Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

MHD je prý lepší než auta?

Od: tazatelll odpovědí: 27 změna:

Ahoj,

zamyslel jsem se nad takovou věcí, u nás v Plzni mají na sobě autobusy takové trapné reklamy typu: Nejlepší lék na zácpu? MHD. Působí to dost vtipně, když tyto autobusy stojí v ranní zácpě mezi auty. Kde je pak ta výhoda? Jak všichni pořád křičí, že jedete-li MHD, neuvíznete v zácpě. Jsou zde také tramvaje, to ano. Ale co v jiných městech, tam třeba tramvaje nejsou, a nebo nemají koleje na trasách, kde je to třeba, a pak MHD stejně musí stát v koloně.

A hlavně ty trapné reklamy, to je na hlavu. :)

Tož dávám do volné diskuze takový námět na diskuzi. Já musím kvůli financím jezdit MHD, auto si zatím dovolit nemůžu.


MHD je prý lepší než auta?

 

 

27 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

mp*
hodnocení

0x

Všechno má svý. Auto je samozřejmě svoboda okamžité volby, kam se vydáte, autobus Vám určitě nezahne, tam, kam chcete a hlavně nepřijede, kdy chcete. Zase, když trochu plánujete a máte organizační talent, tak se i MHD dostanete, tak, jak, chcete. Bohužel jsou dnes limity, protože je aut už trochu moc. Tím, že je to naší nejvyšší životní úrovní v historii nechci nikoho dráždit, proto to neříkám. Ale je to tak. Každá doprava má své výhody. Třeba při jízdě v MHD mohu mít i nějaké promile v krvi. To bohužel v autě nejde (i když za to 0,5 promile bych se přimlouval, ale asi nejsme disciplinovaní Němci, ti se taky mohou prohánět po svých dálnicích neomezenou rychlostí, a ještě se nepozabíjeli). A hlavně není kde ve městech zaparkovat. Protože aut je prostě dneska hodně.

 

hodnocení

0x
avatar libor007
Tak v té zmiňované koloně ale v autě projedeš majlant, zatímco bus může kuckat hodinu a lístek stojí stejně. Počítá se čas na jízdním řádu, ne v zácpě. Auto taky není zdarma, pojištění a spol další investice. Pravda, někdy je v okrajových částech rychlejší auto díky nevýhodným přestupům, ale po městě mhd v pohodě. Taky není věčný problém s parkováním.

"Počítá se čas na jízdním řádu, ne v zácpě."

Možná jste se s tím ještě nesetkal, ale konkrétně v Praze, když z důvodu zácpy přetáhnete čas platnosti jízdenky, musíte si označit další. Případného revizora nezajímá, že byste za normálních okolností už dávno vystoupil. Prostě jste ve vozidle bez platné jízdenky, takže plaťte. A nepomůže ani argument, že nemůžete vystoupit i kdybyste chtěl, protože vám řidič mimo stanici neotevře dveře. Znám případ, že to skončilo až u soudu (jak to dopadlo ovšem nevím).


doplněno 01.03.16 17:35:

nick - v tramvajích nevím, ale autobusáci jízdenky mívají. Ovšem s přirážkou. Je to proto, že často jezdí do zapadlých periferií, kde se jízdenky těžko shání.

Ten soud by mohl být opravdu zajímavý. Nejsem právník, ale mám za to, že označením jízdenky uzavírám s DP závaznou smlouvu, že mě za určitou částku dopraví z "A" do "B", a to v čase daném jízdním řádem. Takže pokud mě nestihnou v čase podle jízdního řádu dopravit z "A" do "B", je to porušení smlouvy z jejich strany. Já smlouvu dodržel, dohodnutou částku jsem zaplatil a nevím, proč bych měl platit znovu. Naopak, mohl bych požadovat sankce od nich.

nick*

Magdon - to je fakt, ale co v pripade, ze dalsi jizdenku u sebe nemate a u ridice se myslim v Praze koupit neda...? Je snad povinnosti pasazera mit u sebe rezervni jizdenky? Soudni rozhodnuti by mohlo byt zajimave :)

 

 

hodnocení

0x
avatar hejkal
I já se svou troškou do mlýna...
.
Do prostředku MHD se vejde od 0 až do 100 pasažérů. Podle velikosti. Do některých (větších) i více.
...Pamatuji, jak jezdívaly přeplněné tramvaje třeba na Letnou na fotbal. Nejednou jsem visel za jednu ruku mimo tramvaje, jedna noha na spodním schodě, druhá na té zahnuté traverze-narazníku na předku či zadku tram. Se mnou ještě třeba i další 3 nebo 4 lidi. Než jsme dojeli od Strossmayeráku ke stadionu, slušný řidič pohotově zastavil i mimo zastávek. Věděl, že by ty 4 visící hrozny očesal o bok náklaďáku stojícího vedle kolejí. Sem tam se stalo, že jiný neurvalec nás donutil seskočit... Nezastavil. To bejvávalo. Krásné časy. Mladé. Nikdy se nevrátí... Jo, a ty tramvaje tenkrát neměly vnější dveře. To pro pochopení pro dnešní mladé...
.
Vraťme se k problému.
1 až 100 pasažérů, průměr tedy 50. Při obsazenosti 1,2 osoby na 1 auto to vychází, že jeden prostředek s 50 pasažéry MHD nahradí skoro 42 aut.
To počítám průměr. Ve špičce je v busu či tramvaji počet sardinek blížící se maximu. Teda i aut v ulicích přibývá! Až k 80 kusům. Na jedno MHD.
To už představuje pořádně dlouhé šňůry aut, při zapnutých (či vypnutých?) semaforech popojiždějících po pár metrech...
.
Já mám ve zvyku tomu blázinci spíše říkat MDH. Teda městská dopravní hromada. Dovedu si ale na ulici představit 3 autobusy místo 100 až 240 aut. I když je to sájns fikšn!
.
Už roky, vlastně desítky let chodím po městě pěšky. Vím, že z bodu A do bodu B se dostanu za tolik a tolik minut. Nemám ani nervy, že mi těsně před nosem jedna tram ujela, na další čekám do deseti minut, samozřejmě že potom nestíhám ani tu, na kterou jsem po pár zastávkách měl přestoupit. Dorazím ve stejném čase jako mhd, někdy i dříve. Kolikrát jdu třeba i více km, více minut. Za mladších let jsem chodil i přes půl hodiny. Dnes chodím zase, protože doktoři tvrdí, že pohyb je zdravý a klouby to potřebují. Moje určitě.
I když dnes po městě, za snížené viditelnosti, někdy i za bílého dne je to o hubu. Na starší osobu si troufne i pár puberťáků. Trocha adrenalinu nezaškodí... A ten pocit, dnes jsem nedostal...
.
Takže ve městě jsou zácpy.
Já mám osvědčený recept. Chodím pěšky. Netrpím zácpou dopravní, a se zácpou mého zažívacího ústrojí jsem měl problémy naposledy někdy dááávno. Ale to bylo většinou od nezralých třešní, nebo od jiné nestřídmé konzumace.
doplněno 01.03.16 08:12: Pro magdona
Díky za postřeh.
Do dopr. prostředku opravdu vejde 1 až 100 cestujících.
Ten 0 (nula) tam nevejde.
I když občas ten chlap za volantem veze 0 cestujích.
Příště napíši, že kapacita jedné dopravní jednotky je 0 až 100 ks...

"Do prostředku MHD se vejde od 0 až do 100 pasažérů. Podle velikosti."

Hejkale, nic ve zlém, ale představa autobusu do kterého se vejde 0 pasažérů mě po ránu docela pobavila. *smich*

 

scv®
hodnocení

0x
avatar scv

S tím, jak v každé špičce vypadá doprava na Karlovarský a Klatovský je to "neuvíznete v zácpě" docela komický.. a nevyhne se to ani tramvajím - když se vytvoří zácpa kolem Sadů a Plazy, každou chvíli někdo zůstane stát v kolejích. Doprava v Plzni je běs tak jako tak. Co se týče počtu cestujících na jedno vozidlo, byla by MHD fajn, ALE.. to by někdo musel konečně dodělat ty silnice, o kterých se mluví už cca od roku.. 1970?

 

wasube*
hodnocení

0x

A když všichni řidiči těch aut pojedou MHD, tak třeba žádná zácpa nevznikne - co je tedy výhodné?

"...když všichni řidiči těch aut pojedou MHD..."
...tak se tam při nejlepší vůli nevejdou a budou muset čekat na další spoj *bzum*. I když - kdysi jsem v jedné povídce (tuším že "Jízda tramvají" od M. Šimka) četl: "Podle zásady, že neexistuje dopravní prostředek, do kterého by se nevešel ještě aspoň jeden, se jich tam nacpalo dalších 20..." *smich*

 

2kedar*
hodnocení

0x

A což teprve MHD v Ostravě, kde od 28.2.2016 zrušili dojezd autobusů od Havířova, Karviné a Orlové do centra města

a donutili tyto cestující přesedat na Hranečníku na MHD dpo.cz/...

Nad tím se zastavuje rozum... No, hlavně, že se vyčerpaly prostředky z EU... Že.?

Za to by měl jít někdo sedět. Připadá mi to, jako cílené zhoršení dopravní dostupnosti periferií s

centrem. Tím více tam bude jezdit aut. *zed*

 

mot
hodnocení

0x
pokud mi cesta autem do prace trva polovinu doby jako jizda sockou, je volba jasna. nemusim cekat na zastavce, tlacit se, prestupovat, cichat smradlave bezdomovce a prevonene padesatnice. nedejboze kdybych chtel neco prevest.
navic autobus tu pripadnou zacpu neobjede, ja jinou trasu zvolit muzu.

 

hodnocení

0x
avatar magdon

Jeden příklad ze života (mého). Léta jsem tak dojížděl do práce:

Autem – 5,5 km. Cesta od domu k autu 0 až 3 minuty (podle toho, kde se mi povedlo zaparkovat), čas jízdy 10 minut, cesta od auta do firmy 0,5 minuty (parkování v areálu firmy). Celkový čas tedy cca 13 minut. Cena za naftu cca 17 Kč (mám poměrně velkou spotřebu), ostatní náklady řekněme 15 Kč. Celkem tedy nějakých 32 Kč. Celou cestu v pohodě sedím, nikdo se na mě netlačí, dýchám relativně čistý vzduch.

MHD – 9 km (2x přestup), Cesta od domu na stanici busu 10 minut, čas jízdy (včetně přestupů) 36 minut, ze stanice do firmy 3 minuty. Celkový čas tedy cca 51 minut. Cena jízdenky 32 Kč (ta za 24 Kč platí pouze 30 minut, takže je nepoužitelná). Sednout si v prvních 2 autobusech nepřichází v úvahu, do toho prvního je problém se vůbec dostat. Ve třetím autobusu místa k sezení jsou, ale bývá tam i pár našich řekněme "nevonících" spolucestujících, kteří tam po ránu využívají teplo a střechu nad hlavou.

Mě teda těžko někdo o výhodách cestování MHD do práce přesvědčí.


doplněno 29.02.16 12:14:

cj66 - No dejme tomu. Nemám sice důvod (mimo tu cestu do práce) si pořizovat tramvajenku, ale řekněme, že bych zakoupením kuponu ušetřil polovičku jízdného. Nic se tím ale nezmění na pouhé čtvrtině času stáveného v autě proti MHD. Navíc autem můžu odjet hned po konci směny a nemusím čekat na nejblišší autobus (ve všední den i 10 minut), čímž se už cesta z práce domů protáhne přes hodinu (za tu dobu bych už skutečně došel pěšky). O pohodlí ani nemluvě.

cj66

Snad byste si na pravidelné dojéždění koupil kupón? Ta cena 32 kč za jednotlivé použití MHD je zavádějící .

tazatelll

Naprosto s Vámi souhlasím.

Auto je mnohem lepší, nemusíte čichat ty zápachy a nemusíte se tlačit. Plzeň je lahůdka, nevím jak jinde, ale tady je přecpáno prostě vždy a nějaká úspora času, o tom se tedy mluvit nedá.

 

host*
hodnocení

0x

Hloupé reklamy na samozřejmosti. Komu vyhovuje MHD, jede MHD, kdo potřebuje něco přivézt, odvést, nebo jede z místa mimo dosah MHD (dojíždění mimo město), jede svým autem.

V některých městech, například v matičce, je možné na jeden lístek libovolně přestupovat, jet tramvají, autobusem, metrem. V některých městech, například v PA, je třeba si při přestupu, třeba i jen na jednu dvě stanice, koupit nový lístek. Takže je lepší ten kus jít pěšourem. Ale například v PA zase těžko zaparkujete, nebo v místě, kam potřebujete jet, vůbec.

Ideální jsou města, kde se dá všude dojít pěšky, případně se kus svézt tramvají nebo autobusem. Například v LI od nádraží do Hanychova k lanovce na Ještěd je to lepší tramvají než autem.

Jsou i vtipné reklamy, například před několika lety býval plakát "auta stojí, vlaky jedou", což mohou posoudit lidé, kteří popojíždějí po opravované nebo ucpané silnici, dálnici, a lidé jedoucí vlakem tam už dávno a bez rozčilování jsou.

2kedar*

Co je "PA" a co je "LI"...? :(

vilik*

Pardubice a Liberec

pb®

Jo a nebo taky nejsou, protože někdo nahlásí bombu a vlak má spoždění 5 hodin, člověk pak nestihne spoj a domů se prostě ten den nedostane.

wasube*

*smich* tady je vidět jak slaboduché máme spoluobčany. I když poslední dobou je to spíše zábava bezdomvců co se před zimou a hladem potřebují dostat do vězení. Ale jak to potom dělají s návykem na alkohol a s ranním vstáváním to nevím.*smich* Myslím že ted, když je udajně někde bomba si policie prohlédne okolí a shluky bezdomovců kteří sledují "kino" jim neujdou. A škodu zaplatíme my všichni.

 

pb®
hodnocení

0x

Za mě tedy není lepší. Je pouze levnější. Pro mě není rychlejší ani pohodlnější. Dopravou jedu do práce 50min, autem 25. I když je zácpa, není auto pomalejší než bus a následné metro, protože auto jede stejnou trasu co bus. V buse se mi dělá zle a busem musím 2x denně čtvrt hodiny. Zvlášť odpoledne tedy vystupuju z busu zelená a snažím se nepozvracet. Pokud je v létě 40°c, v neklimatizovaném busu, kterému se okna otvírají jen na škvíru, je asi tak 60°C a to je na kolaps. To je i ve starém autě bez klimatizace líp a když je auto klimatizované, je komfort nesrovnatelně lepší. Takže za mě autem jsem v práci rychleji, komfortněji, bez fyzické nevolnosti a vyčerpání, akorát to víc stojí. Ale čas jsou peníze a jeden si musí rozmyslet, jestli ušetřených pár tisíc ročně stojí za to nepohodlí a denně třičtvrtěhodinu času v háji.

 

hodnocení

0x

Busem bych jel do práce cca 50min - jeden přestup. Autem 10-15min. Vezu dvě děti a manželku, takže celkově bych neušetřil ani na lítaččce - 2x400kč dospělý, 2x200 děti. Časově MHD hrůza. Dále bývají přecpané, nedá se sednout, v zimě všichni kašlou a smrkají...

wasube*

pepane ale je zase fakt že nikde jinde nezískáte takovou imunitu jako v MHD. Tedy nemám na mysli třeba rovnou tuberkulozu, ale lidé z MHD málokdy omarodí, jsou víc odolní.*smich*

já pracuji ve školství a myslím, že 300 kýchajících studentů a kolegů je na imunitu ještě lepší než přeplněné MHD:)

Maximální imunitu mají naši poslanci. Z toho jasně plyne, že jezdí MHD mnohem více, než běžní občané *haha*

 

hodnocení

0x
avatar naufrago

Vidím to stejně jako hejkal, když 50% řidičů, co dnes jezdí autem, pojede zítra autobusem, zácpy nebudou.

Musím se v Liberci zastat dopravního podniku, mám ten pocit, že docela reagují na požadavky cestujících a přidávají spoje tam, kde jsou potřeba. I když špičky jsou samozřejmě hrozné, ale kdo dokáže odhadnout, jestli ta hromada lidí, co se sotva vejde do busu, přijde na nástupiště v 15:45 nebo v 15:55, že. Takže když se bude postupně počet řidičů zmenšovat, DPMLJ bude průběžně reagovat na zvýšenou potřebu spojů, tak můžeme mít za pár let průjezdný Šalďák i v 7:30 ráno. Ale musely by se k tomu přidat normální ceny.

A spíš než řidič, který jezdí autem do/z práce, mě udivuje člověk, který mermomocí musí v poledne autem do centra na oběd do centra. Nebo si pro něco dojet, když to může pobrat cestou z práce. Prostě těch zbytečných cest autem skrz centrum je moc.

Já osobně jsem si spočítala, že se mi sice (pouze časově, finančně ne) vyplatí auto, ale když jsem měla možnost jím jezdit, tak mi hrozně chyběl ten čas, kdy si může přemýšlet nad čím chci. V autě musím dávat pozor na cestu, v buse si promyslím plno věcí, které promyslet chci nebo potřebuji. A stojí mi to i za ten opruz, který k MHD patří (smrad apod.).


doplněno 29.02.16 16:23:

Já nevím, tazatellli, mám pocit, že Vám moc nejde matematika. Že bude s více lidmi v MHD méně aut na ulici je pro mě jasné jako že 1+1 jsou 2. Sorry.

tazatelll

Ano, zácpy možná nebudou, ale to se nikdy nestane- lidé nikdy hromadně nepřejdou k MHD. To prostě tak nebude. A navíc, bylo by v těch prostředcích nacpáno ještě stokrát víc, kdyby nikdo nejezdil autem. To řešení není.

A ty rizika onemocnění z těch kašlajících lidí. fuj

pb®

Já si spíš říkám, že i když se veze dobytek na porážku, musí přeprava splňovat nějaké normy. Ne tak MHD, která vozí lidi.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]