Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Musíme přijmout euro v naší zemi

Od: robo* odpovědí: 109 změna:

Novoroční proslov našeho prezidenta Pavla otevřel mezi lidmi debatu, jestli by ČR měla v nejbližší době příjmout měnu EU-euro.Hodí se to firmám které obchodují se zahraničím.My jsme se k ni závázali při vstupu do EU a měli bychom to časem splnit v projevu zaznělo.Dánsko je též členem EU a mají svojí dánskou korunu a nikdo na ně netlačí, aby se přízpůsobili ostatním členským státům. Máme právo se vyjádřit k tomuto tématu v budoucím referendu nebo to politici udělají bez nás ať se nám to líbit bude či nikoliv, jak ten vývoj vidíte?

 

 

109 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

lmgify
hodnocení

6x

> Dánsko je též členem EU a mají svojí dánskou korunu a nikdo na ně netlačí, aby se přízpůsobili ostatním členským státům.

Dánsko euro zavést nemusí. V roce 1992/3 si vyjednali výjimku.

> Máme právo se vyjádřit k tomuto tématu v budoucím referendu nebo to politici udělají bez nás

Občané už se k tomu v referendu vyjádřili - 77% bylo pro.

jendad
Dánská měna je v pincipu euro . Vydávají si i sami tu korunu , ale je pevně spojena s eurem . Tudíž nemění uroky , ale jsou spojeni s ECB natvrdo . Jsou zapojeni do ERM II s centrální paritou 1 EUR = 7,46038 DKK
matys

Euro jako měna a Evropská Unie nejsou stejné pojmy, bud tomu nerozumíte nebo úmyslně vydáváte letité referendum o vstupu do EU za referendum o měně. Žádné referendum o přijetí eura v ČR nikdy neproběhlo, nikdy se tomu občané souhlasně nevyjádřili - naopak dle všech průzkumů je podstatná většina proti. Neplatí ani že členství v unii rovná se přijetí eura. Z nedávné minulosti lze dohledat, že přijetí eura prospělo především rozpočtově nezodpovědným a hluboce zadluženým zemím jako Řecko které ostatní země eurozony prostřednictvím společné měny kontinuálně dotují. Česko je jednou z nejméně zadlužených zemí v poměru k hrubému domácímu produktu, průměr EU je více než dvojnásobný.

ben®
matys - kdo tehdy hlasoval v referendu pro vstup do EU (zpátky do Evropy), tak věděl, že chce všechny výhody a tak i euro.
lmgify

Otázka referenda zněla: "Souhlasíte s tím, aby se Česká republika stala podle smlouvy o přistoupení České republiky k Evropské unii členským státem Evropské unie?"

Tato smlouva obsahuje i závazek zavést euro.

> Neplatí ani že členství v unii rovná se přijetí eura.

Platí to. V době přístupu ČR to mělo velice volné definice a vykecávací zpožďovací možnosti, které byly pozdější verzí smluv pro další budoucí státy ucpány a zpřísněny.

 

ben®
hodnocení

3x
avatar ben
Dobrý den, o přijetí eura je již dávno rozhodnuto a změnit to nejde (je to náš závazek, který není termínovaný). Takže, nyní se můžeme dohadovat už jen o tom vhodném termínu, nikoliv zda euro ano či ne. Ovšem, euro u nás nebude dříve, jak za dva roky. Zdravím!

 

hodnocení

3x
avatar milancukrar

Jednou ano, ale kdy, to je politické rozhodnutí. Páč i ekonomové se neshodnou, kdy by to mělo být. Ničemu přeci nevadí, že se během roku začně o tom mluvit, páč někdo je pro, někdo proti.

Jako u všeho.

Je to běh na dlouho trať vidím to tak 5 let a více...Vy zmiňujete Dánsko, jiní zmíní většinu států v Evropě již Euro mají.


doplněno 04.01.24 13:14:

Jednotnou evropskou měnu jednou nakonec stejně přijmeme, otázka je jen kdy. Nyní je to ale zástupné téma, které pouze zbytečně rozděluje společnost, říká v Hrotcastu hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník.

ben®
milancukrar - a pan Klaus je z toho celý špatný až nepříčetný, tak tím potvrdil, že jde o správnou věc (naštěstí je proti).

Pane Bene, je to euroskepitik, tak přeci nebude vítat EURO.

Když budou probíhat diskuze, věcně argumentovat, vyvracet bludy, jsem přesvědčen, že dosáhneme lepšího náhledu na výhodnost EURa jako to je na Slovensku.

Rekordní spokojenost Slováků s eurem: to by dnes neměnilo 9 z 10 Slováků

Doporučuji iprima 360 a vyslechnout si celý rozhovor s panem prezidentem.
Takového ty vycucky nějakých novinářů, nebo výkřiky neznámých diskutérů, neberu vážně.
cnn.iprima.cz/...

Stejně neplníme ani jednu povinnost, k přijetí EURa.

Milane prý plníme,říkal to pan premiér a ministr financí.
Že tento ozdravný balíček, který vláda k letošnímu roku zavedla nám v tom vydatně pomáhá.

Milý Juro, před chvlikou říkali, že ministr sdělil, to co jsem napsal...

Zatímco podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) nemá přijetí společné evropské měny nyní smysl řešit, protože Česko neplní žádné z kritérií pro její zavedení, ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) připomněl, že vládní programové prohlášení výslovně zmiňuje snahu o naplnění tzv. maastrichtských kritérií pro zavedení eura.

No vidíte a já včera sledoval 360 na Primě a tam tvrdili že ano, no a teď se vtom čert vyznej.*smich*
To už nemůžu věřit vládě, nebo jejím poslancům?
Každý den jiná informace.*zmateny*

 

ml1
hodnocení

2x

Jo taky jsem si toho v tom projevu všimnul. Za mě už aby to bylo. Měli jsme ho přijmout společně se Slovenskem, slováci to (čistě náhodou) perfektně trefili.

Jistě bude škoda pěkných českých bankovek a mincí. Co si budeme namlouvat eurobankovky, přestože platí víc, jsou dost ošklivé a novější (dnes převažující) série je navíc slně genderově nevyvážená (je tam alegorie evropy jako ženy, správně by měla být zastoupená minimálně obě pohlaví, nemluvě o nebinárnch jedincích). Euromince jsou jak které, některé státy je mají pěkné, jiné ošklivé a spousta zemí se nijak nevytáhla. Líbí se mi ta variabilita, i když stejně většina mincí je německo nebo francie případně španělsko, prostě tyhle velké země. Už jsem zažil, že jsem byl 4 dny na slovensku a nedostal ani jednu slovenskou minci (když jsem to potom říkal šéfovi, který tam byl i s manželku, oni taky vysypali peněženky a taky žádné slovensko).

Taky nepochybně bude neskutečný zmatek v pvních měsících. Toho využijí obchodníci ke zdražování. Ale jak vidíme v posledních létech, ani na to nepotřebujou zmatek kolem eura, aby zdražovali.

Myslím, že jednotná měna bude ku prospěchu naší ekonomiky. A hlavně turistickému ruchu. Švédsko, Dánsko, Norsko jsou kdesi na okraji, my jsme v samém středu evropy (navíc mají svoje koruny fixované na euro, narozdíl od nás, my máme plovoucí tržní kurz). Teda pravda, vedle nás je polsko, které zřejmě má pořád stejný pohled jako my před pavlem (ochráníme naši národní měnu jako znak naší suverenity) a pod náma (teda křížem přes slovensko, vedle rakouska) maďarsko, které si také drží své zlaťáky (kterým říká forinty), teď nevím, jak je na tom s postojem k euru, jeden čas se do něj hrnuli (ale to poláci taky). Osobně bych považoval za potupu, kdyby nás s eurem předběhlo Bulharsko a Rumunsko (jsou už nějakou dobu v ERMII, ale zatím jim to nějak nevychází).

Ale jinak z toho nedělám žádnou kovbojku, klidně můžeme dál fungovat s korunama. Pro nás normální lidi to akorát znamená občas nakrmit směnárny, teda pokud chceme trávit dovolenou někde v eurozóně. Taky je občas potřeba kupovat jízdenky od zahraničních dopravců (třeba jízdenky na slovensko bývá lepší kupovat u slovenských drah, jízdenky do rakouska pak u rakouských, o jízdenkách do itálie nebo po itálii ani nemluvim, tam ani jiná možnost neni). Občas nějaký ten nákup v zahraničním e-shopu. No ale na to všechno je lékem devizový účet.

lmgify

> alegorie evropy jako ženy

Európa byla v řecké mytologii žena ( Wikipedie).

> nepochybně bude neskutečný zmatek v pvních měsících. Toho využijí obchodníci ke zdražování

Bude povinný souběh uvádění cen v Kč a €, aby si lidi zvykli na hodnotu svého běžně nakupovaného zboží v eurech. Bohužel zkušenosti z jiných zemí potvrzují, že ke zdražení dojde. Alespoň ale bude jednodušší porovnat ceny s okolními státy a případně si zboží nechat poslat odtamtud.

> bych považoval za potupu, kdyby nás s eurem předběhlo Bulharsko a Rumunsko

Bulhaři chtěli zavést euro od příštího roku, Rumuni o rok později.

> na to všechno je lékem devizový účet

Stačí korunový účet a kreditka. Všechny euro platby se pak automaticky přepočítávají podle ten den platného kurzu.

ml1

Víceméně souhlasím.

- Pokud ovšem EU dbá na gengerovou vyváženost všeho, jistě není dobré volit na jeden z hlavních předmětů v EU něco takového. A to ani když jde o mytologii.

- S tím zdražováním, ono ani neni problém s potravinama, ty se ohlídají právě díky tomu půlročnímu souběhu. Problém je u věcí, které se tolik nekupují. My máme naštěstí dost velký poměr na to, aby se stalo to, co se stalo třeba v německu. Vyprávěla třeba pani učitelka němčiny, jak si chtěla koupit střevíce, stály 200 marek, ale než se k tomu odhodlala, tak stály 200 euro. A podle toho, co říkali v televizi, prý se tohle v německu dělalo celkem běžně, že se u cenovky akorát změnila značka měny. To u nás s poměrem 25:1 snad nehrozí, pětadvacetinásobné zdražení by snad nikomu neprošlo. Ale je jasné, kam se třeba bude zaokrouhlovat, a určitě ne jen k nejbližšímu vyššímu pětníku (předpokládám, že drobné centy zazdíme, ty snad už používá akorát Rakousko a Německo) spíš desetníku nebo padesátníku.

- Měl jsem pocit, že Bulhaři chtěli euro už letos, taky v televizi říkali, že se jim to nepovedlo a že to odkládají na příští rok. Každopádně jsou v tom dál než my a asi nás teda předstihnou. Tak uvidíme, Zeman na začátku svého mandátu se taky vyjadřoval, že chce euro co možná nejdřív ("as soon as possible"), byl to nějaký začátek, takže média tenhle jeho projev opakovala do aleluja. Pak mu asi ostatní spoluvládnoucí domluvili, a on docela nápadně otočil a pak z dalších prezidentských voleb se stala soutěž, kdo se víc distancuje od eura a "ochrání" naší korunu (dokonce i Drahoš, který jako správný akademik neměl na nic vyhraněný názor, se proti euru dost ostře stavěl).

- S tím automatickým přepočtem je problém, že se to přepočítává kurzem banky, což je sice poměrně výhodný kurz (lepší třeba než kurzy DCC), ale proti směnárnám je to pořád (v případě eura) o 50 haléřů horší, takže je lepší vyměnit valuty a ty donést do banky na devizový účet. Samozřejmě na malých částkách to tolik nebolí. Vím, že existují i bezhotovostní směnárny, které mají kurzy zhruba stejné, ale ona posedlost praním špinavých peněz a financováním terorizmu je dělá pro normálního člověka prakticky nepoužitelné (když jsem naposledy měnil 5000 € tak jsem zkoušel wise a po několika krocích jsem to vzdal a radši to udělal klasicky, asi bych musel měnit ještě o nulu víc, aby mi to stálo za tu námahu s dokazováním, že neperu špinavé peníze a nefinancuju zločince). Jinak kreditka je v tomto neskutečnou výhodou, je potom jedno, jestli platíte złoté, forinty, kuny nebo cokoliv jiného (nevýhodně to vychází právě jen pro euro, dolar a další významné měny, ostatní ve směnárně levněji, než má banka devizy, nekoupíte).

lmgify

Přečetl jsem teď několik článků o Bulharsku a euru a bulharské vnitropolitické situaci a myslím, že můžu s klidem prohlásit, že ti euro ještě pár let nezavedou. Musejí kvůli tomu schválit nějaké sporné zákony a jsou tak rozhádaní, že se na ničem nedokáží shodnout. Tuším že měli 5 (!) parlamentních voleb v posledních 3 letech a nikdo pořád nedokáže dát dohromady stabilnější parlamentní koaliční většinu.

Kuny už neplatí. Chorvati přešli na euro před 2 roky tuším.

 

liska5
hodnocení

2x

S těžkým srdcem, ale asi ano. Pro zahraniční obchod je to lepší. Uvědomte si, co firem nakupuje a prodává v zahraničí. I to cestování, byť jen do Tater, bude jednodušší.

Opak je pravdou. Od roku 2022 je import vyšší než export:

Česko mělo rekordní schodek zahraničního obchodu, vývoj exportu je v mlze

Česko bylo dlouhodobě proexportní ekonomikou s výrazně kladným saldem zahraničního obchodu. To se ale v uplynulých dvou letech změnilo. V srpnu 2022 skončil zahraniční obchod v deficitu 28,2 miliardy korun, nejhůř v historii samostatné ČR.

http://www.businessinfo.cz/clanky/cesko-melo-rekordni-schodek-zahranicniho-obchodu-vyvoj-exportu-je-v-mlze/

A čemu se divíte? Naše fialová vláda zničila konkurenceschopnost domácích firem. Dlouho to tu píšu..,

 

hodnocení

1x
avatar stir

O euru už se mluví delší čas, jen to žádný politik neřekl nahlas. Každopádně už včera bylo pozdě a nebýt proruského a protispolečenského Klause, tak ho už dávno máme. Jenže ty by se nedalo krást...nebo ovlivňovat kurz ČNB podobně jako v letech 2013-2017. To k nám jezdili Slováci s radostí nakupovat, nyní jezdíme my k nim. ČNB je nasyslená devizovými rezervami a ČNB nechá u nás vyrůst inflaci do nebes. Loni se mohla rezerv zbavit a posilit korunu a držet inflaci pod kontrolou. Koruna tedy jako měna nedává už dávno smysl, jen neustále zdražuje zboží. A Nutelák se poté diví, proč je nutela v Německu tak levná a v ještě větším balení. No to je proto, že labilní koruna je riziková, takže v cenách zboží je už zahrnuté měnové riziko. Stačí se jít podívat do Kiku na ceny zboží v eur a Kč.

 

ltz
hodnocení

0x
Vypadá to, ze se již blíží doba k přijetí eura. Stejně mi bude ale spíše hodně líto, že zanikne naše KORUNA ČESKÁ.
jedmin

Jako Moravan nemám takový vzhah k "české" měně jak Čeh.

liska5

Jako Čech žijící ve Slezsku myslím, že termín Koruna česká je myšlena spíš jako území.

 

hodnocení

0x
avatar juraja
No ještě že se nerozkřiklo mezi lidmi, že pan prezident taky říkal něco o "Nerovnoměrném rozložení bohatství mezi lidmi":-D
jiofa

Juraja: Patrně za 34 let od pádu komunismu nikdo nedokázal mladé přesvědčit, že tento marxistický názor o beztřídní společnosti je nesmysl. Pan Pavel by mohl jako první začít.

Nojo,ale pan prezident na to mladé upozorňoval.
A vysvětloval jim proč si nemůžou nic koupit a dovolit.
jiofa

No tak musí jít za premiérem Fialou a spol. a zeptat se, co je tam na těch školách vlastně učí, že jsou mladí nespokojení. *nevi*

 

sametka
hodnocení

0x

Pokud máte úspory, co se s nimi po zavedení eura stane? Odpoví mi někdo fundovaný?

Taky na to hledám odpověď.

Převedou se na EURA, stejně jako při výměně peněz, stejně jako na Slovensku.

Pod polšářem je vyndáte a dojdete utratit, či vyměnit. Ješt asi půl roku budete moci platit korunami, vracet budou jen EURA, podle stanoveného kurzu.

V bance prachy převedou automaticky.

smode2

Já tedy fundovaný nejsem (i když pokud to beru anglicky pak jak se to vezme), nicméně představoval bych si to asi tak že večer máte v bance nějaké peníze a u nich "CZK". Ráno se proberete, dostanete se do internetbankingu a místo čísla co tam bylo máte částku daleko nižší a u ní "EUR". A pokud začnete počítat a pátrat po kurzu, zjistíte, že byl pro převod použit ten méně výhodný aneb cena nabídky (Ask) a nikoliv poptávky (Bid). A možná byl zrovna "náhodou" také velký spread (rozdíl mezi bid a ask) aby se na vás slušně přiživila i banka :)

Jojo a budeme po přechodu na euro tak jako Slováci jezdit za hranice?
Bo si ještě moc dobře vzpomínám na ty fronty na cuk,mouk,maso, atd...:-D
smode2

Pane Jurajo, vaši polohu vám závidím obecně. Předpokládám že jinam než do Polska nakupovat už nejezdíte..

smode, kurz bude jednotný, pro celou ČR a bude znám dopředu.

Klidně si můžete vyměnit peníze už dnes...

ecb.europa.eu/...

cs.wikipedia.org/...

smode2

Oprava: už vidím i odkaz. Děkuji:)

Smode jojo, plivnu a zbytek dojdu. Vzdušnou čarou cca 1,5 km.
Milane vzpomínám,to bylo kravalu když se vám z mouky za 10sk stala mouka najednou za 1€

Pane Smode, když mužu, rád pomůžu.

Hezký večer.

lmgify

Jestli máte doma v matraci stohy českých bankovek, tak i po zavedení eura je budete moci kdykoliv přinést do banky, kde vám je smění v oficiálním převodním kurzu z doby zavedení eura. A až to po letech komerční banky přestanou směnovat, tak to ještě půjde směnit několik let v pobočkách ČNB.

Jojo a ten smenny kurz bude jiste velice vyhodny. Ono neni potreba chodit daleko. Chorvati z ecka moc nadseni nebyli. Ja si myslim, ze jestli k tomu dojde, tak si to pekne zacalujeme. To nebude jen o tom, ze se nam ze dne na den zjevi eura na uctu. Bude se pekne vsechno zaokrouhlovat nahoru.. inflace jako vysita. Takze za me bych se do toho uplne nehrnul. Taky si myslim, ze mame svych dluhu dostatek a neni uplne zadouci si brat na hrb cizi sekyry..

klídek, do roku 2030 to nebude.

lmgify

> ten smenny kurz bude jiste velice vyhodny

Kurz bude přesně ten samý, jaký je už dnes - tržní hodnota Kč k €.

A na to jste prisel jak? Pokud vim, tak pred konecnym zafixovanim se o nem jedna a schvaluje jak nase zeme tak eu. Z čehož mi vyplyva, ze nikde neni jednoznacne receno, ze pujde o aktualni trzni hodnotu.
lmgify

Před zavedením eura se tržní kurz měny musí dlouhodobě pohybovat v úzkém rozmezí. Dohadují se pak jen daleká desetinná místa. Rozhodně neplatí, že když je kurz 25 Kč/€, že by se dohodlo 28 Kč/€.

gl

Na slovensku měli pevný, a přehnaně optimistický výhodný kurz pro ně

@smode tak vyměň už dnes za ten BID když tomu tak rozumíš, anebo jen šířit paniku?

Tak já nakupuju eura a dolary průběžně. Žádné úspory v CZK nemám, kromě části českých akcií, zbytek je v aktivech USD a eur. Volný keš mám také většinou v eur ( nákupy v SK) a když bych náhodou nenadále potřeboval Kč, přehodím zpět. Eura a dolary kupuju průběžně, nejvíce loni duben,kveten pod 21.50 USD a eur pod 23.50 Nemusím řešit spořicí účty a i platit daň z úroků ze sporicich účtů.

 

okolik
hodnocení

0x

Sledoval někdo z diskutujících názor Markéty Šichtářové?

Bohužel ne, ale jak ho někde najdou, tak rád poslechnu.
Nebo nahoďte aspoň hlavní body z tohoto rozhovoru
Markéta udělala souhrn událostí v evropě v zemích co již přijmuli euro.
Skutečnost je ta jenž ty země které přijaly euro a měly podprůměrnou ekonomiku využily možnost brát si levnější půjčky a velice výrazně u nich vzrostlo zadlužení, viz Řecko a Itálie.
jendad

Itálie , řecko už měli měnovou politiku dávno v kýblu před eurem . Určitě pamatujete liry a jejich miliony na bankovkách . Paradoxně euro zatnulo tipec těmto nesmyslum s tištěním peněz a naopak jejich zadlužení už více není možné a musí být fiskálně zodpovědné . Protože bez eura a dohledu ECB bych řekle to bylo násobně horší .

okolik

Juraja, ra2z má bohužel pravdu. Vložte prosím odkaz pro ostatní začíná Pane...

Markéta má svoje videa na youtube.
Okolik, tak nějak nechápu.
To že Markéta má svůj kanál na YouTube vím.
Já chtěl jenom to video (odkaz) kde to rozebírá, ať nemusím hledat.
okolik

Juraja, výše uvádím začátek názvu videa... zbytek na vás vyskočí.

Jo, už našel.
A pro příště, nebojte se a hoďte odkaz, né jen nějakou nápovědu.
Nebojte, se nikdo vám hlavu neutrhne ;)
okolik

Juraja, děkuji jsem ráda, že jste našel. Domnívám se, že měli shlédnout všichni diskutující, aby si mohli reevidovat náhled.

To je ona?

Ano pane Milane, to je ona.
Na YouTube má svůj vlastní kanál tak jako její manžel p.Pikora
Vlastně říkají to samé co ostatní ekonomové, jen bez stranické příslušnosti a bez obalu.
Dovolím si tvrdit, že někteří zdejší rádcové by je nazvali "Dezinformatoři"
okolik

Juraja, Štěpán Cháb popisuje svoji cestu s dětmi z Lidušky. Už je trochu namáhavé, něco v podobném duchu.

Milý kolego Juro,

neznám tu paní, neznám její názory, jen vím, že když se sejdou v diskuzi 3-5 ekonomů, tak se neshodnou.

Pak kterému věřit, to si každý rozhodne, podle toho, co se mu líbí.

Ještě se mi líbí oponentůra názoru a oponentůra toho oponentůrního názoru.

Ano pane Milane.
A tak to má být. Hodím názor do placu a čekám proti názor, souhlas,nesouhlas,atd...,
A né jak je poslední dobou zvykem, označit každého s kým nesouhlasím, nebo nedodržuje můj pohled na věc, dezinformatorem, ruským švabem, atd...atd...,

Ano pane Juro, už se těším na březen, ale když Vám dneska někdo hlásá, že země je placatá, že nikdo na měsíci nepřistál, že ...

tak je to už jiné.

Ale kde je ta hranice, kde končí názor a kde začíná dezinformace?

Já to pak vzdávám se sdělením, "jasně, máš pravdu, přeci se točí" a hned se zeptám, "co bylo dneska k obědu"?

...

Pane Milane. To že je země placatá říká jen pár lidí. Vlastně to je takový "Urban legend"
Tohle mně nechává klidným.
Více mně štve, že tohle poslední dobou používá hodně lidí jako protiargument,...proti někomu s kým nesouhlasím.
"Aaaa a ještě mi budeš tvrdit že je země placatá" atd..., Vlastně hned zhazují něčí názor, aniž by si ho vyslechli, co chce říct,nebo zdelit.
Ale to už jsem hodně od tématu.
nox®

juraja: Jenže pokud by lidé takový příklad placatosti země uváděli jako názor a také ho tak prezentovali, lidi by si ho možná vyslechli, něco si pomysleli a přešli. Většina názorů placatozemců jsou ale ve stylu podobném, jako kdo věří, že je Země kulatá, je debil co věří globalistům nebo komu, je slepý, hluchý, hloupý, jen my máme pravdu. To už ale není názor, jen pomatené fantasmagorie lidí, co ukazují, jak se voda neudrží na globusu...

Noxy ale těch lidí co věří v placatou zem je jen pár pomatencu, ti něco placnou a je klid. A tak to má být.
Ovšem na druhou stranu, jsou zde lidé, kteří toho důkladně využívají,a označují pomalu každého s kým nesouhlasí za pomatence a přirovnávají je k těm placatozemcu.
Tím vlastně snižují a dehonestuji celou diskuzi.
Ostatně jsem na to narazil i zde na poradně.
" Stebou se nemám co bavit, stejně věříš v placatou zem"

Pane Juro, o té placaté zemi, to je jako když "moje" generace mluví o nedostatku banánů.

Když ale někdo tvrdí, že na měsíci nikdo nebyl, že je to podvrh. Já dodám, že právě koukám na Primu kde dávají dokument o tomto přistání on(a) sdělí, že jí nebude komerční stanice říkat, co si má myslet.

Pak nic jiného nezbývá, nežli jí(jeho) nechat tvrdit, co chce.

Opět přeji klidný víkend.

Milane a tom to je.
Podivam se na dokument,pokyvam rameny,budu si myslet svoje.
Ale za žádnou cenu, tímto nebudu dehonestovat diskusi,
A zneužívat k vlastním cílům. Tak jak se to poslední dobou děje.
Vlastně to bych se jen opakoval.
Jinak, vykend je zase pracovní, takže klasika *jasne*

Snad se jednou dozvím, kde pracujete i o víkendu.

To já neznám, snad jen služba na vagony, ale to je hodně dávno...

Ať se Vám v práci líbí.

Milane, bohužel doložka o mém pracovním zařazení a umístění, mně zakazuje cokoliv zdělit.
Ale jednou vám to u kafe, s potutelným úsměvem a mrknutím levého oka, prozradím.*vtip*

Až v březnu pojedu kolem...

Milane. 3 ze 4 ekonomů nemají různý názor, ale 90% procent ekonomů se shoduje že euro přijmout v dohledné době je nevýhodné. Viz diskuse která proběhla na podzim v senátu a Markéra ve svém videu o ní hoboří.
liska5

Markéta Š. přešla ke Svobodným Petra Macha. Ti jsou pro vystoupení z EU a tak vyzvednou vše, co jim nahrává k jejich směřování. I když váhám, už proto, že nejsem ekonom, mají moje sympatie.

V dohledné době, do roku 2030 Euro nebude.

ben®
liska5 - a pan Mach je zase kamarád pana Okamury, resp. přes ODS, Svobodní, Trikolóra až do SPD. Je to takový turista po pol. stranách a tudíž nedůvěryhodný. Dělat europoslance za slušné peníze mu nevadilo, rozbít naše členství v EU je jeho snaha.
liska5

Tohle znám, ale přesto jsem tomu rebelství trochu nakloněna. Aspoň se bude ten byrokratický kolos EU snažit o redukci a vylepšení. On Petr Mach i ten Karel Diviš s tím nehnou, ale jsou potřební, abychom si nenechali všechno líbit.

ben®
liska5 - aha, tak to jo. Vy v tom vidíte a obdivujete rebelství . Tak to, co si projednáme, prosadíme a odhlasujeme, tak to si následně nenecháme líbit.

Bene,obidva republiky si v referende odhlasovali Lisabonskú zmluvu,no nie to čo potom tam začali používať eurouradníci a všetko pomenili. S tým im nik nedal súhlas v žiadnom referende. Preto to rebelanstvo,lebo nie je súhlas so zmenami čo sa presadili v europarlamente.

slavco, ale tak to není.

Milancukrár,ale je. A stále niečo chcú meniť,lebo nevedia dohodnúť kompromis. Teraz už uvažujú o hlasovaní väčšiny. Dotiahnô to až do takej absurdity,že sa to rozpadne. BENELUX dokázal fungovať aj bez týchto vecí ako sú v EU.

 

hodnocení

0x

Hlavným rozdielom medzi Kč a eurom bude,že o úrokovej sadzbe už nebude rozhodovať ČNB. V terajšej dobe je úročenie na účtoch praktický nulové. A čo sa týka cien,tak tie budú lietať v rozmedzí,že pri prepočte na koruny sa vám zatočí hlava. Zoberiem príklad benzínu,kde cena sa sa zvyšovala o desiatky halierov,prípadne o korunu a to už bolo reptanie. Teraz lieta cena o 10-20 centov, čo je v prepočte 3 - 6 korún na liter.

U nás to skáče podobně i bez eura. Běžně jsem dřív tankoval na Slovensku, protože to bylo výhodné.

 

liska5
hodnocení

0x

Teď jsem si četla vyjádření slovenského ministra financí Ivana Mikloše: Malé otevřené české ekonomice se euro vyplatí. On i další jejich ekonomové říkají: Slovensku to pomohlo a bylo prospěšné. Tam prý ale není tolik euroskeptiků. A je jen jedna strana pro vystoupení z EU a ta má tak 5-6ˇ%

 

hodnocení

0x
avatar milancukrar

Firmy si půjčují v eurech a ČNB ztrácí vliv. Přijetí je otázka času, říká Horská

Zdroj: idnes.cz/...


doplněno 09.01.24 18:21:

Referendum o euru není možné. Česko by porušilo stávající smlouvu, míní Špidla

Zdroj: idnes.cz/...

To nevadí, Fiala to zařídí, ten mění smlouvy zpětně...

 

007cz
hodnocení

0x
Kdo nechce eura, může mi je okamžitě odevzdat...:)

 

ml1
hodnocení

0x

Ještě jedna taková myšlenka. Spousta zemí řešila to, že před eurem neměly mince skoro žádnou hodnotu (byly to opravdu drobné), zatímco drobná eura hodnotu mají a tak se topili v mincích. To u nás hrozit nebude.

Považte, že na Slovensku měli kovové jen desetikoruny (cca 30 centů) a pak už papírovou dvacku. Itálie měla kovovou pětistovku (25 centů) a začínala zavádět kovovou tisícovku (50 centů), ale tu jsem tam nikdy neviděl, tisícovky tam byly normálně papírové a dost zhadrovatělé. Takté vloni Chorvatsko to končilo kovovou pětikunou a papírové peníze začínaly desetikunou (na naše 35 korun tedy něco přes euro). V čechách končí mince padesátkou (2€), papírových padesátek jsme se zbavili a papírové peníze začínají stovkou (4€) takže pokud jde o předěl mezi kovovými a papírovými penězi, máme ho skoro stejný, jako euro. Tyto stížnosti a volání po zavedení papírových 2€ nebo dokonce 1€ byly slyšet o z několika dalších zemí, které přecházeli na euro (vzpomínám třeba na slovinsko); to bych spíš uvěřil, že se začnou používat kovové pětieurovky, jak postupujeinflace. Navíc jsme se zbavili haléřů, nejmenším platidlem je koruna, což jsou cca 4 centy, z toho předpokládám, že se u nás ani nezačnou normálně používat drobné centy (1 a 2 centy), takže budeme mít 6 mincí jako dosud, i když budou zákonným platidlem stejně jako kdekoliv jinde v EU (zřejmě se budou vydávat jen pro sběratele podobně jako před cca 30 lety (1991-92) jedno- a pětihaléře).

okihfgd

@ml1 V čechách končí mince padesátkou (2€)

Myslím, že ťa nabonzuju.

 

hodnocení

0x

Jestli musíme? Nic nemusíme! Ekonomové a těch je většina se shodují, že přijetí eura je v současné době nevýhodné. Tak je třeba se ptát, co je pro nás výhodné a kdy to vůbec nastane, jestli vůbec někdy. Protože jako občané tohoto státu jsme laici, mněli bychom ctít názor erudovaných ekonomů, co pro náš stát už něco udělali, kteří mají reputaci, kteří se o něco zasloužili, jednoduše těch, co tomu rozumí. Takovým byl v minulosti Václav Klaus, který stál u kuponové privatizace, byl ministr financí a vzděláním byl ekonom - ne jako někteří kecalové politici, kteří si nastudují nějaký materiál, aby o tom mohli jakž takž mluvit. Za naším rozhodnutím musí stát shoda kapacit, co v ekonomice něco znamenají. Pokud např. Klaus říká ne, tak je třeba to brát vážně a respektovat to.

ben®
ingjirimares - nejde o to, zda euro zavádět či ne, ale nyní už jen o to, kdy to bude. Pan Klaus podepisoval za ČR dokument/žádost o vstupu ČR do EU, tak dobře ví, co se tam o povinnosti zavedení eura píše (a žádnou výjimku tenkrát nedojednal, o euru tenkrát pochybnosti neměl). Pan Klaus měl kdysi ohromnou autoritu i podporu/popularitu občanů ČR, ale dnes už je z něho jen nespokojený kritik všeho a všech. Jeho názory není nutno brát vážně - on je jen trvale v opozici, což je taková jeho životní nevýhra.

Kdo rozhodne, zdali tento ekonom, je ten dobrý ekonom?

Když bude debata 50 ekonomů trvat 10-15 hodin, určitě se nedohodnou.

michalverner
Ben...no nevím jak jste zvyklý či otrlý Vy, ale já bych nebyl spokojen kdybych podepsal smlouvu o vstupu do něčeho co by se v budoucnu změnilo k něčemu naprosto jinému a navíc se ještě časem měnila a dopisovala pravidla.Pokud Vám to připadá v pořádku tak se nabízí otázka zda se vůbec živíte poctivě.
V obchodu se tomu řiká nekalá obchodní praktika. Viz. "šmejdi" z obchodu s hrnci.V běžném životě se o to zajímá policie a ČOJ.

To je snad vtip, ne? Myslíte toho Klause, který nechal rozkrast republiku pomocí kuponové privatizace? Jasně, on dobře věděl, že za jeho vlivu se euro nepřijme a bál se ho jak čert kříže. Žádná vláda nechce ztratit vliv nad svou mocí aby mohli kontrolovat moc a strach u lidí. Koruna je labilní s velkými výkyvy, nemáme šanci konkurovat venku, nemuzeme kontrolovat ceny zboží z dovozu, ČNB nekonala, když mohla rozpustit devizové rezervy a udržet silnou korunu, Abu ubránila rust inflace. K čemu teda koruna, když neplní svou funkci? Euro už tady mělo být dávno a nebýt Klause "odborníka" možná už by jsme ho davno7meli, možná dřív nez7slovaci, kteří se mají lépe, zahraniční investice jim neutíkají, právě naopak. U nás už nikdo investovat nechce a umírající automobilový průmysl zanikne úplně. Potom tady nebude už vůbec nic.

a já četl prve jinde, že to byla Fialova vláda, co to zničila...

Takže všechny vlády něco zničily, něco pokazily?

Zničila průmysl vysokými cenami energií, vysokou inflací. Euro už se tady řeší nejméně dvě dekády a Fiala jen pokračuje v tom, co začal Klaus. Bude tak dlouho opakovat, že je euro nevýhodné, až tomu všichni uvěří...ale nevýhodné,jak pro koho, že? To už pochopitelně nevysvětlí ani nevysvětlil Klaus dodnes. Nebo věří někdo z vás tomu, že tisíce firem u nás jsou hloupí, když obchodují v jiné měně než koruně?
No vidis, firmy muzou obchodovat, vyplácet mzdy a vest ucetnictvi v éčkach. Tak kde je problem.? :-D. Klidne at me platí v eurech, ve zlatě...:-D. Kdyby prováděla firmam konverzi měny přímo ČNB, tak by nebylo co řešit. Firemni kb ma skoro o korunu horsi kurz, nez moje soukroma mbank. To se pri vetsich obratech banka pěkně nasyslí a firma utre nos.

Slováci mají euro už 15 let. Pomohlo nám, říkají

Euro z nás Německo neudělá. Výhody ale má, shodují se Špicar s Burešem

Zdroj: idnes.cz/...

Jak to tak sleduju, tak vetsinou se vsichni na te zakladni tezi ohledně eura shodnou. U tohoto clanku me docela pobavily dva vyroky. Přijměme euro a pojdme spolecne ovlivnovat ... Vsichni vime ze měnová politika je šitá spíše silnym hracum ve spolku, takže uz vidim, jak my neco v eurozone ovlivnime v náš prospech.
A pry vyvratme mytus ohledne zdrazovani s prechodem na euro. Ze si hosi nevzpomeli na chorvaty a tydenni narek, jak vsechno s eurem podrazilo. To meli asi vypadek pameti.

 

sametka
hodnocení

0x

Shlédla jem několikaminutové video- rozhovor s p. Kovandou. tam to dobře vysvětlil. Až přijmeme euro, tak o našich financích nebude rozhodovat ČNB, ale Evropská banka. Přechod na euro nás bude stát cca 100 miliard Kč.

ben®
sametka - ano, proto ČNB rozhodně euru nefandí (přijde o vliv).
Právě o to tu jde. Různé machinace na úkor občanů už nebudou možné.
ml1

Já teda se na to video chystám, stejně jako na několik článků, které na to téma (zřejmě v reakci na prezidentův projev) vyšly.

Je otázkou, jestli je to dobře nebo špatně. ČNB je v ECB samozřejmě zastoupená, takže o vliv úplně nepřijde, jen se o něj bude dělit s dalšími členy.

Těm miliardám by se i dalo věřit (samozřejmě jde o řád ne o to jestli to bude 99 nebo 101). Ale toasi kdokoliv může plácnout cokoliv. Hlavní poselství je, že to nebude zadarmo. Normální člověk asi bude muset jen rozbít všechna prasátka a zbavit se nějak českých korun. Jinak není důvod k nějakým výdajům (ani nemusíme řešit to co někde, že si museli pořídit nové peněženky, protože euro má víc mincí než jejich dosavadní měna). Výdaje budou mít obchody na přeprogramování systémů (i když myslím, že ve většině systémů jen něco přepnou a budou počítat v eurech) a taky prodejních automatů a takové blbosti, které určitě nebudou levné. To v důsledku zaplatíme my spotřebitelé, kdo jiný. Ale nenechal bych se tím odradit, oni musí to samé dělat, když si čnb vymyslí nějakou novinku je to podobné (třeba veřejné záchodky na hlavním nádraží ještě několik týdnů před koncem platnosti starých stovek braly jen ty staré s úzkým proužkem, prostě taky bylo potřeba přeprogramovat spoustu automatů).

Lukáše Kovandu občas sleduju. Co se týká investování, tam s ním vesměs souhlasím, ale toto video o euru mi přijde hodně zmanipulované a dokážu si představit, kdo ho k tomuto dotlačil. Nevěřím tomu, že je to z jeho hlavy. Dávat graf koruny za poslední čtyři roky,jak posílila... to je holý nesmysl. Pro objektivní srovnání by byl graf patnácti letý. Proč 15let? Protože v té době přijala euro Slovenská republika, kdy byla jak česká tak i slovenská měna nejsilnější. Pak by vyšel vcelku objektivní graf a pohled na to, jak si česká měna vedla a když se na tento graf podíváme, tak vidíme že ta koruna byla letos silná, podobně jako před těmi 15ti lety. Mezitím byla furt slabší a v letech 2013-2017 nejslabší na zásah ČNB. A tady souhlasím s Klausem, i když s ním normálně nesouhlasím, tento zásah se zpožděním ještě více navyšoval inflaci. A jak jsme viděli loni, kdy byla koruna silná, rostla inflace jak neuvázaná. A tady právě mohla ČNB jednat rozpouštěním devizových rezerv z období, kdy uměle oslabovala korunu, loni jí mohla držet silnou celý rok a tím mírnit inflaci. Na vysokou inflaci měla samozřejmě i drahá energie, kdy naše vláda nejednala včas a nezasttopovala u výrobců. Všechny státy to udělaly včas, proto měli inflaci nižší. Nám to poté osladila ještě oslabující koruna, když ČNB prohlásila, že už ji držet silnou nebude. Také tomuto hodně pomohla vláda i tím, že bezhlavě začala nakupovat zkapalněný drahý plyn z US a Norska, zatímco ostatní část Evropy. Takže inflace u nás by s eurem vyšší určitě nebyla, za to nemůže koruna,ani euro, ale vláda svým nicneděláním, když to bylo třeba. Takže už jen zbývá říct, o kolik dráž nás stál život s korunou za těch 15let a kolik nás to ještě stát bude.

Pan Kovanda mluví stejným hlasem, jako zájmy jeho chlebodárce. Největší akcionář Trinity Bank, SAB Finance a.s., vydělává většinu (>60%) svého zisku z provizí na směně kurzu CZK/EUR. SAB Finance je jedna z největších směnáren, resp. devizových společností. Pokud pan Kovanda tvrdí, že přechod na euro se nevyplatí "z ekonomických důvodů", měl by přiznat, že největším ekonomickým důvodem proti přijetí eura je propad většiny příjmů jejich mateřské společnosti SAB Finance a.s.. SAB finance v roce 2023 směnila firmám a lidem desítky mld korun, na "zisku s finančních operací - hlavní činnost" vydělala 384 mil. korun. Pokud by Česko přijalo euro, rázem by SAB Finance vydělala o 60% méně - roční zisk by se SAB Finance propadl on 230 mil., ročně. Taková částka je už jistě pro Trinity Bank a SAB Finance dostatečným "ekonomickým důvodem" lobbovat proti euru.Mimo to, firmy a podniky vydají na zahedgování kurzu 35mld ročně.

 

 

 

hodnocení

0x
avatar stir

Opět vedeme, jsme pořád první v inflaci a jde to i bez eura.

Jsme prostě jedničky. Neber tech 600mld z inflace...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]