Nejste přihlášen/a.
Proč je čas od času v obchodech přemísťováno zboží.
místo abych tam strávil 10 minut, tak tam strávím min. půl hodiny protože stejně koupím jen to co potřebuji, akorát to musím hledat, protože je to někde jinde.
Průzkum chování zákazníků obchodů ukázal, že po čase lidi kupují jen "své" výrobky (jako Vy) a kolem "nezajímavých" jen rychle projdou bez většího sledování regálů (jako Vy) a nevšimnou si tak akčních slev a nových výrobků.
Zpřeházením zboží na regálech je zákazník nucen pečlivě zkontrolovat každý výrobek jestli je to ten "jeho" a je tak šance, že objeví něco, co doteď nekupoval a začně to kupovat, neboli utrácet více peněz v krámě.
1) Nejdražší zboží je umístěno na úrovni očí - V regálech je na úrovni očí umístěno strategicky právě to nejdražší zboží (s nejvyšší marží). Prodejci předpokládají, že se nakupující nebudou namáhat s braním zboží z hůře přístupných regálů, a proto umisťují levnější alternativy buď velmi vysoko, anebo skoro u země.
2) Zboží, které je nakupováno nejčastěji, je rozprostřeno po celé prodejně - Jedná se zejména o pečivo, mléko, nápoje a další zboží, které je rozprostřeno přes celou nákupní plochu a to většinou co nejdále od vchodu. Zboží je takto umístěno zejména proto, aby zákazníci při procházení obchodu z jednoho konce na druhý přihodili další zboží do nákupního košíku.
3) U vstupu jen ta největší lákadla - Tento druh zboží je většinou prodáván pod cenou a umisťován ke vstupu do prodejny a to z toho důvodu, aby nalákal zákazníka, stojícího před vchodem do prodejny.
4) Zboží, kterému se blíží doba spotřeby, patří dopředu - Srovnání zboží v regálu se také řídí určitým řádem, který platí hlavně u potravin s krátkou dobou spotřeby, jako jsou zejména jogurty, kdy se doplňované zboží dává zásadně na konec regálu. Proto je tedy spotřebiteli přímo nabízen nejméně čerstvý kus.
5) Označení, které je zavádějící - Obchodní řetězce často využívají praktik zavádějících označení a to z toho důvodu, aby zlepšily celkový dojem z výrobků v očích veřejnosti. Například české vlajky u cenovek, které vyvolávají dojem, že je daný produkt ryze český.
6) Občasné změny rozmístění jednotlivého zboží - Dané rozmístění se po určité době mění, a to z toho důvodu, aby zákazník při hledání potřebného zboží přihodil do košíku i něco navíc.
7) Větší balení = ne vždy výhodnější - Člověk podvědomě vnímá větší balení jako výhodnější, na to právě sází obchodnící a proto se občas stane, že po přepočtu několik malých balení vychází lépe než jedno větší, "výhodnější".
8) Velké nákupní vozíky - Vozíky bývají velké a hluboké, čímž podněcují nakupujícího k větším nákupům.
9) Širší nabídka díky zrcadlům - Prodejci umísťují do určitých oddělení (většinou se jedná o pečivo, ovoce a zeleninu) zrcadla, aby tak vytvořili dojem širší nabídky zboží.
10) Hudba a vůně - Účelem reprodukce hudby v obchodech je navození pohodové atmosféry, která podněcuje zákazníky k větším nákupům. Ze stejného důvodu jsou často využívány i průmyslové vůně.
Ano, jak píší ostatní je to jejich obchodní strategie. Také mne to naštve, když zjistím, že to zase dali jinam. Ale já na hledání kašlu a jdu rovnou za nějakým tím zaměstnancem a zeptám se, kam to zase dali. Na tenhle "špek" jim prostě neskočím. Chápu, že to mohlo fungovat kdysi, ale dneska to lidi jenom otravuje. Rovněž vím, že do úrovně očí umísťují potraviny s velkou marží. A také ty regály přímo u pokladen jsou tam proto, aby si lidé, kteří se nudí ve frontě, přihodili do košíku to, pro co vůbec nešli. Ale to záleží na každém člověku. Já to ignoruji.
Jak píší rádcové, přesně proto se zboží stěhuje. Naučte se nakupovat potraviny na nettu s dovozem až domů pokud tato věc u vás funguje, služba naprosto úžasná, nakupuji 2 roky a už nikdy nemusím do žádného marketu.
- no ale když někdo chodí do supermarketů na "výlet" a procházku (tak jako já v zimě) - tak je to naopak zábava ! Nejvíce mne bavilo, když u nás renovovali Kaufland a zboží bylo každý den někde jinde ! - teď už je to nuda...
Akorát mi vadí, když je zboží, které si chci koupit - umístěno co nejvýše u stropu, takže na něj dosáhne leda nějaký basketbalista !
No teda culdo, tak tohle bych do Tebe teda neřekla. Do supermarketu na výlet... Ale chápu to, asi nebudeš vůbec jediná. A nakupuješ, nebo se jenom procházíš?
@Suzy
- furt lepší chodit na procházku alespoň do obchoďáku, nežli nikam. A teď v zimě, když je venku mínus a mnohdy namrzlé chodníky, jsem ráda, když se doškrábu alespoň do toho obchoďáku !
Jinak - já sice uznávám, obdivuju a fandím přírodě, ale při dlouhém pobytu na mne tam padá "depka" ! - zvláště na nějaké samotě. Je to sice absurdní, ale co s tím nadělám - holt miluju "šrumec" velkoměsta - psycholog by to jistě nějak zdůvodnit dokázal, mně už to teď ale nestojí za to... Tak ahoj.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.