0x
Polovina lidí co o té problematice něco ví, doufala, že se něco změní vstupem čtvrtého operátora. Jenomže náš kartel / triumvirát má dlouhé prsty a pohlídal si aby se jim do rybníčku žádná štika nedostala. Máme zkrátka dozorčí orgán (čtu) který je dražší než senát a stejně tak zbytečný.
Žádný zázrak se nekoná a konat nebude. To by musela unie direktivně nastavit podmínky abysme mohli používat služby cizích operátorů, zrušit roaming jako takový a stanovit jednotný telekomunikační trh bez vzájemných vyrovnávacích poplatků. Ale na to nikdy nedojde. A ta druhá polovina, co o tom něco ví, tomu opravdu rozumí a ví, že čtvrtý operátor je nesmysl.
No.. Spíš jsou to realisté kteří tuší jak to u nás chodí.
Třeba v Itálii nový operátor pořádně rozvířil hladinu rybníka a stáhnul zavedeným operátorům spoustu zákazníků. Jenomže když ČTU tvrdí že u nás nejede velká trojka v kartelu i když to i slepý vidí nad slunce jasněji, tak se pak nemůžeme divit že se podmínky vypíšou tak aby se do dražby volných frekvencí nikdo nepřihlásil.
A jak se ten udajny kartel projevuje? Ze mají všichni podobné ceny?
Dokud nezlevní jeden nezlevní žádný a když jeden přijde s novým tarifem ostatní mají zrovna jako náhodou už všechno nachystané aby spustili úplně to samé. V konkurenčním prostředí by bylo logické kdyby se jeden soustředil na levné volání a druhý na truc nabízel levná data zatímco třetí by se profiloval třeba jako operátor pro mladé. Tím by měl každý své místo na trhu a zákazník možnost volby. Stav, kdy nabízí všichni všechno a ještě za stejné ceny nemůže být výsledkem volného trhu ale pouze kartelové dohody. I na Slovensku jsou ti šejdíři domluvení ale přesto tam s nástupem štvórky a pomaranča něco málo změn k lepšímu podařilo.
Tak si představ,že si mobilní operátor a s nikým nemáš žádnou dohodu.
Konkurence zlevní. Co uděláš? zlevnis taky na stejnou uroven. Proc bys daval vetsi slevu? Není tvým cílem se obirat o zisky.
Na to ale nepotřebuješ žádný kartel...
Věta "dokud nezlevni jeden nezlevni zadny" je tak trochu blábol,ale to asi vidíš.
Navíc se prostě stává,že jeden připravuje nějakou nabídku a protože je svět telekomunikací malý, dost často ta informace prosakne ke konkurenci. Pak se laici jako ty tomu diví,že konkurence za par dni spustí podobnou nabídku.
Proč by se nějaký operator soustředil na levné volání, to už dneska nikoho moc nezajímá.proc se profitovat jako firma pro mladé a připravit se o příjmy od dalších skupin? Zamysli se...
A že se třeba iPhone prodává u x obchodu za úplně identickou cenu ti nevadí? Taky mají datart, mall a electroworld kartel?
Jenže ten Iphone dostanou obchodnici z fabriky za identickou cenu takže je logické že obchody se stejnou marží mají plus minus stejnou cenu zatímco jako operátor nemáš stejné náklady na infrastrukturu. Stejný počet BTS, stejnou hustotu zákaznických center, stejný počet zákazníků mezi kterými bys ty náklady rozpustil ani stejnou představu majitele kolik musíš vydělat aby ti zisk stál za to v daném oboru vůbec podnikat. Takže není důvod držet stejné ceny. Jediný důvod k tomu je že se s bratry domluvíš na zachování statusquo protože vám to tak vyhovuje.
Mas pocit ze naší operátoři nemaji +- stejný počet BTS, zákazníku, obchodů. Systémy budou mít taky podobne...
A zda se ti, ze průměrně nestoji zboží všude stejne? Ceny energií/vody/povinného ruceni se taky moc neliší?
Není důvod mít nějaké dohody, stačí myslet a nesnazit se vyvolávat cenovou válku, ta nemá obvykle vítěze..
Mýlíš se. Vítězem cenové války je zákazník a to je podstata volného trhu.
Krátkodobé možná, dlouhodobě nikoliv.
Stejně jako kdybys tvrdil,že vítězem cenové války v rámci super/hypermarketu je zákazník...
Reálne je vítěz akorát jen obchodník. Výrobce/dodavatel musí snižovat svůj zisk aby byl schopen dodavat za nizke ceny(dopad na jeho zaměstnance je jasny), popř snižovat naklady- složení/materialy. Zákazník pak sice zdánlivě kupuje lacině, ve výsledky žere sračky a kupuje nekvalitní šunty.