Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Pouštění spojky

Od: reddevil odpovědí: 38 změna:

dobrý den. je pravda, že autu nesvědfčí pomalé pouštění spojky? asi dochází k většímu tření. jak mám tedy spojku poštět? pouštím ji pomalu, zvláště při podřazování, poněvadž auto potom celkem cukne. díky

 

 

38 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


1x

Myslím, že řazení s meziplynem je dneska už trochu mimo mísu. Neplette tím tazateli hlavu. Kdo si to nezkusil na vlastní kůži, stejne nepochopí, o co jde.

axlik*

Tak ono na tom nic těžkýho není a je fakt, že i pocit přeřazení je potom jemnější než klasicky..Že to jde plynule do tahu a nekopne to..Ale myslete na to při každym přezařování..

Jak jemnější pocit? U nesynchronizované převodovky s rovnými zuby jste bez meziplynu vůbec nepřeřadil! Tam byl meziplyn na místě. U dnešních převodovek je to skutečně zbytečné.

axlik*

Myslím tím obyčejný auto na 4 kolech...

Já taky. Řídil jsem dost dlouho Aero 30 a občas Tatru - Hadimršku. Takže vím o čem mluvím.

 

kjanik112*

0x

Na to tam ta spojka je, abyste se mohl jemně rozjet. Bývalí řidiči náklaďáků dodnes podřazují s meziplynem, tím zvýší otáčky motoru a záběr je měkčí. Ložisko spojky i obložení musí vydržet tisíce hodin otáčení, takže není třeba to ani řešit.

petapeta*
Nevím, co si představujete řazení s meziplynem. U nesynchronizovaných převodovek se řadilo s dvojím vyšlápnutím spojky. Při prvním vyšlápnutí spojky se zařadil neutrál, po uvolnění spojky se vyrovnali se otáčky ozubených kol v převodovce zvýšením otáček motoru, poté se opět vyšlápla spojka a zařadil se nižší převodový stupeň a opět se uvolnila spojka po odpovídajícím zvýšení otáček motoru. Pochybuji, že tímto způsobem dnes u plně synchronizovaných převodovek někdo řadí.
doplněno 02.10.11 13:05:

Ach jo, pravopis již opravit nelze.

S dvojím vyšlápnutím spojky a bez plynu se řadí u nesynchronizovaných převodovek nahoru, dolů se musí dát právě ten meziplyn.

petapeta*

Ano, ale plyn se přidává při zařazeném neutrálu a ne pouze při vyšlápnuté spojce.

 

petapeta*

0x
Aby auto necuklo, musíte zvýšit otáčky motoru před uvolněním spojky tak, aby se vyrovnaly otáčky motoru s otáčkami převodovky. Někdo se to naučí brzy, někdo vůbec ne. Vyrovnávat otáčky pomalým uvolňováním spojky není správné.
reddevil

jak tedy zvýšit ty otáčky?

petapeta*

No přidáním plynu před uvolněním spojky.

reddevil

no takže defacto meziplyn?

petapeta*
Ono se tím meziplynem myslí téměř úplné sešlápnutí plynového pedálu a vytočením otáček motoru téměř na maximum, tedy více než je potřeba. Někdo se pak cítí jako závodník. Stačí však jen přiměřeně zvýšit otáčky před uvolněním spojky. Chce to cvik, časem se to naučíte.

Voni jsou pojmy a dojmy : Bylo by vhodné definovat, co je podle Vás uvolnění spojky. Spojka se vyšlapuje a pouští.

 

cinematic*

0x

k tomu tření... někteří řidiči, třeba při zastavení na křižovatce, mají trvale sešlápnutou spojku a to jí opravdu nesvědčí

sice to nedělám, ale když nad tím tak přemýšlím tak spojka musí být seřízená tak, že když je plně vyšláplá tak by k žádnému tření vůbec docházet nemělo, protože je úplně rozpojená, ne?

Ke tření sice nedochází (nebo minimálně), ale trpí vypínací mechanismus (ložisko), který není na dlouhou zátěž konstruován.

cinematic*

reagoval jsem na tření, ale špatně jsem se vyjádřil, ano - při dlouze vyšlápnuté spojce trpí ložisko, což jí pochopitelně taky nesvědčí

Doplnil bych nicka cinematica :

Kontrolní otázka : Jak dlouho myslíte, že doporučoval výrobce Škoda Mladá Boleslav držet vyšlápnutou spojku u modelu Š-120L, aby mohl zaručit životnost spojkového ložiska?

Odpověď : 2 sekundy!

 

reddevil

no podřazovat s meziplynem mě ani v autoškole už neučili :-/

blackflamesiczi*

protoze to demoluje synchrony v prevodovce, to bych delal az kdyz jsou zniceny a nejde radt normalne

Naopak, řazení s meziplynem synchrony šetří. Bylo nutné, když tam vůbec nebyly.

blackflamesiczi*

ja zatim synchrony menil u expertu co radily s meziplynem jen proto ze to videly ve rychle a zbesile. Meziplyn ma smysl u starý liany a podobne jinak je to jen machrovina co nema smysl nehlede na to ze vetsina lidi ani nevi co je meziplyn

stirecek*

Meziplyn na synchrony vliv nemá, ten kvalt si tam zaskočí sám. Meziplyn ale šetří nejvíc dvouhmoták včetně celého převodového a pohonného ústrojí, takže je vhodný pro toho, kdo neumí srovnat otáčky jízdou. Jinak ale nemá žádný smysl.

blackflamesiczi*

ma na ne vliv zajizdi do sebe ve vyssich otackach nez je nutne

při správném použití meziplynu jsou naopak otáčky hnancího i hnaného kola shodné, takže se synchron vůbec neuplatní tudíž ani neopotřebovává.

blackflamesiczi*

ja si myslim ze ne protoze meziplyn nikdo neodhadne na aute se synchrony a hlavne jestli setrit synchron kterej vydrzi celou zivotnost auta na ukor 2 nasobneho pouziti spojky a pri razeni nahoru i dynamiky auta je proste blbost

Ale já Vám přece neberu, že se synchronisovanou převodovkou je použití meziplynu nesmysl. Mluvím o tom, že smysl meziplynu byl u NEsynchronizované převodovky právě ve srovnání rychlosti hnacího a hnaného ozubeného kola, aby se zuby mezi sebe bez problému zasunuly. To jste prostě odhadnout musel, jinak jste buď nezařadil vůbec, nebo přes zuby. Vyžadovalo to cvik a zkušenost.

Tak to byli "experti", co nikdy nejezdili s převodovkou bez synchronů a netušili, proč a jak se s meziplynem řadilo. Ono to bylo docela umění a chtělo to cvik (u každého auta jinak).

 

stirecek*

0x

Podřazuješ příliš brzy, nech otáčky víc spadnout..

Zase matete pojmy. Podřazení je např. z 3 na 2 a při tomto aktu by byla chyba nechat otáčky více spadnout. Pak to právě moc cukne!

stirecek*

Alois: já vím co je podřazování, nemusíš mě poučovat. Nechat spadnout otáčky znamená přizpůsobit rychlost patřičnému rychlostnímu stupni, víš?

Nechci Tě poučovat stírečku, ale uznej, že při podřazování (tedy např. z 3 na 2) pokud nechceš razantně přibrzdit, musíš naopak otáčky motoru trochu zvýšit přidáním plynu při vyšlápnuté spojce, abys zabránil cuknutí auta při puštění spojkového pedálu.

 

stirecek*

aloisi jestli jedeš rychlej než je zdrávo, tak je na místě dát meziplyn, aby se srovnaly otáčky a auto tolik necuklo. Lepší je všek nechat trojku padnout na třicítku, kde se bude dvojka cítit nejlépe i bez škubnutí. Něco podobného se řešilo zde:

poradte.cz/...

je podle mě blbost dávat dvojku v sedmdesáti. Ono když se opře 1,5tuny přes gumy, klouby, poloosy, převody, spojku, nedej bože dvouhmoták, motor a silentbloky do kastle, tak tím trpí celé auto. Ono to jde i bez škubnutí, jen se to chce trochu s tím auem sžít.

Stírečku, máš pravdu. Já žiji ještě se starými motory, kdy zařazená trojka při rychlosti 30 km/hod už docela nepříjemně cukala. Teď si uvědomuji, že kolikrát zapomenu vyřadit a necuká to ani když už téměř stojím)

stirecek*

Jasně, srovnával jsem to podle svého auta, takže ty nejvhodnější otáčky pro podřazení si musí každý najít sám. Navíc mám diesel, kde je to zase jinak oproti benzínu. Konkrétně na trojku když jedu třicet točím nějakých tisíc otáček a ochotně se sbírá, nic neduní, nic neskáče, dvouhmoták to s přehledem přebere, takže jak píšeš, kolikrát si ani sám nejsem jistý, jestli mám neutral nebo ne. A když dám dvojku, rychlost je akorát, takže nic neškubne. Minulý focus dával nízké otáčky dost znát, takže člověk už sám věděl, co se děje. Na druhé straně díky kratším převodům jel 50 i na pětku a s citlivou nohou ochotně zrychloval. Je to jenom o citu a přispůsobení rychlosti vozidla zařazeném kvaltu, pak nejsou meziplyny třeba. Anebo co třeba automat?

 

jabraka*

0x

Při řazení s meziplynem se skutečně šetří převodovka i spojka,ale stoupá spotřeba a to dost značně,tak se tím nenechávejte moc unášet.

JABRAKA

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]