Nejste přihlášen/a.
Prosakuje mi olej kolem řemenice klikové hřídele a tak bych chtěl vyměnit gufero.
Takže je mi jasné, že sundám boční spodní plech, zvednu auto, sundám kolo a mám přístup k řemenici.
Teď je tam uprostřed řemenice velká matice. Potřebuji poradit co dál. Jaký je další postup?
Musí se sundávat olejová vana a zaaretovat kliková hřídel? Anebo to jde jenom sundáním řemenice?
Jak se to gufero vyndává a jak se tam dává nové?
Nic jiného než gufero se tam měnit nechystám.
Prosím o postup dalších kroků a čeho je třeba se vyvarovat.
Když v dílenské přiručce je jen obecný postup.
Není nad to, když budu vědět zkušenosti lidí, co to už (mockrát) dělali a dělají to dost možná jinak než se píše v příručce.
Co hrozí nejvíc a je to přímo fatální riziko je poškození ojničního ložiska.
Kliková hřídel s písty se totiž má tendenci v šálách hejbat axiálně na posun od řemenice k převodovce. Tam, sem.
Aby se tomu zabránilo, tak jsou tam pouze (tuším, že pouze tam co vím) u strany řemenice dvě axiální ložiska. Takové C plechové podložky s mazacím kanálem.
Jednu drží při demontáži zatlačená klika zezadu a druhé zepředu utažená řemenice.
Obě C axiální ložiska mají jazyk ve prostředku C, který musí zapadnout na 6té hodině a čumět dolů žlábky z motoru.
Pokud se ti během demontáže řemenice klika odsune a ještě i s přilepeným ložiskem Cčka od oleje pootočí jinam nežli do zářezu, tak při opětovném dotažení a sunutí kliky zpět k řemenici Cčkovej axiál rozstřihneš o držák šál kliky.
A na jeho výměnu musí klika ven z bloku a to není pro amatéry.
Při sundané olejové vaně se to dá pohlídat pohledem, zda axiály nevypadly. Stejně tak do poloviny zmáčknutý pedál spojky a zapřený klackem o sedačku lze držet pružením přítlačáku spojky, aby klika nebyla v posunu a axiál si pořád hlídala. Ovšem to neznamená, že si nemusíš pohlídat ten druhej přední axiál pod řemenicí.
Proto je lepší sundaná vana a omrknout si to. Riskovat 50:50 je něco, co by ani mě nestálo za tu zbytečnou prácu, takže sundávám i vanu a rovnou vymeju benzínem a přetěsním,a by netekla.
...
Klika na otočení se nemusí aretovat, pokud máš rázák na povolení (penumatickou či elektrickou klepací pistol). Jinak dlouhej trhák, zařadit 4ku a stát na brzdách, aby jsi nezatočil motorem. Dost bude pohyb cca 40° pružit, jak ti bude pérovat motor v uložení v kastli.
Utažení je asi 120-130nM s lepidlem modrým loctite do závitů.
Pokud sundáš správně vanu, tak ti motor nezapéruje, když si zablokuješ kliku a dovnitř bloku mezi kliku a stěny bloku dáš třeba dřevěný trámek nebo nějaký plastový něco, co klika nerozemele.
...
Gufero jen vydloubneš zevnitř šroubovákem a pomůžeš si páčením o střed hřídele kliky. Nové naolejované přiložíš a po stranách do kříže natukáš pomalu a rovnoměrně kladívkem.
...
...
Jak ti píše Karel, tak vana nemusí k vůli sacímu koši, pokud nesundáváš boční kryt rozvodů. Ale když si ho sundáš, tak se ti bude gufero natloukat lépe, ale musíš sundat i rozdělovač a předtím musí být motor i rozdělovač postaven do základní polohy, jinak si rozmrd*š předstih zapalování (u monotronicka základní polohu). Seřízení je pak na další obsáhlou debatu.
Ale ten řetěz rozvodů je vhodné už při tak rozsáhlé demontáži vyměnit. V tom má pravdu.
Tady je diskuze, kde jsou ty axiály, jak mohou vypadnout a proč tam jsou vaculík
Tak přemýšlím jestli se do toho dát jenom kvůli průsaku přes gufero.
Nicméně, sundám tedy vanu a klikovou hřídel znehybním nějakým špalíkem, který tam strčím.
Ten špalík musí bránit tomu, aby se klika netočila a má také bránit, aby se klika neposunula axiálně směrem k převodovce?
Potom povolím a vyšroubuji matici řemenice klasicky jako u každé matice proti směru hodinových ručiček (rázový utahovák mám, ale stačí jen na šrouby u kol 120 Nm).
Pak už normálně stáhnu řemenici z hřídele pryč a pak zevnitř vyštouchnu gufero nějakým šroubovákem.
Anebo tam řemenice bude držet a musí se něčím vytlouct?
Potom tam strčím nové naolejované gufero zvnějšku a nějakým kladívkem dotukám. Až gufero dosedne, tak zase nasadím řemenici a dotáhnu matici na požadovaný moment. Dám tam ještě předtím modrý loctite na závit.
Pak vyndám špalík a našroubuji vanu s těsněním. Je lepší použít těsnění na vanu anebo stačí tmel na motory?
Když tam budu mít ten špalík, tak by mi žádné ložisko uvnitř se nemělo skřípnout, nic by se nemělo stát?
Hřídel se nemůže posunout axiálně směrem k převodovce?
To by mělo být všechno. Řetěz měnit nechci, když nehrčí a motor má jenom 110k.
Kryt rozvodů asi sundávat nebudu, když bych ho pak musel utěsnit speciálním těsněním? Anebo stačí jenom tmel na motory?
A taky bych musel dát motor do základní polohy, což teď v tuto chvíli nevím co je a v jednu v noci se mi to nechce hledat.
Takže bez sundání krytu rozvodů půjde gufero také nasadit?
Špalík je proti pootočení, stlačená spojka proti posunu. Musíš udělat obojí. Ne jen špalík.
Řemenice je jen volně nasunutá bez vůlí. Stačí rukou svléknout s hřídele tahem.
Loctite na okartáčovaný ocelákem a odmaštěný ředidlem či nejlépe acetonem šroub.
Těsnění na vanu Dirko nebo klasicky papírové těsnění z klingeritu co se prodává tenkou vrstvou pomazat těsněním na motory.
Když by jsi demontoval rozdělovač i s komínkem, tak lze do prostoru řetězu vrazit prst a zkusit, zda je napnutý nebo volně plave. Mě chrastil už kolem 90 000km. Pokud ti nevadí mírný pocuk motoru v přechodech výkonu nebo slabší výkon a větší spotřeba (napatrně), tak volný řetěz nevadí. Ničí sice ozubená kola, ale ty jsou stejně v nové sadě, takže neva.
Jinak postup správný. Pokud bude klika zaaretovaná trámkem navtrdo, tak i 120nM klepačka povolí. Něco jiného by bylo, kdyby klika byla bez aretace. Pak by to chtělo asi silnější klepačku. Ale nijak zvlášt rozdíl není. Ta klika má velkou váhu a setrvačnost, takže rychlé cuky klepačky se moc neprojeví u silné a slabé v kombinaci zaaretované kliky a nezaaretované. Ale nikdy jsem to příliš neřešil. Když to nešlo, tak trhák a růčo na páku.
A tak, když už to budu dělat, tak bych ten řetěz vyměnit mohl. Stejně ho chci koupit. To se pak ale to víko musí zase přetěsnit papírovým těsněním?
A jak se mění řetězy? Nemám na to založit nový dotaz? (základní poloha motoru atd.)
@boban... To riziko, že se ti posune klika ke spojce je hlavně při nasazování řemenice nebo ozubených kol rozvodu, když to tam někdo tuká kladivem a nejde to volně.
Většinou to ovšem volně jde, když si to člověk očistí a namaže.
Na první seznámení se s motorem jak vypadá ze spodu pro toho, kdo nikdy neoddělával olejovou vanu doporučuji toto video:
a toto video:
Akorát škoda, že tam není vidět to gufero.
Po prostudování dílenské příručky mám nějaké doplňující dotazy:
1. Proč se musí hřídel před nasazením řemenice potřít loctitem jenom u motorů po roce 08.1997? To jsem vůbec nepochopil, proč u své felicie z roku 1995 to potírat nemusím. A proč v příručce píší, že použít loctite 270? To je ten červený, co drží jak čert. Neumím si představit jak budu příště velkou řemenici nahřívat na 260 stupňů.
2. Co je to za postup "zkontrolovat časování rozvodů"? Proč se to musí po výměně rozvodů dělat a co se přitom přesně dělá? Z příručky jsem to nepochopil.
3. Přípravek mp-1-504 slouží k zajištění setrvačníku pouze pokud je převodovka pryč z motoru? Pokud tam převodovka je, tak se přípravek použít nedá? A dá se tento přípravek něčím nahradit (když je převodovka pryč)?
Po roce 97 jsou jinak velká uložení klikových hřídelí. Já si je pletu, ale jedna byla 32mm a druhá 30mm. Proto i rozvodové sady jsou Š1000 - Felicia 97 a druhá sada 97 Felicia - Fabia AZF, AME, ... 1.4MPi
Myslím, že i šrouby jsou jiné. Ty novější mají šroub na tuším 24 nebo 27 ořech a hlavička šroubu je s límečkem. Starej šroub je tuším na 30 klíč a je takovej obyč.
Těžko říct, proč výrobce uznal doplňkovou pojistku proti povolení loctitem. V průběhu vývoje je těch odstraňování dětských nemocí spousta. Možná i to je jedna z nich.
Nevím.
...
Správné časování je myšleno poloha vačky a kliky. Když někdo skládá motor, tak rozvody musí být nejen podle těch 12ti čepů řetězu na správnou polohu, ale i samotná vačka musí být otočená na základní polohu.
Jedno ozubené kolo rozvodu je malé a druhé velké. Při pohybu vačkovým kolem 1x se klika otočí 2x
Když jen měníš řetěz, tak stačí nasadit podle těch 12ti článků. Taky je nutné před započatí rozborky motoru, motor nastavit řemenicí na stupnici na 0° do základní polohy. Pak jsou kola natočená stejně jako na obrázku v dílenské příručce a lépe se pak dělá.
...
Přípravek do zubů setrvačníku se nasazuje na šteft, který je normálně provlečen víkem převodovky a drží ji sešroubovanou s blokem. Vhodný je vpodstatě jen pro výměnu spojky nebo práci na holém motoru třeba mimo auto. Jindy ho nevyužiješ.
Kdysi jsem si ho koupil a použil jen 4x.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.