Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

Návrat k tělesným trestům

Od: yves® odpovědí: 39 změna:

Zdravím,

rád bych zde rozjel diskuzi na téma tělesných trestů ve výchově. Vzhledem k tomu, že již několik let studuji pedagogiku, řekl bych, že v tom mám docela přehled. Rád bych zde nastínil tezi, kterou mi můžete vyvrátit. Budu rád, pokud si někteří lidi uvědomí, co je správné a pak to například předají svým dětem, které aktuálně mohou bojovat s výchovou.

Dítě je nutno brát jako osobnost. Není to něco méně než my. Cítí stejné emoce a potřeby. Ano, logika je poněkud jinde, jenže to neznamená, že si nutně žádá tak razantní zákrok jako jsou tělesné tresty.

Jak by se tedy měl člověk chovat, pokud dítě zlobí?
Pokud např. bije vlastního sourozence, je nejlepší dítě poslat do pokoje. Oba vychladnou a mohou se mezitím na věc podívat z různých úhlů (rodič může pogooglovat, najde na internetu spousty informací). Následně je třeba se zeptat dítěte, co ho motivovalo k činu. Pravděpodobně to byl vztek, nepochopení a další jiné emoce, které jsou ale opodstatněné. Dítě je ještě neumí kontrolovat jako dospělý. Proto je důležité ho tu kontrolu naučit. Dáme mu nějaké rady, jak se chovat, když nás přepadnou negativní emoce - poslechnout si hudbu, jít se vyřvat do polštáře, zaměřit pozornost na něco jiného atd. To ovšem nestačí, dále je nutné dítě poučit o tom, že takové chování se vám nelíbí a domluvit se na trestu, který bude následovat, pokud se jev zase vyskytne - nejlépe funguje zabavení osobních věcí jako je telefon či hračka. Voila, dítě se cítí jako člověk a pochopí, jak to ve světě funguje.
Uvědomuji si, že teoretické znalosti se často míjí s praktickou zkušeností, proto budu rád, když mi napíšete, co se Vám na této situaci zdá nereálné, proč myslíte, že by byl tělesný trest lepší aj. Neříkám, že tělesné tresty by se měly zakázat - jsou děti, které jiné způsoby nechápou, ale takových je minimum a nejdříve bychom měli zkusit tento lidský přístup.