Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Ochlazení předmětu za jízdy.

Od: milancukrar® odpovědí: 51 změna:
avatar milancukrar

Zdravím kolegové.

Vedeme polemiku o ochlazení předmětů za jízdy vozidlem ať motorovým či jiným.

Příklad, na vozidlo umístím teploměr, nechám vyrovnat teploty a projedu kontrolním místem, kde je další, úplně stejný teploměr. Rychlost vozidla se bude měnit třeba 20, 50,70,100,130km za hodinu. Když vozidlo projede kontrolním místem, (ne)bude na obou teploměrech stejná teplota a proč.

Prosím nepřirovnávat k lidskému organismu, či jinému tepelnému tělesu jako kamna atd. Nejde o desetinky(tisícinky) °C.

Děkuji

 

 

51 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

marenka*
hodnocení

0x

Neochlazuje to proudící vzduch? *hi*

hodnocení

ten vzduch má stejnou teplotu?!

ar*

A jéje tady to vypadá na nějakou debatu o namíchání antifreeze. :D

Milane ped pár lety jsme měli debatu tohoto druhu a jak už bývá zvykem bylo to půl na půl. Tak jsme jednoho dne kdy nesvítilo sluníčko nechali venku vedele sebe dvě čidla od meteo stanice do rána. Jedno přidělané na autě a druhé ne. Jezdilo se v co nejmenším okruhu atd. atd. no prostě a jednoduše rozdíl tepoty na čidlech ve finále byl necelý jeden stupeň.

hodnocení

are, díky. s tím bych i souhlasil, ale jak přesvědčit nevěřící...

ar*

Milane jediná možnost je , ať si provedou podobný "test" , jinak je nejspíš nic nepřesvědčí.

Dobrý den.

p. marenka má naprostou pravdu. Laicky asi takto: Pokud okolo předmětu neproudí nějaké médium (v tomto případě vzduch) pak by se vytvořila okolo zmíněného teploměru vrstvička momentálně teplého vzduchu , která by prakticky bránila (zpomalovala) další vliv prostředí na teploměr. Příklad: Pokud v létě je 30 st.C je Vám horko.Sednete-li na jedoucí motocykl , již Vám nebude takové teplo. Stejně teplý vzduch jen začal proudit a odebírat teplotu. U chlazení motorů vozidel je tento jev plně využit. Je to vlastnost přestupu tepla z jednoho předmětu (prostředí) na jiné. Míra přestupu teploty jen záleží na rychlosti proudění chladicího média , druhu materiálu a rozdílu teplot jednotlivých předmětů. Mohli bychom vzpomenout řadu dalších praktických příkladů . Třeba úpal (přehřátí organizmu). Jeho příčinou je vysoká teplota prostředí a zejména to , že okolo osoby neproudil dostatečně vzduch , nebyla ochlazována.Proto je nebezpečí úpalu npř. při větších shromáždění lidu . . . . .. Další příklady z praxe si doplňme sami. Neplní stejnou funkci třeba oblečení? atp. miro.

doplněno 16.12.10 15:07:

Jaký máme pocit když je teplota - 5 st.C v bezvětří a za větru. Kdy jsou častější případy omrzlin. Souhlasím s tím , že při pohybu vzduchu okolo předmětu na jeho čelní straně dochází k jeho byť mírnému stlačení , podle rychlosti proudění , zrychlení proudění okolo předmětu a za předmětem k expanzi stlačeného vzduchu , toto jsou příčiny ochlacení .

paaja*

Tady se ale bavíme o předmětech, které mají v klidovém stavu úplně stejnou teplotu jako okolí, takže o nějakém předávání tepla nemůže být řeč. Takhle to funguje u předmětů, které mají vyšší teplotu než okolí - lidské tělo, rozehřátý motor, ...

Miro. S tim ses naprosto vedle.

To co popisujes, funguje u predmetu, ktere maji jinou (vyssi) teplotu, nez okoli a proudeni vzduchu zpusobi rychlejsi ochlazovani (odebira se tepla vrstva vzduchu okolo a je nahrazovana studenym) - proto take lide citi pri ofuku vetsi chlad, pac dochazi k rychlejsimu ochlazovani.

Tento jev funguje ale pouze do te doby, nez se teploty predmetu a jeho okoli vyrovnaji. Pak uz se samozrejme zadne teplo z predmetu neuvolnuje a k zadnemu dalsimu ochlazovani nedochazi. Ani nemuze. To by znamenalo, ze se odebira teplo z predmetu s nizssi teplotou a predava se okoli, ktere ma teplotu vyssi. A nijak pri tom nezavisi na intenzite ofukovani.

Tedy za predpokladu, ze teplomer ma stejnou teplotu jako okoli (a neni duvod, aby nemel), nemuze se teplota zmenit. Pokud se mirne zmeni, znamena to pouze, ze byla ovlivnena nejakym jinym vnejsim vlivem.

Argument, ze pri zvysujici se rychlosti klesa tlak a tedy i teplota je sice pravda, ale u jedouciho auta pravda docela zanedbatelna. Pak by se mohlo argumentovat, ze pri zvysujici se rychlosti roste i treni vzduchu a teplota tedy diky tomuto treni roste.

paaja*

K poslednímu odstavci: všechny tyto jevy se samozřejmě uplatní současně, ale jestli jsou v rovnováze, to si netroufám odpovědět. je možné, že jeden z nich převáží a to má za následek onen výkyv teploty.

Samozrejme, ze pusobi vsechny najednou. Ja jsem to ale myslel tak, ze tyto jevy jsou pri zminovanych rychlostech auta zcela zanedbatelne. Podle mne nezpusobi vychylku 1 stupen celsia. Navic pokud je na ubezne strane teplotniho cidla podtlak a tedy i nizsi teplota, je zaroven na nabezne strane pretlak a teplota vyssi.

Tu Arovu vychylku muselo podle mne zpusobit zcela neco jineho. Napr. dychnuti na teplomer, teplo z auta (nejpravdepodobnejsi), z vyfukovych plynu, zavan teplejsiho vzduchu, proste cokoliv.

Ale Milanucukrarovi slo zrejme o to (si myslim), zda ma proudeni vyznamny (vyrazny) vliv na teplotu diky samotnemu ofuku a tam se shodneme, ze patri jasne ne.

 

hodnocení

0x
avatar axus

Teorie nam rika, ze teplota bude na obou teplomerech stale stejna.

Rychlost pohybu vozidla ani rychlost obtekani vzduchu okolo teplotniho cidla nema na teplotu zadny vliv.

 

paaja*
hodnocení

0x

Pokud p.Cukrář neblafuje, dalo by se to možná vysvětlit mírným podtlakem, který při rychlém proudění vzniká po stranách teploměru. Snížení tlaku vede k poklesu teploty.

hodnocení

paaja, neblafuji, proš se tak domníváte?

to znamená, že za jízdy bude okolo teploměru na autě teplota menší o kolik?

paaja*

nejsem si jistý, jestli bude menší a nedokážu spočítat o kolik, to byla pouze teoretická úvaha. Z vašeho příspěvku a z příspěvku ar jsem nabyl dojmu, že jste to vy nebo někdo jiný experimentálně ověřil a hledáte vysvětlení. Nebo je to opravdu jen akademická otázka? ;)

hodnocení

paaja, sdělím proč se ptám, páč se o minulém víkendu dostal do diskuže, že za jízdy staré škodovky zamrzali a podobné návrhy jako zde, že vzduch musí ochladit auto, jako ochlazuje tělo atd...

asi hodinová debata a pak na mě vytáhli propagační leták apm.cz/... (podobný)

a jelikož červíček hlodal a hlodal, tak jsem při pivo rozpoutal debatu , v práci rovněž a odhaduji že 30% věří že za jízdy se teploměr ochladí, a zbytek vysvětluje že to je hloupost.

Ale každý má nějaký názor. Je pravda, že v hospodě nebyla tak akademická debata jako zde.

Přeji hezký víkend.

 

hodnocení

0x
avatar miramira

Nedávno jsem někde četl/slyšel, že na vozidle je při obtékání vzduchem o poznání větší chlad, než je teplota samotného nepohybujícího se vzduchu. To bude asi snad i fyzikální jev ne? Rozdíly však nebudou v řádu stupňů, ale domnívám se, že do cca 1stC. Odpovídá to i měření v autě, které se v zásadě jen o něco málo liší od měření na vzduchu. Zde jsem napsal jen svůj pohled na věc, nikoli fyzikální stav věcí. možná docela zajimavá otázka... pro fyziky... *frajer* (mj. kovy mají na vzduchu tendenci dobře odevzdávat teplo do okolí, čím víc okolo proudí vzduch tím více se ochazují, naopak voda se ochlazuje myslim nejhůře, nebude to souviset s tzv. měrným teplem)

hodnocení

omlouvám se Miro, ale jste upně jinde, neřešíme předměty která vyrábějí teplo (člověk, zvíře kamna), neřešíme pocitovou teplotu (opět člověk) ani vedení (kondukcí) tepla předměty,

p.milane Vychází z rovnice , že součin tlaku a teploty vzduchu na jedné straně rovnice (před nepohybujícím se předmětem) se rovná témuž na její druhé straně(na zadní straně téhož předmětu). Zvýšením tlaku vzduchu na přední straně předmětu za jeho pohybu a jeho snížení na zadní straně , aby platila rovnost , musí dojít i ke změně teploty.Tak,že teplota se změní v poměru změny tlaků před a za pohabujícím se předmětem .Laický pohled . A nebo ne? Děkuji

To je typický Milan, nečte a pak odpovídá *zed*.Bez urážky, copak jsem napsal, že kov vyrábí nějaké teplo. Ale je pravdou že sem nic nevyřešil. *plac*Jinak ten konec diskuze je zajímavej a dobrej.

hodnocení

tbez urážky Míro, to jste celý vy, podstrčit mi něco co jsem nenapsal. " copak jsem napsal, že kov vyrábí nějaké teplo." kde jsem to napsal, že jste to napsal!

 

hodnocení

0x

Pokud budou hodnoty na obou teploměrech v okamžiku rozjezdu vozidla totožné, tak teploměr na vozidle v okamžiku průjezdu kolem druhého stacionárního teploměru nemůže v žádném případě ukazovat nižší hodnotu, protože třením o proudící vzduch jeho teplota nutně stoupá. Markantní je to u meteoritu, který vstupuje do atmosféry, kdy jeho povrchová teplota stoupá až o několik set stupňů Celsia.

 

buss
hodnocení

0x

A proč jsou pak auta chlazená vzduchem, proč si tiráci dávají pití na střechu?
Proč co chceme ochladit s tím máváme?
Proč je v zimě teplota při proudění, větru nižší ... omrznete

hodnocení

bussy,

"A proč jsou pak auta chlazená vzduchem" protože je třeba aby se teplý předmět ochladil o studený vzduch, ale my máme stejné teploty jak motoru tak vzduchu.

"proč si tiráci dávají pití na střechu" jako nahoře odpověď o motoru

"Proč je v zimě teplota při proudění, větru nižší ... omrznete" žádal jsem nehodnotit člověka, a další zdroje tepla.

Ale když ten člověk u¨mrzne, zemře, ztuhne, ochladí se na stejnou teplotu jako vzduch, bude ještě chladnout?

Když motor přestane vyrábět teplo, srovná se teplota jako vzduch?

:)

buss

Podíval bych se možná na Carnotův cyklus.
Na té střeše je to přece stejné jako s teploměry, když vyjede, je teplola stejná.
U mrazu za proudění vzduchu tam dám místo člověka teploměr, spokojen? Jen je to opačně, stojí a místo jízdy se pohybuje vítr.
Ale je to názorné, co se děje. Princip větráku. I když v zimě má zřejmě větší či znatelný vliv i vlhkost vzduchu.
Uvádí se, že za běžných okolností klesá teplota 1 hod./1°C, mám to vyzkoušené, když se vypne topení na statečku, ráno vstanu a zhruba to odpovídá. Tak se měří u mrtvol co do doby smrti.
Motor se přece chladí tak, že proudící vzduch odebírá teplo motoru, takže i v poušti se jede se vzduchem chlazeným motorem (válka, tanky, letadla, auta ..) , jistě do určitých hodnot. Otázka, jakou max. teplotu vydrží motor.

tady se někdo nechtěl bavit o věcech vyrábějících teplo a pak se na to dotazuje. Principem šíření tepla je, že se šíří z teplého místa do chladnějšího, to je jasné. Tudíž motor (blok) zahřátý a poté stojící na místě se postupem času svou teplotou vyrovná na teplotu svého okolí. To aby měl statický předmět vyšší teplotu oproti svému okolí je podle mého názoru proti principu termodynamiky. Byly tu srovnávány příklady asteroidu/rakety a pohybu vozidla. Raketa nebo asteroid má 26 000km/h auto 100km/h, zde se mi to jeví jako naprosto jiné podmíky pohybu, které bych vzájemně neporovnával. Jinak Jabraka = bod.

hodnocení

Miro, ...ale nic.

 

jabraka*
hodnocení

0x

Fyzika je fyzika a nedá se oblbnout.Jak už tu kolegové naznačili,teplo nebo jeho nedostatek nemůže se přesouvat mezi materiály stejné teploty.Teplo se šíří třemi způsoby,vedením,prouděním,nebo sáláním.Pokud bude předmět teploty T v prostředí teploty T.k žádnému přesunu nemůže dojít.Také tento příklad je nestandartně postavený.Protože pokud pojedu při zatažené obloze po silnici a budu kontaktním teploměrem měřit povrch vozidla,může se lišit postupně i ve velkém rozsahu,přesto že na počátku výjezdu je teplota vzduchu i vozidla stejná.Pominuli jsme totiž infračervené záření,které bez problémů proniká i hustými mraky.Sledujete li teploměry na dálnici,je zcela běžné,že se teplota vzduchu nad vozovkou liší i o tři stupně C od povrchu vozovky.

Pokud vyjmeme z úvahy tření vzduchu a vlhkost,kdy se může uplatňovat výparné teplo vody ve vzduchu při velké relativní vlhkosti,pak musí zůstat teplota stejná na startu i v cíli.

JABRAKA

paaja*

to je ale reálný případ, takže tření vzduchu a jeho pohyb vyjmout nemůžeme

 

as*
hodnocení

0x

Máme statický a dynamický systém. Důvod? Protože jde o dvě různé věci. Ve statickém systému při stejných teplot se nic neděje, stav je stabilní neměnný. Při dynamickém systému dochází k nějakému pohybu, což je změna energie (Ep+Ek), která se dá přepočítat na tepltu. Tedy pokud se v dynamickém systému něco mění, není to statické, musí se měnit i konečné výsledky. Tedy na jedne straně vznika nějaká práce, která mění celou rovnici.

Př: a, t+Ep b, t+Ep statická rovnice

Př: a, t+Ep b, t+ E(což je Ep-Ek) zde vidím dynamickou složku. Energie se dá přepočítat dle potřeby na teplotu.

hodnocení

as, prosím o přeložení pro mě, bude na teploměrech stejná teplota?

as*

Teplota by neměla být stejná. Každá věc má nějakou teplotu. Ve statickém systému pokud je teplota předmětu stejná jako v prostředí, tak nevzniká žádná práce (energetická výměna), vše je stabilní.

Pekliže se mění energie (z Ep na Ek) alespoň jednomu (předmět nebo prostředí) vzorku sledování (mám statický předmět ve dynamickém prostředí, což jsou dvá různé systémy a sytém dynamického prostředí má výšší energii jak statické prostředí) zvyšuje se jeho energie, potažmo teplota a dojde ke vzniku stavu, kdy jeden bude mít předešlou energii, druhý jinou. A již nic není stejné v konečném důsledku.

To vše by platilo v případě předmětu v prostředí.

Pokud by pohyb teploměru byl ve vakuu, teploměr by měl vyšší teplotu.

Pokud byste chtěl více vědět, řeší se to na Katedře Chemického inženýrství na VŠCHT.

A na závěr. Dotkl jste se jedne ze 7 matematických výzev (dnes již 6), která při vyřešení budou oceněné Fieldsovou cenou.

v zemích na severu,když svítí slunce,tak se můžete opalovat v prosinci, stačí aby ztafoukal vítr a máte omzliny. To platí i pro věci jenž neodevzdávají teplo, že? ... něco na tom bude *palec*

as*

Všechno má nějakou teplotu. Věc i živý tvor... U neživých se teplotní rozdíly projevují jako mechanické opotřebení, což se z vašeho pohledu v klidu může brát jako "omrzlina".

 

lui*
hodnocení

0x

Budou ukazovat stejně. Za ustáleného stavu, jakmile se vyrovnají teploty okolí a teplota měrného média je jedno, jestli okolní vzduch stojí nebo proudí.

Ten příklad s chlazením těla za jízdy nejde použít. Už to tu načnul Jabraka. Tady se jedná o odparné teplo, a to je o něčem jiném.

doplněno 17.12.10 20:13:

A pokud nebudou ukazovat stejně, potom se jedná pravděpodobně o vliv vlhkosti na čidle, kdy se začne uplatňovat právě to zmíněné odparné teplo. Ale to už neodpovídá v podstatě dotazu, protože aby se vytvořily podmínky pro srážení vlhkosti, musí projít čidlo za pohybu různými prostředímí(změna teploty, vlhkosti vzduchu apod.). Tedy není stejné(ustálené) prostředí.

 

hodnocení

0x

Chápu diskutovaný problém správně?

1.K výměně teploty mezi předměty-prostředími , dochází jen tehdy pokud jsou jejich teploty rozdílné , za pochybu je výměna teploty intenzivnější. . Po vyrovnání teplot nastane rovnovážný stav a již nedochází k žádné výměně. Ale:

2. Uvedením předmětu , prostředí , do pohybu , získá předmět (teploměr) , prostředí (vzduch) pohybovou energii . Její část se spotřebovává odporem proti pohybu a tato energie (práce) se mění na teplo. Teploměr by měl vykázat vyšší teplotu.

 

buss
hodnocení

0x

Ještě si prostudovat meteorologii (vzduch se pohybuje z místa vyššího tlaku k místu s nižším tlakem), typy proudění, větrací systémy, ke Carnotovi Venturiho trubici, .., trochu mimo ale ... no a pak nějaký semestr na vš, důkladně projet int. Zřejmě to není pro laiky...
Jaká bude teplota v aerodynamickém tunelu?

Kdybyste si chtěli udělat detektor - pandatron.cz/...

Ne zcela jsem pochopil zásadní souvislost Vašeho příspěvku s diskutovaným problémem. Snad jen to , že si musím ještě mnoho prostudovat. Nechápu jak může ovlivňovat meteorologický jev a fyzikální zákonitost o pohybu vzduchu z míst vyššího tlaku k místu s nižším tlakem , to snad všichni víme a platí pro všechny případy.Přeci se hmota vzduchu při píchnutí pneumatiky , kde je vyšší tlak , než v jejím okolí , nebude přesouvat z okolí do pneumatiky. Přepokládal jsem , že jednoduše položená otázka bude diskutována pokud možno přístupně pro většinu - bez posuzování dalších složitých vlivů , které také jistě působí. To bychom mohli také brát v úvahu směr rotace Země a další. Chceme-li posuzovat ty nejzákladnější zákonitosti , musíme vždy vyloučit vliv nahodilých jevů. V tomto případě počasí. Ty sa pak uplatňují v praxi.Vámi nabízený průtokoměr , Venturiho trubice a průtokoměr s obnaženým vláknem žárovky , by jen potvrdil , že čím je vyšší proud vzduchu okolo obnaženého vlákna žárovky , tak se vlákno více ochlazuje , případně opačně , ale jen do stavu než se nevyrovnají teploty vlákna a proudícího vzduchu .Mění se ohmický odpor vlákna což je ukazatelem rychlosti proudění , ale také může být měřítkem změny teploty vlákna žárovky ovlivňovaného proudícím vzduchem. miro

hodnocení

miro, musím s Vámi souhlasit, domníval jsem se že se objeví odpovědi typu, možna ano, možné ne, nevím, jitěže ano a při rychlosti tolik se (ne)zvýší teplota tam o tolik.

Ale po přečtení několika příspěvků se cítím jak v parlametntu když odpovídají úplně na něco jiného a ještě jiným jazykem. Počkám do 100 odpovědi, nebo do středy a uvidím, zdali budu chytřejší.

as*

Pakliže se dívám na problém ze statického systému (pohyb nebude mít na teploměr vliv), nedojde k žádné změně (a beru to jako nesmyslnou otázku). Pakliže jde o dynamický systém, dojde ke změně. Pakliže je v prostoru prostředí, zaléže na prostředí zda-li bude teploměr odevzdávat teplo či přijímat. Pakliže neexistuje atmosfera a jsme v dynamickém systému, teplota teploměru bude vyšší.

as*

Pakliže všechno osekáte, tak nemá smysl porovnávat dvě různá chování, když musí být "jedno jsou". Nebo-li jestliže osekáte dynamické procesy na statické, tedy z nich uděláte "nulu", je položena otázka zcela nesmyslná. Ale berte to jako můj pohled...

 

marenka*
hodnocení

0x

A co řeknete na tohle? ;) audiklub.cz/...

Ochlazení předmětu za jízdy.
hodnocení

mařenko,

to samé jako na toto

apm.cz/...

ale nikde nic o tom, že je to maretinkový tah, již zdůvodnění v textu a přirovnání k lidské kůži mě nabádá nevěřit tomu.

1jara*

Milý Milane, pokud tomu nevěříte tak si to ověřte a nebalamuťte nás. Návod jste uvedl v dotazu.

doplněno 17.12.10 15:27:
ale nikde nic o tom, že je to maretinkový tah, již zdůvodnění v textu a přirovnání k lidské kůži
mě nabádá nevěřit tomu.
hodnocení

Milý Járo, prosím, čím Vás balamutím?

ar*

Milane tak to jsem se dobře pobavil na tom odkazu *smich*, Prosímtě kde jsi to "vyštrachal"? To snad tenkrát četli ti, se kterýma jsme se dohadovali, Oni měli podobné předsatvy. Podle této tabulky by po dojetí závodu Formule1 museli mít na cockpitu jinovatku a piloti omrzliny.

hodnocení

are, dokonce to je ve čtení na STK, takový časopis, nevím jak se jmenuje možná že eSTéKáčko

ale nevím

ar*

Tak to už považuji za vrchol, pokud toto člověk najde v takovémto "oběžníku" , to je na úroveň mateřídoušky.*zed* Toho debila nenapadlo , že směs ostřikovačů obsahuje líh a když se dostane na vyhřáté sklo tak se odpaří daleko rychleji než voda. Antifreeze se ředí poměrem 1:1 a to podle druhu výrobce vychází na nějakých -37až-40. To by se muselo při -25 jezdit jen 35km/h jinak by to už začlo rosolovatět. Neznám nikoho kdo by používal Antifreeze určenou pro arktické oblasti a netuším jestli se nechá u nás běžně koupit. Škoda že tam nebyl "podpis" autora , nejlépe i s fotkou.*ee*

 

martasek*

proudění vzduchu má vliv na ochlazování ať se vám to líbí nebo nelíbí. a můžete se stavět třebas na obočí, ale stejně s tím nic nenaděláte. co uděláte jako první když je vám (teplomeru) teplo a potřebujete sebe (teploměr) zchladit? pustíte větřák a tím dojde k odstranění tepla z povrchu.to že vám venkovní teploměr na okně ukazuje -20°C při bezvětří notně ještě nedokazuje, že e tomu tak ve skutečnosti ;)

p.s. dle vašeho tvrzení stačí k ohřátí si pustit větřák, který mě ohřeje? leda tak od motoru, který se prací zahřívá, ale proudění vzduchu teplo odstraní.

hodnocení

martasku, asi jste nepochopil dotaz.

Jedná se o stejnou teplotu předmětu, takže přirovnávat k tělu člověka je špatný postup. Ale zkusím napovědět, když zmrnete v zimě na kost, (zemřete) teplota dosáhne hodnoty okolních předmětů. Pustíte větrák a ještě budete ochlazován?

Chápete?

ar*

Martasku, pokud té tabulce věříte, tak nezbývá než si udělat svůj test. Dejte do lahve studenou vodu 5st přidělejte na auto a při venkovní teplotě také 5st vám při jízdě ,dejme tomu 80km/h musí voda v lahvi zmrznout. Hodinka jízdy by měla stačit.

Já se klidně ,ale vsadím, že nezmrzne.

 

hodnocení

0x

Teplota při proudění okolního vzduchu se předává jen mezi zůzně teplými předměty. Jakmile se teploty předmětů vyrovnají , ochlazování - oteplování nemůže znatelněji probíhat. Neni kde brát teplo k oteplování a nebo chlad k ochlazování. To by připadalo v úvahu , jen tehdy , když by docházelo k vysokému stlačování , expanzi nebo tření mezi zůčastněnými předměty. miro

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]