Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, mám dotaz, jestliže 1 hodina práce motoru je 1 motohodina, tak kolik se ujede na 1 motohodinu kilometrů. Díky
Motohodiny vpodstatě určují jak dlouho motor běžel při určitém zatížení=>pokud jedeš palbu na úseku 10 km,najedeš určitý počet motohodin/nebo "motominut"...pokud pojedeš stejný úsek jen tak piánko,nebudeš motor tolik zatěžovat,výsledný počet motohodin bude jiný(nižší).Neslyšel jsem o žádném univerzálním vzorci na přepočítání vztahu mth/km...
U techniky kde nebyl počítač motohodin , byla zpravidla stanovena spotřeba PH na 1 motohodinu. Počet odpracovaných motohodin se počítal zpětně , podle skutečné spotřeby. Motohodina nemusí mít vždy 60 min. práce techniky , stejně jako když ujedete 100 km za různou dobu , podle rychlosti vozidla -zatížení a využití motoru. Tedy dobu , za kterou spotřebuje motor stanovenou dávku paliva. A to je vždy různé podle režimu využití a zatížení. Stejně zaznamenává odpracované motohodiny počítač motohodin . Pokud ujedete 100 km za 2 hodiny , tak v porovnáíní = 1 motohodina je dlouhá 30 minut _ 50 km jízdy. Cca spotřeba ½ stanoveného limitu na 100 km jízdy. miro
doplněno 20.02.11 17:46:1 Motohodina je tolik kilometrů , kolik km ujedete za 1 hod. - (60 min.)
Víte, mě přijde srovnávání km a mth dost zavádějící. Motohodiny se používají u zařízení, kde ujeté kilometry nemají žádnou vypovídací schopnost - např u VZV, nebo zařízení samo o sobě nikam nejezdí (kompresory, centrály a pod) Navíc jsou mnohdy použity konstrukčně zcela jiné motory než u aut (stabiláky). A aby se to nepletlo, jsou stabiláky a stabiláky. Např. mám v živé paměti z vojny dvoutaktní elektrocentrály, které se zadíraly prakticky na počkání - motor natočil pár mth a šel na generálku. Na druhou stranu vím o vozíku Balkancar z roku snad 1976, který jezdí prostě pořád - má tříválec Perkins. Také Hondy, Caterpillary a podobné značky vydrží dlouho. Takže mth beru jen jako orientační hodnotu - u mnoha zařízení to ani nefunguje - nepočítá. Rozhodně bych si netroufl na nějaký přepočet mth/km.
Jaký účel má vlastně sledování ujetých km (snad ne jen kvůli zjišťování vzdálenosti bodů A a B) a motohodiny u techniky a různých agregátů? Především z důvodů vyhodnocení opotřebení , vyhodnocení efektivnosti a životnosti techniky a v neposlední řadě k plánování údržby , prohlídek , povinných revizí , oprav většího rozsahu , k porovnání techniky mezi sebou atd. Podle mě to má hlavní význam převážně z ekonomického hlediska .Proto sledování ujetých km a odpracovaných Mh by mělo vyjadřovat z tohoto hlediska totéž - vyhodnocení opotřebení techniky, stavu techniky , každé ale v jiných jednotkách . Je to vždy vztaženo prakticky k celkovému počtu , dejme tomu , odkroucených otáček a míry zatížení . Pokud jsem zde porovnával km a Mh , tak jen z tohoto pohledu . Nejpřesnější ukazatel z hlediska opotřebení , by podle mě bylo vyhodnocení podle celkového množství paliva které bylo technikou spotřebováno. To bychom , ale museli zavést palivokilometry a palivohodiny! miro
Smysl najdete pokud jej budete chtít najít. Souhlasíte že , někdy je potřeba techniku ohodnotit kolik již odvedla práce? Bohužel u techniky , která se při práci nepohybuje ( nejezdí) k ohodnocení slouží motohodiny. Technika která využívá oba způsoby práce na stejný pohon (motor) a má jen tachometr , není asi vyhnutí , abychom nepoužívali oba druhy evidence její práce - motohodiny i kilometry a nebo také přepočítávali podle nějakého stanoveného srovnatelného poměru.Například při použití navijáku při vyprošťování vozidla (motor pracuje , kilometry se neodečítají) , je vhodné tímto způsobenou nadspotřebu paliva , vzhledem k ujetým km , vykázat jako motohodiny (práci bez pohybu vozidla). Přeji příjemné zahájení nového týdne.miro
V podstatě bych s Mirem souhlasil, lepší by bylo, kdyby tazatel konkretizoval dotaz. Např. : Některé 4kolky mají ukazatele najetých kilometrů nebo mil a jiné motohodin. Podle toho se pak odvíjí doporučené servisní kontroly, výměny provoz.kapalin, opotřebení dílů apod. Je to pak i vodítko celkového stavu opotřebení stroje při prodeji či koupi.
1 Mh je práce stroje bez ohledu co najede. Právě proto, že tam se co najede nepočítá (kolik najede bagr?). Pojedu traktorem 500 km za n čas.. Co bude 1 Mh? Průměr, nebo to rozpočítám?
Tak ještě jednou. Pro konkrétní techniku máte výrobcem stanovenou spotřebu - příklad 20 l / 100km a 5 l / Mh , technika nemá počítadlo motohodin a je nezbytné vykázat její práci. Pokud spotřebujete prací na místě bez pohybu této techniky 10 l ( je to nadspotřeba vůči ujeté uvedené vzdálenosti 100 km ) , má to vliv na opotřebení této techniky jako by jste ujel dalších 50 km. Pokud bagr s touto normou spotřeby ujede 100 km a jeho skutečná spotřeba i s prací bagru , bude celkem 30 l paliva , bagr vykonal práci spotřebou 20 l paliva jeho jízdou a 10 l paliva na prácí bagru = celkem 30 l . To je opotřebení (využití) motoru stejné , jako by jste najezdil 150 km = v tomto případě , aby se nerozcházel údaj na tachometru s vykazovanou ujetou vzdáleností v km a byla zdůvodněna nadspotřeba (10 l) , vykážou se ještě 2 Mh práce namístě , což je oněch 10 l nadspotřeby. V tomto případě 1 Mh je jako 25 km jízdy , protože na 25 km s touto stanovenou spotřebou 5 l (5 l /Mh )bych najezdil 25 km a 2 Mh je těch 50 km , které nezaznamenal tachometr , technika ale pracovala a byla opotřebovávána. Přepočítávání nemá význam u techniky , která má počítadlo ujetých km , případně motohodin a nebo obojí. Z Vášeho doplňkového dotazu mám dojem , že mechátete důvody k přepočítávání.U každé techniky se vykazují pouze jednotky (km nebo Mh), podle toho jakým počítadlem je technika vybyvena - ty jednotky , které slouží pro evidenci jejího provozu. Pokud se vyskytnou případy , že technika neini vybavena žádným počítačem (pak se výpočet provádí podle spotřeby) , nebo jen jedním , tak abychom měli věrohodné údaje o provozu techniky proto se musí přepočítat Mh na km a opačně do jednotek stanovených pro evidenci provozu této techniky. Nesmysl je přepočítávání na Mh a opačně u techniky , která má jen tachometr a je provozována výhradně její jízdou. miro
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.