Nejste přihlášen/a.
Zdravím,
zajímá mě vaše zkušenost s novými cyklokomponenty (MTB) a trendy v cyklistice. Používám kvalitní horské kolo (komp. XT 1994) a jsem s komponenty dosud spokojen (najedu nyní tak 3-4 tisíce km/rok)- bohužel začíná být problém sehnat náhradní díly (pastorky, řazení 8 stup - ve stejné kvalitě). Přijde mi např. absurdní měnit celé 8- kolečko, když stačí vyměnit třeba jen 2 pastorky (18, 16 z) po 3. výměně řetězu
Kvalita dnešních komponentů jde dolů, ovladatelnost (řazení) je perfektní. Je trend mít i u MTB vpředu jeden převodník a vzadu x-kolečko (10 - 11 pastorků)...
Co vy nato?
díky za názory a hlavně zkušenosti
R
čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Tak v první řadě je třeba si říct, na co budu horské kolo potřebovat. Do terénu určitě jednoplacka s rozumným počtem zubů a rozsahem kazety stačí. Je to jednodušší, méně složité a pro gramaře možná lehčí. Jenže spousta lidí si koupí carbonového horáka za padesát tis a najede cca 200km za čtyři měsíce, protože s tím jezdí jen pro chleba. Když jsem jezdil v lese na krosovém kole, nikdy jsem nikoho nepotkal, naopak nejvíc horáků potkám na silničce, i těch nových s jednoplackou, div se k smrti neutočí Myslím ale, že to křížení řetězu u jednoplacky nebude takové jako u dvou či trojpřevodníku, když dáš velkou-velký, protože jsou na opačných stranách. A na silničce takto jezdím často. U těch horáků na silnici je pak lépe zvolit alespoň dvoupřevodník, kvůli efektivitě šlapání a přenosu energie, ale v terénu jedna placka rozumně zpřevodovaná musí stačit.
standardně jsem jezdil na horákovi trojpřevodník...22, 32, 44..a vzadu většinou osmikolo 11,12, 14, 16, 18 , 21, 24, 28
samozřejmě jsem řetěz nekřížil (ne 44x28, nebo 22 x 12,11) ale na 32 z. prostřední převodník jsem jezdil celý rozsah pastorku - což je v podstatě jako ten dnešní jednopřevodník !
11 a 10 st. pastorek jsou samozřejmě ještě o něco širší než osmička (devítka)
ale každý to máme jinak , máme jiný styl jízdy a taky jezdíme jiné terény a dávky (intenzitu)
prostě jsem si dal rád někdy oddych a dal si na 22 převodník "šlapačky" v těžším terénu - a to je právě ta výhoda trojpřevodníku - dává to kolu větší univerzalitu - rozsah využití !
Dnes jsem potkal na silnici čtyři horské kola. Teď jsem si trasu projel na Stravě a dva z nich tam měli taky dnešní trasu. Jeli jen po silnici či šotolinové stezce, rovina, tak není divu, že potřebují velký rozsah převodů. Na rovinu a někdy náhodou do kopce nebo terénu. Jasně, dokážu to pochopit, že člověk chce mít univerzální kolo, jak do terénu, tak na silnici a ještě všelijak vytuňené...mnohdy ale vyjde levněji jedno kolo na silnici a druhé do terénu, pokud je chut. No a ty řetězy či kazety nejvíc trpí na horákovi, tam ty komponenty moc nevydrží. Krosové kolo už je na tom líp a silnička vychází nejlíp. Je sice drahá počáteční investice, ale pak na to člověk tři roky nešáhne. Na řetězu už mám 9tis km a měří 132,5mm, pláště mám původní za cca 3stovky kus a mají 12tis, předek je jak nový, zadek má sjetou plošku, ale důlky stále viditelné. Ještě mám dražší závodní pláště a po dvou a půl tis jsou někde ve dvou třetinách životnosti, ale u těch závodních se s tím dá počítat. Ale koupil jsem je za dobrou cenu na cyklobazaru. Brzdy jsou taky ok, takže silnička je bezúdržbová. Na krosovém kole mi vydržel řetěz dva měsíce, pláště tři měsíce, takže tam je ta údržba nákladnější. Brzdy jsem taky měnil a kazetu mám nachystanou novou už rok a půl a ještě jsem ji nevyměnil. Jak jsem koupil silničku, tak jsem s ní už neslezl a dvě krosové kola mi zavazí ve sklepě. Na jednom aspoň manželka občas v létě vyjede.
Stirecku prosim tě co to máš za řetěz?Devět tisíc a pulka životnosti?Nějak tomu nemůžu uvěřit.
Já ty kilometry nějak moc nepočítam,ale na dura ace řetezu tipuju tak sedm tisíc a končí.A to mam 65 kg a rozhodně nejsem tip co se stim nepáře.
..jo silnice...ukradli mně dvě solidní silniční kola...tak jsem se prostě šprajcl,,a navíc bylo to v době, kdy cyklostezky ještě moc nebyli a kvalita silnic nic moc(90. léta), a ještě jezdily "zvajtakty"..tak jsem šel do MTB...
ale jak jednou sedneš na galuskáče ..už nic lepšího nezažiješ...zvláště ta akcelerace, maximálka, řezání zatáček v serpentinách...
horák je fajn relax, ale je to jen tak "abych se hýbal na čerstvém vzduchu" a adrelinový závislák downhillák taky nejsem
Objevil jsem teď nové hobby KOLOBĚŽKU !
ideální na podzim a jaro...krásně se při jízdě na ní zahřeješ a krásně protáhneš záda, šlachy! Na kole je půlka těla "mrtvá" a záda dost trpí /nárazy, chlad)..kolobrnda je prostě pro mě (hlavně ze zdravotních důvodů) dobrý kompromis -neb běhání mě nikdy nebavilo ..a cyklistika už mě dost bolí...
K těm moderním komponentum to všeobecně vidim tak: Dyzajn většinou otřesnej.Ale určitě spousty nových komponentů je přínosných a usnadňuje ovládání kola a tím posouvá hanice a nabízí lepší,příjemnější pocit z jízdy.
V anketě jsem si nevybral.Osobně bych zaškrt něco jako:Kdych na to měl koupim novější model.
Co konkrétně mě třeba vadí je dnes již nedostupnost kvalitních odpružených vidlic na večkový brzdy a co se týče zapletených kvalitních kol na večka tak v bledě modrém.Člověka to tlačí zbytečně koupit celé nové kolo.
Třeba já mam na MTB osmičkový řazení Alivio a funguje dodnes jako nové.Takže teoreticky není důvod měnit.Pokud se jedu řádně projet tak řadím často a často taky chybí síla na přetlačení řadící páčky.Psychicky mě to vyčerpává.Chci zařadit a jet,ne si lámat prsty.Tipuju že u nového modelu xt bych tento problém neřešil.
v podstatě souhlas - ale mluvil jsem především o životnosti. samozřejmě lehkost-komfort vládání je jinde, i tuhost středového složení- to vím . Ale ta nostalgie
znám mechanika , který je teď zavalen prací na retrokolech - prostě ocelové rámy, indexové řazení na rámu, klasické klipsny...
prostě stále více chlapů asi uznává, že veteráni (i auta, motorky , letadla) mají svoje kouzlo-třeba v tom, že se dělali ručně a ne na automatech, jsou to prostě originály a ne housky na krámě !
Už začímáme být přesyceni tím konsumismem - použít a za 3 až 5 let zahodit (prodat) a koupit nové !
přesmykač ji nedá? to je divné - mně funguje v normě 44,32,22
a když dám 42, tak jen lehce posunu přesmykač na rámu dolů..
" posunu přesmykač na rámu dolů" a slyšel jsi už o přesmykačích na přímou montáž na navářku?Dvacet let starý přesmyk dá i 48 zubů stejně jako dnes Altus. Jsou i přesmykače určené jen na 40 zubů a je to klidně Alivio a je jedno jeslti je to Down Swing nebo Top Swing (např FD-M4000)Já mám konkrétně XT FD-M781-D6 Direct Mount.Prostě není přesmyk jako přesmyk.Jo a pokud zahodíš ty šílené pláště od Authora (Trail Master) a koupíš si slušný univerzál, uvidíš jak se nechá na horáku upalovat. Na těch Authorech se nadřeš a ještě máš pocit, že tě honí roj včel,jak to hučí.Mimochodem váha tvého pláště je 610g(26x2.0), mého pláště je 540g (29x2.2), Tak kde pak jsou ty vyšší hmotnosti u 29er jak jsi psal v duhém vláknu. Na tvé ježdění po zpevněných polních a lesních cestách dej některé z gum Continental Race King , Schwalbe Smart SAM , Maxxis CrossMark , Ritchey COMP Z-Max Shield. Za ty samé peníze co stojí Trail Master koupíš Race King v kevlaru. Ta 68 v nicku snad není ročník narození, když píšeš,že jsi starší.
jo je to ročník porození...68
jasně na navářku- ale i na tý navářce bývala oválná díra, která umožňovala posunutí přesmyskače.
Samozřejmě se snažím porovnávat kola stejné cca cenové kategorie- ohledně hmotnsoti kol 29 a 26 ...Moje kolo je mimo kategorie ! Veterán ...
ale ty pláště- to máš pravdu - a ještě lépe si pořídit bezdušáky..
Na navářce je jen závit,ovál je na přesmykači. Prostě to škrtá,testováno
Já bych musel mít v niku 63 a přesto se starý necítím a zatím "bajka"nevzdávám.
Pokud jde o ty bezduše, ty tak na závody, na normální ježdění je to k prdu, ale nevím proč zrovna řešíš gramy u starého CrMo. Já myslím, že si japončíci udělali z Authora srandu když to pro něj vyrýbějí jako plášt na tvrdý podklad. Vzorek to ma jasně samočistící a boční výstupky mizerné, takže na tvrdém povrchu dřina a v blátě nevede a nepodrží. To je na dvě věci.
jsme si nerozuměli-já mluvil obecně o navářce-takovu jsem viděl u nějaké silničky...
ne právě že gramy neřeším (u svého kola) - jediné , co řeším je kvalita pastorků, řetězu a taky budu muset brzo řešit kvalitu řazení 8 st...přece jen jsem na těch komponentech najel přes 80.000 km...a jediné co jsem měnil byly konusy v zadní nábě
jo a rám..původně tam byl Heavy tools, ale po pádu mně praskl (sedlová trubka) - tak jsem si sehnal rám Fort,
jinak komponenty vše původní XT 94
Tohle kolo si pověs na zeď na památku a kup "nové", tím nemyslím funglovku,ale když nejsou chechtáky tak nějakou bazarovku. Stále je plno lidí, kteří si kupí nové kolo,najedou 50 km a zjistí,že i na těch novejch se musí šlapat a raději ho za poloviční cenu prodají. Navíc teď v zimě je cena dole.
Zjistíš, že i ta geometrie rámu je jinde a dělá své, ne jen komponenty.
no...před 10 lety bych neváhal a poslechl tvé rady ..teď poněkud finančně strádám
je pravda , že jsem výbušný typ a potřebuju tuhý střed a zadní stavbu , abych si to užil - a Fort je dost měkký..to je fakt
Schwalbe Smart SAM 26x2.1 , 26x2.25
Dělá se i na 29er i na crossová
Na fotce jsou v pořadí jak jsem psal výše
Merida tam má nějaké meriďácké, 32 děr a nízké 18mm, šířka je tuším stejná. MRX má výšku 25mm a drátů požehnaně - 36 Každopádně po přesednutí to bylo poznat, ale pak jsem si zvykl. No a když jsem pak přesedl na silničku, tam už to letělo samo a to tam taky nemám nejlehčí kola. Předek i s výpletem a středem má nějakých 800gramů.
Copak má Merida za ráfky?
jen jsme se trochu zmýlili v pojmech a dojmech- kroska je kolo na ktrerém jezdí cyklokrosaři...ale my taky mluvíme o trekovém kolu
Já mám spíše dojem, že v pojmech a dojmech máš bramboračku jen ty.
Psalo se o crossu tedy crossovém (krosovém) kole a ne o krosce.
Krosové kolo není to samé jako trekingové (turistické) i když je na stejném základu.
Kroska je jen slangový výraz,stejně jako horák, trek (s malým t). Udělj si v tom trochu jasno.
Když se zeptám stírecka na jeho žiletku, tak určitě nebude popisovat jaké má holení.
Máte na jihu tolik sněhu jo? Tak to ještě že jsem v podhůří, tady máme tak 10cm.
Kdyby jsi měl pořádné gumy a nenavlékal tam jen ty holé hadice, tak jsi je nemusel hoblovat doma. Já byl včera a dobrý.
V nějakém populárním časopisu pro cyklistiku (tuším Velo) jsem četl nadšenou recenzi redaktora na nové komponety MTB Sram.
Vychvaloval ovladatelnost, lehkost šlapání a řazení(vpředu jen jeden převodník tuším 36 z a vzadu jedenácti kolečko se 40z. pastorkem)..
Zaráží mě jedna záležitost :
Pokud budete šlapat na nejlehčí převod 36/40 je řetěz nejvíce vychýlen z ideální přímé linky a navíc je nejvíce zatěžován (jízda do kopce maximální silou)!
Na boky zubů působí přídavné síly (rozklad sil) - takže velkou část energie šlapání spotřebujete na "broušení" boků zubů (prach , zrnka písku, bahno) a na pružný ohyb už tak tenkých zubů (tenčí profil než u 8 kolečka) ..
o silách působících na zuby ve směru tahu nemluvě (čím menší převodník, tím větší síly působící na řetěz a zuby)
a je to i o pocitech v nohách-pamatuji , když Shimano přišlo s "převratným" objevem zvaným Microdrive (42 zubů převodník a 11 z na pastorku) , jak i profíci , který tohle jezdili, přiznávali pocit, že se jim kamsi ztrácí při šlapání energie když zařadí nejtěžší převod (větší síly na zuby-větší pružení zubů + vychýlení řetězu) ..
fyzika se očůrat nedá a jestli mně chce někdo tvrdit že takové šlapání je lehké a účinné pak mně to musí dokázat fakty !
samozřejmě běžnému uživateli to asi nevadí, ale mě hobíkovi, který si kolo sám opravuje a servisuje a navíc má v nohách najeto dost, to docela vadí...mohu porovnat životnost komponentů (ozubení) před 20 lety a nyní..
..no asi stárrnu a nedokážu přijmout nové trendy
Recenze musí být kladná
Horší je Microdrive než to křížení. 36/40 i s křížením vychází líp než např. 27/30. Ovšem na druhé straně je 36/11 a to je paskvil - velký tah v řetězu = velké ztráty.
Za mne když už tak dvoutác 46-30 (46 určitě, 30 asi) a pastorky 8 kvalt max. 9 kvalt 12-32 nebo 34
Jednotác leda na sjezd - stačí menší rozsah.
Můj názor čím novější, tím víc omezená životnost a citlivost na vůle (10 kvalt do bláta považuju za nesmysl). Jak ložiska, tak materál a tlouštka pastorků atd. Kvalitou je zlaté původní Shimano když začínali - často jezdí dodnes.
to je právě ono..proč něco měnit, když to funguje - jen to není "trendy"? jako třeba 29, 27,5 palcové pneu
a teď do toho elektronické řazení - dokonce to mají i do terénu ! Ale co můžou profíci dělat?- mají smlouvu ,tak musejí jezdit , co jim dají - dost mě překvapilo, že třeba Kulhavý má na každý závod nový rám !
Prostě jsem ve věku , kdy už mi na nějakém gramu nezáleží a mám raději výdrž - proto mám na horákovi ocelový rám CrMo
Za ty prachy bych na tom taky jezdil a vychvaloval jak to je dobrý - to je součást jejich práce. Novinky být musí aby se prodávaly nový módní kola, zaručeně lepší než předchozí. Něco smysl má, něco je spíš krok zpátky.
Jednotác se mi nelíbí - buď má malý rozsah, nebo je na pastorkách kilo železa/duralu (musí být velké pastorky) Asi bych bral dvoutác např. 30 - 46 a kazeta 12 - 32 nebo 11 - 30, to pokryje jak prudké dlouhé krpály 8kmh, tak dlouhý mírný sjezd kde se jede 60. A buď 8 nebo max. 9 kvalt, aby to nebylo citlivé na omačkání pastorků, vůle v řazení atd a vydrželo to aspoň 20tkm (technicky to neí až tak problém - viz např. staré kazety z Favorita, některé byly OK i po 50tkm - kalené se neomačkalo jako moderní bláto (zjednodušeně))
ano velmi rád vzpomínám na poctivá socialistická 6 kolečka a na klilky, převodníky, řazení Walter -pár závodů jsem na nich odjezdil (náby Campa record)..je fakt, že převodníky 54 /44 originál Walter jsem vyměnil za 52/42 od campy..
životnost cs 6 koleček byla excelentní...a dokonce se daly 4 nasouvací pastorky dát obráceně a fungovaly dál !
Samozřejmě - řazení nebylo tak přesné a rychlé- používal jsem stříbrný Sedis - řetěz (na 8 kolo) - standardní nájezd 3. 500
až 4000 km a pak výměna řetězu...a hlavně se mi líbilo, že jsem si mohl poskládat pastorky jak jsem chtěl ! 13 až 28 z
Zajímalo by mě pokud by mě !
..pokud by se dali nějací nadšenci dohromady a vyráběli pastorky, převodníky, komponenty v lepší kvalitě než je japonský konsum, jestli by se chytli na trhu..(tak na technické úrovni např Sram X 9)... .
prostě takové "retro komponety" pro lidi jako jsem já-honbíky ,kterým by dvojpřevodník na horáka i silnici stačil + vzadu 9 kolečko
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.