Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Startovat se spokou a nebo bez

Od: slavo® odpovědí: 70 změna:

zakádám nové vlákno protože do níže uvedeného již nemohu přispívat údajně z důvodu malého procenta hodnocených odpovědí.

poradte.cz/...

Jak je na videu vysvětlena funkce spojky, tak mi není jasná jedna věc.

Při stojícím motoru to nevadí protože spojka se musí stisknout pro vyřazení rychlosti - bez stisknutí spojky vyřadit nelze a nebo jen s obtížemi.

Při běžícím motoru to také nevadí tam stisknutí spojky je dokonce nutností - rozjíždění a nebo řazení při jízdě.

Ale při startu to vadí.

Přitom startuje se jednou, ale během jízdy se spojka mačká např. po městě každou chvíli - semafory, řazení rychlosti nahoru a nebo dolů.


doplněno 09.02.23 22:00:

Vyměnil jsem fabii rok 2002 za dacii rok 2017

U fabie bylo jedno zda se startuje se stisknutou spojkou a nebo ne ale u dacie se stisknutou spojkou nelze nastartovat. ( má start - stop ).

Vždyť se říkalo, že stisknutím spojky se odpojí převodovka hlavně v zimním období aby startér točil jen s motorem.

Ale tady je to uděláno jak když při startu musí startér točit i s převodovkou.

 

 

70 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

riva
hodnocení

8x

Tuším, že některé auto bez sešlápnuté spojky ani nezačne startovat.

Přesně tak.
27.09.22 12:17

Bingo!

Jojo, ,,koncernofky o tak mají

ale od určitého roku. ne všechny

Svatá pravda! Třeba tátova Š100 ani tchánova Octavia Kombi z roku 68 to nemá *smich*

Ale ono to souvisí s novou dobou. Dříve stačilo prosté vysvětlení, dnes na všechno musí být snímače, elektronika, která nahrazuje atrofovanou šedou kůru mozkovou.

Někde jsem četl hezké shrnutí problému, kde se psalo zhruba to, že dříve byl v návodu k autu návod na seřízení ventilů, dnes to nahrazuje upozornění, že obsah akumulátoru se nesmí pít. :-D

To ještě nebyli v koncernu *hi*.

Myslím třeba první generace Škoda Fabia 1, Škoda Octavia 1, VW Bora, Golf IV, Passat B5,5,...

 

hodnocení

3x
avatar promon
Nehledejte v tom vědu. Je to o tom, že zejména v zimě je olej ztuhlý a proto se startuje zásadně se spojkou. Tím se snižuje zatížení startéru a i z hlediska bezpečnosti je to lepší.
jack007

Zásadně bez spojky -


Prima - to si s ,, koncernofkama´´ a spoustou dalších typů aut moc nezajezdíte *smich**smich*

asd1

A to ani když bude potřeba odjet "na startér" např. z přejezdu *smich*

Miluju auta chytřejší než řidič, hlavně na sněhu, ve vysoký trávě apod. *smich*

 

break
hodnocení

1x
Startovat normálně se spojkou.
U novejch aut to stejně jinak nejde.
A Vaculík šíří paniku.

Vaculík je novinářskej pindal. Stačí si pustit video s ducatem. Lidi, co autům nerozumí a jen čtou časáky o autech a umějí auto natankovat a umejt a toť vše ho uznávaj za boha, ale odborník nechápe... není z oboru. je to žurnalista.

jen bych nepatrně doplnil kolegu Gumidka- je to sice novinář, ale zase není takový pindal, jako je třeba nějaký Karel Michalec, "odborník" na auta na portálu Autouzine .To jsou teprve rady a názory!

break
Já mám na něj averzi. Stejně tak na svět motorů...

Žel tací odborníc se najdou všude. kdysi jsem v jedné knize o letadlech četl o jednom dopravníméru, že "SEDÍ NA VYSOKÉM PODVOZKU NÍZKO NAD ZEMÍ" !

Mě je přímo odpornej...

Takovej Josef Vrtal je normální a vtipnej. Vaculík je trapnej. Na Ducatu mlel, že nejsou nikde odkládací fochy a nad palicou má celou dobu police právě na doklady, peněženku i sváču i s mantinelem, aby to nespadlo na hlavu. Prostě nepřipravenej ... něco.

Na Dacii zase ukazuje střešní nosiče, ajko by to bylo to hlavní, proč si to lidi koupí :-D. A půlka pořdu jen pindá o nich.

Ale popis Rapida se mu povedl, i když bylo vidět, jak to má naučené jak písničku od mechošů a sám moc neví.

Ale svoje fandy má. Nikomu ho neberu :).

Spíš tu v čechách chybí něco jako Top Gear a jet starými auty přes celou republiku nebo i slovensko a dělat tyhle soutěže, zda přežijou. Něco ve stylu Top gear Afrika, Patagonie,atd...

Takové ty testy superkár nebo stig na okruhu mě nezjímají.

To by bylo!

break
Expert Pepa? Toho nemůžu vystát vůbec a vtipnej mi nepřijde. Dost často si i protiřečí, když chce být za chytryho a operuje s doměnkami. Něco jako autoforum ...
Ovšem Vaculík je teoretik...
Testy světa motorů, kde rapid ve slalomu na třech kolech , ale tipo drží na všech čtyřech. Tak mu strhnou body za zimní pneu a rapid super jízdní vlastnosti.
Octavia rs TDI proti Subaru benzín 4x4, tak škodovka vyhraje na spotřebu a dva kubiky v kufru...

Všechno to jsou šašci. Jde jen o sympatie a pobavení. Né o obsah co řeknou :-D

 

hodnocení

1x

Vyšlápnutím spojky se zatěžuje spojkové ložisko. Víte, jak dlouhou dobu doporučovala Škoda Mladá Boleslav pro vyšlápnutí spojky v autě Š-120? Slovy dvě sekundy.:-D

Na tankové V12 můžou být i ty dvě sekundy smrtelné, pro spojku!

Jasně. Jenže nynější generace zná tank jedině tak z WoT... *smich*

p.Promone předpokládám když p.Lojza zná 1203 tak asi i tank, leda,že by byl...

Ale je fakt, že mladši generaci by asi dělalo problém rozjet a jet i s obyčejnou VéTřieSkou, jako zase nám starším možná s novými , elektronikou nacpanýmy, NA.nebo sednout za volant nového "Honzu Jelena" místo za volantem Crystalu 12045...

Tak dnešní mladá generace by rozjezd s P V3S asi snad zvládla, ovšem řazení by už asi dělalo potíže. Zvláště podřazování z kopce. S naloženou.

Jenyku, zastanu se mládeže, páč i předtím jsme byli mladí a mnozí to ani tenkrát neuměli odřadit..

Milane uznávám, že i někteří z nás se řadit s meziplynem nikdy nenaučili.
Ale drtivý většině to stačilo ukázat a předvést. Samozřejmě, někdy to nebylo úplně dokonalý, ale kdo chce, ten se naučí.
28.09.22 19:36

Souhlas,

break
Na naučení meiplynu není potřeba hned vejtry...
28.09.22 20:16

tak zetor

break
Ale no tak...pokud třeba jezdíš s něčím, co má synchrony v háji, tak ti ta převodovka chybu neodpustí. Třeba vylítanou dodávku...
Nebo stačí mít sporťák a hrát si s tím.

I vylítaná převodovka ty synchrony nějak fungující má.

break
Silou jde všechno...

Aneb co nejde silou, jde ještě větší silou.

 

zdenekhribs
27.09.22 11:17
hodnocení

0x


Pan Vacuklk mi přijde jak hooodně velký znalec ,ale mnohdy argumentuje (nejen v tomto videu) věcmi která je v provozu nemožně dělat. Spojka se sešlapuje pořád a záleží na osobě řidiče a ne na axiálních ložiscích . jsopu lidé co dokáží zmařit spojku=ložisko, lamelu a p.kotzouč za pár tisíc kilomětrů, ale kolik lidí - mechaniků, skrze namáhání axiálního ložiska kliky při sešláplé spojce při startování, toto opravovali?!

Jinak třeba na převodovce BE3 jsem mohl spojku mačkat jen při rozjezdu-pak jsem již řadil beze spojky jak nahoru , tak i dolů,dolů ovšem pod plynem.BEZ inventury zubů!

gumi

A co nechápeš na tom, že při startování je to ložisko suché, že ten motor hrubě drkne, zvláště diesel?

Já to tady vidím zcela jasně :)) On těch videí na téma spojky má více, tak si je prostuduj všechny

hodnocení

Jinak nevím jak to jednou na parkovišti dělal jeden řidič starší škodovky,ale když jsem byl od něho asi přes 5 aut, tak potřeboval zacouvat a pak znovu jet dopředu a pokaždé jsem slyšel i přes zavřená okna jak provádí "inventuru" zubů.

gumi

A to souvisí jak se startováním? Že už měl tu spojku v háji?

Gumo-když nesešlápnu spojku to ložisko bude mokré? To hraje tak nepodstatnou roli, že to mená cenu vůbec brát v potaz! A pokud by se to mělo brát vážně , tak vůbec nestartovan nebo naopak nastartovat motor jednou za jeho život. protože stejně první cca sec je motor-nemazán, tedy než čerpadlo začne dávat patřičný tlak oleje!

gumi

Šmankote vždyť tam je v jeho videích i rozborka toho ložiska

Šmankote, debil dokáže zmařit motor za klidně půl hodiny -to co ten pisálek ukazuje má vypovídajíci hodnotu 0,prd. Asi nechápete že se auto každým natočení opotřebovává, dokonce se maří i tím když se nestartuje a jen stojí někde v garáži!

Ale když myslíte tak ho klidně berte jako autoritu, jako Svatý Grál!

 

hodnocení

0x

Mám pocit, že jsem se na to video kdysi díval.

Pán tam argumentuje tím, že se nějak namáhá axiální silou kliková hřídel a tedy že ten motor trpí.

To je možné, že tam při sešlápnutí spojky je i namáhání axiální silou, ale asi to nebude takové zatížení, které by během roku zlikvidovalo motor. A argumenty o ploše která není mazaná jsou taky blbost. Určitě tam nejsou dva kovy, které by se do sebe zadřely, ale bude tam nějaká kluzná podložka a ta může fungovat krátkodobě i bez mazání. A ještě k tomu je v motoru i mastný vzduch.

Ale pokud se chceš prosadit na internetu, tak už musíš začít hledat něco, co dělají všichni lidé špatně. Pak se všichni podívají na to video a začnou okamžitě dělat všechno podle toho pána, protože on jediný má pravdu.

Takže startuj motor tak, jak jsi zvyklý.

ta kluzná podložka se jmenuje axiální ložisko. V minulé diskuzi na fotce.

 

ahoj*
hodnocení

0x

Já teda vždy a každé auto startoval se sešlápnutým spojkovým pedálem. A to ať už 1,3 ve favoritu nebo V6 ve Fordu.

gumi

Prostě se to ložisko jenom více opotřebovává, to je celé. pokud se nehodláš bych tam auto 10 let, tak je to jedno...

 

hodnocení

0x
avatar milancukrar

Slavo,

Vždy to bude od druhu vozidla a šikovnosti řidiče, jak umí ovládat svoje vozidlo. Nevím, zdali jsem pochopil Váš dotaz.

1) Při stojícím motoru to nevadí protože spojka se musí stisknout pro vyřazení rychlosti - bez stisknutí spojky vyřadit nelze a nebo jen s obtížemi.
Ujištuji Vás, že rychlost lze vyřadit bez spojky, jak při stojícím vozidle, klidně i jedoucím. U stojícího může být trošku problém, pokud je z kopce a není zatažená brzda a je motor "našponován - v tahu"

2) Rozjezd bez spojky je těžký, ale při poruše i to lze.

3) Při startu, u starších vozidel a zimě je vhodné zmáčknout spojku, páč pak se netoží ztuhlá převodovka. U některých novějších aut se musí zmačknout spojka, páč jinak nestartuje.

Jaký je další problém?

asd1

2) rozjezd bez sojky těžký neni, jednoduše za klidu zařadíš nejlíp za 2 a rozjedeš se "na startér" (hodí se to i když ti auto chcípne v blbým místě např. na přejezdu, nechce chytit a potřebuješ odjet - zařadíš a odjedeš na startér.

Bez spojky jde řadit pokud ozubení v převodovce není zatížené, tj. u stojícího auta v kopci ho musíš "popotáhnout" nahoru aby ozubení nepřenášelo sílu (např. zaklínovat kolo nebo pár chlapů a zatlačit)

asd, děkuji za poučení, ale malinko již ovládám provoz různých vozidel, od PV3S, S5T, Erena, T 805, T138, T148, Roman, Liaz, Avia, osobáky od Populáru, Trabanty, Škody, Moskviče..

Jejda, to je vozidel, co jsem pojezdil..asi to je tím, že jsem se tím dlouho živil..

Spíše jsem zvědavý, zdali tazatel, pan Slavo, je s diskuzí spokojen.

27.09.22 20:28
hodnocení

Plně.

Tak je to dobře, tak to má být.

 

hodnocení

0x

Možná by to chtělo pochopit spíš princip synchronizované převodovky.

Kola převodů, která jsou v tahu (síle) a zapadají tak do sebe a tlačí na sebe, nelze jen tak rozpojit bez poškození.

V tahu, síle nebo záběru chceš li, když kola zubů na sebe tlačí lze vyřadit jen, pokud se jim ten tah přeruší. Tah může vznikat od rychlejších kol a pomalejšího motoru (brždění motorem z kopce na kvaltu) nebo při akceleraci, kdy motor zrychluje a táhne auto na kolech posilnici.

Tah převodů tedy může vznikat z obou směrů do těch zubů.

Pokud se kola točí setrvačností bez sil a jen tak si plachtí, tak pak je možné je od sebe vyřadit. Přerušení tahu a sil právě dělá spojka, která pohon mechanicky rozpojí.

...

Problém je, že při přeřazení motor získává jiné otáčky. Respektive je dostává od převodvky po sepnutí spojky. Aby ten skok byl vyrovnán a šlo zařadit, tak se u nezasynchronizovaných převodovek používal meziplyn.

Kola jízdou roztáčela převodovku a řidič musel před spojením spojky k motoru (puštěním pedálu) otáčky motoru vyrovnat na takové otáčky, jaké vzniknou na druhé starně s daným převodem a rychlostí vozu.

Jedeš 50km/h a na trojce máš 2000ot/min. Dáš čtyřku a máš třeba 1200ot/min. A jedeš... Chceš dát trojku, tak u nezasynchronizované převodovky musíš plynovým pedálem motor roztočit naprázdno na 2000ot/min a až je držíš, tak rychle při 50km/h zařaíš za 3.

Pokud srovnáš otáčky správně, tak tohle lze udělat i bez spojky

...

Pokud jsi pochopil princip, tak je jasné, že vyřadit a zařadit lze i u stojícího auta se stojícím motorem. Proč někdy některá rychlost nepůjde je dáno tím, že zuby se netočí a místo toho, aby do sebe zapadly, tak narazí na sebe. Stačí auto potlačit 20cm, zuby se pootočí, potože kola jsou stále spojená s převodovkou a nejdou rozpojit,.. a zuby pak zapadnou.

Synchrony na převodech vyrovnávají otáčky tím, že na kuželu zabrzdí a získají rychlost převodu a jde zařadit hladce i bez meziplynů a podobně.

Pod synchroním kroužkem se vytlačí olej a zabrzdí na kuželovém náběhu převodového kola. Pak se přes tato kola synchron a převod převlékne spojovací kruh a rychlost se zamkne (zařadí).

Více video





doplněno 27.09.22 13:37:

Spojka nejenom, že odlehčuje tah zubů k vůli přeřazení, ale dovoluje rozjezd stojícího vozidla smýkáním lamely. Lehkým vyšlapáváním spojky reguluješ přítlak a dovoluješ lamele měnit tření proti přítlačáku. Kdyby jsi to tření nemohl měnit a spojka by fungovala zapnuto enbo vypnuto a né něco mezi, tak se nedá pomalu rozjed, ale auto skočí a zdechne.

Na druhém videu 0:14 je krásně vidět, jak synchron o převodové kola zabrzdí a získá jeho stejnou točivou rychlost. pak se převlékne přes ně ten prsten a je zařazeno.

tdd
Ano.
Já někdy řadím bez spojky 4-5, musíš se trefit otackama aby ty kolečka se točila stejně rychle

tdd, a zkoušel jste i jiné rychlosti? Páč máte pravdu, že "se trefit otackama aby ty kolečka se točila stejně rychle"

To neumí každý, chce to šikovnost a talent.

p.Milane jak už jsem psal na Xantii 1,8i16V,-81kw (model před FLznačen jako X1), převodovka řady BE3 jsem klidně řadil od 2°až do 5°a zpět beze spojky

diesel, taky šikulka,

jednou jsem to zde napsal, že lze řadit bez spojky, a neznámý poradce mne tak sepsul, že ničím převodovku.

Dost často jezdím na setrvačnost a vždy vyřazuji bez spojky. Při poruchách jsem jezdil s mnoha auty bez spojky...

Jde to, ale chápu, že ne každému..

Přeji klidný svátek.

Děkuji p.Milane. Někdy je to potřeba. Já to v minulosti potřeboval na seátku Ibiza 1,7D- z Brna do JH beze spojky a druhý den pak do Nové Bystřice.

Jinak-ona bojopvá technika dal někdy zabrat-V3S s vyšlapovám spojky a dolů meziplyn,Topas pro změnu ještě pomocnou spojku na řadičce, o MT-55 ani nemluvě, Nejlepší z těchto pásových "potvor" byl PTS10, tak se jen musela řadit pětka na zbrždění kardanů na lodní šrouby a pak hned 1 nebo 2°.Jinak se střihl střižní kolik někde v pomocné převodovce a nejelo to vůbec-inu sovětská technika. A Nejhorší mi přišlo řazení na T813-přes kuličku a ne jako zbytek jejich techniky.

 

hodnocení

0x

Ta axiální ložiska kliky v bloku jsou při běžícím motoru potažená olejem a vymezují si vůli. Bez oleje tam jemně lítají a při stojícím motoru olej z nich vyteče.

Tam jde o to, že prvotním sešlápnutím spojky se přítlačák musí proti spojkovému ložisku o něco opřít. Opře se o kliku motoru a ta se opře o jazyky axiálního ložiska (na to tam jsou) viz fotka v minulé diskuzi.

Když tam není olej (motor stojící nemaže), tak se opřou osebe nasucho a prvotní start je mírně odře, než si tam mezi sebe natlačí olej olejovým čerpadlem, jak pak motor běží. Celá věda.

To mě celkem zaujalo - nejsem automechanik, servisuji stroje. Tedy s ložisky pracuji běžně a často, přičemž jde o ložiska, která točí třeba 24.000 ot/min, nebo jsou poměrně fest namáhána - třeba u fézek a to při otáčkách klidně 10.000ot/min.

Proto bych se rád zeptal - to dnešní autíčkáři fak používají tak sračkoidní ložiska, že se při vcelku nepatrných otáčkách okolo 750 ot/min vysypou v řádu sekund?

Já mám tedy najezděno několik Mkm, ale spojka mi vydrží několik set tkm, třeba současný Pažout má přes 200tkm a rozhodně nemá problém se spojkou a to rozhodně nestopuji, kolik sekund na spojce stojím. Je ale pravda, že se na spojce snažím zbytečně nestát.

 

asd1
hodnocení

0x

Axiální ložisko kliky je mazaný tlakově tj. nešoupe se kov po kovu ale je tam vrstva oleje. Ovšem pokud motor stojí, tak na sucho jede, resp. jsou tam zbytky oleje a kov - kov se to dotýká, proto zvýšené opotřebení. Axiální ložisko je zatížený jen při vyšláplý spojce tj. startem bez vyšláplý spojky ho šetříš, to je celý.

Zkus jet s motorem bez oleje za jak dlouho zakukaj hlavní ložiska kliky, ty jsou taky mazaný tlakově..

Drtivá většina motorů má axiální ložisko dimenzovaný aby to fungovalo i na sucho, stejně jak ty ložiska kliky (který při startu jedou taky nasucho.)

Jede to všechno na sucho,ale snad tam z předešlý jízdy trochu mastnýho zbylo a na ten start to stačí;)

 

hodnocení

0x

Jen taková perlička. Nákladní auta se zásadně startují bez spojky, protože jsou vzduchové (vzduchově ovládané) a pokud je náklaďák bez vzduchu, tak se může spojkový válec poškodit.

Iveco to tak má.

Nákladní auta se zásadně startují bez spojky
a co když vzduch má? Naše avia daewoo, bez spojky nešla startovat

Taková Tatra se startovala zásadně se spojkou. Byla hydraulická.
Zvláště studený start byl takový čtyřhmat. Nohy spojka a plyn, levá ruka startér a pravá cucák.

Tak zrovna Avie D jsem se naopravoval v minulé práci a všechny s cuminsem šly startovat bez spojky. Bylo tam čidlo na neutrál. To bylo vše. Blokovalo to start relátkem. I ty s tempomaty.

Ty kabelový svazky s čistě všemi bílími vodiči bylo peklo...*smich*

gumidku, nebudu polemizovat o Vašich zkušenostech, ale jen vím, že u té naší jsem nasdával, že kvůli nastartování musím sednout do auta a nastartovat se spojkou. Páč u steré jsem se natáhl, otočil klíčkem a auto chytlo...

Asi jiná verze..

 

měla už scr močovinu?

Bez močoviny..

 

hodnocení

0x
Měl jsem nespočet vehiklů před smrtí a NIKDY jsem nestartoval se spojkou..Vyjma Hyundaiů,kde je spínač..Kdysi jsem ve starých příručkách četl stejné rady,jako se radí dnes ..jako že jedině se spojkou..Ale v promrzlých krámech s baterkou před smrtí to dokonce točilo startérem hůř se spojkou než bez ní.. Takže jí NIKDY nesešlapuju a nic mi zatím neodešlo..

 

paveldvorak
hodnocení

0x
Máme novou mazdu cx5 a bez seslapnuti spojky nenastartuji...Startuje se tlačítkem ..takze je to take o konstrukci

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]