Meditace- pozorování dechu

Od: Datum: 21.04.16 17:39 odpovědí: 9 změna: 22.04.16 10:10

Dobrý den,

měla bych dotaz ohledně meditace. Již cca 2 měsíce každé ráno zkouším meditovat.

Bohužel se mi nedaří základní věc , pozorovat svůj dech bez jeho ovlivnění.

Většinou se chviličku daří a potom pozoruju , že se snažím dýchat velmi zhluboka do bránice nebo

že naopak přestávám dýchat uplně . Můžeme mi prosím někdo zkušenejší poradit co s tím?

Děkuji Zlata


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 21.04.16 18:15
avatar

Zkoušej to dále. Nemysli na nic jiného, jen na svůj dech. Nauč se dýchat do břicha. To půjde, neboj. Chce to jen cvik. ;) Nemyslím si, že ráno je vhodné na meditace. Jsi vyspaná, odpočatá, čeká tě den se spoustou zajímavých činností a také povinnosti. Meditace mají být na soustředění, zklidnění.A ráno tohle vůbec nelze! Meditace vyzkoušej navečer.

Od: janm
Datum: 21.04.16 18:51

Dobrý den

Když Vás to "svádí" k tomu "vědomě řízenému dýchání" pak na něj můžete zkusit přejít s tím, že tu pozornost budete věnovat tomu, aby to dýchání bylo pravidelné a zároveň nenásilné dle vaší konstituce. V literatuře se uvádí jako "správné a přirozené dýchání" cca toto "schéma" :

nádech pauza výdech pauza a tak dále, přičemž se může a má prodýchat pěkně od spodu až nahoru tzn. nabíráte postupně "do břicha" "hrudi" až po "nadzvednutí klíčků" (ale nemusíte dýchat vyloženě "hluboce" působilo-li by to "potíže", nepohodlí a tím roztěkanost apod., je to jen "doporučení")

Další možností je meditovat bez jakékoliv pozornosti na dech a tím se vyhnout onomu "rozptýlení" o němž píšete, tady lze užít třeba zapálenou svíčku v určité vzdálenosti od vás a "fixovat" pohled na plamínek, jakmile se mysl "zatoulá" vrátíme ji hned zpátky na plamínek, lze to pochopitelně i jinak těch možností je víc,já zkoušel třeba právě toto, není to lehké :)


doplněno 21.04.16 18:59:

Jinak mám i takový přístup že když se dech mění ať samovolně nebo vůlí "přijmu to", zkrátka to "neřeším" ať to probíhá samo jak probíhá...

Datum: 21.04.16 20:21

Ano máte pravdu několikrát jsem zkoušela i meditaci na plamen svíce nebo květ rostliny , a je to to něco malinko jiného a rozhodně né zcela jednoduchého. Mám doma 2 knihy od Erica Harrisona : Rychlé meditace pro zklidněnní a Jak jednoduše meditovat každý den a autor v nich uvádí několik podobných cvičení pro trenink koncentrace. Největší důraz ale klade na ono pozorování dechu.Uvádí zde také že pokud si nezvolíme žádný předmět meditace , který působí jako kotva a vrácí nás zpět když se necháme lapit do toku myšlenek, nejedná se o meditaci , ale pouze o relaxaci :)

Od: janm
Datum: 21.04.16 20:38

Tak pro mně byla meditace spíš doplněk nějakého duchovního směřování dnes spíš určitá "psychohygiena" byť ten "přesah" "pod běžné myšlení" je pro mně stále velmi důležitý.

Datum: 21.04.16 20:55
avatar

Pusťte si do sluchátek nějakou řízenou meditaci se slovem a hudbou a jen poslouchejte. Např.Petra Chobota, Evy Puklové, na Youtub je jich nepočítaně. Pokud se zpočátku i tak nesoustředíte, tak každou myšlenku, která připluje nechte vědomě odplout a tak atále do kola, až Vám to půjde.

Datum: 22.04.16 07:37
avatar

Jojojo, ale ne ráno! Ráno je start, ne zklidnění a uvolnění! *hej*

Datum: 22.04.16 08:59
avatar

Kdo umí, tak ráno je nejlepší meditace, ještě před svítáním. Samozřejmně to chce klid a nemyslet na čas a na povinnosti.

Od: janm
Datum: 22.04.16 09:16

Uvádí se a dle zkušeností mohu potvrdit že nejlepší okamžiky pro meditaci jsou 2. Jeden je ráno "kdy jsme po spánku JEŠTĚ klidní" a druhý je večer kdy jsme před spánkem JIŽ klidnější nebo se sklidňujeme. Jistě lze i během dne je-li na to čas. Dobré je dodržovat jistou "pravidelnost" tzn. např. každý den ve stejnou hodinu lze-li to, protože se to zapíše do podvědomí a cvičení pak bude snazší a úspěšnější. Jinak ta "hodina kdy" je i dost individuální záleží jak máme každý nastaven ten svůj "biorytmus". Četl jsem také že "klid na meditaci" souvisí může souviset i s tím že v určitou dobu je "celý svět" zkrátka "klidnější" je to zejména ráno, kdy se ještě většinou nepracuje proto se doporučuje "před východem slunce" a pak zase večer, kdy se většinou už nepracuje, zkrátka až na výjimky je celý svět klidnější tím pádem je prostor naplněn menším množstvím té aktivní energie jak lidské a zvířecí tak také té "technické" (méně pracujících strojů a zařízení, menší tele aktivita, tím pádem i nižší elektrosmog apod.- rušivé elementy)

Od: coco
Datum: 22.04.16 10:10

Jeden muj známý nazýval svou oblibenou meditaci hezky lidove "hnípání" - nejlepe v pohodlnem kresle s kočkou na klině :)

 

 

 

Poslední otázky Poradny volná diskuze
Nejnavštěvovanější otázky v rubrice

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.