Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

VÝPOČET PŘÍKLADŮ NA PORADNĚ

Od: admin® odpovědí: 36 změna:
avatar admin

Dobrý den,
navazuji na podobný vzkaz, který řešil na naší poradně ZDRAVÍ. Nyní bych rád objasnil svůj pohled na ŘEŠENÍ PŘÍKLADŮ.

Po dobu několika měsíců možná i let se zde vyprofiloval způsob řešení otázek ohledně výpočtu příkladů na pomocnou ruku a aktivní účast autora otázky. Občas jsme byli svědky situace, kdy byl zkoušen rodič, který chtěl pomoci svému dítku s výpočtem. Občas se stalo že s tímto přístupem se zašel poradit raději jinam. Ne zrovna zřídka kdy jsme byli svědky rozcupování inteligence tázajícího se, že si nedokáže najít odpovídající vzoreček a ten po vzoru učiva 6té třídy aplikovat.

Navedení tázajícího přes indicie má nespornou výhodu, ale také nevýhody, kdy to nepůsobí příliš přívětivě zvláště pokud tomu předchází poučky. Je to dlouhý proces a pokud někdo řeší přípravu na zítřejší písemku nemá čas si dva dny dopisovat při hledání řešení.

Řeknu na rovinu, že v tomto ohledu se neshodneme ani v rámci sys, kde se nám obvykle povede najít shodu a řešení všeho ostatního. Takže bych rád nastínil svoji vizi, o kterou vás žádám, abyste ji respektovali. Buď tím, že jí vyhovíte nebo se vzdáte odpovědí v těchto otázkách. Věřím v to první.

Za mě je nejlepší odpovědí na výpočet příkladu jeho výpočet s doplněným komentářem. Pokud by se jednalo o prostý výpočet pomůže to jen tomu, kdo chce řešení opsat popř tomu, kdo potřebuje nakopnout a už ví.

Komentovaný výpočet dá všem, kdo chtějí dostat.

Pokud chce někdo dál suplovat učitele a navádět tázajícího přes indicie, dobrá. Ale nedává mu to právo takovou otázku si rezervovat pro svojí výuku a další odpovědi, které mu jeho snahu bourají, shazovat vč jeho autora tj vymíňovat si ryze svoji výuku.

Nemyslím si, že bychom měli na poradně suplovat učitele ve škole a že výpočtem domácího úkolu dostane žák z maturity jedničku a tím bychom poškodili celou společnost - že budeme podporovat méně schopné, kteří nemusí díky tomu vyvíjet svou aktivitu a uspějí a narazí až v praxi.

zámek
administrátor uzavřel tuto otázku
Začíná se to obracet ve slovíčkaření, tak aby nevzniklo padesát různých výkladů raději stop.

 

 

36 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

11x
avatar magdon

"...pokud někdo řeší přípravu na zítřejší písemku nemá čas si dva dny dopisovat při hledání řešení."

To je sice pravda, ale dotyčný měl snad dost času na přípravu během předchozího studia. Písemka je v přece přezkoušení studiem nabytých znalostí, které by student měl už mít. Že je nemá, je jeho problém.

Takže s přímým řešením úkolů nesouhlasím.

hodnocení

Že se někdo připravuje těsně před písemkou není nic vzácného a naopak bych chválil, že se vůbec připravuje. A že nedá jeden typ příkladu z 10ti taky nevidím jak marnost nad marnost. Nesouhlas respektuji. Na něj má každý právo.

sebod*

magdon. Naprostý souhlas *palec*.

Magdon *palec*

Mám totožný názor.Dítka si to mezi sebou řeknou a posléze jim budeme všechny důležité úkoly dělat my.

Jak prosté *zed*

wamp V praxi se tomu říká outsourcing a funguje to. Ostatně, účel světí prostředky.

(Většina učitelů si stejně nenechá věšet bulíky a opsaný úkol pozná. Třeba když žák očividně látce nerozumí, ale úkol má na jedničku.)

 

dominikbnp*
hodnocení

6x

Velmi děkuji za podporu mého stanoviska. Kompletní výpočty (samozřejmě okomentované, což jsem ovšem vždycky dělal) budu poskytovat i nadále, a plně souhlasím s textem admina.

 

tenspatny*
hodnocení

6x

Zdravím,

Vaše přání budu samozřejmě respektovat, dovolte mi však odůvodnit,proč si nemyslím, že výpočet příkladu za kohokoliv jiného je dobrá věc.

Pokud vypočítám příklad za někoho jiného, potom si nemyslím, že mu nějak, ačkoliv má výpočet třeba komentáře, pomohu. Vnímám to tak, že ho ošidím o jeho radost z toho, že to dokázal. Také bych řekl, že pokud mu ukážu, jak se nějaký příklad počítá, potom není 100%, že takový příklad, který bude mírně pozměný, dokáže vypočítat sám. Myslím, že pokud ho ošidíme o možnost nad příkladem strávit nějaký čas a přemýšlet nad ním, potom ho připravíme o pochopení. Když ho vypočítáme, tak uvidí, jak jsme přemýšleli my, ale napadne ho to příště samotného? V matice to přeci není tak, že umíte spočítat příklady díky tomu, že se dívate na to, jak to dělají ostatní, nýbž tak, že si je vyzkoušíte sami - teda u mě to tak je, nevím jak u Vás.

"Je to dlouhý proces a pokud někdo řeší přípravu na zítřejší písemku nemá čas si dva dny dopisovat při hledání řešení." Pokud se někdo připravuje na písemku na matematiku den předem, potom se nemusí naučit dostatečně a mohou mít problémy v budoucnosti s látkou, jež bude nějak navazovat na látku, na kterou se učili den předem; opravdu chcete, aby tito lidé řešili matematické úlohy jako cvičení šimpanzi, a potom na ten postup stejně s největší pravděpodobností zapomenou? Podle mě je nejdůležitější znalost, kterou dokáží aplikovat.

Výpočet s komentářem bych viděl jen jako konečné řešení, kdy by byl tazatel opravdu bezradný a nevěděl, jak dál a já bych viděl, že nad příkladem opravdu přemýšlel a byl aktivní - z chyb se totiž lidé uči. Hlavně v matematice, tedy alespoň u mě to tak bylo. Čím déle nad příkladem trávím času, tím víc nad ním přemýšlím a případné chybné myšlení si zapamatuju a analyzuju, proč bylo špatné. Myslím, že to tak má většina lidí. Pokud mu to vypočtete, už nemusí tolik přemýšlet, prostě to vidí a řekne si: "Jo, to je takhle a takhle, to je jasné, to budu vědět." Z mého života mohu řict, že jsem toto několikrát udělal a nedopadl jsem dobře, protože jsem ten si ten příklad nevyzkoušel a postup zapomněl. Co by se však stalo, kdybych si příklad vyzkoušel na vlastní kůži a vypočítal ho s pomocí indícií?

Všechno by mělo probíhat samozřejmě slušně, nemyslím si, že bych někoho jakkoliv urazil nebo že bych si nějakou otázku rezervoval a další odpovědi hanil, pokud jsem něco takového udělal, potom se omlouvám. Ačkoliv jsem mladý student, tohle je můj pohled na věc a já osobně bych nebyl rád, kdyby mi někdo příklad vypočetl, byl bych naopak rád za ukázání správné cesty. Vaše rozhodnutí však, pokud tedy budu radit, respektuji.

Když bude dotaz na výměnu vodovodní baterie, taky začneš napřed s indiciemi? Ať si kutil trochu zapřemýšlí, zaanalyzuje, když na to přijde sám, tak to bude příště umět líp?

tenspatny*

Zdravím,

nevím, jak to vnímáte Vy, ale podle mého skromného názoru je rozdíl v matematice (duševní čínnosti) a v kutilství (fyzické práci). V matematice se předpokládá, že znáte předešlé látky pro to, aby jste je mohli použít i někdy v budoucnu, aby jste pochopili pozdější učivo. Jak je to u kutilské práce? Já bych řekl, že tam těžíte hlavně ze svých zkušeností nebo ze zkušeností ostatních, protože nemáte možnost něco vyměnit, aniž byste se to od někoho nedozvěděl a nebo nad tím dlouho nestrávil (pokud jste to nikdy neviděl, potom si těžko odvodíte, jak postupovat). Řekl bych, že v matematice si můžete spousty věcí odvodit a řešit úlohy různými způsoby a v tom Vám práve pomůže naučená látka, řekl bych, že to podporuje pomoc v indíciích. Navíc pokud něco vyměňujete, chcete práci provést dobře a bez problémů, přece jen nějaká věc něco stojí a nechcete to poškodit. Navíc matematika se často probírá na školách a školy jsou snad od toho, aby učili, proto si myslím, že indície jsou vhodné, protože pomohou naučit. Kdežto kutilská činnost, ta je v reálu, tam potřebujete přesně říct, jak postupovat, protože jste se například s ničím takovým nikdy nesetkali. Takhle to tedy alespoň vnímám já.

sebod*

tenspatny. moc hezky napsáno

 

hodnocení

5x
avatar jethro

Souhlasím s adminem. Toto je poradna. Má radit, ne vychovávat.

 

hodnocení

5x
avatar amper

Vyzdvihnul bych @adminovu poslední větu:

Shodnout se nemusíme, stačí se respektovat. O to jde. Máme tu 2 nesmiřitelné tábory se dvěma odlišnými názory. Neshodneme se, ani za 1000 let, problém tedy nemá jednoduché řešení. Admin má pravdu, krom jednoznačného diktátu připadá v úvahu jedině vzájemný respekt. A jsme zpátky na začátku: Dle mého to (krom jiného) znamená, že pokud někdo začne s tazatelem pracovat metodou postupných kroků, nelze mu do toho vpadnout s kompletním výpočtem?! Jinak si respekt představit nedokážu. ;)

Opačně tento problém nehrozí. Když je vymalováno, je vymalováno.


doplněno 23.04.18 13:39:

@dominikbnp: My zde také běžně radíme souběžně. V tom problém není. Chtěl jsem jen upozornit na nevyváženost. Ono respektovat znamená oboustranný proces. Máme-li respektovat pouze my vás (s malým v, protože je vás více) , nechť je to řečeno přímo.

dominikbnp*

Až na to, že to bych, pokud by sem třeba tazatel X položil nějakou otázku z matematiky, například jak se řeší rovnice x^2+x-2=0, mohl položit do pěti minut protiotázku, jestli ví, jak vypadá vzorec pro výpočet kořenů kvadratické rovnice, a pak očekávat, že do konce tohoto světa už na to nikdo jiný nic nenapíše. A teoreticky mu tak zablokovat odpovědi. Tak to prostě nefunguje. Mně se na německé poradně zcela běžně stává, že někdo radí spolu se mnou. Tazatel ať si pak vybere, koho rady bude číst a k čemu přihlédne.

Pokud to tu ovšem někdo hypoteticky bere jako portál pro svou sebeprezentaci, pak je jasné, kde je problém.

hodnocení

Respektovat NÁZOR, nikoliv POSTUP. *smich*

Pokud chce někdo dál suplovat učitele a navádět tázajícího přes indicie, dobrá. Ale nedává mu to právo takovou otázku si rezervovat pro svojí výuku a další odpovědi, které mu jeho snahu bourají, shazovat vč jeho autora tj vymíňovat si ryze svoji výuku.

 

majsterjoe*
hodnocení

3x
Je to jedna z věcí co mi tady vadi. Amaterovi - lajkovi, se tu klidně radí jak zappjovat elektřinu, ale na otazku do školy se kolem toho dělají problémy.
dominikbnp*

Však právě proto jsem sem začal mimo jiné přispívat. Tak aspoň částečně to bude jinak. Pokud to bude něco, co budu vědět, tak bude mít tazatel po problémech.

 

hodnocení

3x
avatar amper

Komentovaný výpočet dá všem, kdo chtějí dostat. Tak tahle věta plně vystihuje podstatu problému. Jsem názoru, že pokud je poradna poradnou, mělo by sloveso na konci být poradit nebo vědět.

Protože byla diskuse mezi mnou a dominikem smazána, tak jen znovu můj názor: Nejsem proti tomu dát sem řešení. Jsem proti tomu vrazit sem celé řešení hned (důvody jsou jasné, netřeba je opakovat). Budu trochu provokovat: Kde že to skončí? Budeme dané principy aplikovat i na jiné předměty, než je matematika? Třeba taková výuka jazyků.

Jsem si vědom toho, že jsem zde na návštěvě. Pokud bych byl vyzván, abych se zdržel komentářů na adresu rádce s odlišným názorem, plně to budu respektovat. Ale, jestli jsem dopředu vyzván, abych se vzdal odpovědí (nikoliv komentářů) v případě, kdy nekoliduje mnou zvolený způsob s pravidly poradny, potom se tážu: Jsem zde stále vítán?

Pokud bude dotaz na zapojení jističe, výměnu olejového filtru nebo postupu reklamace zboží, budeš dělat stejné cavyky?

hodnocení

Ano, vítaný je každý, ale prosím nevynucovat si, že nemá odpovídat ten nebo ten a pokud ano, tak jen tak nebo tak. Stačí si přečíst, co jsem napsal. :)

@jethro:Tímto způsobem bych nezevšeobecňoval. Každá kategorie má svá specifika. Elektrikáři se kroutí, kdykoliv někdo vezme do ruky šroubovák, v rubrice zdraví je nejčastější odpověď" ... konzultujte se svým lékařem, atd., atd. Mimochodem, téměř v každé kategorii je vyžadována aktivní účast tazatele při formulování odpovědi na otázku. Buď proto, aby dostal vůbec nějakou odpověď nebo proto, aby odpověď dostal co nejkvalitnější. V každé druhé kategorii je osoba tazatele "lustrována" buď z morálních nebo odborných kvalit, mnohdy dost nevybíravým způsobem. Tady jde jen o to, jestli je správná metoda "postupná" nebo metoda "stříbrného podnosu".

@admin: No, možná stačilo tohle říct v začátku a nemuseli jsme z toho dělat "monstrproces". Ne, nelíbí se mi, když mi někdo "sabotuje" rozdělanou práci (komu taky), ale taky nemám patent na rozum. *mir*

hodnocení

Chtěl jsem to nastínit celé než jen něco strouhnout. *mir*

Jethro, tohle je přece úplně jiný případ. Pokud se někdo má něco naučit, nemůže stačit, aby to opsal. Musí to udělat sám.

Vámi uváděné příklady také nejsou to samé jako matematika na poradně. U výměny filtru a reklamace a dalších dáváte návod, člověk to nakonec stejně musí provést sám. U matematiky dáváte hotové řešení, které žák opíše, nic sám neprovádí.

Já nejsem vyloženě proti tomu, aby se zde psala hotová řešení, protože si myslím, že v dětech je třeba pěstovat zodpovědnost za svoje učení. Kdo chce opsat řešení a nic se nenaučit, najde to řešení na jiné poradně (nebo nyní i tady). Děti by se měly vést k tomu, aby se o řešení pokusily samy, a pokud to přeci jen nejde, zodpovědný žák si i to hotové řešení z poradny projde a vezme si z něj to, co potřebuje. (I když, bohužel, k tomu se děti vedou málokdy, většinou je to spíš "hele tady máš řešení, tak to opiš a máš úkol hotovej" - často i od rodičů, kteří prázdný úkol podepíší a řeknou, aby si to dítě ráno od někoho opsalo.) Jen odmítám srovnání řešení DÚ a ostatních rad. Není to to samé.

A jak poznáš, co je domácí úkol a co ne? Domácí úkol může být i ten popis výměny filtru.
Nebo se ta "diskriminace" týká jen otázek z matematiky?

hodnocení

Dál už bych to nepitval. Shodnout se nemusíme, stačí se respektovat. *mir*

jethro - Srovnáváte nesrovnatelné. Když někdo neví, jak vyměnit filtr, zasadit azalku, vyčistit boty..., je rada na přesný postup na místě. Tazaztel se dozví, jak to udělat, udělá to a třeba si to pro příště zapamatuje, nebo taky třeba ne. Nic se neděje. On se to nepotřebuje naučit, on to potřebuje udělat. Na rozdíl od studenta, který ten příklad potřebuje vyřešit právě proto, aby se to naučil pro příště. Když někdo bude potřebovat vypočítat třeba hodnotu jističe, protože zrovna doma dělá rekonstrukci elektriky (a jako kuchař o tom moc neví), je přesná odpověď na místě. Pokud ovšem tutéž hodnotu jističe bude potřebovat vypočítat pro splnění domácího úkolu z elektrotechniky (protože ve škole "zrovna chyběl"), pak taková odpověď na místě není.

jethro - " ...jak poznáš, co je domácí úkol a co ne?"
No u drtivé většiny takových dotazů poměrně snadno ;)

https://www.poradte.cz/skola/18622-sinus-a-cosinus.html?datum

 

sebod*
hodnocení

0x

Nojono, admin má pravdu.*ee* Hezky všechno dětem dát na stříbrném podnose až pod nos. *zed* Prostě sem tazatel FLÁKNE příklad, nepozdraví, nepoprosí, nepoděkuje. Ale hlavně že dostane celý výpočet a nepůjde jinam...

hodnocení

Raději budeme číst podobné komentáře?

Dobrý den. Pánové je moc hezké jak se dohadujete zda jsem výsledek jen opsal nebo dostal kouli, ale já jsem své maturitní vzdělání ukončil cca před 50ti lety a tento příklad jsem řešil s vnukem, kterému pomáhám s matematikou. Děkuji za oprášení vědomostí a vysvětlení postupu.

sebod*

No a co? Já když dělám s vnučkou úkol a něco nevím, tak se tady taky zeptám. Hned na začátku ozřejmím, že jsem blbec a už jsem učivo zapomněla a NIKDY se mi nestalo, že by rádci neporadili. A já osobně jsem radši, když mě celým úkolem provedou pomocí rad, abych to POCHOPILA, než aby mi tady vyšvihli výsledek byť s komentářem. Když si totiž musím dojít k výsledku sama, byť s pomocí, tak se to NAUČÍM. No nic, Ty jsi admin, Ty určuješ pravidla.

 

hodnocení

0x
avatar axus

Tedy vse jako doposud - kazdy at radi dle sveho presvedceni.

A ja podle nazvu cekal nejakou prevratnou novinku...

ps. Ani jsem nevedel, ze je tu moznost rezervovat si otazku pouze pro sve odpovedi. Je na to nejake tlacitko?

 

rqtwe
hodnocení

0x

Zjednodušeně řečeno: okamžiťe dejte všem, hlavně náhodným návštěvníkům co chtějí, když pak uvidí, že tu stačí opsat zadání domácího úkolu a odpovědí je komentované vyřešení, bude větší míra konverze a navíc když se pochlubí spolužákům tak i vyšší unikátní návštěvnost.

hodnocení

Tomu sám nevěříš. Každopádně účast i v těchto otázkách je dobrovolná. Pokud nesouhlasíš můžeš to vyjádřit neúčastí než spekulací co by kdyby.

Konverze/reklama se cílí na zcela jiné obory než výpočty příkladů.

 

 

ben®
hodnocení

0x
avatar ben

Dobrý den, téma jsem pochopil tak, že v rubrice Škola už nemáme nic naznačovat, ale rovnou to "prásknout" přesně a celé. Doufám, že tam vložený případný odkaz, kde žák najde odpověď, je povolen (to snad žáka neunaví, když si klikne, protože kopírovat zde text nějaké poučné stránky je asi zbytečné). Zdravím!


doplněno 23.04.18 13:13:

dominikbnp - to chcete říci, že celé toto téma bylo založeno kvůli Vám (nebo pro Vás)?

dominikbnp*

Já to tak nepochopil. Podle mě to bylo myšleno tak, že to prostě nebude podle lidí, kteří by chtěli rozhodovat o tom, jak se tu má odpovídat. Těm nikdo nezakázal dál mentorovat a školit, ale byli požádáni adminem, aby se nenaváželi do těch, kdo odpovídají jinak. Tedy nechť si oni klidně mentorují, ale já tam k tomu současně poradím podle sebe a to už není něco, co by oni měli jakkoli dehonestovat.

Nee. Kvůli dominikovi a mně. Nebo, chcete-li pro nás. Neb bez akce není reakce :)

hodnocení

Bylo to už delší dobu, ale teď už to bylo neúnosné. Proto tohle vysvětlení.

Závěr: "Pokud chce někdo dál suplovat učitele a navádět tázajícího přes indicie, dobrá. Ale nedává mu to právo takovou otázku si rezervovat pro svojí výuku a další odpovědi, které mu jeho snahu bourají, shazovat vč jeho autora tj vymíňovat si ryze svoji výuku."

 

 

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]