Nejste přihlášen/a.
Dobrý den. Naivně se zeptám, proč neklesají ceny dopravy, zboží všeho druhu, když ropa za poslední rok klesla o cca 7 Kč.? Dřív každý nárust ceny ropy o pár haléřů, byl důvod ke zdražení téměř všeho. Za názory předem děkuji.
Nevím ,že jste si ještě nezvykl, že každý nárůst ceny čehokoliv (nejen nafty) se projeví okamžitě na všem souvisejícím, ale pokles nikoliv. Je to běžná praxe. Zákazníci jsou už na ceny zviklí, nikdo si neztěžuje, tak proč by výrobci a dopravci zlevňovaly? Navíc je jen otázka času, kdy se ropa zase zdraží a museli by zase všechno zdražovat (což ovšem pravděpodobně udělají stejně, akorát že zvýší současné nesnížené ceny).
Au... Za ty pravopisné chyby se stydím
Na ten šlendrián jsem si samozřejmě zvykl a stěžovat si můžu tak akorát na lampárně. Holt mocná tržní ekonomika.
Objem obchodu s ropou nečiní zas tak významné % v objemu ekonomiky - to že ropa zlevní o desítky procent je sice pěkné, ale 1) kvůli daním, které tvoří nadpoloviční část koncové ceny, se tento pokles projeví jako výrazně MENŠÍ procentuální pokles v koncové ceně (zhruba takto: cena ropy/benzínu jako komodity - 15 Kč +20Kč daně. Pokles ceny benzínu na 10 Kč -> pokles o 33%. Pokles koncové ceny o 33 % by ale musel znamenat cenu 23 Kč. Pokles na 30 Kč je tak pokles pouze o 15%)
2) Objem hodnoty / spotřeby dovážené ropy/ropných produktů bude po 10% HDP. Tím pádem pokles o 30 % v ceně ropných produktů se do ekonomiky promítne v objemu max. jednotek %.
Další věcí pak je, že např. obchodní marže pump bývaly kolem 2 Kč, dnes je to i přes 5 Kč... Holt nadávate na tržní ekonomiku a přitom vás štve, že tady vlastně absentuje
Jasně, to máte pravdu, ale Vaše vysvětlení by mělo platit obousměrně, jak při zdražení, tak při slevě. A to neplatí. Zdražení se projeví okamžitě, zlevnění velmi pomalu, pokud vůbec. Takže když se náklady na výrobu sníží řekněme o 10%, a následně zvýší o 5 %, výrobce často jen o těch 5% zdraží, ale z původní (vyšší) ceny. Ne z té ceny po slevě. Zboží je potom vlastně dražší, než bylo původně, i když náklady jsou nišší.
Odpovězme si jinak, je tato povinnost? A co rohlíky atd? V jednom obchodě zboží za n a vedle klidně o 20 % dražší. Nejlevnější PHM jsem zažil někde za HK a?, někdy Mohelnice.Pak narvu plnou nádrž. Jde o konkurenci, někdo jako první musí začít a je otázka, zda nejsou domluveni. Zisk je krásné lákadlo. Ostatně PHM v republice je od .. do. S tím si hlavu nelámu, prostě hledám, kde je levnější, jsou u nás dvě pumpy, které se střídají v rozumných cenách, jedna malá a Tesco.
Co s tím? Zařiďte si pumpu...
jofa Na ten šlendrián jsem si samozřejmě zvykl a stěžovat si můžu tak akorát na lampárně..
Proč šlendrián? Běžné, nezakázané podnikání, zaspal jste dobu určených cen.
Protože to je jen zlodějina. Cena ropy je dnes v řádech desítek % úplně jinde než dříve ale nic moéc se neděje. Naopak se vše zdraží okamžitě, i když cena ropy teď se týká dodávek ropy až za cca 3 měsíce. Za 3 měsíce odběratel má dohodnutou cenu ropy, která ale může být v tom okamžiku levnější nebo dražší. Každé zdražení je jako nastavená laťka a ke zlevnění přijde jen ve křiklavých případech. Má řidič autobusu více peněz, když se vstupy podstatně zlevnily? Nemá. Když stát zdražil díky Janotovi PHM o 1 Kč, , automaticky počítala vláda s výběrem vyšších daní. Stal se opak a výběry byly menší, dopravci začali kupovat PHM v Polsku. Stát vybral míň než před zdražením ale původní zdražení zůstalo. Takto hospodaří stát. Svá špatná rozhodnutí se snaží vybrat na živnostnících. Ti skutečně velcí plátci DPH jsou nějak mimo stát a ti malí pitomci to zaplatí. Být totiž svým pánem a ne otokem je dost silný důvod k sebezapření. Ale jen do jisté míry. Kdyby s všichni dohodli a zrušili živnost, pak by se Babiš asi musel oběsit. A měli by to udělat. Ať stát zajišťuje svou intervencí zakázky.
No protože jsou to hajzlíci. Přesně vím, na co se ptáš: stačí ohlásit, že bude dražší ropa, a ceny na benzínkách začnou okamžitě růst. Když se to přihodí třeba na jaře, zemědělci už vědí, že kvůli drahé naftě budou na podzim drahé brambory (a všechno ostatní taky). A podobně začnou zdražovat i ostatní, protože "se zvedá cena dopravy". Ale když se ropa zlevní, benzínky "mají nasmlouváno dopředu na několik měsíců", takže možná začnou lehce pomalu částečně zlevňovat až potom, zemědělci a ostatní nereagují nijak. Je tu prostě takové mizerné prostředí, kde se každý (až na naprosté výjimky) snaží vzít na hůl zákazníka. Co s tím, nevím.
Proto, že v tržním principu hospodaření, který byl u nás nastolen v r. 1989, jednoznačně platí:
Pokud je o něco zájem a jde to na odbyt, je zákonitým pravidlem, zvyšovat prodejní cenu .Pro případ uvedený v otázce je zákonitým pravidlem, pokud jdou pohonné hmoty na odbyt je nesmysl jejich zlevňování.Proč?
-miro.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.