Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

V čem bylo školství v minulosti jiné?

Od: laiq odpovědí: 15 změna:

Teď mám na mysli to předlistopadové a ono to víceméně v jistých aspektech ještě setrvačně běžrlo nějakou dobu i v devadesátých letech, už jen kvůli těm lidem, kteří v něm nadále působili. Zaobírat se historií vzdělávání a vzdělanosti by bylo na dlouho a náročné a ani k tomu nejsem povolán, chci se spíše ptát na vaše názory a slyšet (repsketive číst) vaše myšlenky. Takže starověk, středověk, to bych nechal stranou a úloha běžného člověka v něm byla jiná. Stále se mluví, že tady se jede podle nějakého starého rakousko-uherského modelu, ale kdyby to byla pravd, tak ani mnozí ti, kteří byli úspěšnými studenty na náročncýh gymnázií by prostě to reálné gymnázium, řekněme před více než 75 léty a dále nedalo. Bylo velmi náročné a to na vechny předměty: matematiku, cizí jazyky a to i klasické jazyky, prostě bylo určeno pro vzdělávání elit. Univerzita, to už byl vrchol vzdělanosti. Dnes, často mnozí nostalgicky spomínají na to, jak za jejich času byly školy výběrové, jak by dnes ti, co studují ani nemohli uvažovat nad tím, že by dříve na danou školu mohli chodit. To je pravda. Že se slevuje na úrovni alespoň ve vybraných oborech vysokých škol, nebo na určitých tipech. To asi také pravda je, ale jak kde, Podle mě pojem renesanční člověk už je mrtvý fenomén, líbyvý, ale mrtvý. Nejenom že to není možné, ale bylo by to i společensky exotické. Dnes neche mladý člověk vyčnívat z davu a to ani chytrostí. Kolik mladých dnes umí hrát na hudební nástroj, třeba klavír a kolik na místo toho raději pečeuje o svůj fyzický zjev-chodí do fitcentra? Kolik čtě knihy, a to klasickou beletrii, nebo odborné či filosofické statě, kolik na místo toho hraje počítačové hry? Kolik z nich umí vyřešit třeba rukama nějaký praktický problém, umí si něco opravit, nebo udělat na zahradě, nebo někde v dílně, či v práci, třeba na brigádě a kolik je na to zcela "levých", nepoužitelných, bez jakýkoliv dřívějších zkušeností? Vidím v tom jednak generační spor, a není špatěn že to je, protože mnoho věcí v minulosti prostě dobrých nebylo a zejména ve školství, sám jsem to na sibě pocítil, vše bylo zaměřeno na výkon, byli jsem vystresovaní, to co se dnes diagnostikuje jako autismus, asperge, ADHD, a já nevím jak se vše jmenuje, dříve jako by nebylo, kolik z nás takovou "věc" třeba má, ale nediagnostikovanou? A nebyl žádné výmluvy, museli jsme to překovávat, a třeba i s obtížemi. Asi jsem tím více zoceleni, byť někteří i poznamenání, ale nepřiznáme si to. Takže chápu a není to jen ta mladší generace, která se na tu minulost dívá skepticky, ale i ta starší, která vidí ty chyby. Mě zajímá problematika toho školství, v čem podle vás teda bylo lepší v minulosti, v čem ne? Ono se často píše, že na gymnázia nepatří každý, no nepatří, protože někdo ani nechce, někdo nemá ambice, někdo je jinak zaměřen, ale potom jsou zde i lidé, kteří by za jistých okolností chtěli, nebo mohli být, ale mají problém z nějakého důvodu podat ten výkon, který je vyžadován. Podle mě takový člověk tím, že se dá na nějaký učební obor, se jeho problém nevyřeší, ani tam nemusí nalézt harmonii a vůbec, je člověk od toho, aby naplnil svůj osud, tedy věnoval se něčemu, co je pro něj smysluplné, anebo má sloužit nějakému veřejnému zájmu-tedy společnosti, byť v oboru, který ho frustruje, nenaplňuje a není v něm šťastný? Já vím, že mnozí si v mládí něco idealizují a potom zjistí, že to byl jen sen a že to ani nechtějí, nebo je to prostě nad jejich síly. Složitý problém, ale podle mě jde o pojetí toho, jestli má člověk sledovat svůj zájem a jít si za svým, nebo něčí, společnosti, rodiny atd. Děkuji za odpovědi.


doplněno 05.07.21 14:48:

A drobný doplněk, vím, že tady píše dost bývalých, nebo i současných pedagogů, tak právě jich se chci zeptat, ale nejenom z nich na jejich názory, díky za odpovědi.


doplněno 05.07.21 14:54:

Bude tam dost chyb (gramatických), proletěl jsem to očima, psal jsem to rychle a spatra, takže pokud možno to ignorujte a spíše se dívejte na obsah, díky.

 

 

15 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

10x
avatar axus

V nedavne minulosti si mohl byt sebechytrejsi, ale pokud strana a vlada naznala, ze nejses vzdelani hoden, tak si skolu neudelal. Dnes naopak strana a vlada naznala, se skolu udelas, i kdyz ses inkludovany blbec. *nevi*

laiq
hodnocení

Tento aspekt jsem vůbec neuváděl, ale to už je na každém, ať si to domyslí.

Kámoš se tehdá hlásil na elektro, což byl obor s dost velkým převisem zájmu. Písemnou část přijímaček měl za sebou a u ústních se ho soudruh zeptal, proč že jeho otec po osmašedesátém vystoupil se "Strany". Odpověděl - "to se budete muset zeptat jeho". A vzali ho a je inženýrem.

Tak ono asi soudruzi věděli že ročně stačí max 10 stavebních inženýrů, projektantů,ale k nim 1000 zedníků, tesařů...

Dnes je ten poměr opačný ..

Ra proto jsem to napsal!

Některé, paradoxně na "učňovské obory bylo horší se dostat než na třeba gympl! Spolužák ze ZDŠ chtěl tehdy na automechanika-měl snad jen dvě dvojky jinak jedničky,-nedostal se, ale na gympl jej vzali.Po roce gymplu se dostal na vysněného automechanika bez problémů. Po vyučení pak dělal ještě automobilní průmyslovku.Dodnes pracuje jako automechanik.

 

hodnocení

8x

V čem bylo jiné? Bylo jednodušší! Nějaké aspekty a problémy nikoho nezajímaly a vše se řešilo selským rozumem. Blbec byl blbcem a nikoliv zvýhodňovaným jedincem kvůli svému handicapu, chytří vystudovali bez potíží a blbci se na vysokou vůbec nedostali, a když někdo žvanil nesmysly, tak byl odkázán do patřičných mezí, ne jako dnes, kdy se s každým tupcem diskutuje.

laiq
hodnocení

Možná právě díky tomu, že bylo "jednodušší" bylo špatné, byl to jednodušší pohled na realitu. Otázka v jakém smysli je míněno slovo "blbec"? Potom si nejsem jistý, že chytří studují vždy bez potíží, to by jinak nevznikali specifické školy pro výjimečně nadané apod., kteří v klasickém školství mohou mít problémy. A diskutovat formou dialogu má smysl, pokud o to opačná strana stojí. Já nevím, chápu váš názor, ale podle mě je jednostraně pojatý, dost tvrdý.

 

leny*
hodnocení

6x

Škola toho jako dost naučila. Učitelé byli prostě někdo a žáci k nim měli úctu a respekt. Každá třída žáků byla se svým učitelem taková jedna rodina. Každý věděl, co se smí a nesmí říkat. Šikana mezi žáky býval ojedinělý jev. Dnes dost učitelů má obavy, jestli vůbec do toho jít.

laiq
hodnocení

Jestli jste zažila takovou školu, respektive třídu, tak jste měla štěstí, já o nějaké rodinné atmosféře mluvit nemohu, Ano, možná na prvním stupni tomu tak bylo, ale učitelky byly až na výjimky velmi přísné, takže rodinná stosféra, to ne. Nemohu ale souhlasit s tím, že šikana nebyla, ta tu byla asi od pradávna, takže škola od toho nemohla být nikdy uchráněna, nevím kolik porcent v populaci ji v nějaké slabší, či silnější formě zažilo, ale myslím, že mnoho, chtěl bych říci většina, Tu silnější patologickou formu asi menší počet, a i v té době už existovala i šikana učitelů, takových, kteří tu autoritu neměli, to děcka poznají a i ty "hodné" se někdy mohou připojit. A děcka byly hodně agresivní, hlavně kluci, už na prvním stupni, se někteří prali s pěstmi, o druhém ani nemluvím, Dnes asi přibyly jiné, sofistikovanější a neméně kruté formy, ale ani to násilí neskončilo. Takže nedivím se rodičům, že chtějí svoje děcka ubránit a chtějí "lepší" školy, kde se asi takový jev objevuje zřídka. Ale kolik i těch chytrých, nebo nadaných může mít v sobě tu patologii? Já to vidím vše trochu složitěji, nejsem nostalgik, jen asi kvůli tomu, že jsem byl v té době dítě, ale to se školským systémem oné doby má pramálo společného.

jendad

Nějak nechápu , proč když jste tu dobu prožil , tak zavádíte tuto diskusi?

 

hodnocení

6x

Zjednodušeně a přibližně - školství produkovalo absolventy v oborech, kterým odpovídalo nějaké povolání. A v potřebných počtech.

Dnes bylo školství doplněno o různé bizarní obory, takže si jejich absolventi sice prodlouží mládí a splní občas se vyskytující podmínku nějaké úrovně vzdělání, ale končí jako nepoužitelní rekvalifikanti.

 

hodnocení

2x
avatar babajaga

Nečetla jsem příspěvky ostatních, abych nebyla ovlivněna.

Na ZDŠ /1961-1970/ mám jen ty nejlepší vzpomínky. Prvních 5 roků jsem chodila do malé vesnické školy, kde byly jen 2 třídy. V jedné 1. a 2. ročník, ve druhé 3., 4. a 5. ročník. Učitelé museli být mistři, aby dokázali skloubit dohromady práci tří ročníků v jedné třídě. V zimě násypná ohromná kamna v koutě hučela a paní řídící nám napínavě četla na pokračování Štrochovy Lovce mamutů. I na to zbyl čas.

Čas byl i na poznávání práce ostatních: na podzim jsme chodívali pozorovat výlovy našich tří rybníků. Chodili jsme do vepřína, do kravína, cvičit na velikou louku za vesnici, často jsme chodívali do lesa na houby. Ty jsme si mohli vzít pak domů. Byli jsme vedeni k lásce ke čtení. A k pomoci ostatním, k šetření přírody. Nejmenovalo se to vzletně "ekologie" jako dneska, ale vyhodit o vycházce pytlík od bonbónů do příkopu si nedovolil ani ten největší rošťák.

Je zajímavé, že když jsme přestoupili do šestky do nedalekého městyse, nebyli jsme vůbec pozadu, uměli jsme totéž, co děti, s nimiž jsme se sloučili.

Pan řídící hrál na housličky. Kromě lidovek se zpívaly i písně budovatelské, tak to prostě tenkrát bylo. Vzpomínám na Píseň mladých brigádníků. Jako první jsme se učili hymnu. A pak Píseň práce. Na tom není ani dnes nic špatného. Jenomže to "buď práci čest" dneska mnoho lidí nechápe a dělat se jim nechce.

Učili jsme se nenásilně, spíš hrou a pro život jsme se připravili. Existovaly pomocné školy, takže, pokud to opravdu někomu nešlo, nemusel brzdit celou třídu. Ale v pomocné se učily děti pomaleji, byly na tom všechny stejně a tak tam byly spokojenější.

Když dneska vidím, jak se oklešťují maturity, jen aby to každý udělal a škola si mohla připsat čárku, připadá mi, že příští maturitní otázky budou typu: NA LOUCE SE PASE BÍLÝ KŮŇ. JAKOU MÁ BARVU? Jaga.

A učitelé byli respektováni, žáky i rodiči. Co řekli, to platilo. Ne jako dneska, kdy jsou mnozí žáci na kantory drzí a rodiče je dokáží zpracovat na 3 doby.

 

hodnocení

0x

Váš dotaz nesměřuje až tak ke školství.

laiq
hodnocení

Já vím, je obecnější, týká se to společnosti jako takové, právo jedince rozhodnout si vlastní osud, stav současné rodiny, školství, názorové rozdíly, trendy dnešní generace a té starší. Je toho více, ale ústředním tématem je škola, vzdělávání a hlavně kdo je vhodný adept na tu či onu školu, obor a jestli je vůbec dobré a možné aby si extrémně mladý člověk dobře vybral, jestli má někdo za něho vybírat a jestli je to i spravedlivé. Často mi to vše přijde jen jako soutěž kdo z koho, ale tak to v reálu skutečně a je jedno, jestli je člověk věřící, nebo nevěřící, lidé mezi sebou prostě soutěží, jen ti, kteří nějak touží více po jakési spravedlnosti s tím mají problém. Prostě svět je složitý, paradoxní, ale jsou lidé, kteří se snaží vše zjednodušit, možná to díky tomu zdánlivě funguje, ale tu a tam potom nastane problém, v podobě nějakého nespokojeného jedince. Takže si myslím, že pokud se nečemu dá předcházet, byť, za cenu zdánlivě klesající úrovně třeba vzdělání, možná to smysl má. Kolik je v USA těch vysoce prestižních univerzit, převážně soukromých, kolik těch běžncýh a kolik těch "vyšších" praktických? Asi to má smysl.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]