Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proč běžně nejezdí parní lokomotivy

Od: michal15 odpovědí: 26 změna:
Svezl jsem se nedávno parní lokomotivou a moc se mi to zalíbilo.Proč v dnešní době už takové lokomotivy nejezdí když dříve běžně jezdily?

 

 

26 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

6x
avatar diesel

Vy jste nechodil do školy a nebral fyziku?
Účinnost parního stroje je dle konstrukce a typu 5-15% Běžné benzínové a naftové motory mají účinnost od cca 25 nepřeplňvaný do přeplňovaný (turbo, kompresor...) 35% kdežto elektromotory mají účinnost cca95% . proto se přešlo v koncem cca šedesátých let a počátkem sedmdesátých let z parní trakce na dieseleletrickou a posléze i na čistě eletrickou trakci! (nevím už jsem cca 30 roků nejel vlakem,ale tehdy bylůa mezi JI a BM dieseleletrická trakce (lokomotivy řady 478, kd je letrický přenos výkona na kola lokomotivy-diesel=generátor=elektromotor,.)

 

hodnocení

4x
avatar axus

To je jako se zeptat, proc dnes bezne nejezdime na konskych povozech. Take je to prece hezke.

Duvody jsou velmi podobne.

 

hodnocení

3x
avatar bimbam

Naštěstí už běžně nejezdí! Tolik špíny a prachu v okolí nádraží. Od jisker hořely meze, hořela pole s obilím. Ale občas se někde historickým vlakem svézt můžete. V odkazu najdete rozpis takových jízd v letošním roce. Motoráčky i parní mašinky.

liska5

Docela romantické, jak večer z komína lítaly jiskry kolem okýnek. Proto se dělaly požární mládežnické hlídky podél tratí. Tojice sedávaly na strategických místech a sledovaly, jestli nechytlo křoví, tráva, obilí. Hlavně, v létě, když bylo sucho. Nebyly mobily, tak jeden utíkal do vsi pro hasiče nebo k telefonu a dva další hasili...

A ve vagonech byla kamna. Když průvodčí nepřiložil, tak jsme si přikládali sami. Dalo se stát ve větru mezi vagonama...

 

hodnocení

3x
avatar totak
To že nejsou v běžném provoze už je vysvětlené ale teď už dokonce hrozí že nebudou jezdit ani retro vlaky / historické jízdy. Nebudou totiž schopné spolupracovat s moderními zabezpečovacími přístroji a tím se nedokážou dostat do norem pro provoz na železnici a ani jim není možné udělit výjimku. Údajně kvůli EU, která by nám za obcházení celoevropských norem mohla dát neskutečné pokuty.

 

hodnocení

2x
avatar promon

Neplní Euro6 *smich*

 

hodnocení

1x

Protože to jaksi nepasuje do pošahaného grýn dýlu.

Například.

michal15
hodnocení

Byly to krásné lokomotivy s vagóny kde jsem viděl též jídelní vůz a vše ve dřevě.Nejvyšší rychlostí jsme jeli asi 60km/h což je docela dost na osobní vlak.
pepyk

Taky só běžny parni lokomotivy pomaly

@pepyk

Parní lokomotivy nejsou pomalý,navíc jsem četl nějaký odborný článek o provozu parních lokomotiv - srovnání doby trvání cesty vlakem před 80 lety a dnes - a na některých regionálních tratích byly dokonce rychlejší než dnes

Papoušek měl maximálku 120 km/h. Ve Velimi ho rozvášnili na více než 160 km/h. To na současné rychlosti na našich kolejích není úplně nejpomalejší.

 

hodnocení

1x
Diesel a elektrické lokomotivy jsou daleko účinnější a ekologičtější. Fosilní paliva, která se používají k vytápění kotlů, jsou také velmi drahá a méně dostupná než v minulosti. To znamená, že provozovatele to vyjde docela draho oproti levnějším alternativám (diesel, elektrika)

 

hodnocení

1x
avatar hejkal
Jako malé děti jsme často čuměli z oken, dýchali závany kouře, utírali tváře od sazí, sem-tam hasili svetr... Nádhera.
Do očí nám jiskry přestaly létat až po přechodu na motoráky nebo elektriku.
Nic z toho by mi moc nevadilo, mít zase jen tolik let.

 

inspa*
hodnocení

1x

Ze stejného důvodu, z kterého jsi ten svůj dotaz neposlal do poradny za použití telegrafu a morseovky.

 

chad
hodnocení

0x

Z podobného důvodu, z jakého nežijeme v jeskyních ani ve stanech a nelovíme šípem a lukem.

 

hodnocení

0x
avatar babkazov

Také proto, že zavřeli doly. A parní mašinky jezdí na uhlí. Čím byste chtěl topit, aby bylo dost páry? :-D

dylin
Taky je potřeba na jízdu kubíky vody. To je taky složité.
Topit by šlo klidně čímkoliv jiným. Plynem, tedy kapalným, naftou, mazutem a podobně. Je úplně jedno, čím se ohřeje voda.
Ale celková účinnost parní lokomotivy jest mizivá a tak to nikdo dělat nebude.

Tak třeba tady se, tedy kromě jiného, člověk dočte, že na jednu cestu od jezera Wolfgangsee na horu Schafberg v délce necelých šesti kilometrů spotřebuje původní parní lokomotiva až 500 kilogramů uhlí, nově vyrobené parní lokomotivy potřebují asi 100 litrů lehkého topného oleje a diesel potřebuje 32 litrů nafty.

vrabec

A když tam vyjedeš autem, tak spotřebuješ 0,5 l nafty

anon65534
@vrabecNesrovnatelné, kolik ti toho to auto uveze?

 

fram
hodnocení

0x

No je to nostalgie, pravda. Jezdily na páru vlaky steně rychle jako současné. Jenomže teď se cestuje v bílých halenkách a kalhotách z pračky bez ztráty hvězdičky. Jako v letadle. Ale těch sazí, co lítalo kolem oken, jiskry - no nepostrádám černou uhelnou špínu. Tunel se zavíráním oken.

 

 

makk
hodnocení

0x

Odpověď najdete ve filmu "Marečku, podejte mi pero". Nevýhodou parního stroje je jeho velká hmotnost a malá účinnost. K tomu si přidejte špínu, kouř, vysoká cena černého uhlí, nebezpečí zapálení pole, lesa... ve své době byl parní stroj převratný vynález, ale dnes už jsou levnější účinější a ekologičtější pohony.

gusta
Představ si že pole zapaluji i vlaky s elektrickou lokomotivou
makk

Možné to je, ale rozhodně to není tak časté jako to bylo za éry parních lokomotiv.

 

ml
hodnocení

0x

Hlavní problém je asi nízká účinnost. Velká váha u lokomotivy nevadí, protože čím větší váha, tím lépe jede. Dneska když prý na mašině ušetříte tunu váhy, musíte tam kvůli adhezi dát tunovou kostku betonu, aby to jelo (mašiny se kupujou na váhu, prostě čtyřnápravová lokomotiva musí mít 80 tun, 20 tun na nápravu). Pak jsou tu dým a saze. Vyprávěl otec, jaké bývaly za jeho mládí brigády - požární hlídky u polí, jejichž práce byla sedět a hlídat, jestli nechytlo pole od jisker (prostě dobrá flákárna).

Provozovat parní lokomotivy si může dovolit jen někdo, kdo má palivo zadarmo (nedávno někde ukazovali parní lokomotivy, co se dlouho udržely v nějakém dole právě protože tam mají uhlí víc než dost zatímco naftu by museli kupovat). Zase výhodou je, že můžou jezdit na cokoliv, co produkuje dost tepla.

Parní stroj byl skvělý vynález, ale dneska patří do muzea. Jistě si zaslouží obdiv, co dokázali naši předkové.

Díky různým historickým spolkům je deska dost příležitostí ke svezení. Poslední roky je standardem, že každý víkend od května do září se nějaká parní akce koná (mimo tuto dobu pak příležitostně třeba na mikuláše).

Ještě stojí za pozornost parníky na Vltavě. To je taky ještě poctivý parní stroj. Ale abych pravdu řekl, nevím, jestli ještě pořád.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]