Počet štěňat ve vrhu

Od: Datum: 08.08.12 18:59 odpovědí: 24 změna: 21.08.12 16:51
avatar

Kolikrát do roka může mít fena menšího plemene štěňata? Kolik jich bývá průměrně v 1 vrhu? Kolik štěňat dokáže 1 fena odchovat za svůj život? Jedná o chov s PP.

Psa nemám, ani mít nebudu. Jenom chci vědět, jak to vlastně je.


avatar
Upozornění
Tato otázka je 4 roky bez odpovědi a proto byla uzavřena.
Máte-li podobnou otázku, a nenašli jste vhodnou odpověď, založte novou otázku.
Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 08.08.12 19:07
 

Dobrý den, u všech plemen je povolený vrh 1x do roka. Když fenka splní všechny podmínky pro uchovnění, může mít malé plemeno štěňata po 15 měsících života, střední, velký a giganti po 18 měsících svého života a to až do 8 let věku fenky. Malá plemena mají malý počet štěňat - průměrně 3. Ale asi bych nikdy nedovedla dřípat fenku rok co rok, aby rodila štěňata. Podle mne je ideální tak maximálně tři vrhy v životě fenky. Eva

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 14.08.12 01:47
 

Souhlasím s vašimi názory,ale nemáte pravdu,že u všech plemen je povolen jeden vrh v roce.Některé chovatelské kluby v rámci chovatelského řádu ČMKU povolují tři vrhy ve dvou letech.Ne každý to využívá,ale jsou problematická plemena,která mají problém se zabřezáváním atd.takže asi proto.Pro fenu není březost nepřirozená záležitost,ale odchov štěňat ji může vyčerpávat a tak záleží na přístupu chovatele,jak feně s odchovem pomůže.*srdce*

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 08.08.12 22:28
 
avatar

Děkuji za odpověď.

Od: polinek*
Datum: 09.08.12 11:12
 

,,smůla ,,já měla 2 fenky a bez papírů...co byste ještě chtěla vědět? Asi si pletete pojmy ,pokud má fena papíry,nemusí být uchovněna a nemá papírové psy.Ale o tom vy víte houbec a zbytečně maříte čas nad věcmi,kterým nerozumíte. Zajděte si za chovalelem a se vám vyjasní vaše neznalosti . ,,,,,,,To vše.

Má fena měla i 6 mladých ,,je to individuální. Pro chov je dobrá fenka delšího vzrůstu.. Má více štěňat. zdar

doplněno 09.08.12 11:41:

,,ale mohu vás uklidnit,že psy nechovám na chov a nikdy nechovala ,je s tím moc práce a starostí... Má fenka se dožila 17 let. Druhá 13 a pes 9let zemřel na rakovinu .

Léky jsem nevysadila jak jste mne nařkla ,ale veta mi psal velice drahé,pak mi je změnil na mé přání -levnější ,jak tady se psalo na foru, že je psíci berou . ale sisinka měla špatný chrup a trhání zubů by nepřežila kvůli srdíčku. Neunesla by narkozu. Měla 13 let jak jsem psala i tohle je krásný věk. . Tím končím a nenavážejte se do mně já mám toho vašeho psaní už dost. Jen lituji,že jsem vás naučila pracovat na internetu. od piki . Klidně si chovejte psy a uvidíte kolik práce to nese. A nemusíte se vyptávat lidí ,,nechci je znevažovat ,,ale na vlastní kůži si to zažijete...

doplněno 15.08.12 23:49:

brunecová,,jsem ráda,že už máte v duši klid.Vím kde jste narážela Doufám,že už té zlosti bylo dost a budete v klidu bez gumy v hlavě,,vaše oblíbené rčení.Nevím,co pořád s tím sledujete. Že se vám chce ,,tolik zlosti dělat lidem. Za dorotu na žebrotu A třeba se pose,,,r,t.e už vám neodpovím. Kašlu na vás...mám jinou práci než tady vysedávat a číst vaše plky.

Jak vidím,už vám někdo odepisuje tak bude ráda,jak jste se mi stěžovala že vás neberou a píšete si mejlem s jednou paní,,nebudu jmenovat ONA se pozná. A vám žíjí morčata.

Datum: 15.08.12 14:32
 
avatar

Pollínek co to plácáte za nesmysly? Jste pyšná na to, co tu píšete? Četla jste pořádně mou otázku? Na slušně položenou otázku jsem očekávala slušnější odpověď! Není poradna na to, abych se ptala na to, na co neznám odpověď?

Chtěla jsem jenom vědět jak to je. Pejskaři u nás odsují chovatelku, která opakovaně nutila fenku k porodům a štěňata měla na kšeft. Já jsem si ale myslela, že jí závidí. Proto ta moje položená otázka není mařením času, protože o chovu psů nemám znalosti.

Datum: 15.08.12 22:24
 

Pokud se budu vaší otázkou zabývat z jiného úhlu-tedy že kdosi pomlouvá nějakou chovatelku,že ždíme fenu a má štěňata na kšeft,to je jiná! Jádro tohoto problému spočívá v tom,jestli dotyčná chovatelka chová štěňata s průkazem původu nebo produkuje tzv, bezpapíráky.Chov psů s PP je řízen chovatelskými kluby a jim nadřízenými orgány. K chovu se mohou používat pouze jedinci,kteří museli splnit poměrně přísná kritéria.Odchov štěňat a počet vrhů v chovatelské stanici je sledován a to jak po stránce hygieny chovu. Sleduje se nejen zdravotní stav štěňat ale i matky,štěňata jsou čipována nebo tetována a na základě klubové kontroly je požádáno o vydání PP. VŠECHNA narozená štěňata obdrží PP,pouze pokud je u některých nalezen nějaký nestandardní znak nebo vada,je mu vyznačen v tomto dokladu.O tom,kolik vrhů může fena odchovat rozhoduje chovatelský řád klubu,počet štěňat ve vrhu není omezen.Všechna štěňata,která se narodí a dosáhnou určité věkové hranice,obdrží PP..K chovateli může kdykoliv zavítat kontrola.Je tedy více než jasné,že počet vrhů,tedy i štěňat má u chovu s PP svá pravidla a limity.Samozřejmě si i Finační úřad může snadno dohledat na Plemenné knize,kolik konkrétní chovatel odchoval a prodal štěňat. Produkce štěňat bez PP je divočina. Neexistuje žádná kontrola.Nikdo neví z jakých rodičů štěňata pocházejí,v jakých podmínkách je fena s vrhem držena,kolik odchovává štěňat a jak často a samozřejmě počet štěňat nikdo nezjistí a kupní smlouvy,tak jako v případě chovu s PP,neexistuje,takže dohodnutá finanční částka jde do ruky přímo množiteli a případné zdanění těchto příjmů nehrozí.Nehrozí ani většinou možnost reklamace takového štěňate v případě nějaké vady.*srdce*

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 15.08.12 22:54
 
avatar

Děkuji vám za obsáhlou odpověď, která mi zoodpověděla i další neuvedené dotazy. Ještě bych se ráda zeptala, zda je fena schopná mít 2 x do roka štěňata? Na internetě jsem odpověď nenašla. Asi máte pejsky ráda, když toho tolik o nich víte.

Datum: 16.08.12 11:43
 

Fena je teoreticky schopná zabřeznout z každého hárání.V tom je právě rozdíl mezi chovateli štěňat s PPa bez.Chov psů s PP je řízen chovatelským řádem,který stanovuje nejnižší věkovou hranici k možnému krytí a také horní věkovou hranici a také frekvenci vrhů.Nějaké kluby povolují jeden vrh v roce,jiné povolují tři vrhy za dva roky,ovšem pokud dojde k narození vyššího (více než 6 )štěňat ve vrhu,nesmí být fena při následujícím hárání kryta.Toto upravuje chov.řád klubu jednotlivých plemen a může se v některých maličkostech lišit.Takže ano,fena je schopná rodit i dvakrát za rok třeba i několik let za sebou až do vysokého věku, (jsou samozřejmě rozdíly mezi jednotlivými plemeny,fena něm.dogy bývá ve věku osmi let už skutečná seniorka na rozdíl např.od feny trp.pudla),ale jak už jsem uvedla u chovatelů štěňat s PP jsou různá omezení v zájmu zdraví feny a zájmu kvalitního odchovu štěňat.Rozumný chovatel někdy ani nevyužije dané možnosti a nekryje pokaždé,když mu to platná pravidla povolují,ale přizpůsobí se momentální kondici feny nebo jejímu zdravotnímu stavu.Pokud má fena potíže při porodu nebo musel být aplikován císařský řez,rozumný chovatel takovou fenu příště nekryje.To se samozřejmě netýká množení štěňat bez kontroly za účelem zisku,tedy u chovu štěňat bez PP.*srdce*

 
Od: myseŽ
Datum: 16.08.12 12:22
 
avatar

jenže takhle černo-bílé to taky není... Ne každý kdo má štěnata bez PP je špatný chovatel, stejně tak jako ne každý kdo má psa s PP je dobrý...

Na druhou stranu je dobré se zamyslet nad chovateli psů s PP - a jejich ceny za štěňata. Dnes má málokdo tolik, aby mohl za štěně dát 15tis i víc... raději si koupí bez PP i s rizikem že otec je nejistý...

Až se ceny psů s PP sníží na únosnou mez, bude všechno jednodušší...

a neargumentujte tím, že odchovat štěnata je drahé - je, vím to taky, ale není rozdíl mezi psem s PP a voříškem - co se týče krmení a péče... Necháte si zaplatit pouze "značku"

 
Od: polinek*
Datum: 16.08.12 14:44
 

myse,,,můžete mít fenu s papírama,ale není chovná,čili nemůžete dávat papíry štěnatům.Ale to neznamená,že nakryji čivavu s papíry ,,třeba chudozubou ,což už je chyba a není chovná s nějakým jiným psíkem. Nechám ji pokrýt opět čivavákem s papírama ale není chovný ,,má nějakou malou by neviditelnou vadu.Třeba je příklad.. větší..nebo nemá předpisovou hlavu ,je toho dost.

Tito psíci jsou levnější.I když to nikdo nepozná. .jejich vadu.Ale udělají stejnou radost majiteli jako papiráci. Někdo chce pouze papíráky. Jak kdo.

Chovatelé pejsků s papírama nejsou rádi,když se takhle spojují psíci,,,nejsou tedy kvalitní. A zamořují trh takovými pejsky. Píši jak kdo.Každý porod dá práci a starost,,,i oříšek či čistá rasa.

Od: myseŽ
Datum: 16.08.12 15:33
 
avatar

ale tohle všechno já vím, znám i "množitele" - jenže ti existují jak se psy s PP tak bez PP. Sama mám fenku, štěňata jsme taky měli...

Mi jen hrozně vadí ta agresivita to vyčítání a nadávání chovatelů s PP proti chovatelům bez PP. přitom je všechno jenom o ceně...

 
Od: polinek*
Datum: 17.08.12 11:28
 

souhlasím,a si každý udělá jak chce. Někdo si kupuje značkové a někdo ne . Papíráci jsou naštvaní na majitele fenky,která má papíry, ale není na chov ,že má štěňátka. ...mi to nevadí a si koupí lidé co chtějí ,,tak to mají levnější a nějaké vady a prznění rasy to není.A jsou také chovatelé,kteří zatají vrh.

Datum: 17.08.12 16:12
 

@ polinek: Děkuji za názor. Mohu k němu pouze doplnit následující: Chov psů bez PP považuji skutečně-a celkem oprávněně za pouhou výdělečnou činnost , prostě holomajznu.*srdce*Jedna známá má docela slušný nezdaněný příjem právě z prodeje štěňat bez PP. Má stálý odběr na štěňata u dvou firem,která štěňata vykupují. Protože tyto firmy vyžadují určitou kvalitu,známá nakoupila feny s velmi dobrým PP,které by mohla okamžitě uchovnit,pokud by o to stála.Také si koupila od renomované chovatelky již ověřeného chovného,výstavně úspěšného a plodného krycího psa . Štěně s PP u takovéhoto plemene stojí cca 12 tis.Kč,tato známá nakoupila 5 mladých fen s PP po 12tis. a zmiňovaného psa za 40tis.Kč. Feny kryje každé hárání, ale kryje denně, dokud má pes zájem, případně inseminuje.Každý porod je veden císařským řezem ještě před započetím spontánního porodu aby "chovatelka" nepřišla o žádné štěně,které by se mohlo případně narodit udušené při těžkém přirozeném porodu...a vznikla by finanční ztráta. Císaře jí provádí místní vet.-"obvoďák",kterého zaškolila, a který si řekne za tento "výkon" 1500-2000 Kč.Ve vrhu bývá 5-8 štěňat . Celková investice do pořízení chov.materiálu byla 100tis. Kč,výživa fen do doby prvního porodu-cca 50tis.Kč.*srdce*Pokud všechny náklady zprůměruji,vychází mi ,že pokud má jedna fena průměrně 6štěňatat ,císařem (-2tis.Kč),při nákladech za krmení cca- 2tis.Kč.odčkování a odčervení za - 2tis.kč,vychází mi náklady na odchov vrhu asi 6 tis.Kč,což při výkupní ceně 6tis. (minim.) za štěně je čistý zisk na jednom vrhu 30tis.čistá ruka. Znamená to,že celková investice 150tis.Kč se plně vrátí při prvním vrhu u každé feny,tedy po pěti vrzích. *srdce* Odchovaná štěňata vozí k benzínce u dálnice,kde se "odběr" odehrává. Peníze (cca 6tis.za kus) dostane v hotovosti na ruku,smlouva se napíše pokaždé na jméno jiného důchodce nebo úplně fiktivní jméno a adresu z tel.seznamu a je to! Tímto se vyhne placení daně z příjmu. *srdce*A to by ste koukali,kolik aut se na sraz dostaví,jak tahají z aut různé přepravky a bedýnky se štěňaty rozmanitých plemen.*srdce*Aby nedošlo k nějakému omylu-nezávidím mojí známé její výdělek,je to stejná řehole jako ta moje při tom mém chovu. Rozdíl je pouze v tom,že její feny mají co hárání,to vrh,co vrh to císařský řez,neznají co to je jít na procházku ap.protože prakticky neustále buď hárají,jsou kryty nebo březí či se starají o štěňata.Známá chová na kvalitních fenách s PP,ale naprosto eliminovala na co nejmenší míru náklady,takže drahé administrativě a kontrolám v případě chovu s PP se vyhnula . *srdce*Tento "chlupatý" byznys je zdrojem příjmu mnohých paniček,množitelek, ale i Vietnamských ,Ruských a Ukrajinských mafií, které se výroby štěňat ujaly a co se děje s neprodaným "materiálem" asi nemusím líčit.*srdce* Takže je to stále o tom,že kdo kupuje štěňata bez PP,podporuje utrpení zvířat. A už tak,že se chová na fenách nevhodných nebo nezpůsobilých k chovu nebo podporuje manufaktury na výrobu štěňat.*srdce*

 
Datum: 16.08.12 17:51
 

Ano,je to přesně tak jak píšete.U štěňat s PP si platíte značku.Značka v tomto případě je určitá záruka původu,kvality ,fundovanosti chovatele a několikanásobná odborná kontrola odchovu , celkově chovatelského zařízení a všech držených zvířat..Vzhledem k tomu,že si ani kalhoty nekupuji u Vietnamců,nepořizovala bych si nic z množírny, natož budoucího člena rodiny.Nepodporovala bych koupením takového štěněte od takových obchodníků jejich činnost,která mnohdy hraničí s nepostižitelným týráním zvířat.Utrpení psů v takových množírnách je hrozné.Ano,máte pravdu,že náklady na odchov štěňat jsou podobné.Liší se pouze v tom,že chovatel psů s PP musí vynaložit nemalé náklady ještě před tím než vůbec fenu může poprvé nakrýt.Poplatky za členství v chov.klubu,za registraci chráněného názvu chovatelské stanice,za bonitaci nebo výstavy,za vydání krycího listu,za krytí,následně za kontrolu vrhu,čipy,očkování,odčervování.A nepočítám samozřejmě vyšší pořizovací cenu za budoucí chovnou fenu.A v neposlední řadě svoje "zisky" samozřejmě musí zdanit.Náklady na odchov štěňat bez PP jsou stejné pouze v nákladech za krmení a to ještě v tom lepším případě,kdy je fena krmena kvalitně.Já chovám plemena u kterých prodávám štěňata za 25-50tis.kč a nemám problém s odbytem a ještě si zájemce vybírám.Přesto odchov štěňat a jejich prodej jen tak-tak pokryje náklady s chovem.Až si někdy pořídíte chov.psa ze zahraničí v hodnotě 250tis.Kč pochopíte .Je to velmi riziková záležitost,pes nemusí splnit vaše očekávání nebo může uhynout atd.A i jedinci,kteří již nejsou v chovu používáni mají nárok na důchod a krmení.Pokud si někdo chce pořídit společníka ve formě psa,a navštíví psí útulek a ujme se nějakého sirotka,ale a nestrká peníze do kapsy někomu,kdo má chov psů jako výdělečnou lukrativní záležitost,kdy za co nejmenších nákladů chtějí množitelé dosáhnout co nejvyšších zisků za co nejnižší náklady a příjmy z prodeje štěňat nejsou daňově dohledatelné a postižitelné.Nikdo nikdy neví kolik štěňat tento množitel odchoval,v jakých podmínkách a za kolik peněz.V jakých podmínkách mnohdy feny žijí,od jakého věku a do kdy musí rodit štěňata a jak končí když už nejsou nschopné rodit?Každý,kdo z neznalosti nebo z důvodu šetření koupí štěně bez PP podporuje tento byznys,tedy i týrání psů.Ceny štěňat s PP mnohdy nedosahují ani dvojnásobek ceny štěněte s PP,ale dostáváte se štěnětem kupní smlouvu,takže máte určitou možnost reklamace při později projevených případných skrytých vadách,máte zaručenou určitou kvalitu a dozor nad způsobem odchovu a v neposlední řadě i určitou záruku exterierových a povahových vlastností,které můžete i zhodnotit uchovněním psa.Návratnost takové investice je nejistá,ale pravděpodobná. V případě pořízení štěněte bez PP nejenom ,že nevíte co kupujete ohledně původu,ale ani nevíte za jakých okolností byla štěňata odchovávána (nejdůležitější období v životě psa je období vtiskávání-tedy období které prožívá ještě u matky a chovatele)a jaké zdravotní problémy má fena-matka,natož otec štěňat. Mnohdy se chová bez PP na jedincích.kteří byli pro nějakou zřejmou vadu prodáni sice s PP,ale levněji s tím,že nebudou využíváni pro následný chov.V praxi to vypadá tak,že si koupíte od množitele štěně bez PP,ušetříte pár tisícovek a když si na něj zvyknete a u štěněte se projeví nějaká genetická vada,vydáte mnohem víc peněz za veterináře než jaká byla částka ,kterou jste při pořizování bezpapíráka tzv.ušetřili. Můj, léty praxe ověřený názor je nekompromisní,ale podložený zkušenostmi a v zájmu chuděrek psích matek,které jsou pro zisk často drženy v otřesných podmínkách a nelze jim pomoci jinak,než podporou a vzbuzením nezájmu laické veřejnosti o štěňata bez PP.Pokud se jedná "jen" o peníze,tak každý chovatel vyjde vstříc zájemci o štěně formou prodeje na splátky nebo slevou za štěně,které sice dostane PP,ale vykazuje už v době kontroly vrhu nebo při odběru nějaký nestandardní znak-špatný skus u mléčného chrupu,malá nežádoucí skvrna v srsti ap.tedy něco,co případnému zájemci o dané plemeno nevadí,pokud chce psa určitého plemene a neplánuje další chov .

 
Datum: 16.08.12 18:56
 
avatar

bohemica. Děkuji vám moc za příspěvek.

Datum: 16.08.12 19:37
 

Nemáte vůbec za co! Jen pro doplnění: někdy se obhajují majitelé fen,že chtějí jeden vrh z tzv,zdravotních důvodů.To je nesmysl,protože jeden vrh v životě feny nezabrání případnému nádorovému onemocnění mléčné žlázy atd. Fena musí rodit opakovaně aby se vyhnula riziku nádorového onemocnění. A ani to není na 100%.(bohužel zkušenost z vlastní praxe...)Jediná prevence je kastrace feny.Pokud se někdo nechce zabývat chovem dlouhodobě,má fenu s PP a přeje si od ní přesto štěňata,je možné fenu uchovnit,ale nemusí si majitel vyřizovat registraci chov.stanice, může ale požádat někoho kdo registraci má,nejlépe původní chovatel a požádat ho aby na jeden vrh pronajmul svoji chov.st.na vrh dotyčné feny.Je to legální a nejschůdnější řešení. Po vrhu štěňat s PP na určitou CHS může masjitel nechat fenu v klidu vykastrovat.Všechno jde,jen nehledat důvody a výmluvy pro bezpapírový chov.A výmluvy,že někdo má fenu čistokrevnou,ale bez PP, z důvodu že bylo hodně štěňat ve vrhu,to už je dnes úplná hloupost,protože už mnoho let platí,že všechna štěňata,která se narodí v chov.st.obdrží PP i kdyby jich bylo 15 kousků.Ovšem fena-matka potom musí mít pauzu na regeneraci organizmu.*srdce*

 
Od: myseŽ
Datum: 17.08.12 09:24
 
avatar

nechci se s vámi hádat. ale máte příliš extrémní názory. Není všechno tak černobílé jak to vidíte vy.

 
Datum: 17.08.12 11:33
 
avatar

myse, naprosto ve všem souhlasím s Bohemicou. Má pravdu, je to tak. *palec*

doplněno 17.08.12 11:36:

Bohemica, líbí se mi vaše názory, jen se špatně čtou. Je nás spousta, kdo blbě vidíme. Když text není ve sloupcích, tak se v té spoustě textu ztrácím. Ale jsou tady smajlíci, kteří potřebné oddělí. Používejte je, prosím. Oči se budou mít čeho chytnout. *placni* Přeji krásný víkend

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 17.08.12 13:47
 

Děkuji za projevenou přízeň a oprávněnou výtku. Budu se snažit,já se s tou technikou potýkám jak to jde,ale naprosto vás chápu,já také nevidím zrovna jako ostříž, Budu pracovat na zlepšení.*srdce*

 
Datum: 17.08.12 13:36
 

Nikdo se nehádá.Nepovažuji svoje názory za extrémní nebo černobílé.Ráda bych si vyslechla i vaše názory nebo argumenty,ale žádné jste neuvedla. *srdce*

 

 

Od: myseŽ
Datum: 17.08.12 14:01
 
avatar

Protože je to jako u kuřáků - kdo kouří nepochopí argumenty nekuřáka a naopak. Je to zbytečná debata.

Chtěla jsem jenom říct, že ne každý kdo má psa bez PP (nebo s PP ale nevystavuje a neuchovňuje) a nechá fenku nakrýt je hned mega množitel, tyran nebo rozšiřuje vrozené vady plemene.

Jiná věc je, když se stane "nehoda" a neuhlídáte si fenku na vesnici, kde žije spousta "taky chovatelů" kteří mají samovenčící psy a podaří se z toho štěňátka... I voříšky mají lidé rádi... (a i čistokrevní psi jsou v útulku - je-li to vᚠargument)

Mimo jiné také znám tzv. chovatele psů s PP, kteří nechávají na Slovensku operativně opravit nesestouplé varle, kteří uplatí veterináře k vystavení potvrzení o dysplazii max.1 - a to vám přijde v pořádku?

Spousta plemen psů je tak zdegenerovaná, že prakticky nenajdete zdravého jedince (něm. dogy, labradoři...) protože se šlechtí tzv. v zájmu plemene - např. pro co největší hlavu (něm.doga) bohužel se s tím nesou srdeční vady.

Na netu najdete mnoho diskuzí nebo inzerátů že prodají štěnata (hodně retrívrů, berňáků nebo jorků) s PP, mají už 3-4 měsíce a nemůžou se jich zbavit. To vám přijde taky v pořádku?

Nic není černo-bílé, nikde nejsou jenom dobří lidé nebo špatní lidé. A to platí i mezi chovateli.

Nemám ráda, když se generalizuje. Nikde a nic.

*slunce*

 
Datum: 17.08.12 16:27
 

Nediskutuji o podvodnících.A že někomu zůstávají doma neprodaná štěňata? Chovatel,který mnoho let chová "svoje" plemeno,nemá zpravidla s odbytem potíže.Lidé,kteří produkují "módní" plemena,tedy to,co je momentálně v kurzu,ti mohou mít problémy. Někdy hold už nestihnete vlnu zájmu,který se rychle mění. Všechna plemena,která jmenujete,patří mezi ta tzv..módní a tam se chovu chytne kdekdo s přáním obohatit se,ale takových je mnoho,konkurence veliká a trh je malý.Rozumný chovatel nekryje,pokud nemá dostatek zájemců o štěňata. Kdysi jsem chtěla importovat z Německa jedno u nás velmi vzácné plemeno. Chovatelka mi sdělila,že na štěně budu čekat nejméně rok,protože bude krýt až bude mít zaručený odbyt. U nás je praxe opačná-nakryje se,odchovává a přitom se hledají zájemci.*srdce*

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 21.08.12 15:30
 

Tato diskuze mě zaujala, ačkoliv se tématicky trochu odklonila a ráda bych přispěla svým názorem ve vztahu k chovu psů (s PP) - pro každé plemeno existují min. podmínky pro uchovnění, tj. že pak pes/fena mohou mít potomky s PP. Ilustrativně - např. stačí jedna klubová výstava s výsledkem výborný/velmi dobrý, kde se zároveň zvíře změří a zkontroluje se chrup a je hotovo (resp. uchovněno). Pokud ale chci na daném jedinci chovat a chci také, aby o štěňátka byl zájem, nespokojím se jen s tímto minimem, ale absolvuji výstav více (např. do zisku českého junior šampiona, českého šampiona, event. pokud chci investovat peníze i do šampiona jiných států), pokud jde třeba o plemeno pracovní či lovecké - snažím se o složení zkoušek, alespoň základních (pokud jako vůdce psa nemám na vyšší výcvik kapacitně - anebo se vlastně učím souběžně se psem a postupně tomu přicházím na chu), abych prokázala, že můj jedinec má skutečně vlohy, o kterých hovoří standard plemene a i vzhled dle standardu - proto ty výstavy. Pak hledám vhodného partnera/partnerku, nechám si poradit od zkušenějších (!), sleduji rodokmeny, sleduji předchozí potomky daných zvířat (to hodně ukáže např. na zdraví), abych uskutečněným krytím jen nenamnožila další jedince, ale aby to mělo pro dané plemeno nějaký přínos do budoucna. Před samotným krytím si vše pořádně rozmyslím, ačkoliv je dostatek zájemců o štěňata, vše se může změnit (za cca 4 měsíce od krytí může být vše u zájemců úplně jinak) a musím počítat i s horší variantou - že mi nějaké to štěňátko (nebo ještě hůře štěňátka) zůstane doma déle než 7 týdnů, že musím mít prostor i čas na variantu, že se budu starat o výchovu a výcvik svého odchovu déle a budu další týdny/měsíce hledat vhodného majitele. Samotným diskuzním tématem by mohlo být to, že chovám plemeno, které se mi nejenom líbí exteriérově, ale PŘEDEVŠÍM povahově, nechovám jen to, co zrovna letí ( to bych musela být jasnovidec, abych věděla, že zrovna v roce 2012 si mám pořídit tohle plemeno, protože v roce 2015 přijde do módy a štěňata se budou prodávat za pořádný balík peněz...a taky nazýval by mě někdo ještě chovatelem, kdybych si vybírala plemeno podle prodejní ceny štěněte a ne podle toho, že mi povahově sedí, že pro něj nacházím využití pro jeho náturu)

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 21.08.12 16:51
 

@abara: je to přesně jak popisujete.Pokud chci v chovu psů (nebo v jiném oboru) něco dokázat, znamená to určitý životní styl. V případě chovu psů často celá rodina se musí přizpůsobit,víkendy zpravidla na kynologických akcích,dovolená neexistuje,Štědrý den trávený u rodící feny,hodiny v autě při cestování za krytím,na výstavu,bonitaci,zkoušku,soustavné vzdělávání,administrativa,komunikace s majiteli odchovů nebo zájemci,úklid,krmení,hodiny na veterině,procházky,výcvik...*srdce*Náklady nemůžete počítat a pokud se odchov vydaří,často jsem ráda když pokryje náklady . Ale i ti psi,kteří nejsou v chovu z nějakého důvodu aktivní, mají právo na slušný život, takže pokud něco "vydělám" na štěňatech zpravidla dotování těchto jedinců mi od toho velmi rychle odpomůže. *srdce*Náklady na údržbu chovatelského zařízení, investice do chovu,výstav (často zahraničních),huntování auta,zahrady a domu*srdce*to nelze počítat. Ale největší investice je ČAS.*srdce* Odměna není v penězích,ale v radosti,kterou nám tato činnost poskytuje když se daří. A v slzách když se nedaří nebo když nás opouštějí ti nejvěrnější,se kterými jste zažili mnoho radosti,ale oni umírají na lidský věk moc brzy...

Ohodnoceno: 1x
 

 

 

 

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright Š 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.