Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, chtěla bych poradit s následující situací na obrázku. Situace: Křižovatka T . Objekty zájmu přijíždějí ke křižovatce z "nožičky" téčka, hlavní vede doprava (z levé strany jetedy stop, to ale je uplně jedno).
První objekt má namířeno doleva (na vedlejší), druhý za ním červený doprava( po hlavní).
1 Je možné, aby červený modrého předjel?
2 Je možné, aby červený modrého předjel i kdyby jel taky doprava(což je úpravené zadání)?
3 Je možné, aby červený modrého předjel i kdyby byla jiná konfigurace hlavní, případně bez vyznačení hlavní(což ale je ekvivalentní současné konfiguraci hlavní a taky je to změna zadání)? Případně za nějaké situace by mohl?
4 Kdo je viník v případě srážky
1. Ne.
2. Ne.
3. Ne.
4. Nelze odpovědět. Záleží na konkrétních okolnostech nehody.
@genehawkins: Ano, zákon to připouští. Ovšem pouze při splnění dalších podmínek, viz §17, odst. 5, písm.a,b,c,d z. č. 361/2000Sb. Tedy nám chybí hodně informací potřebných pro správnou odpověď.
Takže se zeptám: Ty osobně by sis na to troufnul?
Ne, já jsem v roli oběti, že odbočuju doleva a najednou vidím, jak mě předjíždí někdo v tom hrdle křižovatkya já musím dupnout na brzdu jelikož předemnou není volné místo.
@satam: Otázka zněla, jestli je to možné, domnívám, se, že se ptá na legislativu.
Obrázky jsou schematické, vidím silnici v přehledných polích, kde v pravé zatáčce odbočuje vlevo vedlejší. Ano, s určitou opatrností troufl.
Oba odborníci vidí situaci trošku jinak, ale VŽDY se nehoda vyšetřuje dle průběhu nehodového děje, takže oba dva si představí situaci, kdy bude jednou viník ten, podruhé ten druhý. Páč se sejde více porušení předpisu.
.
Ano. Klasická prasárna našich zákonodárců. Současná zodpovědnost více účastníků a o vině rozhodne soudruh.
Něco jako bylo při koupi nemovitosti - daň zaplatí jeden a když ne, je to povinnost druhého ..
@ra252 nesmysl, to bude vždycky tak, to nelze vyřešit legislativně. Když nedáš přednost zprava, ale on pojede v protisměru v jednosměrce, kdo bude na vině?
Kdy se předjíždět nesmí?
Výklad zákona v § 17 pokračuje následujícím způsobem:
(5) Řidič nesmí předjíždět
a) nemá-li před sebe rozhled na takovou vzdálenost, která je nutná k bezpečnému předjetí,
b) jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet,
c) jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích,
d) na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi,
e) dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo a není-li možné předjetí vpravo podle odstavce 1 nebo předjetí v dalším volném jízdním pruhu vyznačeném na vozovce v tomtéž směru jízdy,
f) na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí
1. jde-li o předjíždění vpravo podle odstavce 1,
2. jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku,
3. na hlavní pozemní komunikaci,
4. na křižovatce s řízeným provozem.
Zdroj: garaz.cz/...
Já to vidím tak, že modré vozidlo si nemůže vynucovat přednost pro odbočení vlevo, když jede v pravém pruhu. Pokud chtěl odbočit, měl se zařadit vlevo už před křižovatkou. Takže při kolizi, je vina na řidiči modrého vozu.
1. Spíš ne, Ano jen pokud modrý nebliká a mám výhled.
2. Ano, pokud to nezakazuje DZ
3. Ano, předjíždět v křižovatce za určitých podmínek lze.. (§ 17)
4. Dost často to bývají oba dva - Modrý vůz za ohrožení při odbočování, červený vůz za předjíždění, když má vozidlo před ním vyhozený blinkr.
Při odbočování vlevo, najíždíme ke středu vozovky a najíždíme opatrně do křižovatky, tak abychom viděli na obě strany a dáváme znamení o změně směru jízdy, základní pravidlo odbočování vlevo. Pokud modrý vůz bude toto dodržovat, nikdy ke kolizi nemůže dojít. Pokud tam není od spodu více jízdních pruhů, červené vozy tam nemají co dělat.
olina - chyba je na obou stranách. Červený tam nemá takto co dělat a modrý má stát při odbočování u středu vozovky.
Olina, zkuste si, prosím, nechat od někoho vysvětlit a rozebrat tuto větu ze zákona.
(1) Při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci musí řidič
dávat znamení o změně směru jízdy; při odbočování nesmí ohrozit řidiče jedoucí za ním
a musí dbát zvýšené opatrnosti.
Ve správním řízení většina odbočujících na toto dojede, páč znalci spočítají, že kdyby dodržel toto pravidlo, nedojde ke kolizi.
Zkrátka, ten co odbočuje, může většinou za nehodu.
@olina modrý vůz, resp. řidič to tušit možná nemůže i když by to měl předpokládat, ale od toho má zrcátka, aby případnýho lumpa viděl a nesestřelil. A upřímně.. pokud to zrovna nebude motorkář, tak Vám hrozí větší nebezpečí (dveře řidiče nejsou nejlepší deformační zóna).
Vaší povinností je neohrozit.. To, že někdo jinej něco poruší vás vašich povinností (a ani odpovědnosti za ně) nezbaví. V tomhle případě se jen přesune nějaká % část viny na toho druhého (v tom lepším případě to bude aspoň těch 50%). Ale jen dost možná.. ono totiž se bez kamerového záznamu nebo svědků bude blbě tvrdit, že modrý auto mělo blinkr doleva, pokud červenej bude tvrdit opak
V tom případě pro něj neplatí asi tak 1/2 zákona a bude nejlepší se na té křižovatce nechat zabít
To snad nemyslíte vážně!
odchytová, já viděl modelaci případů, kdy soudní znalec zadal do poče, to co vypovídali řidiči a poč spočítal, že to nemoho být tak, jak ten jeden udával.
Ten co odbočuje, potřebuje přejete pruh 3-5 metrů, plus délku vozidla či soupravy. Teď si každá řekne, kolik vteřin na to potřebuje.
Ten co předjíždí jede rychleji, nežli ten co odbočuje, musí ujet daleko více metrů, nežli ten co odbočuje. Takže odbočující, pokud se před zatočením volantu podívá do zrcátka, nic nejede, nemůže dojít ke kolizi.
Pokud se podíval dozadu, pak dal blinkr, a bez opětovného podívání dozadu odbočí, dojde k nehodě, musí být vinnen ten co odbočoval.
Je to úplně jednoduchý. Při odbočování sledovat provoz za sebou/ vedle sebe a pokud tě někdo předjíždí tak neodbočovat ale počkat až přejede. Je na to zrcátko + pohled přes boční okno (slepý úhel zrcátka).
Pokud jedeš a nekoukáš kolem sebe tak si koleduješ že budeš viník nehody - ohrožení při odbočování.
Olino, ten co odbočuje kamkoliv, musí dbát zvýšené opatrnosti. Proto je ve většině případů viníkem ten, co odbočuje. Moje tvrzení vychází z dlouholeté zkušenosti a znalosti mnoha sporů,k teré skončili u správního řízení.
Teoretická situace je vždy úplně jiná, nežli situace z praxe.
@ milancukrar myslím, že sme se jen nepochopili.. já to myslel tak, že ta vina toho odbočujícího vlevo se dá snížit na 50%, když ten bude mít jak dokázat, že měl vyhozený blikr. Což ale bez kamery nebo svědků může jít dost blbě.. Takže to pak může odnést i 100% přesto, že ten druhý předjížděl když nesměl a nebo jel výrazně vyšší rychlostí (což se ale většinou zase pozná).
@olina když odbočujete vlevo, tak koukejte do zpětných zrcátek.. tady musíte počítat i s tím, že ostatní nebudou dodržovat zákon.
odchytová, asi se nechápeme, nicméně já tvrdím, že "když ten bude mít jak dokázat, že měl vyhozený blikr"
toto je málo, páč zákon mu ukládá i další povinnosti. Spoustu řidičů si myslí, že to stačí, dám blinkr a můžu zatočit volantem. Ten za mnou mne nesmí předjet a pak je nehoda. Páč, když se před zatočením volantem kouknu dozadu a nejede auto, nemůže mne nabořit.
@milancukrar jo, však právě proto ze 100% viny to sníží max. až na 50, jinak to de za ním plně.. ale níž se skoro nemá šanci dostat (pokud ten vzadu nejel tak rychle, že nebylo možné ho vidět)
Jde o to aby si odbočující doleva najel doleva a dával VČAS - zdůrazňuji - znamení o změně směru jízdy. Pak nezáleží na tom jestli jede na kole nebo traktorem - obě tyhle skupiny berou někteří jako zdržovače a mají potřebu je předjíždět za všech okolností .Předpokládám že takovéhle vozidlo pak normální řidič předjíždět nebude.
Něco jiného jsou bezblinkrová auta,ale tam je to pak chyba odbočujícího
nunici® - nenajíždí se doleva, ale na střed vozovky tak, aby měl řidič rozhled na obě strany křižovatky.
Teoreticky předjíždět může, pokud by měl dostatečný výhled na všechny strany, ale je to prasárna, protože hrozí, že to do něj modrý napere. Normální člověk toto nedělá. Viník těžko říct, může to být kdokoli nebo i spoluvina, záleží, jak to posoudí policie.
Představ si tu hlavní narovnanou a vedlejší doleva - pokud modrý dává znamení vlevo, tak červený předjíždět nesmí. Ovšem pokud je modrý předjížděný, tak nesmí odbočit vlevo. Tj. viníkem srážky může být jak červený tak modrý, záleží na přesném průběhu děje.
= pokud modrý nedává znamení vlevo a jede doprava po hlavní (tedy musí dávat blinkr vpravo - když ho nedává tak jede "rovně na chodník" ), tak ho červený může předjet i v té zatáčce (předpokládá se že má výhled, neni tam přechod apod.) a pokud mu to modrý bez blinkru zalomí doleva, tak modrý bude viník (viz předpisy pro odbočení vlevo)
Ve většině případu to skončí u správního řízení a viníkem je ten, co odbočoval, páč porušil závažný předpis.
Přesně tak, musíš sledovat provoz za sebou a pokud tě nějaký magor bude předjíždět tak nesmíš odbočit.
Co to napsat takto?
Přesně tak, musíš sledovat provoz za sebou a pokud tě nějaký řidič bude předjíždět, tak nesmíš odbočit.
Pak naprostý souhlas.
Olino, to chce klídek...
Změna: Modrý chce jet rovně. ***nemůže, páč tam nevede cesta. nebo máte jinou situaci?
Stále je Modrý řidič viníkem?***Jak jsem již napsal, viník se hledí dle průběhu nehodového děje, nikoliv tak, že když jeden udělá to, tak za to může ten druhý, nebo oba.
Namalované obrázky lákají k nejasné situaci, najděte křižovatku, dejte GPS a pak dáme debatu.
Jeden z velkých odborníků, genehawkins® dnes 18:04 Vám to vysvětluje přesně i s popisem. Co Vám stále není jasné?
Hele, olino, ty chceš slyšet, že viníkem v případném střetu je červené. Ale takhle jednoduché to není.
Červené vozidlo má povinnosti, modré vozidlo má povinnosti také. Pokud si je oba splní, ke střetu nedojde.
Pokud je průkazně poruší jen jeden, bude viníkem.
Pokud je poruší oba, bude věc předmětem zkoumání, aby byla nalezena míra zavinění, ale nejde to dopředu předjímat stejně, jako neplatí, že by povinnosti jednoho byly oproti povinnostem druhého jaksi důležitější.
Vše je o tom, sledovat dění kolem sebe a při odbočování vlevo, dát včas znamení o změně směru jízdy a najet ke středu vozovky. "Jednoduché jak facka". Tak nás to kdysi dávno před desítkami let učili v autoškole, ale stále to platí.
a ještě se přesvědčit, zdali můžu odbočit, páč jen blinkr nestačí.
Mě by spíše zajímalo, k čemu chce tazatel dospět?
Rozhoduje ten, který je v předu. Protože dává včas blinkr. Pokud dojde ke kolizi, je ten vzadu propadající, protože nedodržel dostatečný odstup. Přesně to se stalo kolegovi. Ten za ním dostal 2000 kaček pokutu. Byl u toho svědek, který dosvědčil, že kolega včas dal znamení.
"nedodržel odstup" platí když nedobrzdí a naboří ho zezadu. Taky při odbočování časté...
Pokud ale předjíždí a ten první mu odbočením vjede do cesty, tak pro prvního to je v nejlepším případě 50:50, protože sice měl blinkr včas, ale nedbal dostatečné opatrnosti (jak píše Milan). Bez viny by byl jedině v případě, že auto nemohl vidět, např. se podívá nikde nic a najednou mu do boku přilítne motorka 200 kmh. Nebo se podívá a nic, auto za nim stojí, ale někdo další kdo schovaný za tim autem nebyl vidět hodí myš na předjetí těch dvou aut naráz..
Blikám vlevo. Auto za mnou taky bliká vlevo. Jak poznám, že chce porušit zákon a předíždět mne zleva?
Blíží se a jede doleva na předjetí
Jestli nerozeznáš "jede za mnou" a "začíná předjíždět" tak bys neměl řídit, jsi nebezpečný sobě i okolí...
Myslím si, že by pomohla simulace na počítačích, od soudního znalce, který zadá do poče rychlost, velikost, postavení obou aut, pak tlačítko Enter a už to vidíte, jak ty auta se minou, nebo srazí. Přidá metr, přidá rychlost a uvidí se, kdo kecal.
Myslím si, že je to úplně nesmyslná situace. Když si představím, že se blížím ke křižovatce, kde ani není více pruhů (jeden ten můj a druhý proti), tak není normální, že by se někdo snažil ještě cpát vedle mě vlevo, zvláště když se chystám odbočovat vlevo a jasně to dávám najevo, dlouho předem, znamením o změně směru jízdy. Ten, kdo by tohle podstoupil, to nemůže mít v hlavě v pořádku. Nejvíce jsou z takové situace asi vyděšeni ti, kteří si poslední dobou zvykli nepoužívat blinkry. A že jich vidím na silnici více než dost. A navíc ještě, jestli se nemýlím, je předjíždění v křižovatce zakázané.
Předjíždění v křižovatce je zakázané jen v určitých případech. V téhle křižovatce se může (jede po hlavní) i když takhle by předjížděl jen hodně velký exot.. Dovedu si představit že modrý jede jakoby po hlavní, doleva neukazuje a závodník ve sporťáku vyhodnotí že modrej jede doprava, tak jde před něj už v zatáčce/ křižovatce.. A pokud tam má výhled tak předpis neporuší resp. leda max. rychlost. Blbý je, pokud to modrej nečekaně zalomí doleva a jsou v sobě
1.) Ano, v křižovatce se nesmí předjíždět, to ovšem neplatí pokud je auto na hlavní silnici
2.) Ano, je to možné. Platí, že červený nesmí při předjíždění ohrozit, omezit.
3.) Asi ano, záleží na té konfiguraci.
4.) těžko říct, kdo je viník záleží na situaci.
Ale asi takto.
Červený by nemohl předjet modrého, pokud by ten modrý dával znamení o změně směru jízdy vlevo. V takovém případě by mohl červený předjíždět jen zprava pokud by to bylo možné.
No a pro modrého platí, že pokud odbočuje doleva i když je na hlavní je povinen zkontrolovat směr do kterého odbočuje, aby neohrozil a ostatní účastníky provozu.
Laicky řečeno. Modrý je povinen před odbočením zkontrolovat levé zrcátko zda neni předjížděný. Protože v takovém případě platí, že nesmíme tomu kdo nás předjíždí bránit v tomto ukonu, nesmíme ho ohrozit tím, a umožnit mu předjetí (Nezrychlovat, nebránit v předjíždění) A červený při předjíždění nesmí ohrozit auto ani omezit auto, které předjíždí...
Takže záleží na situaci, protože vina v by v takovém případě nebyla 100%, ale pravděpodobně by se vina zavinění rozdělila na oba účastníky. Samozřejmě záleží, zda by byly svědci, kamerový záznam,...atd.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.