Nejste přihlášen/a.
Naši drazí dárci zákonů zas něco vyslintali - cyklisté budou mít v podstatě svůj jízdní pruh:
Milý ra252...
I já jako cyklista, považuji toto pravidlo za obrovskou zhovadilost a pro cyklisty je to značně kontraproduktivní (řidiči na nás budou ještě více naštvaní než jsou teď a ničemu to stejně nepomůže).
Jsem zároveň i řidič a mám něco najeto.
Proto říkám, že není až tak důležité předjíždět cyklistu s odstupem 1,5m, ale předjíždět ho s rozumem.
Striktně 1,5m je krávovina na n-tou, někdy to může být málo, jindy zase zbytečně moc.
Zajímalo by mne, kolik z těch co to schvalovali, jsou cyklisté...
Dobrý den, je to rozumné. Cyklista není nijak chráněn a když ho předjíždí těsně velké vozidlo, tak má co dělat, aby udržel směr jízdy. Ano, omezí to dopravu, ale snad to ochrání ty "neoplechované". Zdravím!
Zbytečná starost. Po silnici nikdo s metrem jezdit nebude. Vlk se nažere atd. "Kdo se bojí, nesmí do lesa".
Ještě dodám, protože mám za volantem za celý život najeto více než dost, tak vím, že kolem cyklistů je dobré mít se na pozoru i bez nějakých předpisů. Stejně tak jako cyklista si uvědomuji nebezpečí a vyhýbám se, pokud to je možné, jízdě po hlavních tazích a jezdím hlavně po cyklostezkách, nebo lesních a polních cestách.
Já se domnívám, že to senát neschválí. Teď je na každém, aby se obrátil na svého senátora a přesvědčil ho, že to není dobré řešení. Včera jsem slyšel několikrát předkladatele zákona, jeho některé argumenty jsou OK, ale jako zákon to není dobré. Mnozí říkají o zaplevelení předpisů zbytečnostmi, když již dnes se může trestat. V některých státech taky mají stanovenou mezeru.
Včera ve všech televotích ukazovali různé záběry, velice často s velkým odstupem od cyklisty.
Titulek otázky se mi nelíbí, ale Vy to tak vidíte.
hezký obrázek...
milancukrar: Ano, titulek je v podstatě divný a nesprávný. Kdybych považoval za "cyklistu" každého, kdo jezdí alespoň "sem tam někdy" na kole, tak těchto lidí bude určitě více, než těch co jezdí autem. Pak by to byla šikana menšiny většinou
Martine, Milane - menšina a většina podle dopravního výkonu například.
Třeba Praha a má oblíbená Modřanská. Bývala to od pohledu typická "silnice pro motorová vozidla". Dva pruhy tam, dva proti, rychlost 70. Odhadem milion aut měsíčně a tři cyklisté (souběžně vede podél Vltavy cyklostezka ). Před časem namalovali "cykloproužky" a snížili rychlost na 50. Pokud se cyklisté nechají tou plánovanou záležitostí vyprovokovat, bude to znamenat redukci ze čtyřech pruhů na dva. Význam té komunikace si Praha mohla ověřit při pondělním požáru.
Na komunikacích, kde chytráci zavedli po obou stranách modré zóny a projede sotva auto bude hotovo.
Prosím, neřeše titulek, ale zbytečnou změnu tohoto předpisu. Každý napišme poslanci. Kdo to z Vás udělá?
ra252: No ano, asi si rozumíme. Jenže další problém zde je např. povinné používání cyklostezky. Náš zákon však bohužel nerozlišuje (a to by bylo opravdu vhodné), cyklistu od jezdce na kole. Nedokážu si představit, že výkonnostní cyklista (at již na MTB či dokonce na silničce) sjede při tréninku ze silnice a pojede mezi maminkami s dětmi po cyklostezce, to by teprve bylo mrtvých..
Asi by tedy bylo daleko vhodnější udělat nějakou kampaň za ohleduplnost a toleranci obou skupin.
Proč by výkonnostní sportovec měl trénovat v provozu? Nebudeme v zimě polévat silnice vodou a trénovat na sáňkách?
Jinak s tou ohleduplností samosebou souhlasím a ze všech sil se o ni snažím.
Po povodních jsem léta jezdil do práce na kole. Nejdřív to jinak nešlo a pak, protože to bylo rychlejší. Ale vždy jsem považoval za nepatřičné, abych zdržoval dopravu. Takže jsem jezdil po cyklostezkách, naprosto zapadlých uličkách, kde jsem nepotkal živáčka. A přiznávám, na Vinohradech pár desítek metrů jednosměrkami v protisměru (kdy jsem dával absolutní přednost opuštěním komunikace) nebo po chodníku za nepřítomnosti chodců.
ra252: Ani pro mistra světa v cyklistice a 5 násobného vítěze TdF nikdo nezavře na silnici dopravu. Jistě že se bude snažit trénovat někde na venkově a nikoliv na Pražské magistrále, ale i z toho města se musí nějak dostat. Ne každý cyklista dělá dráhovou cyklistiku
Já se na MTB snažím co nejrychleji ze silnice vypadnout do lesa a mimo civilizaci, ale také se tam musím chtě nechtě nějak dostat..a pár kilometrů běžné silnice použít musím.
S metrem sice nikdo jezdit nebude, ale kde kdo má už v autě kameru. Takže v případě nehody... Pravidlo dostatečného odstupu (co bylo "dostatečný" odstup?) sice existovalo i dříve, ale teď je to stanoveno konkrétně a snad to řidičům více vstoupí do podvědomí. Mám dlouholetou praxi jako řidič i jako cyklista a od té doby, co před mýma očima kamión zabil cyklistu, si dávám zatraceně majzla.
Je to jen další buzerace řidičů. Ohleduplný řidič takový zákon nepotřebuje, ti ostatní ho stejně dodržovat nebudou.
"...kde kdo má už v autě kameru".
No právě - "kde kdo" zdaleka nejsou všichni a i když jí mám, nic mě v případě kolize nenutí se takovým záznamem komukoliv chlubit, nikdo mě dokonce ani nenutí jí mít zapnutou. Mimochodem - Vy z toho případného záznamu poznáte boční odstup od ciklisty? Kamerový záznam je k ničemu, Takže jediný spolehlivý způsob dodržení odstupu by byla 1,5 metru dlouhá tyč, vystrčená z pravého okénka .
Třeba Praha je plná ulic, kde je jisté, že pokud automobilista předjel cyklistu, pak porušil tento předpis. Stačí přeměřit předem a potom jen kasírovat.
ra252: ono by to chtělo trochu méně emocí a bude fajn. Máme skoro všude nosit respirátory. Kolik lidí to opravdu dělá? Máme všude max. rychlost a kolik lidí ji překračuje? Chápu, potřebuješ si ulevit. Jak píšu, tak trochu klidu prospěje nám všem. Je třeba dělit řidiče na slušné, kteří míjí ČLOVĚKA na stroji jménem kolo, velmi zranitelného, ohleduplně, tj. tak aby se si dotyčný neznečistil gatě vlastními exkrementy. A řidiče neslušné, po kterých se klepu ještě dlouho. Ten slušný řidič má mozkovou kapacitu i na to, aby pochopil, že cyklista může být unavený, jede proti větru, nejede úplně po kraji proto, že tam jsou kanály, rozbitá vozovka...
A pak bych rozdělil cyklisty opět na dvě skupiny. Ta první se dokáže vžít do role řidiče a jede ohleduplně k sobě a k ostatním. Ta druhá jede jak z.m.r.d.i. Tam bohužel patří i velká část "žiletkářů", zvlášt jedoucí vedle sebe, co jsou na kole denně, ale mají pocit, že jsou vládci silnic oni. Ty bohužel sejří i mě, jako cyklistu. Protože právě kvůli nim je nejvíce zla mezi jednotlivými účastníky provozu.
Je to jako vždy v lidech. Slušný řidič a cyklista si problém nevyrobí. Je to v podstatě nevymahatelné. Pouze při nehodě bude mít asi řidič problém. Já zažil snad už všechno. Dokonce mi autem škrtl blázen o pedál. Asi úmyslně.
V Německu mají minimální odstup od cyklisty 1,5m už dlouho a žádný problém tam s tím není. A to mají silnice užší než my.
Smysl předpisu je aby auto nepředjíždělo zrcátkem 10 cm od řídítek (jako se děje často), takže pokud něco jede v protisměru, tak počká a nebude se sr. mezi kolo a protijedoucí auto (jako se děje často - přece nebude čekat dvě vteřiny)
Akorát policajti to nemaj čim měřit, takže to je předpis aby se vlk nažral a koza zůstala celá, v praxi se nic nezmění. Jen pokud auto kolaře sejme, tak na něj bude větší páka.
Kdo s bezpečným odstupem nesouhlasí, at si vezme kolo a jede se projet, až ho bude kamion lízat natěsno tak pochopí o čem to je.. Nebo dodávka která to po okresce kalí 120 a projede půl metru od kola, takových je taky dost a předpis je právě pro takové.
Nejsem proti tomu předpisu, ale jen když budou cyklisté vyloučeni z komunikací, kam zjevně nepatří ..
Komunikace jsou pro všechny. Taky by se mohly vyloučit auta - kolo na rozdíl od auta nečoudí, nezabere tolik místa ani se neprobourá do baráku při nehodě.. Nikdo neni něco víc než ten druhý.. Kdo chce komunikaci pro sebe, tak musí na soukromý okruh. Jinak to je pro všechny, včetně traktorů, koní, chodců atd.
asd - a to je právě ten omyl. Cochcárna. Samosebou, že jsou i dnes komunikace, odkud jsou cyklisté vyloučeni. A holt se budou množit.
Ono jsou i komunikace kam nesmí motorový vozidla
Jasně že kolo na dálnici je kravina, i na hlavních tazích kde je provoz. Taky normální cyklista se tomu vyhýbá jak to jen jde. Bohužel někde musíš protože to objet fakt nejde..
A cyklostezky - většina je kombinovaná s pěšíma, motaj se tam bruslaři, maminy s kočárkama, venčí se psi, takže tam se normálně jet na kole fakt moc nedá, je to jak kuželky akorát ještě poskakujou..
takové nápady se rodí pouze v hlavách zarytých cyklistů. Normálního člověka by tohle nenapadlo. Viz. náš Přerov. Z už tak ucpaného města tam udělali jednu velkou cyklostezku jen proto, že na radnici seděl jen takovej vůl co jezdil rád na kole...ale jak říkám bez ohledu na téma...demokracie se hroutí...ze všech stran...místo, aby se podřizovala menšina většině...podřizuje se většina menšině...a to není demokracie
krtek6: Jen pro vaši orientaci...V našem běžně velkém okresním městě, jezdím na kole ve valné většině rychleji než auta. Tudíž já jako cyklista jsem zpravidla zdržován auty, nikoliv naopak.
Ano, uznávám, že v polovině města jsou semafory a v té druhé polovině je rychlost omezena na 30km/h.
Martine, ale hlavně je to krásné město.
Krtku6 - nemyslím si, že to vymyslel zarytý cyklista, protože někdo kdo se má právo nazývat cyklistou, tak ten by toto nevymyslel. Já jezdím od kola, elektrokoloběžku, skůtru, motorky, osobního auta až po náklaďák či traktor. Ale již bylo vícekrát řečeno, pokud jsou lidé rozumní, tak se vždy domluví a "vejdou". Ale pak je tu blb at na té či druhé straně a hned je na světě problém. Je ale na druhou stranu vidět, že autaři jsou ze strany policie důsledně kontrolováni, zatímco cyklista bez světla, na chodníku, na přechodu, v protisměru ... málem přejede policistu a NIC se neděje. Zrovna včera mi nař jedna cyklistka z chodníku vjela na vozovku před auto a VUBEC se nenamáhala se podívat zdali na té vozovce náhodou něco nejede. Ještě, že jsem předvídavý a trochu jsem to čekal a stačil zareagovat.
...jo a ještě jsem v tom výčtu dopravních prostředků zapomněl na koně
Ivane souhlasím: Jak s tím krásným městem, tak s tím dalším.
Jako cyklista jsem i proti těm různým vyhrazeným pruhům na silnici, symbolům a podobným ptákovinám.
Jak z pohledu řidiče, tak z pohledu cyklisty, mi připadá daleko přehlednější a lepší, když po silnici jedou auta a cykisté ve stejném pruhu a mají stejná práva a povinnosti. Jakmile je od sebe oddělíme nějakým "pseudopruhem" (čárou na silnici), tak nevede k ničemu jinému, než ke znepřehlednění situace..
Ale pro omluvu (obhajobu) cyklistů musím napsat, že ONI to značení nedělají a ten kdo ho dělá, zpravidla na kole nikdy neseděl..
1. Neřeší to ten základní problém a to je, že v dnešním provozu už cyklisti a auta prostě nemůžou být na jedné komunikaci.
2. Jak to chětjí měřit? Jo, včera jsem viděl v TV, že policajti budou mít na kole laserový dálkoměr, ale jak mám změřit 1,5m já jako řidič?
3. 1,5m odkud? Od osy nebo od nezazšího bodu?
4. Na úzkých cestách je to nesmysl, buď se to nebude dodržovat, nebo kvůli jedné babce na kole zkolabuje doprava.
5. A kdy konečně začnou pokutovat nepoužívání cyklostezek? Cyklista má podél silnice stezku, ale je líný na ni najet, takže stezka bude prázdná a po silnici pojedeme 20km/h za cyklistou.
Takže sečteno podtrženo další vítězství byrokracie nad zdravým rozumem. Bojuje se proti alkoholu za volantem, proti špatnému technickému stavu, proti nedodržování povolené rychlosti, ale vůbec nic se nedělá proti nejčastější příčině dopravních nehod a tou je nevěnování se řízení. Nikdy jsem neslyšel o nikom, že by za to dostal pokutu. Je zřejmé, že opatření nesměřují ke zvýšení bezpečnosti, ale k vybírání více pokut. Rychlost, alkohol... to se velmi dobře měří a velmi pohodlně prokazuje a pokutuje.
A vy byste na takovou cyklostezku, kde skrze blbé řidiče jsou na cestě panely, cca150-200m aby tam a s auty nemohli, ale díky tomtuto opatření musí cyklista vždy slézt z kola a toto přenést a na druhé starně panelu zase nasednout?Nebo tzv cyklostezka integrovaná do chodníkukde jstejně musím každých 50 metrů opět zastavit abych dal přednost autům?To raději zase jedu cca2 metry vdele po silnici kde nemusím dávat přednosti a jedu v klidu třeba půl kiláku nonstop-od velké křižovatky po velkou křížovatku!
Můj kámoš s jejich partou toho po celé Evropě každý rok najezdí dost. K téhle věci mi řekl, že ho až překvapilo, že tam v mnohých zemích při jízdě, třeba do kopce řidič auta, když nevidí do protisměru, radši pojede pár set metrů za posledním cyklistou, než by ho ohrozil těsným průjezdem nebo přejetím do toho protisměru. Mnohdy za plnou čárou. Asi jsou v Evropě v mnohém dál než někteří zdejší uživatelé našeho provozu.A t to jsou řidiči čehokoliv, cyklisté nebo chodci. Většinou stačí se chovat ohleduplně a nenechat se nikým blbým vyprovokovat.
Ale to je předse známá věc, dokonce i český řidič se v zahraničí (teda většina) chová tak nějak jinak
Praze 3 zřejmě zbyly nějaké peníze, tak maluje po ulicích naprosto nesmyslné a zbytečné značení. Mimo jiného například v úzké, zcela bezvýznamné jednosměrce (frekvence možná 20 aut denně) cyklopruh, kam se vedle něj už nevejde ani větší dodávka (o popelářích nemluvě). Cyklopruh je navíc zřejmě jednosměrný - svislá značka sice není, ale jsou v něm nepřehlédnutelné bílé šipky v opačném směru, než jezdí auta. Navíc by měl cyklista asi zastavit při odbočování z hlavní silnice vprvo do svého cyklopruhu (nikomu cestu nekříží) zastavit na stopčáře, namalované z větší části v modré parkovací zóně.
Takže se shodneme, že jde o další nesmysl o kterém se dopředu předpokládá, že nebude dodržován.
Stejně, jako kruhové objezdy, jejichž naprostou většinu nelze podle zákona projet.
ra252, prosím, jejichž naprostou většinu nelze podle zákona projet, rozepište podrobnosti, proč?
Děkuji
Protože na naprosté většině z nich si mají dávat přednost ten na okruhu i ten vjíždějící. Jeden přednost kvůli značce a druhý zprava. Prosté.
xx, takový kruháků je více, kde není značka dej přednost. Zde nemůže dojít k nehodě...
Ale zase jich je v ČR setina procent.
Jak to, že nemůže dojít k nehodě? Když pojede někdo podle zákona a nebude mít před sebou značku Hlavní silnice, pak bude dávat přednost zprava a tedy zastaví a někdo mu skočí na záda. Nebo zastaví, bude dávat přednost zprava a ten druhý před značkou Dej přednost taky. A budou na sebe čučet, ažse se oba rozjedou.
Je to nebezpečné a především zbytečné. Ukázková prasárna našich zákonodárců, kteří vymýšlejí další, místo toho, aby opravily aspoň ty nejkřiklavější z těch, které už nadělali, že ..
Kruháč bez cedule přednost na vjezdu odporuje předpisům..
Jinak Ra má pravdu, na vjezdu je přednost a na kruháči nic = správně přednost dávají oba. Podobně je ale řešená i spousta normálních křižovatek po vesnicích - na hlavní nic a na vedlejší přednost nebo stopka.. Naštěstí normální lidi s tim problém nemaj.
Fakt že jo, to změnili.. 30/2001 bylo na vjezdu musí být "přednost", 294/2015 změna a vjezd může být i bez přednosti, klidně každý vjezd jinak jeden se předností druhý bez.. Tvl kdo ty předpisy vymýšlí?
Pokud najedeš na vjezdu s předností a nevšimneš si že další vjezd ceduli přednost nemá, tak nabouráš úplně v pohodě.. A tohle aktuální předpisy umožňují...
Možná je to právě kvůli takovýmhle:
poradte.cz/...
Ale střetu to nezabrání, ani kdyby bylo určeno, že předjíždět mají co nejvíce u protilehlé straně krajnice.
Ale nastavovat to paušálně takto se mi zdá zbytečné, smysl to má možná na dálnici. V pomalém městském provozu stačí i půl metru. A stejně záleží na povrchu, rozbitosti silnice a dalších faktorech.
Sněmovna ve středu schválila ve třetím čtení novelu, podle které budou muset řidiči na silnicích předjet cyklistu minimálně ve vzdálenosti 1,5 metru. Na místech, kde platí omezení rychlosti na 30 km/h, půjde o vzdálenost 1. metr. Změna by mohla platit od začátku července. Tolik citace z médií
Rozumnější by bylo ten metr všude v obci a 1,5 mimo obec...
Ale beztak to těžko někdo bude řešit a bude se jezdit jako doteď...
V každém případě bezpečný odstup je rozumná a nutná věc, ovšem někdy stačí 10 cm (vyježděný cyklista a malá rychlost nebo malý rozdíl rychostí) a někdy i dva metry jsou hodně málo (rozjetý kamion se dřevem a "bába s nůší" nebo začátečnk)
Můj pes vyhrabal, že součástí návrhu je možnost přejíždět plnou čáru při předjíždění cyklisty. Tedy vlastně - že plná čára je používána zbytečně.
Aby motoristé přesně chápali, jak přesně mají odhadnout rozestup od jedoucího cyklisty 1,5 metru, přirovnal to poslanec Dolínek ke zhruba polovině standardního jízdního pruhu. Součástí návrhu je také vysvětlení, že tento odstup nebude nutné dodržovat v místech, kde vedou vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty, a také informace o tom, že pro dodržení bezpečného rozestupu bude možné přejet plnou čáru. Řidič u toho ovšem bude muset postupovat velmi opatrně a nebude smět nikoho dalšího omezit či ohrozit.
- treba je to jen postupny proces prechodu na elektromobilitu...kdy se pocita do budoucna s tim, ze mene lidi bude vlastnit (si moci dovolit) elektroauta (auta na spalovaci pohon budou mizet z trhu) a omezi s cestovani na delsi vzdalenosti...takze se planuje vzestup cyklistu.
- nebo to muze byt ukazka toho jak o nas zákonodárci smýšlejí... jako o lidech co nemaji vlastni rozum a presne se jim musi ríct co mohou a co nemohou. Protoze zákonodarci prece vědi co je pro obcany nejlepsi
- nebo to muze byt lobby a maji za to prachy
- nebo nevedi co a tak musi vykazovat nejakou...jakoukoli ...cinnost .. k zakryti sve zbytecnosti.
- nebo je to narizeni z Bruselu
kdyz je zakon na kazdou chu**vinu tak je neco spatne
Asi by měli do návrhu zahrnout i jezdce na koních, oslech a povozy. Pokud minete nezkušeného koně přiliš blízko, může být problém. A doprava zboží i lidí na větší vzdálenost na bicyklech asi řešitelná nebude.
Takže se zdá, že se připravuje i další fáze - redukce obyvatelstva hladomorem ..
Na kole jezdím, po léta jsem tak jezdil do práce. Po Praze. Blokovat dopravu jsem vždy považoval za prasárnu a nedělal jsem to. Na horáku to opravdu není nutné.
Pokud budu smět autem předjíždět stojící kolony po chodníku, budu ještě rychlejší.
Když budou pumpičkáři stát na svém místě v koloně, nejrychlejší nebudou. A nebudou tolik zdržovat ..
Ono je to jako s inkluzí ve školách. Ve školách taky pojedeme podle toho nejpomalejšího ..
Na silnicím dáme možnost pumpičkářům nestát v koloně, ale po pravé straně předjet a na semaforu se na značce V 19 "Prostor pro cyklisty" nacpat do čela a opět tvořit překážku provozu.
Ale cyklista by neměl předjíždět stojící kolonu zprava protože tím porušuje dodržení bezpečné vzdálenosti
štíre - já psal o cyklistovi. Po filcáku jízdní kolo přestalo být dopravním prostředkem, protože se krade tak, že ho prostě nemůžete nechat bez dozoru. I ze zákoníku práce zmizela pasáž o bezpečném ulůožení jízdních kol, že?
Jízdní kolo je už pouze prostředkem rekreačním. A rekreace není účelem veřejných komunikací.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.