Nejste přihlášen/a.
Pro ty, co okupaci nezažili nebo neměli možnost být například v Praze. Kdyby byla možnost cestovat v čase, chtěli byste se na týden podívat do Prahy jaké to bylo když přijeli okupační vojska? Přidali byste se v boji proti tankům?
Tak ještě jednou a tučně:
Pro ty, co okupaci nezažili nebo neměli možnost být například v Praze.
Škoda že tu není tučný nadpis a naučte se konečně pořádně číst než si budete stěžovat, že v anketě není volba, "nechci to znovu prožít".
No, jen tak mimochodem, krom německého agenta Uljanova řečeného Lenin, byl pro revoluci důležitý i americkými Židy vycvičený a financovaný ukrajinský Žid Leon Bronstein či Lejba Bronštejn řečený Lev Trockij. Ten také revoluci ve skutečnosti vyhrál, ale jako Žid musel být poněkud upozaděn ..
Ano, ale jen na jeden den
Naší rodině, tedy mým předkům za komunistům zabavili fabriku i se stroji. Po pádu komuniustů rodina sice dostala nemovitý majetek zpět, ale jen zlomek toho co bylo původně součástí fabriky jako stroje. Komunisti hlavně uměli likvidovat fabriky. Zestátněním firmy vlastně dojde k narušení rodinné tradice, protože rodiče už nemohou své potomky zaučit do řemesla. Když firma prosperuje a vrátí vám zničenou firmu, není to žádná záruka že se firmu povede znovu vzkřísit. Nevím o tom, že by fašisti něco zabavovali, ale je jisté že chtěli využít fabriky pro svoji potřebu, ale nevím o tom, že by zabavovali fabriky. Slýchávál jsem akorád o tom, jak bylo nebezpečné poslouchat zahraniční rozhlas.
Zestátnit majetek malým podnikatelům považuji za zlo, ale na druhou stranu zestátnit ho podvodníkům a miliardářům jako Bakala, V. Kožený a jiní, to by bylo zase správné, protože tito byli podvodníci a zloději.
Z celý otázky a z ankety tuplem je vidět, že vůbec netušíš, která bije. Ne, nezažil jsem srpen 1968 a měl bych tedy mít možnost odpovědět v anketě. Co bych si asi tak vybral?! Jakákoliv možnost začínající slovem ANO je pro mě nepřípustná. O srpnu 1968 a událostech následujících se u nás doma zásadně nemluvilo. Z jednoho prostého důvodu: Rodiče, kteří to prožili a schytali s plnou parádou, chránili svoje děti. Protože vědět bylo nebezpečné. Za názor neslučující se s oficiálním a jediným možným se trestalo, ale to je na jinou diskusi. Ale to, že se "nemluvilo" neznamená, že jsme se to jako děti nedozvěděli mezi řádky. Odbíhám od tématu, ale to je proto, že vidím věci z jiného úhlu pohledu a nejsem schopen odtrhnout události srpna 1968 od toho, co následovalo. OK, chceš odpověď na otázku: Na to abych věděl, že plotna pálí, nepotřebuju na ni sahat. Stačí to vědět. A žít 20 let (v mém případě o něco méně) na oddělení popálenin a cítit každý den pach spáleného masa je dost pádný důvod to nezkoušet.
Boj proti tankům?...Já byl v Hradci Králové a žádného boje jsem si tedy nevšiml a myslím že kdyby se v Praze opravdu bojovalo tak to bude vypadat trošku jinak.Pokud ovšem nemyslíte boj ve smyslu hodím na nic netušící posádku tanku dlažební kostku...to je fakt hrdinství.
brezina - ano, když neozbrojený občan hodí něco na tank, tak je to hrdinství, protože v tom okamžiku riskuje svůj život. Hrdinství rozhodně není přepadnout v noci s tankem jiný stát.
Když se na druhou stranu vžiji do role vojáka jenž plní rozkaz(ben...nikdo netvrdí že to byli hrdinové) a uvidím jak se na mě žene muž s napřaženou sekerou či dlažební kostkou(viz výpověď pamětnice)...nevím jak bych se zachoval.Každopádně jít proti tanku s kostkou je znakem dosti nízké inteligence nikoliv hrdinstvím.
Silně mi to připomíná nedávný čin sebevraha v Afgánistánu.Ten byl také přesvědčen o správnosti svého jednání.On to nedělal pro sebe ale pro stát.Výsledek jsou tři mrtví kluci kteří si tento konflikt jistě nevymysleli.
@brezina - Vzpomeňte si - ti "vyděšení vojáčci" zdaleka nestříleli a neničili pouze v sebeobraně. Ale možná, že u vás v Hradci to bylo jinak.
Dobrý den, ženy a dívky, které jste byly hrubě znásilněny chtěly byste si to ještě zopakovat? To je příměr k Vašemu dotazu. Jinak, boj to skutečně nebyl (až na obranu budovy rozhlasu, která skončila zradou jednoho soudruha, který vpustil okupanty do budovy bočním vchodem). Byla to bezmoc, zloba a rozčarování z toho, že včerejší přítel přijel v noci na tanku a chová se jako nepřítel. Odpor to byl jasný a většinový, ale neozbrojený občan nemohl s tanky bojovat - mohl protestovat, dávat najevo zlobu, něco po tanku hodit a škodit (např. se zjistilo, že tank lze celkem dobře zapálit). Bojovat, s tak obrovskou těžce ozbrojenou přesilou (podporovanou domácí zradou), nešlo. Zdravím!
Bene kolik těch opravdu znásilněných bylo? V roce 68 jsem měla 7 let a ve Vyškově vojáci byli dokonce bych řekla, že hodně a různě hovořící, nikdo mi neubližoval, nikdo po mě nestřílel, Rusové nás zvědavá děcka pustili do tanku a chovali se slušně. Neznám ve Vyškově jedinou co byla znásilněná, zastřelená...A že tu byli, ano byli zrovna tak jako naši vojáci jezdí na mise kde vraždí za peníze a pak se tu opěvují jako hrdinové. Opravdu vidíte pouze dozadu? Opravdu vám bylo tolik ublíženo? Mě ne,nic se mi nestalo v 68 a spokojeně jsem žila i další roky, nemám pocit, že by mi rok 89 nějak zásadně změnil život. Vlastně ano, údajně mám svobodu no tomu se směju, spousta známých je bez práce, spousta známých přišla o spoustu peněz jen díky bankovní lichvě a vlastní hrubé neznalosti co je to kapitalismus.No abych taky vytáhla něco pozitivního, tak super že rodině vrátila se pole a já z nich beru dost peněz z nájmu. Zdravím Vás a nezlobte se na mě moc, vždyˇvíte, že v politice se mi dva nikdy neshodnem. L
Ano, ale jen na jeden den
Nikdo se mu neozval, takže dedukuju: 1) buď se nikdo takový nenašel nebo 2) do toho šly dobrovolně a tak si nemaj nač stěžovat...
Mohl bych zde vysvětlovat co je to příměr (což je tam jasně napsáno), ale nebudu (nemělo by to význam).
Doufám, že většina to pochopila.
Ano, ale jen na jeden den
@ben: Taky doufám, že většina lidí umí číst pořádně, komu že vlastně anketa byla určena. A hlavně slovíčko "znovu" v dotazu nenajdete. To jste si vymyslel vy. Takže je ten váš příměr mimo mísu.
h4ever - točíte se na úvodních větách mého příspěvku a co jsem napsal dál už Vás nezajímá. O anketě jsem nepsal vůbec nic, i když souhlasím s názory, že je prostě mizerně udělaná. Ovšem, celý Váš dotaz mně od začátku přišel podivný, nevhodný a až cynický - 50 let je sice dlouhá doba, ale tato událost je pro mnohé stále bolavá a je obtížné hrát si zde na nějaké jako (tenkrát to byla krutá realita, která by neměla být snižována nějakou Vaší hrou s časem).
Sama na to kolikrát myslím, co bych asi dělala, kdybych v té době žila v Praze. To mi bylo 20 let. Když se dívám na ty dokumentární filmy, tak si právě tuto otázku kladu. Ale podle pravdy, ani pořádně odpovědět neumím. Asi bych byla mezi ostatními, protože bych šla s kamarády. Ale nemyslím si, že bych zrovna já nějak výrazně projevila svůj nesouhlas tím, že bych házela dlažební kostky. Spíše bych šokovaná bezmocně přihlížela, nebo se naopak snažila ty, kteří by to dělali přemluvit, že tím nic nedokáží. Určitě bych si uvědomila tu momentální a kolosální bezmoc.
Ano, ale jen na jeden den
brezina@:
A jak si tedy vysvětlujete, že oběti, byli uctěny jako hrdinové, i když vlastně nebojovali?
Bojem jsem myslel právě to zapalování tanků a nákladních vozů. Nikoliv napadání vojáků. Za správné považuji, že svůj odpor a nesouhlas dali najevo, naopak dělat jakoby nic by bylo zbabělství. Ostatně o to komunistům šlo, ovládnout masy pomocí strachu.
@ben: nepsal jsem znovu prožít, ale zažít, pro ty co tam nebyli.
Já tu pouze prezentuji svůj názor který nikomu nevnucuji.Zapalování tanků je tedy v pořádku...jestli je někdo uvnitř zjistíme později.Takže podle vás byl atentátník v Afgánistánu také hrdina když vyjádřil svůj odpor a nesouhlas napadením vojáků ČR?Nebo dáváte přednost kladení min aby se zničila technika.
Ano, ale jen na jeden den
Pane Brezino,
rozdíl mezi okupanty zemí Warszawské smlouvy je v tom, že je sem opravdu nikdo nezval - respektive ti co to udělali neměli k tomu mandát, takže se jednalo o nepřátelský akt. Jednotky v Afgánistánu operují se souhlasem tamní vlády a prezidenta. Okupanti tu navíc znásilňovali ženy a vraždili neozbrojené jedince, například jistého kameramana. Je popsán případ jakéhosi polského vojáka, který obzvlášť brutálním způsobem napadl neozbrojenou skupinku civilistů vracejících se z kina a bezostyšně je zavraždil. Což neznamená, že takoví byli všichni, ale stejně neměli právo zde pobývat a tutiž přišli jako nepřátelé.
@brezina - Ano,oni najeli mezi lidi a bezhlavě začali jen tak střílet hlava nehlava prostě ze zábavy.
To myslíte opravdu vážně? Nebo můžeme následně očekávat vysvětlení ve smyslu "kdyby kontrarevoluční živly hrdinné zachránce neprovokovaly, nic by se nestalo"?
@brezina - Co by jste čekala v jiné zemi kdyby jste s napřeženou sekerou letěla na ozbrojeného vojáka.
V "jiné zemi"byli oni - to za prvé.
Za druhé
...na základě prácevojenského historického ústavu přinesl konečnou bilanci obětí srpnové okupace a dalšího pobytu vojsk u nás. Bylo jich 402.
Myslíte, že všichni měli sekery, dlažební kostky a zápalné lahve?
A ještě jedna citace:
Spusťte dezinformační kampaň. Jde hlavně o to, aby informace o osobě pachatele nepronikla k osobám z řad chartistů a nepřátelských elementů.
Taková byla první reakce Ministerstva vnitra ČSSR na tragédii z 3. dubna 1981. Zběh z olomoucké sovětské posádky Jurij Nikolajevič Kononov se tehdy vloupal do rodinného domku a kladivem umlátil ženu a jejího čtyřletého syna a o dva roky starší dceru.
@dvd99 - Tady vhu.cz/... - ale tu knížku si budete muset najít.
Kniha Prokopa Tomka a Ivo Pejčocha, vydaná nakladatelstvím Svět křídel, má podtitul Sovětská armáda v Československu a její oběti 1968-1991. A je také prvním kompletním přehledem všech osob, které ztratily život v důsledku okupace a přítomnosti sovětských vojsk v daném období na československém území. Celkově jde o číslo nemalé: od 21. srpna 1968 až do konce roku 1991 zahynulo celkem 402 občanů z řad civilistů. Jen do konce roku 1968 jich bylo 135, v dalším více než dvacetiletí přibylo dalších 267 mrtvých.
To je mi dotaz. Přidání se? Jaké boje proti N divizím? To je prostě rozplácnutí, absolutní přesila. Rozhlas permanentně vyzýval k neprovokování, aby bylo jasné, že kontrarevoluce není. Nicméně coby pamětník mohu přispět (na tu dobu) zážitky z Rakouska. 1. Šli jsme na horu Groswenediger s West - Němcem (a jeho synkem) a ten v debatě 19. srpna pronesl:"...A to si myslíte, že vám to projde?" No a napozítří (21.8. 68) už u nás byli. Někteří lidé byli osvícení. Na severu se uzavřely hranice.
Ráno 21. 8. 68:
2. Rodičovská reakce byla jednoznačná: 1kg banánů (zase nic nebude...) a ..."Nachtěli jsme, abyste to vy (naše děti) zažili." Tj. obsazení, tanky (pamětník na válku).
3. Za stany v kempu v Zell am See brečel chlap. Okolo drnčela transystorová rádia.
4. Proč přišli? Rusové se sem vojensky cpali už pres. Novotnému, byli jsme jediní v soc. táboře, kde nebyla posádka. On bruslil, jak se dalo. Dubček a spol bruslit tak moc asi neuměli.
5. Střelba byla slyšet, v noci, až skoro koncem srpna, jeden známý se podle zvuku pokusil identifikovat zbraň. Mezi lidmi to bylo podobné, jako v listopadu 89, tedy nápaditost: otočené směrovky, na závorách cedule Rakousko, pro představu, vzájemná solidarita, jenom s tím rozdílem, že už pak jmenovaní díky M. Kocábovi táhli domů. Tanky byly hnusné, mužici na nich ještě horší, smrděly jim onuce a nevěděli kde jsou a proč tam jsou. Osvícenější část se bála, že půjde na SIbiř, neb viděli co neměli.
Ano, ale jen na jeden den
Tak abych shrnul a uzavřel tuto diskusi. Z ankety vyplývá, že většina zdejších respondentů jsou tak velcí strašpitlové, že se ani neodvážili hlasovat. Natož aby se postavili na protest proti okupantům. Můj hlas tam už máte.
Málokdy potkávám tak neférové jednání.
Neochota znovu prožít srpen 1968 neznamená, že je někdo strašpytel. Zřejmě netušíte, co ta invaze pro většinu lidí znamenala.
Možná tam těm strašpytlům, stejně jako mně, chybí jedna možnost: Ne, já vím, jaké to bylo.
Ano, ale jen na jeden den
Pro @Ivzez:
Přečtěte si otázku ještě jednou:
"Pro ty, co okupaci nezažili nebo neměli možnost být například v Praze."
Jestliže nesplňujete toto kritérium, tak nejste respondent ankety.
Apropo delší otázka a více otázek není možné do ankety přidat.
No počkat - vždyť jste tu diskuzi už včera uzavřel !
Nebo je tu ještě někdo, koho jste dostatečně nevyprudil v tomto převratném tématu?
Holt držet byť i svůj vlastní slib je nad Vaše síly... to hovoří celkem jasně.
BTW - strašpitel se skutečně píše trošku jinak,...
Ano, ale jen na jeden den
Nefunguje tu kontrola pravopisu a já mám svoje vlastní pravidla. Pytel se píše s tvrdým y. Jinak ale by to chtělo tu diskusi uzavřít definitivně, ale nemám k tomu oprávnění. A jinak, co člověk musí napsat, aby ho definitivně zablokovali?
Kontrola pravopisu musí primárně fungovat mezi Vaším pravým a levým uchem. Neznám diskuzní fórum, kdy by fungovalo něco jako T9 v telefonu, nebo ve Worldu.
Téma uzavírá admin, nebo sysel, ale když někde napíšu, že s onou diskuzí končím, tak už tam prostě nepíšu další příspěvky. Nepotřebuji k tomu žádný zásah zvenčí, prostě a jednoduše držím své slovo...
Pro @H4ever: Ono by stačilo se zamyslet nad vhodnou formulací otázky.
Okupaci zažili i ti, kdo tehdy nebyli v Praze. A skutečnost, že o zopakování traumatického zážitku nestojí, neznamená, že to jsou strašpytlové.
Ano, ale jen na jeden den
Je možné, že jste to stále nepochopila? Říkám vám to už asi po čtvrté, že anketa se nevztahuje na lidi, kteří okupaci zažili. A to byl záměr, je vynechat.
@H4ever,
je možné, že jste to stále nepochopil? Říkám vám to už asi po čtvrté, že se anketa i celá otázka vztahuje i na lidi, kteří okupaci zažili.
Formulace »Pro ty, co okupaci nezažili nebo neměli možnost být například v Praze« zahrnuje lidi, kteří okupaci zažili jinde než např. v Praze.
Jestli jste chtěl vyloučit lidi, kteří okupaci zažili, měl jste použít jinou formulaci. → Já jsem ji zažila, ale neměla jsem v tu dobu možnost být v Praze.
A to jsem ještě nezmínila lidi, kteří okupaci nezažili, protože v té době byli mimo území ČSSR, a vrátili se až po invazi...
Ano, ale jen na jeden den
Dobře, tak už vás chápu, nicméně vysvětloval jsem nejméně čtyřikrát jak to bylo myšleno: že okupaci nezažili nikde v ČR. To ostatně je vyjádřeno v první větě: neměli možnost být například ... Slovem "například" jsem uvedl jedno město.
Správně jsem tedy měl napsat asi toto:
"Pro ty, co okupaci nezažili nebo neměli možnost být při okupaci, například v Praze."
Ale předpokládal jsem, že slovem slovním spojením "neměli možnost být například ... " to lidem dojde, že nemyslím jen Prahu. A anketa je nadepsaná krátce, protože se tam delší text nevleze.
Tak můžeme celou diskusi založit znova, přeformuluji text a založím novou anketu...
Ano, ale jen na jeden den
@ra...:
Osobně mi je jedno jestli mi věříte nebo ne. Děda byl za komunistů v base a strejda a můj otec nesměli na vejšku protože jejich otec či děd byli kapitalisti. Otec vejšku dodělával až po pádu komunismu, protože to byl jeho sen. Celá firma se nakonec dostala do finančních problémů ale jak to skončilo tu nechci uvádět, protože to jsou rodinné záležitosti a sám sem do detailů nebyl zasvěcen (byl jsem kluk).
Já mám zážitek z trochu jiného "soudku", ale rád se s ním podělím.
Jako vzorný katolík jsem chodil pravidelně do kostela. V září 1969 se v našem kostele, kde byla u oltáře vyvěšená státní vlajka, sloužila mše a zpívala státní hymna. Mše byla psosbou, aby nás Bůh osvobodil od okupantů. O rok později, když bylo výročí vpádu vojsk, Byla v kostele stejná dekorace i stejný kněz, také se tam zpívala státní hymna. Mše se sloužila na poděkování za to, že k nám Bůh před rokem vojska poslal, aby nás "osvobodila".
Tento zážitek na mě měl velmi dobrý vliv - do kostela jsem přestal chodit.
Ano, ale jen na jeden den
Nejsem si jistý jestli za to mohla církev. Každopádně v té první bohoslužbě bylo možno rozpoznat náznak manipulace s Bohem. Pronásledování věřících je v souladu s biblí. Ježíš řekl toto:
"Blaze vám, když vám budou zlořečit a pronásledovat vás a lživě proti vám mluvit všechno zlé kvůli mně. Radujte se a jásejte, protože vaše odplata v nebesích je veliká. Takto totiž pronásledovali proroky, kteří byli před vámi." Matoušovo evangelium 5:11-2 NBK.
"Potom Ježíš řekl svým učedníkům: "Chce-li někdo přijít za mnou, ať se zřekne sám sebe, vezme svůj kříž a následuje mě. Kdokoli by si totiž chtěl zachránit duši, ztratí ji, ale kdokoli by ztratil svou duši pro mě, ten ji nalezne. Vždyť co prospěje člověku, kdyby získal celý svět, ale uškodil své duši? A co dá člověk na oplátku za svou duši?"" Matoušovo evangelium 16:24-26 NBK.
"Veďte mezi pohany poctivý život, aby místo toho, že vás pomlouvají jako zločince, viděli vaše dobré skutky a díky nim vzdali chválu Bohu v den navštívení. Poddejte se tedy kvůli Pánu každému lidskému zřízení, ať už králi jakožto svrchovanému vládci nebo místodržícím jakožto těm, které on posílá, aby trestali ty, kdo jednají zle, a chválili ty, kdo jednají dobře. Neboť toto je Boží vůle: abyste dobrým jednáním umlčovali nevědomost nerozumných lidí. Jednejte jako svobodní, ne však jako ti, kdo mají svobodu za pláštík špatnosti, ale jako Boží služebníci. Všechny ctěte, bratry milujte, Boha se bojte, krále mějte v úctě. Služebníci, buďte ve vší bázni poddáni svým pánům - nejen dobrým a vlídným, ale i zlým. Je to přece chvályhodné, jestliže někdo pro zbožné svědomí snáší bolesti, když trpí nezaslouženě. Vždyť jaká bude vaše pověst, když budete snášet rány za své chyby? Jestliže ale snášíte utrpení, když jednáte dobře, je to u Boha chvályhodné." 1 Petrův 2:12-20
Katolická církev zaujala anti-Kristovský postoj, čímž na ní dolehlo zlo. Neposlouchala Boha a dělala si co chce.
- co očekáváte od církve? a navíc katolické !? - to není žádný zástupce Boha, ale mocenská organizace, zastupující jenom zájmy svoje - a to hlava-nehlava, jako prodejná děv... !
Boha vnímám jako přírodní či vesmírný řád, kterému jsme podřízeni všichni a jen "bůhví" jaké s námi má "úmysly" ... a pokud nedobré - lidstvo mu v tom ze všech sil pomáhá ...
Ano, ale jen na jeden den
@culdabulda1 dobrá otázka, ale sem se nehodí. Zde jsem psal citáty z bible jen proto, abych upozornil, že ta Bohoslužba, kterou provozovala katolická církev nebyla OK.
Ano, ale jen na jeden den
@ivzez: bibli znáš, tak čti list Jakubův 4:1-7 (příp. dále). Katolická církev (jakožto lidská organizace) je a vždy byla děvka babylonská (to není nadávka, ale popis z knihy Zjevení).
Ano, ale jen na jeden den
@ivzez: nejsou to různé věci. Bible říká jak se modlit a za co. Úplně nejpodstatnější je:
"Jestliže zůstanete ve mně a má slova zůstanou ve vás, proste, o cokoli chcete, a stane se vám to. V tom bývá oslaven můj Otec, když nesete mnoho ovoce; a budete moji učedníci." J.K., Jan 15:7-8
Jako jednotlivec v Kristu bys však měla poznat za co se modlit. A jako součást církve, jsi součástí těla děvky Babylonské, ztěží tě Bůh vyslechne, když je to v rozporu s jeho vůlí.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.