Nejste přihlášen/a.
jaký je rozdíl mezi vzv vozíkem/zvedákem/ a ještěrkou?
Záleží kdo si co představuje pod pojmem ještěrka. Může to být plošinový vozík, jako se používal hodně na nádražích. Třeby ve filmu o Básnicích, když na nádraží Štěpán nastupoval do vlaku a přivezli na ještěrce velký kufr s knihami.
Většinou byly na bateriový pohon, řízení je volantové, nebo pákové.
Samozřejmě dle (ne)znalosti sepoužívá slovo ještěrka pro všechny vozíky. Možná se mýlím, ale více to používali starší osoby. V bývalém zaměstnání vedoucí skladu říkal přijeď s ještěrkou a jednou myslele plošinový vozík, jindy zase vysokozdvih.
doplněno 05.02.14 07:58: doplněno 05.02.14 09:42:Na obojí je třeba oprávnění, ale každý vozík má jinou skupinu..Ale ten kdo má řidičák na podobné stroje to ví, co může řídit.
Ještěrka je určená pro přepravu nákladu po objektech (sklady, nádraží, letiště), VZV je určený především pro nakládku a skládku materiálu z vyšších poloh (regály) a dopravních prostředků. Přeprava nákladu na kratší vzdálenosti je až druhotná záležitost.
doplněno 05.02.14 09:39:Zabu - ano oboje jsou manipulační vozíky, ale není to totéž. Stejně, jako není totéž auto a motorka, i když jsou to oba dopravní prostředky.
Ještěrka je roztomilé zvířátko, vysokozdvižný vozík je stroj pro skladníky :D
.
Jinak bych si ale dovolil oponovat, co pamatuju tak se pojmenování ještěrka používalo právě pro vysokozdvižný vozík, nikoliv pro ten malý "akumulátorový náklaďáček"co je tu uveden. Stačí si dát do Google hledat třeba obrázky "ještěrka Desta"a uvidíte co vypadne za fotky... Takže rozdíl mezi těmi pojmenováními je podle mě jen v tom, že jeden je oficiální a druhý "lidový".
doplněno 05.02.14 11:30:Třeba i Wikipedie uvádí, že ještěrka se říkalo obojemu:
.
Akumulátorový vozík, zkráceně aku vozík, jinak také lidově "ještěrka"nebo "elektrokára"je elektromobil zjednodušené konstrukce s pohonem elektromotorem napájeným z akumulátorů.
.
Vysokozdvižný vozík (slangově zvaný ještěrka, nebo zdvižka) je mobilní stroj používaný nejčastěji v logistice, stavebnictví, lesnictví i jinde pro převážně vertikální manipulaci s materiálem.
"...co pamatuju tak se pojmenování ještěrka používalo právě pro vysokozdvižný vozík..."
Mýlíte se, v dobách dávno minulých (50 léta) se ještěrka říkalo výhradně tomu plošinovému elektrovozíku, za který se připojovalo i několik vlečených vozíků a vozila se s tím líným cestujícím zavazadla na nádražích (a taky třeba pošta). Název vznikl pravděpodobně přirovnáním takového čiperného vlnícího se vláčku k mrštnému a ohebnému zvířátku.
Vysokozdvižnému vozíku se tak neříkalo, protože v té době ještě neexistoval. V současnosti se termín "ještěrka" sice používá i na ty VZV, ale nemá opodstatnění. VZV se rozhodně nikde nevlní.
doplněno 05.02.14 12:21:Desta je (byla) firma, vyrábějící VZV. Vozíkům se tak říkalo v době, kdy to byla jediná továrna, existující v Českoslovenku (možná i v RVHP) a jiné VZV se tu nevyskytovaly. Ten název je stejně nesmyslný, jako byste všem autům říkal Trabant.
Nemám ponětí jak to pojmenování vzniklo ani jak se tomu říkalo v padesátých letech, to jsem byl ještě na houbách To že to vzniklo podle dlouhého vláčku klikatících se vozíků dává smysl, to nepopírám.
.
Ale v osmdesátých prostě byla "ještěrka" synonymum i pro "Destu" nebo jakýkoliv jiný vysokozdvižný vozík.
Pokud jsem tahal za plošinovým vozíkem (jětěrkou) 10-20 přívěsných vozíků, tahalo se to jako ještěrka či stonožka, takže jsem na velkém dvoře jezdil do kolečka až jsem dojel svůj poslední vlek..
"až jsem dojel svůj poslední vlek".
Pak už by stačilo připojit "lokomotivu" za ten poslední vagon a vzniklo by "perpetuum mobile"
Ahoj. Boha, taková nenápadná otázka a takových krásných odpovědí a šílenej německej vzdělávací film. Hlavně ten konec. My jsme taky řidičům Dest a i těch vyrobených Bulharskými soudruhy, říkali ještěrkáři, nebo se říkalo, dojdi pro něj do ještěrkárny. Nejlepší byly měničovky - brzda, plyn a přepínací páčky vpřed a vzad a dva kvalty s pohonem na plyn, z 10 kg bandy. Ty byly boží, s těma to šlo samo.
rozdíl je mezi nimi obrovský. Vysokozdvižný vozík jsem neviděl běhat aještěrku jsem nevyděl něco zvedat.
jinak, tady je rozdělení manipulačních vozíků
I elektrovozíky
II vozíky se spalovacím motorem
A _ plošinové, nízkozdvižné, tažné a tlačné ručně vedené
B _ plošinové nízkozdvižné, tažné a tlačné s pákovým řízením
C _ plošinové nízkozdvižné, tažné a tlačné s volantovým řízením
D _ vysokozdvižné ručně vedené
E _ vysokozdvižné s pákovým řízením
W1 _ vysokozdvižné s volantovým řízením do 5 t nosnosti
W2 _ vysokozdvižné s volantovým řízením nad 5 t nosnosti
G _ vysokozdvižné se zdvihací plošinou
Z _ zvláštní vozíky
Ještěrka je (reps. bylo) označení pro speciální vozík na převážení například balíků. Takový vozík byl poměrně úzký a měl za sebou často zapojen vlek stejného vzhedu, pak se charakteristicky vlnil jako ještěrka. Takový vozík můžete vidět ve filmu Marečku, podejte mi pero! Později se toto označení přeneslo na akumulátorový, který ještě dnes můžete vidět na nádražích (viz odpověď od magdon). Protože se to označení asi lidem líbí, tak ho přenesli i na VZV, ale už to nedává žádný smysl.
Analogicky se na základě podobnosti se zvířetem pro vysokozdvižný vozík používá (používalo) označení bejk (protože má vidle jako rohy a je silný a má podobný robustní tvar).
Lidi se s vámi budou do krve hádat, že ještěrka je VZV, ale neví o tom nic. Na druhou stranu je jazyk živý a neustále se mění, takže je v pořádku to tolerovat. Bohužel se dnes sklouzává k argumentaci vyhledáváním na google jak často se spojení používá, bohužel už nikdo neřeší, že většina to používá vlastně špatně.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.