Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Lodní šroub versus plachty

Od: mysak* odpovědí: 6 změna:

Nedávno jsem strávil krásný týden na jachtě kolem chorvatského pobřeží a během plavby vyvstala otázka, na kterou byly různé názory. Plachetnice je vybavena také motorem a vznikl spor, kdy za situace, že se pluje jen pod plachtami bez motoru, brzdí lodní šroub více. Zdali když se může volně otáčet kolem své osy (volnoběh), nebo když je zaaretován. Je to otázka z hydrodynamiky, snad se najde někdo, kdo mi fundovaně odpoví. Pokusně to zjistit nešlo, protože síla větru kolísala a nebylo možno určit, co je příčinou zrychlení/zpomalení - vliv by ale měl být zanedbatelný, vezmeme-li v úvahu velikost šroubu.

Díky

Myšák

 

 

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

jabraka*
hodnocení

0x

V podstatě se dá říci,že tento názor je ovlivněn neznalostí principu plavby.Odpor ve vodě,pokud je loď tažena plachtami je dán jen průřezem lodního trupu,šroub je mimo turbulentní proudění,které nejvíce brzdí.V okamžiku,kdy není vítr,musí se plachty svinout a šroub pak přenáší sílu přímo pomocí tlaku vody na šroub,odpor plachet je minimalizován.

JABRAKA

 

rewq
hodnocení

0x

Samozřejmě, že menší odpor klade pokud se může volně otáčet. Vliv však nebude moc velký a otázkou je, jak se zkrátí životnost mechanických součástí, při provozu plachetnice v takovém režimu. Velké jachty mají natočitelné lopatky a ty lze natožit tak aby kladly minimální odpor vodě.

 

mysak*
hodnocení

Díky moc za váš čas, svoji otázku bych ale rád upřesnil. Šlo mi jen o exaktní fyzikální zdůvodnění toho, zdali klade větší (byť velmi malý) odpor šroub volně se otáčející či zaaretovaný. Pokud by bylo pravda to, co říká Jabraka, tak při plavbě na plachty by se volný šroub neměl otáčet (je podle něj "mimo turbulenci"), on se ale od určité rychlosti plavby otáčí, což je zřetelně slyšet. A čím pluje loď rychleji, tím rychleji se také otáčí šroub. Zajímavá je informace o natočitelných lopatkách u velkých plachetnic (rewq), není ale jasné, zdali je při tom šroub volný či zaaretovaný. Naše jachta tuto možnost samozřejmě neměla, tak tuto variantu prosím neberte v úvahu. Ještě jednou prosím - jde mi o exaktní fyzikální zdůvodnění, také jsem zastával podle "zdravého selského rozumu" názor, že volný šroub klade menší odpor, neměl jsem se ale o co "vědeckého" opřít. Možná je to mimo rámec tohoto fóra, tak se na mne nezlobte, ale na druhé straně vím, že se do diskuse zapojují velmi fundovaní odborníci. Přeci nebudu volat na fakultu, když máme Poraďte - ne?

Dík

Myšák

Nejprve si je potreba upresnit terminologii.

Co se mysli pojmem odpor?

Jako odpor se bezne oznacuje sila, ktera pusobi jako reakce v opacnem smeru nez sila akcni.

Z tohoto pohledu boudou odpory v obou pripadech stejne, jelikoz i geometrie lopatek je v obou pripadech stejna a sili na ne pusobici se tedy rozlozi pokazde stejne.

Otazka ale spise tusim smerovala na celkovou spotrebu energie vetru, potrebnou k pohybu lodi dopredu a tim i danou vyslednou rychlost lodi.

Zde odpoved zni, ze v pripade zaaretovaneho sroubu bude spotreba enrgie vyssi a tedy ze pri stejnem mnozstvi dodavane energie bude vysledna rychlost lodi nizsi.

Je to z jednoho prosteho a fyzikalne podporitelneho duvodu.

Zatimco v pripade uvolneneho sroubu se pro otaceni sroubu spotreba pouze male mnozstvi energie = ztraty v loziskach, v pripade zaaretovane vrtule dochazi za vrtuli ke vzniku turbulenci. A pro vznik turbulenci je potreba dodat nemale mnozstvi energie, ktere pak samozrejme chybi pro pohon lodi.

Je to stejne jako napriklad u aut. Za kazdym autem vznika turbulence, na jejiz vznik je potreba energie. Vliv techto turbulenci se ve vypoctech popisuje tzv. drag faktorem - hezky cesky soucinitel odporu vzduchu.

Cim mensi turbulentni proudeni vznikne, tim vic energie zbyde pro pohon vozidla.

A stejne je to u te lodi.

Turbulentni proudeni samozrejme u zaaretovaneho lodniho sroubu vznika kvuli nutne zmene smeru pohybu objemu vody, ktery proteka pres lopatky.

rewq

Ještě doplním, že energie větru spotřebovaná navíc při zaaretovaném šroubu odpovídá práci, kterou by vykonal nezaaretovaný šroub.

Takže takto by to šlo nejspíš i změřit.

 

mysak*
hodnocení

Díky moc za perfektní konzultaci ve fyzice, rád přepošlu odkaz na tuto diskusi ostatním členům posádky.

Myšák

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]