Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
měl bych dotaz, zaměstnavatel mi řekl, že mi v březnové výplatě, kterou dostanu k dubnu bude provedeno roční zúčtování daní za rok 2016.
Rok 2016 měl u mé osoby následující strukturu: od 1.ledna do 30. října jsem byl studentem, od 15. října jsem již zaměstnán na HPP u zaměstnavatele. Je tam tedy plnyulý přechod mezi těmito časovými úseky. Někdo mi říkal, že bych měl obdržet nějaký přeplatek spolu s výplatou za to, že jsem studovatl, druzí mi zase říkali, že budu něco doplácet, proto bych se rád zeptal, jaká je s tímto zkušenost, omlouvám se za pro někoho zcela jistě hloupý dotaz, ale zajímá mě co očekávat, sám jsem tuto informaci nikde vyčíst nedokázal, proto se obracím na Vás. V období studia jsem pracoval pro stjeného zaměstnavatele brigádně, na DPP
Děkuji za odpověď
Zdravím, nejsem odborník, ale co si léta dělám vyúčtování daně jako řadový zaměstnanec, tak mi vždycky vyšel přeplatek. Letos jsem totéž dělala u sestry - studentky, která v průběhu roku ukončila studium a měla i nějakou brigádu. V podstatě jí vrátili to, co jí bylo ve výplatě "strženo" jako záloha na daň.
Nejde o vrácení přeplatku za to, že jste studoval, ale za období, v němž jste nemohl uplatnit slevu na poplatníka → např., proto, že jste studoval, byl dlohodobě nemocen, v evidenci na ÚP apod.
Základní daňovou slevu na poplatníka lze uplatnit za celý rok i v případě, že jste nepracoval po celý rok. Slevu na studenta lze uplatnit pouze za měsíce, v nichž jste byl studentem.
Jak z názvu vyplývá, jde o přeplatek daně, tzn., že lze vrátit maximálně tu částku, kterou jste na daních skutečně zaplatil.
Podívejte se do výplatních pásek za předcházející rok, sečtěte daň za všechny měsíce → to je částka, která by se Vám v rámci ročního zúčtování daně z příjmu mohla vrátit. (Protože neuvádíte příjmy, použila jsem radši podmiňovací způsob.)
Vyjde-li u zaměstnance nedoplatek daně, nevybírá se (nebudete nic doplácet).