Nejste přihlášen/a.
Vy jste nechodil do školy a nebral fyziku?
Účinnost parního stroje je dle konstrukce a typu 5-15% Běžné benzínové a naftové motory mají účinnost od cca 25 nepřeplňvaný do přeplňovaný (turbo, kompresor...) 35% kdežto elektromotory mají účinnost cca95% . proto se přešlo v koncem cca šedesátých let a počátkem sedmdesátých let z parní trakce na dieseleletrickou a posléze i na čistě eletrickou trakci! (nevím už jsem cca 30 roků nejel vlakem,ale tehdy bylůa mezi JI a BM dieseleletrická trakce (lokomotivy řady 478, kd je letrický přenos výkona na kola lokomotivy-diesel=generátor=elektromotor,.)
To je jako se zeptat, proc dnes bezne nejezdime na konskych povozech. Take je to prece hezke.
Duvody jsou velmi podobne.
Docela romantické, jak večer z komína lítaly jiskry kolem okýnek. Proto se dělaly požární mládežnické hlídky podél tratí. Tojice sedávaly na strategických místech a sledovaly, jestli nechytlo křoví, tráva, obilí. Hlavně, v létě, když bylo sucho. Nebyly mobily, tak jeden utíkal do vsi pro hasiče nebo k telefonu a dva další hasili...
A ve vagonech byla kamna. Když průvodčí nepřiložil, tak jsme si přikládali sami. Dalo se stát ve větru mezi vagonama...
Parní lokomotivy nejsou pomalý,navíc jsem četl nějaký odborný článek o provozu parních lokomotiv - srovnání doby trvání cesty vlakem před 80 lety a dnes - a na některých regionálních tratích byly dokonce rychlejší než dnes
Také proto, že zavřeli doly. A parní mašinky jezdí na uhlí. Čím byste chtěl topit, aby bylo dost páry?
Tak třeba tady se, tedy kromě jiného, člověk dočte, že na jednu cestu od jezera Wolfgangsee na horu Schafberg v délce necelých šesti kilometrů spotřebuje původní parní lokomotiva až 500 kilogramů uhlí, nově vyrobené parní lokomotivy potřebují asi 100 litrů lehkého topného oleje a diesel potřebuje 32 litrů nafty.
Odpověď najdete ve filmu "Marečku, podejte mi pero". Nevýhodou parního stroje je jeho velká hmotnost a malá účinnost. K tomu si přidejte špínu, kouř, vysoká cena černého uhlí, nebezpečí zapálení pole, lesa... ve své době byl parní stroj převratný vynález, ale dnes už jsou levnější účinější a ekologičtější pohony.
Hlavní problém je asi nízká účinnost. Velká váha u lokomotivy nevadí, protože čím větší váha, tím lépe jede. Dneska když prý na mašině ušetříte tunu váhy, musíte tam kvůli adhezi dát tunovou kostku betonu, aby to jelo (mašiny se kupujou na váhu, prostě čtyřnápravová lokomotiva musí mít 80 tun, 20 tun na nápravu). Pak jsou tu dým a saze. Vyprávěl otec, jaké bývaly za jeho mládí brigády - požární hlídky u polí, jejichž práce byla sedět a hlídat, jestli nechytlo pole od jisker (prostě dobrá flákárna).
Provozovat parní lokomotivy si může dovolit jen někdo, kdo má palivo zadarmo (nedávno někde ukazovali parní lokomotivy, co se dlouho udržely v nějakém dole právě protože tam mají uhlí víc než dost zatímco naftu by museli kupovat). Zase výhodou je, že můžou jezdit na cokoliv, co produkuje dost tepla.
Parní stroj byl skvělý vynález, ale dneska patří do muzea. Jistě si zaslouží obdiv, co dokázali naši předkové.
Díky různým historickým spolkům je deska dost příležitostí ke svezení. Poslední roky je standardem, že každý víkend od května do září se nějaká parní akce koná (mimo tuto dobu pak příležitostně třeba na mikuláše).
Ještě stojí za pozornost parníky na Vltavě. To je taky ještě poctivý parní stroj. Ale abych pravdu řekl, nevím, jestli ještě pořád.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.