Jenom pro jistotu, abych nestrhnul závit matice poloosy nebo nezničil matku. Je tam pravotočivý závit na obou poloosách? Někde jsem četl, že utahovací moment je 290 Nm, což není zase tak moc, ale lidi to utahují "na krev", což pak asi je i 500 Nm nebo víc. Prostě tu matku nemůžu povolit. Půjdu to ještě prostříknout wd40 a když to nepomůže budu muset shánět nějaké páčidlo. Můžete nějaké doporučit? Mám smůlu, že můj klíč na kola není kolmý k poloose, ale odklání se ven pod úhlem, což vede k tomu, že ořech číslo 30 se smeká. Na fotce je to bez kola, ale kolo mám nasazené, jinak by se mi to točilo.
Když to vymontuješ v kompletu, tak vůbec nemusíš tohle řešit.
Vyklepneš poloosu na převodovce, pak vymontuješ brzdový třmen, dolní šroub čepu ramene a nakonec horní uložení tlumiče (jen ty dvě matky M8) a celé tohle velké heblo odložíš mimo auto.
doplněno 14.03.21 20:35:
Takto jsem to tehdy demontoval já.Nepotřeboval jsem bojovat s poloosou. Neměl jsem tehdy tak velký klíč.
Tak to je rada jak se říká nad zlato. Matici budu řešit později. Jenom mi napiš předepsaný utahovací moment. Nebi jsou někde na internetu všechny utahovací momenty pohromadě? Z převodovky poloosu vyklepnu čím? Nějakým větším šroubovákem?
Dílenské příručky? O tom nevím. Nepleteš se? Jinak v tom vymontovaném celku poloosa, disk, těhlice, tlumič jsi zapomněl na tyč řízení? Já tam mám jakousi rezavou drátěnou pojistku.
Jo tyč. Je to závlačka. Dřív se to tak dělalo. Nebyli matice ze silonem.
Konce záblačky narovnáš k sobě, aby prošla dírou ven. Kleštěma ji vypáčíš postupně ven. Prostříkej to celé WD-40. Nikdy ne na sucho.
Pak je na čep stahovák, aby se nerozbilo jeho uložení. ₄ep vylisuješ a pokud nepůjde, tak jak bude na stahováku pnutí při lisování, tak udeř do něj kladive a čep odskočí ven z těhlice.
Tohle je sice na stěrače, ale nešlo by to použít také na čep? CZK 90.29 34%OFF | Universal Car Wiper Puller Auto Windshield Wiper Arm Removal Repair Tool Windscreen Glass Mechanics Puller Kit Car Parts a.aliexpress.com/...
Ano, závit je klasický. Jak dlouhou máš páku? Rozhodně bych dal pryč to prodloužení a použil co nejdelší páku máš. Sice ne na Felicii, ale jednou jsem povolil matku poloosy až s metrovou pákou.
Oprava. teď se dívám, že to děláš zahnutým klíčem na kola. Nemáš něco lepšího?
Právě, že mám už jen vysunovací ráčnu, která je sice kolmá k poloose, ale dlouhá je co já vím, 40-50cm. Ráčnou ořech drží, ale povolit to nechce. Předpisových 290 Nm by myslím mělo.
Není co řešit. Firma, která měla dodat hrazdu týden slibovala, že do 48 hodin a ve čtvrtek řekla, že neví, kdy zboží dodá. Jiný eshop mi slíbil dodání do příštího úterý. Tak to prostě je v dnešní době. A myslím, že bude hůř.
Ořech bez prodloužení,prodloužit maximálně samotný trhák trubkou.
Když jsem kdysi dělal spojku na jednom autě,nemaje nic jiného, tak jsem na povolení matice poloosy jako roubík použil sekáč 150mm (průměr cca75mm x 220mm ) a trubku cca metr.sekáč jsem i když byl jako páka na stojákatak jsem jej stejně ohnul.
když jsem toto zkoušel po desti letech provozu akupříklepovým utahovákem z lidlu-šlo to jako po másle.Po zkušenistech doporučuji toto ,nebo pokud je možnost jakýkoliv pneumatickýutahovák nebo klidně aku či sítový (makita, bosch ...) nebo pak sehnat (pokud se předpokládá častější použití) starý trhák a ořech 30 (u mého 36mm) z české socialistické gola sady velikosti 1".
Závity jsou na uatě snad všechny klasické pravotočivé.jedině na P-V3S byly šrouby na druhé straně (pravé)s levotočivým závitem.prostě jedna strana normální druhá opačný,aby se smyslem rotace kola dotahovali.
Tak bohužel. WD-40 a pneumatický rázový utahovák Lidl s maximálním točivým momentem 310 Nm s tím ani nehlo. Podle mne je to utaženo (není to rezivé) tak alespoň na 600 Nm. Takový rázový utahovák si pořizovat nehodlám. To bych asi mohl už opravovat traktory, autobusy a kdoví jestli ne také T34.
Ten rázový z lidlu má mít 400,jedním expertem ověřeno momentovým klíčem a je to prý víc,max na utažení kolem 550nm.Na povolování si již nepamatuji kolik naměříl.
A pokud WD-pak je to jen zkorodované + na krevPočítám víc jak 500nm by urvalo šroub .
No asi neumíte číst.Já píšu o AKU rázovém utahováku! Jinak neexistuje nepovolit-prolít červenou brzdovou kapalniou, nebo petrolejem,naftou či tím WD-čkem a nechat to působit a pak musí jit nebo to urvat!Neexistuje nejde!
Zbytečná diskuze, protože ho Lidl stejně v nabídce nemá. A má i mouchy jak píše Martin Vaculík: auto.cz/... Já už mám ten pneumatický. Je spolehlivý a rozdíl mezi 310 Nm a 400 Nm je nepodstatný. Navíc je tam markantní rozdíl v ceně obou.
Matici teď neřeším, protože gumidek dál radu jak sundat převodovku jinak. Myslím, že matice byla utažena systémem 50Nm a pak 60° (někdo říká 45°). To ale není univerzální postup, protože určitě záleží na druhu šroubu, závitu atd. Hlavně bych rád viděl utahovací moment černé na bílém. Přeci Škodovka musela dát servisům tabulky momentů. A nejsem z jižních Čech.
asd1
Utahovací momenty i postupy jsou v dílenském manuálu (dílenská příručka)
asd1
Našel jsem Fabia 1 matice poloosy novou matku, 50 Nm + 45°
A nejsem z jižních Čech.škoda-ukázal bych Vám jak na to s pořádným nástrojem i když meteoda p.Gunmidka je taky dobrá-ale osobně bych raději vyjmul poloosu než to celé!
Tady je video na elektrický rázový utahovák z Lidlu, který údajně povoluje až silou 1989 Nm (!).
youtu.be/... Jak je vidět ve videu, utahovák nebyl schopen povolit matku na traktoru, která byla utažena momentovým klíčem přesně na 530 Nm. Pokud si někdo chce pořídit dráhý utahovák na povolování silně utažených matic, upozorňuji, že to nejspíš budou vyhozené peníze.
Povolovat proti směru otáčení hodinových ručiček Budeš potřebovat aspon metr a pul dlouhou trubku abys to povolil navic mam obavu že ten nástavec na golu urveš Ja na to mam tu větší golu a trubku Jednou sem to povoloval na seatu měl sem 2m trubku visel sem na tom celou svou 100kg vahou a měl sem co dělat aby to povolilo Múžeš zkusit očkovej klíč a stoupnout na něj Další možnost přivařit ořech z goly na nakej delší jekl a poskakat na něm Dobrou pevnost maj i některý teleskopický klíče na kola Nebo starý dobrý nejtovaný křížový klíče na kola se ctyřhranem na gola ořech Pokud nechceš aby se ti to vyvracelo dej pod to hever panenku a vyheveruj do víše klíče a opři o něj
Tak bohužel. Poradna má problémy s nahráváním obrázků. Hlásí mi to chybu. Tady jsou přímo odkazy na obrázky. Zahnutý trhák: motora.cz/... Vratidlo: motora.cz/...
Základ je namazat tisícihran dobrou vazelínou. Pro utahování na 290Nm to je 1metr dlouhá trubka a na konci 29kg, pokud není momentový klíč. Rady jako dlouhou trubku a poskákat je rada od blázna. Víc ani náhodou. To je na škodu. Matka drží středový kroužek ložiska.
Pokud by to bylo na 290 Nm, tak to je při délce klíče 40cm 72,5kg. Což je váha, kterou když se na klíči prudce zhoupneš, určitě dáš. Nedal jsem, čili je to podstatně víc.
Nečetl jsem všechny rady od ostatních,ale já to krásně povolil hákovým klíčem "velké očko" a na to jsem si po nasazení stoupnul a svojí váhou se na něm "houpal"a povolil to tak krásně..
Lze i do zahnutého očkoklíče vložit lešeňovou trubku a povolit rukama na konci 2m páky.
Je vhodné, aby pomocník stál na brzdě a dělalo se to s nasazenými koly na zemi.
Síla je někdy značná a pokud auto leží na prahách a né na kolech, tak hrozí promáčknutí!
jenda22
A já zase utahování, které bude následovat. O povolování jste naplácali dost. Co se týká povolování, tak je naprosto normální zajet do servisu, kde na to mají vybavení a nemusí tazatel číst dementní nápady jako dlouhou trubku a skákat po ní. Za tu dobu než vaše nápady přečte by byl ze servisu několikrát doma a v klidu.
Další jenda.Opravdu rada nad zlato-zajet do servisu nechat povolit matici poloosy a pak jet s povolenou domů. Potom se může stát že po 500km nebo i dříve to bude muset rozhodit opět a měnit pro změnu ložiska náboje kol.To se pak jistě vyplatí!
asd1
Diesel - asi tak. Utahovací moment vymezuje vůli v ložisku povolená matice = velká vůle a vylágrování klidně po pár desítkách km...
Bývá to ztažené fakt hodně, dělal jsem to u Favorita a rozlosknul jsem na tom ořech od Goly. Pak jsem to povolil jiným klíčem s nasazenou 1,5m lešeňovkou a musel jsem se na ní dost věšet. Takto zatažené to bylo z fabriky.
Samozřejmě nezapomenout nejdřív odjistit matku, má ten rantlík zaklepnutý do drážky poloosy.
Spíš za ten čas do závitů zavzlíná voda a zrezne to.
Lidi jezdí na plecháčích bez středových krytek. Pak jsou i matky přireznuté k náboji.
makk
To nebyl náš případ, krytky (Favorit neměl pechové krytky, ale kryly to jen ty plasové pokličky) jsme měli a závit krásně čitý, prostě to bylo dotažený. Já to pak dotáhnul podstatně míň a dalších 100tis km to bylo v pohodě.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.