkušenost.

Každopádně už jsem několikrát u spousty aut při výměně oleje použil co CL ko a je to fakt znát. Na měrce ještě hnědý med a po CLku už teče z motoru sajrajt za x let. Neuvolńuje to strupy karbonu, které by něco ucpali, ale pomalu rozpouští na tekutinu. To je velká výhoda.

Hodně lidí ti řekne placebo a nesmysl, ale stačí vyzkoušet a najet a tím aspoň 20 000km na dvě výměny a je to znát i na spotřebě.

lll
hodnocení

Co to je CLko?

 

lll
hodnocení

Hmm, tak dneska zase, po asi 35minutách na volnoběh, kdy se ručička teploty dostala na "zahřáto na provozní teplotu" se začalo pozvolna mírně dýmit z výfuku.
Asi jsem byl včera moc vyděšenej, dneska se mi ten dým už nezdá modrej, ale takovej "normální TDI" dým, ne černej, ne bílej, ne modrej.
Možná to včera v plném slunci vypadalo jinak, dneska je zataženo.
Jsem si oddych.
Ale stejně je zajímavé že to začne dýmit až po zahřátí na volnoběh - když jezdím tak jsem si toho nikdy nevšiml
bear

při tak velkém nájezdu jsou v háji i gufera na ventilech v hlavě motoru. Po zahřátí je olej řidší a vzlínavější. Proto to na volnoběh po zahřátí nejvíce bije do očí.

lll
hodnocení

Aha.
Nechal jsem to běžet hodinu na volnoběh, a kouřivost se postupně nezvyšuje, to mě uklidňuje.
Taky jsem si všiml, že ačkoli jsou otáčky a běh motoru na volnoběh zcela stabilní, tak dým se vyvaluje v dávkách, třeba 10 vteřin čisto, pak se vyvalí, pak 3 vteřiny čisto, pak se vyvalí, pak 6 vteřin čisto, pak se vyvalí, a tahle podobně v cyklech, ne stálý neměnný proud dýmu.
Proč to přerušování při klidném (a podle ucha zcela stabilním) běhu motoru?
bear

To netuším, dělam co se týče aut elektroniku. Možná, jak se na volnoběh spouští EGR v dávkách.

asd1

Přes gufero to může jít rovnou do výfuku a blafnout až tam a jen občas až ho tam je víc.. Podobně přes turbo do sání než se udělá kapka a ta pak vletí do válců.. Podobných scéářů je víc..

Kontrolní otázka: Proč to tak dlouho trápíte na volnoběh? A funguje vám ventilátor chladiče?
lll
hodnocení

Ventilátor funguje a normálně netrápím :),:)
Včera jsem objevil, dneska potvrdil, a zkusím řešit aspoň pomocí toho metabondu.
Když mě to na emisích vyřadí, tak nevím nevím jestli má cenu do starého auta-nenáviděného tdíčka PD vrážet plno peněz.
Už taky koukám jedním okem po bazarech, no.
bear

Metabond není všelék. Umí hodně motoru pomoci prodloužit životnost a eliminovat řidičovo špatné zacházení s ním, aby déle vydržel.

Ale poškozenej motor ve smrti neopraví. Jen prvotní lehké příznaky.

Takže záleží, jak moc je na tom motor špatně.

A taky je potřeba najet určitý počet km, aby se to aplikovalo a projevilo.

asd1

Pokud jde o kuřivost na emisích, tak tam nalej HVO (syntetická nafta), teoreticky by to mělo kouřivost sundat o třetinu.

Pozor nevýhoda HVO je mizerná mazivost, takže do railu zásadně s aditivem (nejlíp VIF)

lll
hodnocení

No jo HVO, ale nemám po ruce žádnou pumpu s ním.
Co jsem googloval, tak jenom v Jihlavě a Plzni.
Kde ho načepovat na Praha-východ +-50km okolo, nevíš?

 

hodnocení

0x
avatar stir
To mě rozesmálo:) Nechci si kurvit baterku za dva tisíce, tak si raději zkurvím celý motor i s turbem.
lll
hodnocení

Ty smíšku, až budeš mít na nějakým autě najeto 420tis tak ti bude jasný že ten motor schválně ani z blbosti předčasně neničíš.
Napsal jsem protože baterka, (ale myslel i startér, studené starty, atd atd) prostě jsem včera nechtěl 20x startovat během 30minut, to mi připadalo horší, než to nechat běžet furt. A dneska jsem šel podle návodu k TEC2000.
Takže klídek.
Tak se potom nediv, že ti motor umírá zaživa.. v každém návodu máš napsáno, že volnoběh motoru škodí a může dojít k požáru, Vaculík to říká v každém článku nebo videu. Takové smradlochy mám velice rád, zvláště když se jich sejde dvacet před školou a vypouští jedy přímo svým dětem pod nosem.
asd1
Ty je zas vypoustis africkým dětem který těží lithium, a z huti kde se na jedno auto musí vyrobit 3x tolik surovin než na normální auto (vážící 1300kg a s beznou zivotnosti 20 let) a elektrika taky neroste na stromech. Nic není černobílý, on elektromobil a ekologie moc dohromady nejdou, jen to necoudi primo z auta.
Volnobeh neprospívá ale 20 startu za půl hodiny taky ne. A nejde ani tak o baterku.
bear

Vaculík je idiot. Tomu většinu věcí žere jen laická veřejnost, která si umí jen natankovat a dolít vodu do ostřikovačů. Potom ho má za boha. Je to pouze novinář, který má ty kecy zprostředkované servisy a techniky. Nic víc. Vše ostatní jsou jen jeho dojmy. Kdo autům rozumí na úrovni renovací a oprav, tak ví, že polovina toho co leze z Vaculíka jsou jen kecy. Přišli na to a proto u většiny videí má Vaculík hosty, kteří o dané problematice vědí z praxe a nejsou novináři.

Vaculíka jsem zmínil schválně pro ty, co nečtou návod k obsluze. Výrobce motorů na to v každém autě upozorňuje. Evidentně to nikdo nečte, protože každou zimu zde někdo napíše, jak je spalovak dobrý na topení v zácpě na dálnici:) U nás loni málem uhořel mladý kluk, protože ráno čekal na kamaráda, šel dřív nastartovat , jenže byly 4hodiny ráno, tak usnul. Samozřejmě motor vzbudil souseda, za okny dým, tak se šel podívat a autu už pod kapotou hořel motor. Ještě ho utíkal v pyžamu vytáhnout, takže naštěstí vše dobře dopadlo, ale podle záchranářů nemuselo, protože CO a sám by se nevzbudil. Samozřejmě takto otrávených lidí, kteří si topí na volnoběh je každoročně hodně, jen se o tom nepíše. Auto nemusí ani hořet, zplodin je v autě dost a CO je bez zápachu.
lll
hodnocení

"autu už pod kapotou hořel motor"?
Uff, můžeš to upřesnit, proč nebo co to způsobilo?
Jenom to že motor běžel v zimě na místě na volnoběh?
Divné, ne?
bear

Všechny spalováky mají na chladiči ventilátory. Když není nápor vzduchu jízdou, tak se zapnou. Celý chladič a motorový prostor i prostor pod autem se dokáže krásně profouknout. K požáru tedy dojít nemůže. Na volnoběh motor není pod takovou zátěží, aby byly rozpálené výfuky jako v případě, kdy vůz jede po dálnici a ještě ho přeplňuje turbo.

Na volnoběh většina dieslů vpodstatě netopí. Proto si pomáhají PTC topením.

Hořící auto na volnoběh je vždy auto s nějakou závadou.

O otravě CO to beru. To je pravda pravdoucí.

Ne jentak nějakou závadou, ale pravděpodobně elektrickou:)
Ale elektrika samozřejmě jistě zlobí a hoří jen u spalovaku ...
Na volnoběhu je špatné spalování paliva, podobně jako u kamen dochází k zanášení komínu, když je přívod vzduchu přiškrceny. Velké saze spolu s nespáleným palivem se hromadí ve výfukovém potrubí do té doby než to blafne a začne hořet. Hromadící saze škodí i motoru, hromadí se v oleji, který špatně maže , turbo je první na ráně. Když se špatně maže, může se přidirat, roste teplota a opět nespálené saze můžou blafnout. Proto je to u každého vozu v návodu jasně uvedeno, nedoporučuje se nechávat běžet déle než několik jednotek minut na volnoběh. Větráky na to nemají žádný vliv, ty tam jsou z jiného důvodu. Řeší se to tady pořád,
navíc nechávat běžet auto na volnoběh zakazuje i vyhláška. U nás sice za to pokuty nevybírají, ale například v Anglii je už u některých škol zákaz zastavení, bylo prokázáno několik úmrtí školáků právě z tohoto důvodu. Takže policie by měla alespoň u škol tohle hlídat. Účinky výfukových plynů na organismus také nikdo nečte.
To by musely hořet vsechny auta taxikářů, izs, šetřílku, co jezdí na spotřebu, nemluvě o vypalování dpf ... Výfuk a stínící plechy jsou na to stavěné, dokonce ani zadní naraznik jsem ještě neviděl kolem výfuku ohořelý.
bear

Hořet Li-ionky jsem viděl častěji, nežli hořet spalovák.

Jasně, výrobci spalováků schválně do map ŘJ motorů nastavují, by na volnoběh tam šlo tolik zbytečného paliva, aby to pak hořelo ve výfuku a ničilo katalyzátor :)

Pokud někdo zaparkuje na suché trávě, tak možná chytne od rozpáleného katalyzátoru tráva nebo pokud motor spaluje olej a je ve špatném stavu, tak pak možná taky. Ale to jsou nestandartní případy stejně jako přebíjení Li-ion.

007cz
Štíre viděl jsi někdy servisní regeneraci? Třeba u benzínu s GPF může trvat i hodinu, auto stojí na místě, turbo rozpálené do červena včetně výfuku. Kam na ty hlouposti chodíš?...Aha už vím.
asd1
Zelenej mozek když nemá argument,tak si ho vymysli ;)
Samozřejmě že jsem si řízenou regeneraci filtru dělal, ale proboha to není totéž. Proč by výrobci toto umožňovali a chod motoru naprázdno zakazovali? Úplně jiné cykly. Na volnoběh regeneraci neuděláte a ani si nezatopíte.
A ani od toho auto neshoří...
asd1
Volnobeh zakazanej není a tamten borec měl deravej pletenec,proto mu to coudilo do kabiny a podpalilo auto. Asi byl ozralej nebo ztratil cich, protože kazdej normální to cítí a resi...

 

km
hodnocení

0x

"po těch asi 30 minutách" "proč to dneska zase nekouří?" olej se začně pálit, až kdy je ve styku s něčím, co má dostatečnou teplotu na to, aby se pálil, proto ta prodleva něž se to něco ohřeje.

 

lll
hodnocení

Tak už mám ten Metabond Old spezial. Zahřál jsem ho v konvičce s teplou vodou, protřepal a odšrouboval víčko pro dolití oleje (zahřátý motor), a překvapilo mě že z toho otvoru jde taky dým/čmoud (podobně jako kdyby se ten olej připaloval na pánvi)! To je normální, že se připaluje olej v motoru?
Nebo to jsou spaliny pronikající do olejové skříně?
bear

Víceméně je to normální. V motoru se odpařuje i vzdušná vlhkost, jak se teplota oleje mění z 10C venkovní teploty do 90-110C teploty oleje při práci motoru.

V motoru je systém odvětrání klikové skříně (bloku) přes PCV ventil. Někdy doplněno o takové bludiště, aby vzduch při odvětrání nebyl nasáván motorem i s olejovými kapičkami. Vzduch tedy musí urazit několika klikatými zákoutími. U Felicie toto dělalo víčko nalévání oleje, kdy páry musely přes okraj víčka a pak přes další okraj až na vývodku do sání. Některá auta mají systém odvětrání přímo ve víku hlavy, kde je opravdu šachta připomínající malé bludiště s odkapy pro olej.

Pokud už to vyhazuje víčko a přetlak je velký, tak mohou být KO gufera na ventilech a do systému odvětrání jsou spaliny.

Jezdi cca 5000km a uvidíš, zda to k něčemu bylo. Jinak GO motoru a hlavy či jiný motor.

Tak už věříš, že umírá zaživa? Dopřál bych mu aspoň důstojnou smrt v klidu, bez zátěže, nejlépe na volnoběh, aby se ti na dálnici nerozžhavil a ještě stihl vystoupit.
bear

Pořád lepší nežli Tesla, kde umře řidič k vůli nekvalitnímu zpracování kuláků.

dailykanban.com/...

Štír: gufera na ventilech mají životnost násobně překračující životnost baterek elektromobilu, výjimkou je minimum motorů s vysokým nájezdem bez výměn oleje, nebo motorů těžce uvařených. Sada nových gufer pak je v řádu desítek až stovek korun dle typu.
Ps: a i když jsou gufera špatná, má auto stále stejný dojezd i výkon, jen to vyudí ty jedoucí za ním:)
asd1
Stire bez s tím už do háje, to je 20 let starej pekáč co 10x objel zeměkouli a až teď zacal trosku bastit olej. Vymeni gufera ventilu a tu zeměkoulito ještě párkrát objede. O tom se elektromobilu ani nezdá.
Pat a Mat. Vymění gufera za pár korun a generálka hotová :) Možná jen do prvniho měření emisí:) Nespálené saze z volnoběhu si najdou cestu jinudy.
bery2
...a furt si nedá pokoj... O generálce vůbec řeč nebyla, není k ní důvod. Jen o guferech ventilů, které při poškození pustí při podtlaku na volnoběhu olej do sání. Oprava levná a na dalších 20 let, kdy to bude dál jezdit. A jezdilo by i bez opravy.
Za 20let to bude jezdit jedině na veteránskou značku;)
bery2
Konečně první normální příspěvek. Ano, klidně na veteránskou, nic to nemění na tom, že ale bude jezdit. Ani, že pořád stejně, se stejným dojezdem a výkonem a to při běžné údržbě za pár tisíc ročně, bez výměny "šému" za statisíce (propagandistické argumenty v podobě postupné každoroční výměny pár zrovna nejhorších modulů baterky už bych tohle vlákno neplevelil).
asd1

Na tomhle se vymění gufera, na elektromobilu celej motor *smich*. Co je ekologičtější, vyrobit gufero nebo motor? Resp. podle tý supr tesly co najela Mega, tak motor vydrží ca 400kkm a baterka 300, a to si Tesla kilometry cucá z prstu a přidává aby zkrátila záruku a "najela to dřív"

Tihle milovníci elektroaut mi připadaj jak sekta, vzývaj výhody a nevýhody ignorujou, kdo jim jejich názor neschvaluje toho by nejradši upálili jak čarodějnici, viz snaha o zákaz spalováků nebo aspoň zdanění aby byl provoz ekonomicky nereálnej..

@asd1 Ujet s elektromobilem 300 tis.km bez poruchy bych bral. To by znamenalo že jsem ušetřil 300 tis. peněz za palivo, plus peníze za výmenu oleje každých 10 až 15 tis.km, + peníze za spojku + peníze za rozvody atd... Já osobně mám FVE na baráku, tak u mne by ta úspora za palivo byla ještě větší. Asi tak za 0,5M

Takže ten váš argument s výměnou baterie a motorů v elektromobilu je docela k smíchu. S těmito úsporami pak není problém koupit nový motor, nebo baterii a auto bude jezdit další stovky tisíc kilometrů.

V roce 2019 jsem byl na srazu elektromobilistů ve Valašském Meziříčí. Byl tam i Martin Pultzner, který mě také svezl v té své audi etron, ale stála tam černá Tesla model 3 s bílým interiérem. S pánem jsme v kontaktu ve skupině a ano, odešla mu ve 420tis km a cca šesti letech baterie - ta 12ti voltová :) jinak žádný servis čí dokonce porucha. Jinak jsem se díval na ceny náhradních dílů a třeba motor stojí 50tis. Holý motor do spalovaku stojí 250tis, bez turba, vstřiků a dalších volovin okolo. Dražší než baterie do Tesly. Přitom výměna baterie je jednoduchá, otázka několika šroubů. To je ale otázka dvaceti let životnosti, takže přežije zbytek vozu. A co teprve čínské auta se zárukou až milion km na baterii.
bery2
Tak to, štíre, rád čtu, za těch 20 let se sem vraťte s aktuálními zkušenostmi. Tahle sekce se auto-moto, tedy o autech, a ty, kromě slepých vývojových větví, vždycky byly a budou na fosilní paliva.
bery2
Jen ještě, ten motor za 250t, to se jednalo o Ferrari? Protože tohle vlákno je o autě v hodnotě cca 50t, jako nové tenkrát řádově 400t. Funkčních náhradních motorů z bouraček jsou plná vrakoviště, stojí pár tisíc a rozhodně se nemění nějak běžně, obvykle auto přežijí.
Motůrky do elektrovozitek se na vrakovištích pohybují taky tak?

@bery2 Zrovna tetno BXE motor měl u mého bývalého auta totálku díky ojnici. Tehdy to auto bylo staré 4 roky a za půlmotor chtěli 110 tisíc! Každopádně motor jezdí dodnes. Pravda... mezi tím stihnul další GO, která se pro změnu týkala hlavy motoru. To že dnes jsou ty motory na vrakovištích. mi tehdy s cenou moc nepomohlo. A naopak až budou ty elektromobily mít věk a budou na vrakovištích tak ten jejich motor bude taky za pár peněz.

Tesla tedy měnila motor po 300tisících? Super. Já měnil BXE motor po 160 tisících. Proto tedy nevěřím vašemu tvrzení o tom, jak spalovací motory se mění méně často.

Bery musíte uznat, že poruchovost a náklady na servis jsou u Ev neporovnatelné. Náklady na km poloviční, třetinové, čtvrtinové, záleží za kolik nabíjete. Tu slepou vývojovou větev vidíme v Číně, škodovka ko, vw ko, Porsche má velké problémy, takže také ko. Číňan chce technologicky zaměřený vuz, může ho mít velmi výkonný, např Xiaomi 1500koni nebo např Zeekr či Byd, který si už našel cestu proti evropským clům na čínské Ev dokončováním továrny v Maďarsku. Sranda je, že v Číně stojí Ev polovinu toho, co podobné auta v EU. Evropě nejde o emise, jinak by se nebránili cly. Teď budou z veřejných peněz zachraňovat koncern VW, který stejně k tomu konci spěje, jelikož ty spalovaky nikdo kupovat už dlouho nebude. Za letošní první dva měsíce narostl neskutečně prodeje Ev v EU a světě div se, nejvíce o cca 86% rostly prodeje z celé EU právě v ČR. U nás ve městě potkáváme víc a víc Tesel, zastoupení Peugeot prodává elektrické MG a Dongfeng a také je hodně k vidění čínské Volvo. Čína udává směr a ta vývojová větev už je daná. EU končí jako kdysi Nokia či Kodak, jelikož nezachytili včas ten správný moment v té vývojové větvi, jelikož ovládali celosvětový trh a přesto o něj přišli velice rychle jako celý koncern VW.
bear

asd1... ne, že připomíná... To je SEKTA. :)

bery2
Štír
Klidně budu souhlasit, jakmile uvidím černé na bílém srovnání nákladů na provoz například se svým denním autem.
Stáří 24 let, nájezd 427tkm, pohon lpg, najezd 15tkm ročně, servisní náklady průměrně 3-4t ročně včetně náplní, brzd, pneu.
Teď chci vidět srovnání se stejně starým elektrem. Samozřejmě abychom porovnávali srovnatelné, baterka toho elektra vykazuje ztrátu kapacity maximálně jednotky procent, nejde o mrtvolu před výměnou nebo repasi před sebou.
Náklady na km jsou u elektra menší, o tom žádná. Ovšem až bude elektřina na nabíjení aut zatížená stejnou spotřební daní jako je benzín a nafta, budou to úplně jiný čísla. A přiznejme si, stát ty peníze životně potřebuje, nevzdá se jich.
asd1

Normálně použitelný auto pro 5lidí + kufr (kombík 500L kufr) bez zbytečných kokotin s projektovou životností 20+ let/ 300+kkm jde vyrobit a prodat za 300 - 500k podle výbavy a většině normálních lidí v pohodě stačí holobyt s klimou za 300. Tyhle auta i motory jsou vymyšlený, takže platit vývoj už není potřeba, pouze na vychytání much. Jezdit to může na metan kterýho je mraky, syntetickou naftu, benzín, apod., pak to včetně servisu jezdí za 3,- Kč/km. Většina lidí za 20 let najezde 200-300kkm, takže nákupka 300, palivo + servis 600-900k, 5k pojistka = ročně 50 - 65k

Běžný nehody typu srnky, drcnutí do vrat atdd. v řádu tisíců až desítek tisíc.

Osobně, svoje auto jsem koupil za 60k a mám ho 12let, do servisu, oprav a pojistek jsem nasypal ca 100k; palivo 2Kč/km, najel jsem ca 200k = 400kKč, celkem 560k za 12 let = ročně 46k kompletní náklady

Hoď sem ceny toho suprvýhodnýho elektromobilu.. Takový auto je za M+ = za 20 let to máš 50k ročně jen pořízení.,Během provozu odejde minimálně jeden motor a jedna baterka, jsi na 65k ročně. Takže i kdyby palivo bylo za nulu jakože neni, tak žádnou výhodu nevidim.

Moderní spalovák plnej kokotin sem netahej, to je podobnej nesmysl jako elektromobil.

Minimální náklady na servis oproti spalováku - dobrej vtip. Všechno 2t auta = pneu, podvozový díly atd. dražší, brzdy to má taky (a že se používaj minimálně jim životnost spíš snižuje).

Běžný nehody typu drcnutí = okamžitě letí vyšší desítky tisíc a spíš 100k+ (diodový světla, radar v nárazníku...)

Ten kámoš a 400kkm bez poruchy a nutnosti servisu - na českým tankodromu taky dobrá pohádka.

No a vlastnosti auta - těžký, takže z louky nevyjedeš. Malý dojezd obzvlášť v zimě cokoliv delšího velký problém - výlet na lyže ráno z Prahy do Jizerek a večer zpět je nereálný, neni kde nabít a auto to naráz nedá. Prostě program v možnostech auta tě těžce omezuje, plánování závisí kde to nabiješ, jiný řešení je vozit centrálu a pálit benzín..

A suroviny pro výrobu elektromobilu, výroba elektřiny X spalovák - kde je ta ekologie? I čoudící Trabant celkově vyjde k přírodě šetrnější.. Jen to nečudí přímo z auta ale jinde, tak je z toho pocit že to je čistý..

@asd1 Vy tu prostě chce porovnávat staré auto s novým moderním. To je pak těžké. Ale chápu že to je taky jediná možnost jak vypadají ty spalováky lépe. Takže tolik k té sektě... budete něco hájit až do krve a srovnávat tak, aby to prostě vypadalo jak chcete, že? Buďte aspoň frajer a porovnávejte nové věci s novými, jinak je to jen pokrytectví. A nového kombíka za 300 tis nekoupíte ani náhodou. Levný korejec Hyundai i30 v kombíku začíná na 450tis s motorem který nechcete a v holobytu. Škodovka Octavia kombi od 600tis. Golf Variant od 585 tis. Kč. Dál se mi už ani nechce dívat. Jednoduchá výbava a auto bez kokotin opravdu stačí. To je pravda. Ale asi tak, jako stačí na volání tlačítkový telefon a přesto všichni kupují chytré telefony. Lidi dokonce už nechtějí ani ty praktické kombíky a kupují nepraktická a mnohdy ještě dražší SUV. S těma Jizerkama to taky není tak horký. Moje auto dá tu trasu i v té zimě (nemám Teslu) :) Ale i kdyby nedojelo, tak fakt bych se nebál že po cestě není kde nabít. Musí se ale chtít ty nabíječky vidět a nezavírat oči a dělat jakože neexistují.

Jinak já ale netvrdím že elektromobil je jediná správná cesta. Má své mouchy a má problémy které i mne serou. Není to zatím auto pro každého. Vtipné ale je, že z mého pohledu tu největší bolest elektromobility tu nikdo ani nezmínil. Zato se tu řeší polopravdy a blbosti.

asd1

Tam je velký rozdíl že to jednoduchý auto vyrobit jde, zato rozumná baterka a logistika pro elektromobil pořád neexistuje, nádrž benzínu/nafty/plynu těžce vyhrává.

Ty jednoduchý auta nezařízl trh a nezájem lidí, ale grýndýl a magoři. To máš jak čudlíky a dotykovej displej - magor vymyslel že se ušetří za čudlíky a stačí dotykáč a program, už při testování muselo být jasný že to je nesmysl, až když začali lidi řvát ve velkým a přišly i soudní spory tak se od nich začalo upouštět

Ad nabíječky cestou do Jizerek - podívej se na parkoviště v Berdřichově, a teď si představ že všechno budou elektromobily, sjede to z kopce... a od Liberce do Prahy budou nabíječky obsazený na týden dopředu.

Když se někomu líbí elektromobil tak ať ho má, ale ať to necpe ostatním.

Můj názor je, že aktuální elektormobil s ekologií toho moc společnýho nemá, jen se nečoudí přímo z auta za jízdy ale z elektrárny a fabrik který musí vyrobit jak auto tak "čistý" elektrárny..

Vlastní fotovoltaika a elektřina zdarma - tam zas chybí cena za pořízení fotovoltaiky, takže zdarma to fakt neni. Navíc potřebuješ další baterku protože v noci slunce moc neni. Leda ve dne mít auto v garáži a v noci jezdit.

Já nevím, ale někdy si připadám jak Alenka v říši divů. Píšu o motoru- novém do Ypsilona za 50 tis a pak se dozvím, že dvacetiletý motor do spalováku je za babku. Tak to potom asi budou ty ojeté elektromotory asi zdarma nebo jak? Když porovnáme zhruba podobně výkonný motor třeba bmw m5 tak ten motor se pohybuje okolo třičtvrtě až jedno mega a jeho výměna nebude zcela jistě jednoduchá. Další bláboly jak Tesla přidává kilometry na tachometru nebo vypouští prach z brzd či ojíždí daleko více gumy už ani komentovat nebudu. Já brzdu používám jen pro aktivaci auta, za jízdy ji už nepotřebuju. Totéž energie z uhlí- samotný cez garantuje ze svých stojanů čistou energii, tak stejně eon či Tesla. Tu špinavou máme doma v pračce či mikrovlnce. Kamarád dělá u nás v elektrárně čezu a tam se honí každý kwh aby se splnil plán, taktéž Tykač vždy říká, jeho elektrárny nejsou občasné zdroje ale jedou celý rok nonstop. Už ale nikdy nikdo neřekne, kolik času ty elektrárny jedou zbytečně a zbytečně vypouští jedy, protože se nedají regulovat. Než aby se elektřina ukládala do úložišť, tak se raději maří v nějakých mařičích a proto je u nás nejdražší na světě, protože se vyrábí a maří zbytečně. Eon usiluje a chce na svých nabíječkách spustit plovoucí ceny, protože by se dala síť daleko lépe stabilizovat a ve špičkách dávat zákazníkům do aut lepší cenu, aby se elektřina nemusela mařit bez užitku. Také by chtěli v době nedostatku brát energii z aut zpět do sítě, aby se vykrývaly špičky i v době nedostatku, k tomu ale chybí legislativa a protlačit něco takového proti fosilní lobby jde ztuha a u nás to ještě nějakou dobu potrvá. Takže když už tady něco takového píšete, uhelné elektrárny vždy jely a jedou na max výkon, bez ohledu na to, jestli tady nějaké elektrické auta jezdily nebo nejezdily, vždy jde o byznys, fosilní lobby a obrovské dotace. Každopádně každý má doma nějakou zásuvku, nafta mu z ní nepoteče, takže co je lepší? Podporovat Rusa víc než Ukrajinu, nebo podporovat domácí výrobu elektřiny, která je a bude z uhlí stále nižší a nižší, protože přibývá nejen soukromých fotovoltaik, protože uhelné elektrárny už nikdo nepostaví a ty staré jsou na ústupu. Největší nebezpečí pro lidi jsou právě ty jedovaté zplodiny z aut, kourich lidem přímo pod nosy, mnohdy úplně zbytečně na volnoběh když si člověk jde koupit třeba rohlík do pekárny nebo vybrat z bankomatu nebo ještě lépe u Kauflandu, kdy tam sedí chlap a čeká na ženskou až si nakoupí. Pošty už naštěstí zavřely, ale jak jsem už psal, tak před školami je tento nešvar velice rozšířený. A lidi jsou jak opice, když kouři jeden, všichni se začínají opičit a pak se jich sejde v jeden okamžik třeba dvacet a v širokém okolí je nedychatelno. Aniž by si uvědomili že tím nejen ohrožují sebe-ale u vlastní děti. V eu takto umírá stovky tisíc lidí ročně předčasně, zbytečně a nikdo to neřeší a smutne je, že ani kvůli sobě a svým nejbližším, na straně druhé učí své děti třídit plasty, papír či jiné věci. A to se týká i politiky, na silnicích ročně zemře 400lidi, zavádí se různé opatření, ale když zemře 15-20 tisíc lidí v důsledku znečištění ovzduší, nic se neděje.

@asd1 Můžete brečet a stěžovat si co by mohlo být a není. Jak to jde udělat, ale nedělá se to. Nebo jako chlap se k tomu postavíte čelem a přijmete co změnit nemůžete. Naopak se zamyslíte jak s touhle situací a co udělat proto aby jste z toho vytěžil co nejvíce. Samozřejmě že stále můžete jezdit ve 20let starém autě, ale každý nechce jezdit starou rachotinou. Na dojezd sice ten spalovák vyhrává, ale jako šiřitel rakoviny taky. Ostatně proto tady vzniklo tohle vlákno, protože auto tazateli kouří. A to je jeden člověk který se o to zajímá a nechce aby mu auto hulilo. Pak jsou tady hromady jiných, kterým je to jedno. To je potom přesně ten důvod proč je dobře že už existuje nesmradlavá alternativa. Nebo dle vás stejně smradlavá varianta protože má komín na elektrárně. A to je zase ten rozdíl který nechápete. Mít výfuk metr pod nosem, nebo sto metrů nad hlavou. Co asi tak více prospívá zdraví? Vaše hororové představy jak jsou všude samé elektromobily patří do stejné kategorie coby, kdyby. To tu ještě dlouho nebude a do té doby se změní i počet nebíječek. Nyní není důvod mít tolik nabíječek, když na silnicích je jen pár elektromobbilů. A poslední věc... já nikde netvrdil že FVE je zdarma. Jen to, že z domácí elektrárny mám tu elektřinu ještě levněji než ze sítě a tím pádem o to levnější provoz auta. Navíc bez komínu nad hlavou který vám tak vadí.

Pro @stir S tím jaká elektřina leze do auta a do domu bych docela brzdil. Nelze to ovlivnit jinak než změnou vzdálenosti od zdroje. Vy si sice můžete zaplatit nějaký zelený tarif, ale to je jen takový pseudo lék na pocit. Když budu bydlet u temelína, tak v domě nebudu mít ani watt z uhelky a naopak. Bydlením u uhelky nedostanete do domu ani jeden zelený watt ať si platíte co chcete. Je to stejné jako plavat a pít vodu uprostřed moře kde se potápí tanker, ale říkat si, že si platíte studánkovou vodu z hor. V ostatních věcech máte pravdu.

asd1

Tak nebudu mlčet a tiše trpět to co nechci, sice to těžko změnim ale změnit to aspoň zkusim. Do tý doby se budu držet v možnostech který jsou = jezdit starou károu (která je v dobrým stavu). A co jde jdu pěšky nebo na kole.

Tenhle přístup je dost bezohlednej - je to ve stylu já mám u nosu čisto, na afričany v dole na lithium s..u. Ono už jen na suroviny je elektromobil 3x náročnější, oproti výrobě a zpracování "hlíny" na auto je spálení pár cisteren benzínu prd. Jen na kila materiálů a životnost - běžný malý auto váží tunu, elektromobil o půl tuny víc. A běžná životnost auta je 20 let, elektromobilu spíš tak 10. Takže malý auto za 20 let = tuna surovin, malej elektromobil tři tuny. Nový auta tu životnost maj podobnou jako elmobil (připadá mi to spíš jak smartphone), takže tam je ten rozdíl menší (ale auto by spotřebák být nemělo)

Auta můžou jezdit na metan, je ho mraky, nebo se může palivo vyrábět z CO2.. Podle mě je ekologičtější spálit uhlovodík v motoru než vyrábět elektriku mimo a do motoru jí dostávat přes baterku..

Ad rakovin a je otázka co je způsobuje, kolem sebe máme spoustu nevě vytvořený chemie, mikroplastů, ad saze ze spalováku, možná jsou horší ty mikro ze zubního kartáčku než velký z čoudící V3S

A nejvíc ekologický je to auto nepotřebovat, denně dojíždět 20km+ jako většina lidí mi přijde špatná cesta. Podobně dnes běžný lítat minimálně 1x ročně letadlem. a Úplně úchylný je kázat o ekologii a uhlíkový stopě na srazu zelených na druhý straně zeměkoule, a borci se tam slítnou tryskáčema..

bobika2

To jako hrajete na city? Afričani jo? Co takhle ropné havárie na moři? Také se o ně zajímáte a trápí vás ty ohrožená zvířata? Nebo je to zase jen pokrytectví? Někde jsem četl, že veřejnost se dozvídá jen o haváriích která jsou poblíže pobřeží, zatímco o těch které se stanou uprostřed oceánů, o těch se zpravidla nikdo ani nedoví. Buďte tedy soudný a když už něco zmiňujete, tak pomyslete že každá mince má dvě strany. Já ale osobně nemám elektromobil kvůli ekologii. Přijde mi, že ekologiíí se nejvíce ohání právě zastánci spalováků, kteří sami ani neví kolik splodin vypouští jejich auto.

Asi vás překvapím. Můj starší elektromobil má aktuálně 13 let a funguje perfektně. Když nebude nějaká nehoda, tak ho budu mít ještě minimálně 5 až 8 let. S novějším plánuji vydržet aspoň 15 let. Potom se uvidí.

Asd tak s tím kolem samozřejmě souhlasím, lidi by se mihli více hýbat a zvlášť ve městě je kolo rychlejší a zaparkuje všude. Já jsem posledních 12 let spalovačem téměř nejezdil, využívala ho žena, cca 3tis km ročně. Na silničním kole jsem jezdil několikrát více a nejlépe se jezdilo za kovidu, kdy byl vzduch opravdu čistý a téměř žádný provoz. Také souhlasím, že staré auto může být z hlediska makro emisí výhodnější a čistší než každých pár let kupovat nové auto, ale z hlediska mikro emisí a vypouštěných jedů už to vychází jinak. Hlavně ty nové auta s dpf filtrem jsou víc jedovaté než staré hulící diesly, protože částice jsou tak malé, že se dostávají přes plicní sklípky až do krve. Prostě neviditelný zabiják, který nekouří a tolik nesmrdí. Když venčím psa, každý týden je na parte dost lidí, kteří umřeli náhle, v poměrně mladém věku 45-65 let. S tou těžbou a náročností už nesouhlasím, kdysi jsem tady dával odkaz, že celý řetězec vychází emisně až 400x méně ve prospěch baterií, Čína už vůbec při těžbě lithia nepoužívá žádné kyseliny a kobalt se už prakticky nepoužívá, minimálně, protože je drahý. Musk se tomu kdysi vysmál, říkal že těch dětí je hodně málo na takovou produkci a navíc ten kobalt děti hrabaly ze země ještě dřív než nějaké ev vůbec vznikly. Kobalt se používá také k separaci ropy při výrobě paliv a hlavně ti lidi v tom Kongu žijí z jednoho dolaru, takže kdyby tam nebyla taková chudoba, kterou tam shell napáchal, tak si všichni mohli žít skvěle, jelikož je to nejbohatší země z pohledu přírodních nalezišť. My jsme si taky mohli ukousnout z miliardového koláče, protože lithium je i u nás na několika místech, bohužel Babisova vláda nezachytila směr a vývoj, z pochopitelných důvodů, Babisovi by to ohrozilo podnikání a Fialová vláda tomu také nasadila parohy, pod tlakem fosilní lobby. Takže místo závislosti na ruské ropě máme závislost i na čínských bateriích. Jediná a obrovská výhoda oproti ropě je, že ty baterie dovezeme jen jednou a poté už je budeme pouze repasovat, takže ty materiály se už nebudou muset těžit dále, mluví se už o stoprocentní recyklaci. Ovsem ale pouze za předpokladu, že to dokážeme dělat doma a hlavně bude politická vůle. Jinak to dopadne jako s plasty, kdy všechny země okolo nás zálohují obaly, zatímco u nás se recyklát vyveze ven a vozí se k nám hotové plastové obaly. Přidaná hodnota nula a člověk s každým nákupem zboží platí obaly znovu a znovu a znovu. Takže s těmi bateriemi to může dopadnout podobně. Jinak dnes jsem četl, za první čtvrtletí tohoto roku stouply prodeje ev o 141%, nejvíce s velkým odstupem oproti státům eu. Pravda, nárůst s nízkých čísel, ale už se nedá říkat, že by to lidem někdo nutil a už vůbec ne přes dotace. Jezdím na kole a tolik ev jako letos jsem loni na podzim nepotkával. To bylo spíš sem tam, nyní prakticky každou vyjížďku několikrát, vedou jasně Tesly, těch jezdí nejvíce. Také infrastruktura je u nás nejlépe pokryta, máme nejhustší počet nabíjecích míst na počet ev a eon říká, že ještě dva tři roky a bude mít osobní mobilitu hotovou a pomalu se připravuje na nákladní. Také jsem četl, že eu chce schválit povinné stk každoročně pro stará auta, u nás by se to mělo týkat 3,3milionu aut. Takže bych to viděl spíše na nějakou lobby (že by vw?) aby se prodávalo více aut. Pravděpodobně za to může i Čína, kvůli vysokým clům ze strany eu na čínské ev Čína vyhlásila ofenzivu a doporučila čínským firmám nestavět fabriky v unii! To by bylo pro evropský autoprůmysl horší než samotné cla a už jsem to jednou vzpomínal, že nad Čínou nemůžeme vyhrát. Když nepošlou baterie, tak to může škodovka hned zavřít, protože vlastní továrnu na baterie jsme mít mohli, i s lithiem, kdyby to politická garnitura nezazdila!
Bobíka - s tou elektřinou máš samozřejmě pravdu. U nás má cez kotle na uhlí, ale jeden upravil na biomasu, takže čistě nejspíš nejezdím, i když je tu i hodně fotovoltaických elektráren přímo ve městě, v bývalých průmyslových zónách ale i v okolí, nicméně ty peníze, které platím, by měly jít na ty čisté zdroje, tak to mě aspoň těší.

 

 

lll
hodnocení

Hezky se to tu rozjelo, děkuji za všechny názory.
Abych to nějak pomalu uzavřel, nalil jsem tedy ten Metabond Old Spezial, celých 250ml do oleje. Ujel asi 150km a zdálo se mi že motor tichne (asi placebo efekt).
A dorazil jsem to poté dočerpáním 20litrů HVO XTL na Eurooilu v MB do nádrže s asi 6-8litry nafty + radši jsem dal napřed odměrečku ve víčku VIFu.
Ten motor teď místo tdíčkového dunění jen "ševelí" a na výfuku ten vnější asi 4mm upatlaný černý mastný koneček zvenku začíná "vysychat", no a žádnej čmoud z toho viditelně nejde.
Jestli tohle neprojde emisema tak už nic!
:-D
kodl

S meta Bondem když ho naleješ do nádrže, tak už nemusíš ani tankovat :) O něm panujou různé legendy

asd1

Stir ti vysvětlí že máš motor v hajzlu a budeš muset koupit novej za 250k, aby to vůbec jelo ;)

bear

Zde ovšem nebylo myšleno jako přísada do paliva, ale jako přísada do oleje.

Legendy jsou takové, jako u všeho. Většinou je šíří ti, kteří to nikdy nezkoušeli alespoň třeba 2 nebo 4 roky či př.: 60 000km a nebo ti, kteří po tom sáhli jako po berličce poslední záchrany, kdy už motoru nebylo pomoci.

Z toho jsou pak negativní recenze.

Stejně tak u VIF aditiv. Spousta lidí si stěžuje, že spotřeba je stejná a nebo jim začaly prosakovat spoje nebo leptat hadičky na nějakým starým verglu.

Přesto VIF a Metabond lidé obecně chválí na základě zkušeností v okruhu veteránistů a obecně nadšenců do aut, co mají svoje mazlíky.

bery2
S tím VIFem - jak nejsnáze zkusit přímo samotným vyčistit pd vstriky? Napojit pixlu na přívod od nádrže a zpátečku ucpat? (+ Samozřejmě vyřadit přívod z nádrže, aby mezitím podávací čerpadlo ji nevypustilo na ulici :)) Nebo musí nafta kolovat, takže i zpátečku ze vstřiků zavést zpátky do pixly?
asd1

Já bych vyjel nebo vycucl nádrž do rezervy a vrazil tam celou pikslu. Pokud bych měnil filtr tak bych nový zalil čistým VIFkem. Co se proslýchá tak to umí dost zachránit, mechanicky to vstřik samozřejmě neopraví, ale může vyčistit usazeniny a "rozchodit ho") Naftu mám JTD a vstřiky jsem nikdy řešit nemusel, jede, nečoudí, emisema prochází s rezervou...

bery2
Teď tam zrovna je půl nádrže a majitelka se bojí s tím jezdit, aby zase někde nenastartovala, dokud jí trochu neuklidní aspoň ten pokus o vyčištění VIFkem. Filtr jsem vyměnil, ale VIF jsem při tom neměl, takže musím dodatečně. Ono asi stejně jak to koluje, tak by z toho filtru za minutu skončil v nádrži (podávací čerpadlo ho naplnilo po 15 otočení klíčku), takže zpátečku na to budu muset zaslepit, nebo zavést zpátky do plechovky, jen nevím, která z těch možností je lepší/správná. Po tom filtru už chytá hned a běží kulatě, předtím chytalo po půl minutě a korekce dvou vstřiků byly asi na maximu. Ještě nevím, jestli na ty pd vstriky nemůže mít vliv i olej s neznámým a nejspíš dost presvihnutym nájezdem, historii auta neznám já a asi nikdo...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]