Nejste přihlášen/a.
Sleduji film Ponorka z roku 1981, a napadl mě dotaz, proč tlak ve vysokých hloubkách, např. 230 m působí jen na ponorku, ale ne na lidi uvnitř? Jakým způsobem nebo zařízením se toto řešilo(vyrovnání tlaku). Nejsem moc zběhlý ve fyzice. A jak se vyráběl dýchatelný vzduch pro posádku?
Děkuji za odpovědi
Tlak vodního sloupce, pochopitelně, působil jen na tlakový trup ponorky, posádka měla stejný tlak vzduchu jako na hladině. Trup ponorky je totiž uzavřený a proto nebyl ovlivňován vnějším tlakem.
Co se týče vzduchu - ten se nijak nevyráběl, diesel-elektrické ponorky WWII byly v podstatě jen ponorné čluny, musely se často vynořit (po několika hodinách - záviselo na kapacitě baterií) jednak aby obnovili vzduch v lodi, jednak proto, aby mohli spustit diesely a dobít akumulátory.
Protože však vynořená ponorka je snadným cílem, ke konci války používaly Němci šnorchel - tedy trubku, umožňující chod dieselu i pod hladinou. Ale posádky to neměly rády, protože při neklidném moři vznikaly v trupu tlakové rázy - šnorchl měl ventil, uzavírající jeho hrdlo před zalitím vodou, ale diesely běžely stále.
Vzduch v ponorce bylo třeba zbavovat vydýchaného CO2, který se pohlcoval probubláváním v roztoku CaO.
Protože má ponorka přetlakový trup. Takže tlak vody působí jen na trup a uvnitř je už normální tlak.
To samý, ale obráceně je u letadel. Venku je malý tlak vzduchu, ale přetlakový trup udržuje normální tlak.
aha, takže letadlo ale narozdíl od ponorky musí aktivně "tlakovat" kabinu. Jestli tomu rozumím správně.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.