Nejste přihlášen/a.
stručně - ano,vozy se pohybují samotné po kolejích,ale jsou pod dohledem. brzdí se několika způsoby - brzdama,které ovládá dozorce,je to zvláštní mechanismus na kolejích,potom je zachytávají posunovači na tkzv. zarážky anebo opět posunovači je brzdí ručníma brzdama na vozech. je to hodně o zkušenostech a umu,průšvih je,když se něco nepovede. a takto se nemá manipulovat s vozy,kde jsou např.lidé anebo nebezpečný,citlivý náklad. tyto vozy jsou označeny nápisy neodrážet,nespouštět...z praxe,tento nápis se docelo často ignoroval...
Takové rozřazovací nádraží máme u nás taky. Nad jeho koncem je silniční nadjezd, ze kterého je celé nádraží vidět jak na dlani. Z něj jsem kdysi jako kluk sledoval, jak vytáhla lokomotiva několik vagonů na kopeček a posunovač pak jednotlivé vagony odpojoval. Ty pak samovolně sjížděly do prostoru nádraží a podle aktuálního postavení výhybek se řadily na různé koleje. Tam je posunovači brzdili takovými udělátky, které kladli na koleje a pak je spojovaly do nových vlaků. I když je tohle nádraží stále ještě v omezeném provozu a chystá se jeho likvidace, tímhle způsobem se tu už léta vlaky nerozřazují.
To "udělátko" se jmenuje zarážka, ale málokterý nádražák mu řekne jinak než "čuba". A když vagón čubu odrazí a ta spadne, tak se pak dějou věci. Když je posunovač dobrý a připravený, je schopen položit čubu i doprostřed vagonu mezi nápravy nebo mezi podvozky. Nesmí se to, ale . . . Dřív se např. v Plzni spouštěly i chlaďáky s pivem z pivovaru. Poté, co jeden "došel" tak, že to dost hodně bouchlo, se celá záloha sbíhala s ešusama, protože ze zamčenejch dveří teklo pivo. Potom spouštění pivních chlaďáku zakázali.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.