Význam platit vízum a dávat bakšiš v Egyptě

Od: Datum: 17.07.17 13:09 odpovědí: 29 změna: 18.07.17 11:57

Naši známí, se vrátili z Egypta - Marsa Alam a řekli nám, že se musí platit vízum 27USD.u delegáta na letišti, který je volal a měl ceduli CK.. Zaplatili mu a vedle paní si prý koupila na letišti v bance též vízum a stálo jen 25 USD. Na té nálepce byla hodnota nominální 25USD., tak se ceny lišily. Po odbavení transferu na letišti je čekal autobus, který neměl kufry standardně, ale na střeše zahrádku a musel to házet nahoru. Chtěl po každém 3 USD.bakšiš. Jinak byl protivný. Po příjezdu k hotelu přišel poslíček a chtěl též 2 USD.bakšiš za pomoc od hotelu dovnitř do recepce, dále od recepce na pokoj 3-5 USD. Potom už celý pobyt všichni natahovali ruce i za to, že umí říct v češtině Dobrý den. Po vyprávění jsme nemohli jim uvěřit, že to je pravda a brali to jako bajku. Ptali se naši známí na to delegátky a prý si ty bakšiše zaslouží, neboť jsou velmi chudí a nemají ani na jídlo arabové, tak mají cizinci zadarmo rozdávat své peníze a to nejlépe v tvrdé měně EURO/USD. Jejich vlastní měnu POUND nechtějí, to je prý slabota(1 pound-3Kč.), pohrdají s tím. Máte někdo zkušenosti s obtěžováním a dotěrností o peníze v arabské zemi? My bychom dali zpropitné, ale jen za úslužnost a spokojenost se službami, jinak ne na každém kroku a bezúčelně. To vízum je též jakoby srytý bakšiš pro lepší ekonomiku jejich země, ale je to furt málo pro ně. To chtěli ještě na začátku roku zdražit vízum na 75 USD.,ale nakonec si to rozmysleli, že by tím odradili turisty.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: honzajs122
Datum: 17.07.17 13:38

A nutí Vás něco tam jezdit?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: gerdo
Datum: 17.07.17 13:53

Dovolená-odpočinek od celoroční práce-relax- načerpání nových sil. Proto se jezdí na dovolenou k moři. Nikdo nikoho nenutí nikam jezdit, ale většina lidí to tak dělá a chce též svým dětem udělat nějakou radost. Co je na tom zvláštního a jak to souvisí s tím tématem platit zpropitné někomu-bakšiše? To je snad dobrovolné a kufry si může člověk i sám odnést, pokuď není zrovna chromej nebo línej.

Datum: 17.07.17 14:02

Proto se jezdí na dovolenou k moři.

Také se může jet k jinému moři, kde se ty ruce nenatahují pořád. Dokonce ani před pár lety v Tunisu to žádná hrůza nebyla - o civilizovanějších krajích ani nemluvě. Ano, necháváme na konci pobytu "všimné" pro uklízečky a v hotelové restauraci, ale až podle toho, jaká je/není spokojenost. Zatím vždycky byla - dokonce aniž by personál věděl, jestli něco dostane.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.07.17 13:41
avatar

Taky jsme kupovali vízum přímo na letišti na radu prodejkyně zájezdu,že to vyjde levněji.Občas jsme nechali nějaké oplatky na posteli pro kluka,který tam vždy vzorně uklízel.mamina

Ohodnoceno: 0x
 
Od: gerdo
Datum: 17.07.17 14:01

Nechat něco sám od sebe a mít z toho radost je něco jiného, než být dotěrně nucen někým, kdo si drze určuje výši sumy sám. Bakšiš=spropitné. Spropitné, případně též diskrétní, diskrece, hovorově dyškréce, tringelt, dýško apod., je určitá menší částka peněz dobrovolně přidaná k samotné ceně za nějakou službu, jako výraz spokojenosti zákazníka. Obvykle se jedná o platby za služby v restauraci.


doplněno 17.07.17 14:23:

Tu dáváme spropitné v restauraci tak 7-10Kč.běžně a poděkují s úsměvem. Tam ti naši známí jim dávali v Egyptě 2,3,5 USD.(46Kč,69Kč,115Kč)a tvářili se kysele, že mají furt málo. Nejsou vděční za to. Tady dát spropitné do kapsy 100Kč.tak se bude klanět číšník pomalu až k zemi a ještě podrží dveře. Mluvím celkově, že ti arabové jsou nespokojení a chtějí víc a víc a úslužnost minimální. Spíše to berou jako samozřejmost mít co nejvíc.

Datum: 17.07.17 17:06

Tu dáváme spropitné v restauraci tak 7-10Kč.běžně a poděkují s úsměvem.

Buď moc neutrácíte, nebo netušíte, co si obsluha myslí - běžně se nechává spropitné kolem 10 %.

Tady je docela podrobný přehled "kdo, co a za kolik" http://kulturio.cz/cestovani-…e-dava-v-jednotlivych-zemich/

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.07.17 14:15
avatar

Ano, bakšiš je v těchto zemích normální a je potřebné v rozpočtu na dovolenou s přiměřenou částkou počítat. Asi by mi nepřipadlo přiměřené utratit padesát litrů za rodinnou dovolenou a nedat jedno-dvě éčka poslíčkovi, co mi přinese kufry na pokoj. Na druhou stranu, bakšiš se dává opravdu za vykonanou službu, natažená ruka nestačí.


doplněno 17.07.17 14:40:

Srovnatelná dovolená v Egyptě vyjde pro čtyřčlennou rodinu o nějakých 5 - 8 tisíc levněji, než třeba v Řecku. Takže vyhradit si z toho třeba dva - tři tisíce na bakšiše mi nepřijde nijak nepřiměřené.

Nevím, jestli chápu postoj lidí, co počítají každé euro a jsou zvyklí jet na dovolenou s kufrem paštik a přemlouvat děti, že ta zmrzlina vlastně vůbec není dobrá :D Nemyslím, že by měl člověk na dovolené rozhazovat plnými hrstmi, to určitě ne, ale když budete příliš škrtit, neužijete si ji vůbec a vlastně tak přijde celá vniveč :)

Ohodnoceno: 1x
 
Od: gerdo
Datum: 17.07.17 20:56

Ano, dávat bakšiše, jen těm kdo si to zaslouží, co pro Vás něco udělají, ale ne každému na potkání jako to dělal Jánošík na Slovensku. To je to samé jako když 3 holubům dáte nažrat, tak se slétne celé hejno a chtějií pak všichni. Člověk těžko každou korunu vydře v práci.


doplněno 17.07.17 21:13:

Pokuď bysme měli na rozhazování bakšiše mít na pobyt tak 3tis.Kč.navíc to bychom si museli na to vzít půjčku. Stačí když zájezd je drahý na léto a hledáme last minute, aby jsme vůbec někam odletěli. Tak mít sebou v all inclusive 10USD.pro sebe každý kapesné je tak akorát, na víc nemáme a už vůbec ne na rozdávání. Bohužel plat čechů je nízký, nejsme němci a tak šetříme, kde se dá.

Datum: 17.07.17 22:17
avatar

10 dolarů jako kapesné na dovolenou? To bych si ji raději odepřel a jel někde k rybníku pod stan, než se takhle trápit.

Jako neberte to ve zlém, ale být uvázaný jen u all inclusive a nemoci (nebo nechtít) si dát drink na pláži, nekoupit dětem zmrzlinu u stánku nebo přemýšlet, jestli si můžu koupit o dolar dražší suvenýr? O nějakém fakultativním výletu nebo půjčení auta na pár dní ani nemluvě? Já jsem vlastně taky jen zaměstnanec, ale tohle mi připadá fakt jako extrém.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: gerdo
Datum: 18.07.17 06:52
Podle článku z různých příspěvků se píše,češi se nebojí jezdit do ohrožených oblastí,kde se stal vážný incident. Hotely jsou přeplněné,nikdo nic nestornuje a největší motivací pro turisty z naší země je levný zájezd s all inclusivem.Jsme zase u financí,jak ušetřit.Koupené dolary nejsou 1:1,ale 1:23 a to už při našich mzdách je znát. Stačilo by si vyměnit naši mzdu českou na eura/dolary a jsme v žebříčku platů socky z EU.a za námi už jen Bulhaři.Proto se chrtíme o bakšiše.Mít tak německou mzdu,tak rozhazujeme bakšiše v hrstech drobných do vzduchu ať si je posbírají.Máme smůlu,že jsme jen čecháčci,co chtějí všichni ušetřit a do Chorvatska si vozí paštiky a salámy.Až zvýší mzdy u nás,tak to šetření nebude.
Datum: 18.07.17 07:11

Tak mít sebou v all inclusive 10USD.pro sebe každý kapesné je tak akorát
To by mi nestačilo jako kapesné ani na týden u rybníka za vsí. Natož kdybych s sebou měla děti. Už jen proto, abych jim nemusela vysvětlovat, že se sice svezly érem, ale na zmrzlinu už nezbylo.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 17.07.17 15:55
avatar
Jo Egypt , tunis je v pom povestny. Udelaji pro vas vse , ale jen za prachy. Jsou to proste socky arabove...
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.07.17 22:11
avatar

Před každou dovolenou, pokud to není cesta k babičce, by si měl turista najít základní informace o dané lokalitě. Málo informací by mi stačilo k cestě do Pasohlávek nebo na Slapy, více informací bych hledala při cestě do Chorvatska. No a Egypt už je obecně považován za exotickou zemi. A tam se dá předpokládat, že myšlení a chování lidí se nebude zcela shodovat se zvyklostmi Čechů.

V Egyptě vás čeká požadavek na bakšiš, v Anglii se jezdí vlevo. Berte to jako fakt. Ani s jedním nic nenaděláte. Pokud si chci užít klidnou dovolenou, nechci, aby se na mě někdo škaredě díval, podle nátury zaklel nebo si odplivl, tak prostě nějakou tu minci dám. Věřím vám, že ceny zájezdů jsou vysoké. Věřím vám, že je-li setkání s bakšišem nečekané, dokáže to turistu otrávit. Ale už to víte. Už se můžete rozhodnout, jestli pojedete do Egypta nebo do Pasohlávek.

Hezkou dovolenou :)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.07.17 06:22
avatar
Bratranec byl před lety s rodinou v Tunisu. Prijeli nadšeni tou zemi ale zhnuseni bakšišáky. Říkal že pro něj není problém dát cestovce dva litry navic , ať si bakšišáky podělí hoteliér ale ať ho furt někdo neotravuje s nataženou dlaní. Další roky se pokorně obrátili zase do své "obyčejné" Itálie a žebravé arabáky nechali jiným.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.07.17 07:02
avatar

V Egyptě jsem sice nikdy nebyla, velmi ráda se ale probírám nabídkovými katalogy různých CK. Jeden, od velké CK, mám dosud doma.

Píší tam o Egyptě:

1/ Vízum - je možné zajistit prostřednictvím CK formou předplacené fakultativní služby /vízum včetně manipulačního poplatku/ za 790 Kč/osoba. Po vydělení mi to vyšlo na 34,8 USD, tak si myslím, že ten Váš známý si to ještě zařídil vcelku dobře.

2/ Bakšišné je nedílnou součástí tamního života, turisté se mu nevyhnou. CK doporučuje vzít si s sebou dostatečnou finanční rezervu a nosit s sebou neustále drobné mince, neboť s žádostí o bakšiš se návštěvníci Egypta setkají úplně všude.

3/ Zajímavá je i připomínka, že k Egyptu patří neodmyslitelně pověstné smlouvání.

Takže si musíme uvědomit, že je tam úplně jiný způsob života, než v Evropě. Pokud chcete opravdu jet, nezbývá, než se s tím smířit. Jaga.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: gerdo
Datum: 18.07.17 07:21
Zajimavé je,že bohaté arabské země jako jsou SAE,Arábie,Kuvajt,Katar,Bahrajn mají vstup do Egypta bez víza.Je si škubat o doláče nedovolí.Asi by narušili mezinárodní spolupráci a obchod s ropou.Sice v Egyptě mají 1l.benzínu tak za 3-4Kč.a výlet Safari na čtyřkolkách Vám nabídnou za turisticky přemrštenou cenu 70USD.+foto za 10USD.
Datum: 18.07.17 07:39

a výlet Safari na čtyřkolkách Vám nabídnou za turisticky přemrštenou cenu 70USD.+foto za 10USD.
Všechny nabídky přece přijmout nemusíte - zvlášť když na ně nemáte. Mimochodem, ty turistické ceny nejsou zdaleka jen v Egyptě - porovnejte si třeba jen ceny v atraktivním místě u nás a v samoobsluze tři zastávky odtamtud.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: gerdo
Datum: 18.07.17 07:54
Máme známého Egypťana,který tvrdí,že pro jejich lidi jsou ceny podstatně nižší, než platí zahraniční turisté.Oni vědí,kde a ke komu si to mohou dovolit natahovat ceny.Jsme pro ně jen "chodící pokladničky"
Datum: 18.07.17 07:27
avatar

Kyselo je moc kyselý, bramborák moc bramborovej a Egypt moc egyptskej... Proč tam chcete letět, když jste rozzlobený/á už teď? Co tam chcete dělat? Jen ležet na slunci a chodit k obědu?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: gerdo
Datum: 18.07.17 07:48
Ležet na pláži,koupat se v moři a všichni otravní co natahují ruce,prodejci ,maséři,kloboučkáři aj.mi jsou někde a mít od nich pokoj.Nejsme charita.Začít mluvit česky,že nerozumim a je to.Dát bakšiš,jen tomu kdo si ho zaslouží a bude milý k nám.
Datum: 18.07.17 08:03

Ležet na pláži,koupat se v moři

To se snad dá za stejné/podobné peníze i jinde, kde není "obtížný hmyz" a navrch vojácí se zbraněmi na každém rohu pláže a zákaz opustit hotelový areál.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: axus®
Datum: 18.07.17 08:00
avatar

Nevim proc, ale Vas dotaz a postoj mi pripomina:

Koupil jsem si cednik, ale tekl. Tak jsem ho zalepil, ale ted necedi.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: gerdo
Datum: 18.07.17 08:31
Tak neplatí pro většinu ,že bakšiš je dobrovolná částka věnovaná tomu,kdo s námi jedná vstřícně a zaslouží si ji?Mají to dostat snad i agresivní arabové co si to vynycují za nic? Máme to dávat ze strachu,aby nám nic neprovedli?
Datum: 18.07.17 08:35

Tak neplatí pro většinu ,že bakšiš je dobrovolná částka věnovaná tomu,kdo s námi jedná vstřícně a zaslouží si ji?

http://egypt.travel.cz/rady-a-doporuceni
Ačkoliv vám slovo "bakšiš" po pár dnech strávených v této exotické zemi bude pěkně brnkat na nervy, měli byste vědět, jak s ním zacházet. Pro místní obyvatelé znamená bakšiš požehnání od Alláha. Bohatý člověk by se v podstatě měl o toto požehnání podělit s těmi, kterým takové štěstí nebylo dopřáno. A věřte, že Egypťané považují všechny turisty za bohaté - očekávají tedy, že se s nimi o vaše peníze nadšeně rozdělíte. Denně se setkáte na ulici s davem dětí, které se bakšiše budou dožadovat. I když Vám jich bude jakkoliv líto, doporučuji se nad tento pocit povznést, protože jinak byste nedělali nic jiného, než hledali po kapsách drobné. Další formou bakšišného je klasické spropitné, které byste měli poskytnout, ačkoliv jste nabídnuté služby nežádali – pokud Vám místní ochotně zapózuje na fotografii, pomůže s kufrem či ukáže místo, kde si uděláte podle něj ty nejlepší fotky, budete muset do peněženky sáhnout také. Pozor, bakšiš v žádném případě nedávejte lidem, kteří se považují za Vámi rovné, což jsou nejčastěji profesionální pracovníci různých institucí. Bakšiš se dá rovněž chápat jako úplatek a pravdou je, že každý je uplatitelný – v této zemi obzvlášť. Dobrým zvykem je také odměnit lidi, kteří dbají o to, abyste v "jejich" zemi prožili opravdu krásnou dovolenou a nemuseli se o nic starat. Doporučuji tedy odměnit například pracovníky hotelu, obzvláště poslíčky či pokojské.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 18.07.17 08:52
avatar

Prostě ta hranice mezi tím, co je "nic" nebo "samozřejmost" a co je služba za spropitné, je v Arábii zcela jinde, než v Evropě. Nevidím jiné řešení, než se s tím smířit a respektovat to.

Ostatně, od návštěvníků většinou také chceme, aby respektovali i naše zvyklosti.

Ještě se vrátím k vaší představě o dovolené - skutečně ji chcete jen prožít v hotelu, u bazénu a hotelové pláže? Nic jiného nevidět, nepoznat, nezažít? Neprojet si pár vesnic v okolí, nevypít si čaj s beduíny, nezasmlouvat si na trhu, nevyjet si třeba někam lodí? Dát několik desítek tisíc za dovolenou a pak ji prožít na několika desítkách metrech čtverečních mezi slunečníkem a jídelnou mi připadá naprosto šílené.

Ohodnoceno: 1x
 

 

Datum: 18.07.17 08:38
avatar

Já si ho kupuji od ck, je to o něco málo dražší, ale nemusím se s nikým dohadovat a ještě stát frontu.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: rv
Datum: 18.07.17 08:58

V řadě zemí je běžné, že když vidí bělocha, tak vidí "oslíčku, otřes se". A každý běloch se s tím musí vyrovnat po svém.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: gerdo
Datum: 18.07.17 09:43
Rozhodně to Řecko bude více kultivovaná evropská země než severo africké země.Jim by se pomoc finanční zasloužila,nedávno byli v bankrotu s dluhama a snížila jim vláda mzdy i renty v rámci úsporného opatření.To si myslím,že to je lepší volba,jak tady kdo naznačil,nebýt zavřený za plotem v hotelovém rezortu.Ale domnívám se,že Egypt je čechama nejžádanější destinace,protože je málo last minute a téměř vše už vyprodané.
Datum: 18.07.17 11:57

protože je málo last minute a téměř vše už vyprodané
Nevím - jen ze zvědavosti jsem narychlo projela nabídky a do týdne se dá odletět za ceny kolem 13 tisíc - a ne do Egypta.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

Poslední otázky Poradny volná diskuze
Nejnavštěvovanější otázky v rubrice

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2017 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.