Nejste přihlášen/a.
Ono to v podstatě zaznělo, ale ne každý může pochopit princip přesně. Zkusím ještě já vysvětlit, jako když to říkám otci...:
1) opravit si můžete svůj vůz podle svého uvážení - to vám nikdo nezakáže
2) likvidátor pravděpodobně bude řešit pojistné plnění formou "totální škody" - to je jen způsob výpočtu škody - ne nutnost sešrotovat vůz
3) Cena vozu, která je ke zmíněnému výpočtu (cena před nehodou mínus cena po nehodě rovná se výši pojistného plnění) je podle ceníků, často neodpovídajících realitě. Je na každém z poškozených, aby prokázal hodnotu vozu vyšší. To může být: pravidelný servisní historie, znalecký posudek, ...
4) Jeden člověk má dvojí metr: Když aut kupuje, vidí každou vadu a chce zaplatit co nejméně. Když auto prodává, vidí jen to dobré, bezproblémový dovoz a vady a rizika si nepřipoští! - Vy sám v těchto situacích můžete hodnotit ten samý vůz na částku 25000 / 95000 Kč.
5) Povinné ručení nemá z poškozených udělat boháče, nemá sloužit ke zhodnocení vozu... ale nahrazuje škody. Máte nárok na půjčovné (hradí se půjčovné, ale krátí se o přepočet nákladů dle najetých km třeba 5,-Kč na km, palivo si samozřejmě platíte sám). K půjčovnému varuji před minimálním nájezdem - to by znamenalo, že jste vůz nepotřeboval a půjčovné není ekonomické, stačilo by vám pár lístků od taxi, mohli by vám tedy odmítnout plnění za tuto službu.
6) Hlášek o 15000,- se nebojte - neexistuje levnější vůz octavia pod 50000,-Kč. Pokud někdo inzerci na nižší částku najde, je to buď fejk od AAA pro dotáhnutí zákazníka na místo nebo je to auto s poruchou, vadou, ... Vrak ohodnotí aukce - pokud tedy aukce dopadne s nabídkou k odkupu za 15000,- a hodnota vozu před nehodou bude 55000,-, dostanete 40tis a můžete se rozhodnout, zda opravit nebo prodat zbytky za zmíněnou cenu zájemci a koupit jiný vůz - třeba konečně slušné auto mimo koncern
Dejme tomu, že cena toho auta je 20 000. Pokud by cena za opravu byla vyšší třeba 28 000 likvidátor navrhne sešrotování jelikož by oprava byla nerentabilní . Je také možnost se domluvit, že vám neproplatí celou opravu ale třeba jen 16 000 (aby to bylo pro pojištovnu rentabilní ) a zbytek si doplatíte sám .
Likvidátor spočítá výši škody. Pokud tato převýší částku danou konkrétní pojištovnou (tuším, že cca 50% časové ceny vozidla), uvede škodu jako totální, nebot oprava je z pohledu pojištovny nerentabilní. Pak určí cenu tzv. "upotřebitelných zbytků", tu odečte od časové hodnoty vozidla a ten rozdíl vám pojištovna vyplatí. Nabourané vozidlo (mluvou pojištovny vrak") zůstává vaším majetkem.
Likvidátor ani pojištovna nenařizují sešrotování! Jak se rozhodnete je vaše svobodná vůle a nikdo vám do toho nebude mluvit.
Také můžete zkusit rozdíl mezi vyplacenou náhradou a cenou opravy vymáhat po viníkovi nehody, ale to už jsme někde jinde a vzhledem k předpokládané hodnotě auta se to určitě nevyplatí hnát k soudu.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.