Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Lanovka na Ještěd dnešní tragédie

Od: igorr odpovědí: 12 změna:

Slyšel jsem, že v Liberci spadla kabina lanovky, která jezdí na vrchol hory Ještěd a dopadlo to tragicky.Z jakého důvodu se utrhlo lano, byl tam velmi silný vítr nebo technická závada? Tato lanová dráha už má dlouholetou tradici.Jsou tam nějaké zabezpečovací prvky v případě poruchy a vyprošťovací zařízení, nouzový východ pro evakuaci osob v případě nebezpečí?

 

 

12 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

0x

Zrovna teď jsem v TV zahlédl šot a na něm záběr na kabinu na zemi. Druhá byla stále zavěšena. Stalo se to poblíž stožáru. Tak že, nosné lano zřejmě neprasklo a povolilo cosi na držení kabiny na lanu. Těch 15 lidí z druhé kabiny museli záchranáři seslaňovat na zem z té výše co se kabina zastavila. Nouzový východ je asi totožný s normálním nástupním a výstupním otvorem v boku kabiny. Zítra měl být provoz zastaven pro provedení každoroční technické prohlídky a revize. Blbá smůla.

 

hodnocení

0x
avatar promon

V tuhle chvíli vidím jako předčasné spekulovat o příčině tragedie. Každopádně je jistota, že to kriminálka zjistí.

Nouzový východ kabiny mají, i s navijákem pro spouštění osob. jestli to však použili, to není jasné

idnes.cz/...

 

007cz
hodnocení

0x
Už se píše, že prasklo tažné lano.

To psali. Nejsem odborník na lanovky a jejich pohony. Jen mě nějak připadá divný, že ta druhá kabina, uvázaná na stejným tažným laně sjela dolů jen kousek. Že nesjela plnou rychlostí do dolní stanice. Naštěstí. Jinak by to byl těžký masakr. Brr, radši ani nemyslet.

007cz
Také nejsem odborník, teď čtu že jsou tam tři lana, tažné, nosné a přitažené. Já mám z výšek hrůzu, cestu lanovkou vždy absolvuji se zavřeným očima.

Ty kabiny mají systém brzd - tedy pokud neprdne to nosné, silné lano, neměla by ujet a spadnout

Podle zpráv jednu z těch brzd ten strojvůdce aktivoval, ale proč to i tak spadlo, to ukáže vyšetřování

 

hodnocení

0x
avatar babajaga

Prý prasklo tažné lano, silné 5 cm. Tento týden měly začít probíhat posezónní opravy. Průvodčího je mi moc líto, ale ještě horší tragédie by byla, kdyby spadla ta druhá kabina, obsazená hodně lidmi.

Jsem asi člověk předvídavý, na Ještěd i dolů z něj jsem pokaždé lezla po svých. I když jednou parta "mých" osmáků-puberťáků velice hlasitě protestovala. Nebylo jim to nic platné.

Vyskytly se i úvahy, že kabina byla přetížena. Ale to s jedním člověkem uvnitř nemohlo být. Jinak jsem laik, ale tažné lano, tlusté 5 cm, mi připadá na tu tíhu kabin s lidmi tenké. Kdo máte technické myšlení, vyveďte mě z toho. Jaga.

Jen tak pro obecnou představu jsem vyčetl ze strojnických tabulek: ocelové lano Warrington-Seal, průměr "pouhých" 36 mm má nosnost 904 kN, což je 90 tun (neboli jedno takové lano v pohodě unese elektrickou lokomotivu). A to ani zdaleka není žádné "top" lano, spíš průměr.

Počkal bych si na oficiálí výsledky vyšetřování, teď je každý strašně chytrý. Přetržení nosného lana mi připadá dost nepravděpodobné, letaže by to byla nějaká brutální skrytá vada, vnitřní koroze nebo tak něco.

No, 50mm mají nosná lana lanovky, ty vydržely. Tažné lano má 22,4mm, ale i tak musí být dimenzovány na násobky skutečného zatížení. Proč se to urvalo a hlavně proč nezabraly brzdy u té prázdné kabiny - to se zatím neví, uvidíme po vyšetřování.

Co se týče předvídavosti - víte, ona doprava lanovkou je mnohonásobně bezpečnější, než třeba sednout do auta - a přesto jizdě autem jezdíte, že?

asd1

Ta brzda nebyla automat, ale jen ruční. Kdo viděl video kabiny v Itálii po rupnutí tažnýho lana (tam byla aut. brzda ale vyřazená protože jim občas brzdila i za provozu, místo opravy jí sundali...), tak se dá pochopit že průvodčím to fláklo o zem a než stihl vstát k brzdě tak to u sloupu vylítlo z nosnýho lana jak ze skokánku.. Resp. možná brzdu aktivoval ale už dovalil na sloup a hop... Druhá kabina byla pod sloupem, tažný lano měla "přes kopec" tak nejela tak rychle a nebyl sloup = skokánek takže stihla dobrzdit ještě před nájezdem do baráku..

Štěstí že tam byl sám.. I tak je to tragédie. Asi je i možnost že to jelo rychle, kabina vyběhla z nosnýho lana a to tažný lano ruplo až následkem pádu kabiny..

007cz
Někde píší "že po prasknutí tažného lana nedostatečně zatížena kabina vyskočila z nosného lana" ať to bylo jakkoliv strašný...

Ono tažné lano prasklo a pravděpodobně blízké té spadlé kabiny. A ta jedním koncem zůstala k lanu připojená. A tah toho lana byl obrovský a kabinou nepochybně strašně cuknul. Jen v důsledku toho mohla s nosného lana seskočit.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]