Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Elektromotor - dokáže vyrobit elektřinu?

Od: cekrops® odpovědí: 6 změna:
chci se zeptat na toto.Prý když elektromotor není zapojený do elektriky a otáčí s ním např.vítr pomocí lopatek,tak vyrábí elektřinu a dá se použít na napájení kterýchkoliv jiných spotřebičů. Opravdu je to tak snadné.?

 

 

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

0x
No, není to tak jednoduché, koukl bych se do učebnic fyziky tak v sedmé odmé třídě...
to by zajimalo, ale neznam ani princip dynama... to by asi hodne napovedelo :D

 

qwertz*
hodnocení

0x
Je rozdíl mezi stejnosměrným a střídavým motorem. U střídavých motorů je rozdíl mezi synchroním a asynchroním motorem. :)

 

miljan*
hodnocení

0x
Teoreticky ano, prakticky záleží na typu motoru, potom je to složitější.
smejky*
Elektromotor by musel mít stator z magnetu, aby to tak šlo. A jestli je střídavý nebo stejnosměrný, to je už vedlejší a závisí to na spotřebiči.

 

tesyk*
hodnocení

0x

V principu lze každý el. motor využít jako generátor. Rozdělit bychom je mohli na stejnosměrné - dynama a střídavé - alternátory, pak s vlastním buzením a cizím buzením. Dále s permanentními magnety, nebo elektromagnety. Těch dělení by bylo ještě víc. Vezmete-li tedy jakýkoliv komutátorový stejnosměrný motor, tak při jeho mechanickém roztočení se začne chovat jako dynamo. Z počátku se využívá jeho zbytkového magnetického pole k nabuzení budícího vinutí. Tento budící proud se neustále zvětšuje a při dosažení jistých otáček se již téměř nemění. Odebíraný výkon je pak závislý na konstrukci el.motoru,, jako je průměr vinutí, rychlost otáčení, velikost cívky pohybující se v mag. poli atd. Ještě bych chtěl podotknout, že při využívání motoru jako dynama, by měl být směr otáčení opačný, protože stírací uhlíky na komutátoru jsou poněkud přesazeny z důvodu zhuštění el.magnetického pole. Konstrukčně jednodušší je ale generáror stř. proudu, typicky "dynamo na kolo" , kde se magnet otáčí a statorové cívky stojí. Tím odpadá sice poruchová a problematická konstrukce komutátoru a stíracích uhlíků, ale i možnost regulace napětí a výkonu pomocí buzení, vůbec. Aby se odstranila tato nevýhoda, používá se konstrukce automobilová, kde výkonnostní vinutí jsou cívky statorové a budící vinutí cívky rotorové. Protože budícím vinutím protéká prou řádově setinový, není zapotřebí dělat komutátor nijak robusní.

U střídavých synchronních el.motorů je situace taková, že když tento motor roztočíme nad tzv. synchronní otáčky, tak motor začne proud vyrábět. Vyrábí proud střídavý, jehož kmitočet je závislý na počtu otáček a magnetů.

Jak už to tak bývá, každý generátor má svá pro a proti a použití toho vhodného je výsledkem souboru různých požadavků.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]