Nejste přihlášen/a.
Zdravím všechny, plánuji v západní části zahrady osadit ovocné stromy.
V současné chvíli mám broskev, nějaké jabloně, třešeň, do budoucna počítám i s dašími (meruňka, švestka atd).
Po obvodu zahrady mám smrčky a thuje (do budoucna živý plot, zatím jsou nízké)
Existuje nějaké pravidlo, jak stromky kombinovat / nekombinovat, co si s čím rozumí nebo nerozumí, co na návětrnou stranu atd? Možná to vidím zbytečně složitě a je to jedno.
Díky za každý názor, jsem začátečník.
Tom
Děkuji všem, doplňuji některé věci, které padly v odpovědích:
- nadmořská výška 270mnm, severní Čechy
- požadavky jsou samozřejmě co nejmenší nároky na údržbu, co největší odolnost
- jíst ovoce napříč létem a podzimem
- úroda nemusí být vysoká, stačí pro vlastní potřebu 1-2 rodin
- obecně nesnáším jakoukoli chemii (postřiky) i za cenu, že úroda bude třetinová
- ohledně údržby, prořezu, úklidu listí atd, to vše je bez problémů, jsem z vesnice a pečuju o cca 3,500m2 již nyní
- velikost části pozemku je dostatečná, cca 2000m2 k dispozici, ale uvažuji o cca 10ti stromech, keře budou samozřejmě také, to bych ale nezmiňoval
- ještě zmíním půdu, cca 40-60cm černozem (úrodná, původně obdělávaná půda), dále písčitá
V podstatě nebrání nic různému promíchání ovocných stromků.Jen je poteba respektovat jejich nároky.Meruňky a broskve zasadit na slunce,podpořit zábranou větru,stěnou,živým plotem,švestky a blumy jsou vcelku schopné přežít kdekoliv.Třešně nebývají samosprašné,potřebují poblíž druhý stromek,.jabloně a hrušně odolávají všude,ale pozor na jalovec,ten vyvolává na listech rez hrušňovou.Takto se musí o sadbě stromků přemýšlet.Literatury je dost.
JABRAKA
Také je dobré zjistit nadmořskou výšku zahrady a podle toho vybírat vhodné dřeviny pro tu kterou výšku.
Abyste pokryl celé léto ovocem, tak doporučuji mít vždy rannou a pozdní odrůdu. Dobré u meruněk a broskví. U jabloní letní, podzimní a zimní.
Pozor na pozdní třešně, rády červiví.