Dobrý den. Na starší ale velmi dobře plodicí jabloni se v místě, kde byla v minulosti odříznuta větev se objevila v kmeni po promačknuti pravděpodobně nějaká hniloba viz foto. Můžete, prosím poradit, jak postupovat? Děkuju za radu.
Protože se tam drží vlhkost, ideální podmínky pro soubor drevorozkladnych organismů a ten rozdíl bude nejspíš hlenka. Chce to rozložené měkké dřevo odstranit, ideálně ošetřit nátěrem z vápna a prachu z dřevěného uhlí a ten obnovovat. Nad místo upevnit stříšku - do tvaru kmene vytvarovat kus plechu, ale aby nad řezem výrazne dostával a připevnit dokola kmene nějakým popruhem. Hlavně dutinu nezaplňujte jak tu někdo radí. Dutina musí větrat, ale zabránit tam přístupu vodě a "rybníčku".
Pamatuji u babičky obrovskou třešeň, které pukl kmen a hrozilo, že se rozlomí. Kmen dostal kovovou obruč, již je to mnoho let a třešeň rodí vesele dál. Tu stříšku jsem již také někde na stromě viděla.
Nejsem na to odborník, ale když uřízneme větev, hned to zamažeme. Toto je hrozně zanedbané, no snad někdo poradí, co s tím.
hradak
Bohuzel větev byla odříznuta ještě původním majitelem před více jak 15 lety. A kdybych na to nezkusil zatlačit a nepromáčkl to, tak bych to ani nezjistil, protože jabloň krásné plodí.
Asi by se to muselo vydlabat na zdravé dřevo. Něčím ošetřit, asi štěpařským voskem s nějakými fungicidy a dutinu zaplnit. Asi jako plomba u zubaře. To dělají arboristi. Jich se ptát. Viděla jsem ořech vyplněný betonem. Taky jsem viděla starou jabloň, když měla plno jablek, tak se v tom zeslabeném místě zlomila. Koruna spadla a zůstal kmen - pahýl a plocha posetá stovkami zelených jablíček.
Kmen se měl uřezat ve vhodném období. Po uřezání zastřít biobalzamem na stromy. Kmen ničí hlavně zatékajicí voda. Bylo by dobré kmen vyčistit od hniloby. Do díry použít snad vápenou maltu, aby tam netekla voda. Prodloužit tak životnost stromu.