Nejste přihlášen/a.
Je možné, aby po upravě zážehový motor běžel na naftu. Uprava by spočívala ve zvětšení kompresního poměru, mohl by tak motor běžet, že by byla nafta míšena v karburátoru jako benzín, a ve válci by se zapálila od svíčky, nebo dát místo svíčky nějakej vstřikovač (motor se vstřikovaním a jenom zvíšit kompresi a nahradit benzín naftou)
Teoreticky by to podle nás mělo fungovat, ale nevyznám se v tom tolik. Motor by byl jen jako nějaký projekt a něco si doma vystavit co by mohlo běžet a přestavbu by jsme provedli my
Chlapci až dostudujete a budete něco znát a umět si to co potřebujete spočítat pakmá cenu vést akademickou debatu zda by to šlo, můj profesor říkal všechno na světe jde jen malé děti se musí narodit, ale není to tak docela pravda - rozklepněte dvě vajíčka rozšlehejte - no a teď je vraťte do skořápek jak byla...a takových příkladů je mnoho...všechno chce své, běžet by to mohlo, ale je otázkou jak dlouho a s jakým efektem...
Tenhle nápad rozchlastat,kdyby jsi měl k dispozici kompletní strojní vybavení,minimálně znalosti inženýra a celkově znalosti problematiky a konstrukce spalovacích motorů pak by to možná šlo. Ale fatal eror číslo 1-diesel pracuje za vyšších tlaků a má celkově daleko robustnější konstukci-tím pádem benzínový motor,který je stavěn méně robustně a byl by přestavěný na diesel,bude mít velmi mizernou životnost. Fatal error číslo 2-prostuduj si jak pracuje diesel,tam není kvantitativní regulace,ale kvalitativní,přeloženo do češtiny-nafta se nemísí v žádném karburátoru a nezapalují ji svíčky,ale vstřikuje se do rozehřátého vzduchu těsně před horní úvratí a podle množství kolik se jí vstříkne se reguluje výkon. Všechno jde když se chce,ale v podmínkách i celkem dobře vybavené dílny je to zcela nereálné
Nesmysl podomácku to asi nepůjde vůbec.nakonec stejně postupovala Tatra s motorem V8 v třeba T603-upravili jej na ropu ale výkon byl nevalný, poruchy velké, náklady extra velké,nakonec pokusů zanechali.
Pro příklad podívej se ,pokud máš možnost- a porovnej třeba starý motor XUD9 (BX,P405) objem motoru 1905ccm a benzín opět v BX nebo P405 1,9 (jedno zda-li 8 nebo 16V) o objemu 1905ccm a pak uvídíš že to nebude tak jednoduché,Dehty pracují s většími tlaky takže blok je masivnější a hlava min.3x větší a taky o dost masivnější (hlava na Ibize 1,7d -Al slitina byla odhadem 4x těžší než hlava litina Fe ze škody 105) Navíc doprava a vstřik paliva u benálu a ropy jsou dosti různé .Nafta VˇŽDY čerpadlo vstřikující pod velkým tlakem (u CR je to dosti podobné) a benálu-karbec-v podstatě si motor saje podtlakem palivo sám,jednobod či monoivstřik- čerpadlo menším tlakem vstřikuje benál do sání,vícebodové (většinou MPi) opět větším ale podstatně menším tlakem jak u nafty vstřikují benzín do každého válce
Vícepalivové motore existovaly a existují - hlavně v armádě. Co vím, šlo přinejmenším o některé Tatrovky a vcelku pochopitelně - tanky. Na T-72 jsem to viděl osobně - prostě se na vstřikovačce přehodil veksl a jelo se třeba na kerosin. Jenže jednak se jednalo o vznětové motory a jednak už byly s tímto úmyslem konstruovány. Předělávat zážehový motor na vznětový mě přijde trochu mimo, protože celý motor je dimenzován na dané použití a z toho pohledu je ta předělávka nesmysl.
promone je to jinak-nic se na motorech nepředělávalo jen se muselo dodržet v případě benzínu smíchání s naftou z důvodu mazivosti či jak to nazvat atd.. Šlo o všechny motory T912 v P-V3S,dále motor T928-3 a T930-3 v tatrovkách T-140 a T813 ,ale tyto jak píšeš takto byly konstruovány!Dokonce jsem toto našel v jedné uložence (T-813 AM50) při přípravě na odsun k jinému VÚ po reorganizaci armády! Ovšem nevím jak tanky nebyl jsem tankán ale sapér!
No a co míchat tak dlouho, dokud motor půjde, nebo jiné přísady? Já dával do Trabanta petrolín (na ten se přece jezdilo), s kanistrem do Drogerie. Nafta mu nevoněla. Kamoš vzal PB flašku a hadici strčil do karburátoru, pak benzín vypnul. Benzín motor samotnou naftu nezapálíí. Jezdili na ředidla a jiné sajrajty.
"Doma" v hodně dobře vybavené dílně by šlo spíš naftu předělat na benzín - podložku pod hlavu pro snížení komprese, dát svíčky + zapalování, vstřikování na benzín (nafové se s benzínem zadře) nebo karburátor. Možná by se to i točilo
Benzín na naftu těžko, zvětšení komprese = musel bys zesílit blok, hlavu, kliku, pístní čepy atd. a to doma neuděláš ani ve výborně vybavené dílně.
Upravovat benzinový motor na naftu je nesmysl. Benzinový motor je pevnostně dimenzován na nižší tlaky ve válcích ( cca kompresí tlak 10 atm. a tlak při výbuchu cca 30 atm. Zatím co kompresní tlak u naftového (zážehového) motoru je cca 25-30atm. a tlak výbuchu více jak 100 atm. Vstřikovací tlak až 200 atm.). To dokazuje na jaké zatížení musejí být součásti naftového motoru dimenzovány.Tato robustnější konstrukce, zejména pohyblivých částí motoru, které vykonávají vratný pohyb, jsou překážkou docílit zvýšení otáček motoru, což je nezbytný předpoklad pro výkonu motoru.
Snadněji by teoreticky byl možný opačný postup, přizpůsobit naftový motor na použití benzínu. Jak zde někteří uvádějí že to již existuje ( npř. u motorů Tatra pro vojenské účely). Jen uvádí, že úprava je v podstatě jednoduchá. Spočívá ve zvýšení dodávky nafty smíšené s benzínem. To proto aby motor neztratil příliš ze svého výkonu. ( Přítomnost nafty v přípustném poměru k benzínu musí být dodržen). Přechod na použití směsi benzínu s naftou je řešeno, odstraněním dorazu regulační tyče na vstřikovacím čerpadle.
Zdravím -miro
Samozřejmě, že se dá uvést daleko více nutných i konstrukčních zásahů při přestavbě notoru, které jsou nevyhnutelné .
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.