Nejste přihlášen/a.
Ahoj.
Jak poznáte, že jste opravdu staří?
Když budete v učebnicích dějepisu číst věci, které si pamatujete
a budete si pamatovat, že to bylo všechno jinak.
A tak mě napadla otázka. Setkali jste se s něčím, co bylo dějepisně jinak, než ve skutečnosti?
Třeba nás v letech 1994-2007 na ZŠ a SŠ neučili téměř nic o 2. sv. válce ani o novodobých dějinách ČSR řekněme od roku 1900 po současnost, ale to, že kdo byl v SSM a KSČ byl STBák a byl ten nejhorší šmejd, to říkali v jednom kuse. To, že sami byli v SSM, KSČ a že tam museli být i jejich rodiče, jinak by se učitel nedostal na vysokou školu, to už neříkali. Asi jako Václav Klaus, který kritizuje komunisty ale kdyby Líviin otec jako tuším, že předseda ÚV KSČ na Slovensku nezaloboval, tak kde by dneska byl, že jo ...
Stačí si poslechnout 10 sekund počátku dnešních Událostí na ČT1 ceskatelevize.cz/...
od 36. sekundy, kdy zpravodajství začíná.
Ve skutečnosti je to tak, že o věcech, které jsme se učili ve škole nemohu nic vědět, protože jsem je nezažl. Ty, co jsem zažil nemohu z tohoto pohledu komentovat, protože nevím, co se o nich dnes učí. Takže otázka na zodpovědnou odpověď dost těžká.
Těch, co budou psát, že všechno je jinak a dějiny píší vítězová tady bude dost, takže o tomhle mluvit nechci. Pozoruhodné je totiž i to, že do školního dějepisu se nedostává, jen z důvodu omezenosti času na výuku řada zajímavých věcí, možná i zajímavějších než některé ty co se učí.
Třeba jako studenti jsme vůbec nic nevěděli o prostoru Pyrenejského poloostrova. Naposledy nám řekli něco jako Ostrogóti Vizigóti a konec. Přitom se tam po dlouhá staletí rozhodovalo o osudu Evropy. Období rekonquisty po dobu od 8. století trvající vlastně až do novověku je opravdu velmi zajímavé až fascinující. A jak Evropa byla blízko arabské kolonizaci v té době, to si studenti podle dnešních osnov (myšleno osnov poválečných až současných) vůbec neuvědomují. A kdo dneska ví, že rok 1492 není jen rokem takzvaného objevení Ameriky, ale zároveň je rokem ukončení rekonquisty zničením poslední bašty arabů v Evropě (Granada) a zároveň rokem obrovské genocidy židů ve Španělsku.
Z dějepisu vůbec nevíme, že druhé světové válce předcházela předehra v podobě španělské občanské války. Její motivy i důsledky pro Španělsko jsou též velmi zajímavé, poučné a v mnohém se dají hodně porovnat s naší situací po roce 1948. ˇFrancovo Španělsko je super zrcadlem komunistickému bloku. Jak vím z vlastní zkušenosti a rozhovorů s lidmi, kteří to zažili, cestou naprosto opačné ideologie, společnost dospívala k velmi podobnému stavu, jak to bylo v komunistických zemích o něco později. Pašování přes hranice, samizdaty, zákazy zcela banálního chování, ideologizace společnosti (tady křesťanská) atd. A "sametovou revolucí" to tam vlastně taky skončilo, i když začátky byly mohem krvavější než zejm. u nás. Bylo by to velmi poučné srovnání, kdyby to někdo uchopil.
Na antiku je taky vyhrazeno velmi málo prostoru. Přitom je to základ naší civilizace. Víte, že právní řád starého Říma je v podstatě opsaný do všech evropských kodexů (zjednodušeně řečeno) a že jeho hlavní zásady se v platném právu pořád používají (a to nikoliv zjednodušeně řečeno ale doslova)? A pokud si pamatuji, antice jsme na gymnáziu věnovali dvě učební hodiny. Jedna Řecko, druhá Řím. Nezajímalo by studenty na gymnázicích vědět, že římané se mohli ženit, rozvádět, měli stanovená pravidla pro vypořádání manželství, mohli přijít do exekuce, vojáci dostávali důchod za výsluhu let, daně vybírali soukromníci pro stát a měli z toho super byznys atd. atd. Dalo by se vybrat mnoho věcí s přesahem do dneška, které by výuku velmi zpestřily a zároveň by daly lepší přehled o té době.
Vlastně se nic neříká o době temna. Z přehršlí datumů a jmen vlastně nikdo neví o tom, že raný středověk byl v Evropě dobou hlubokého úpadku civilizace. Zároveń se vlastně vůbec neučí o arabských učencích, kteří v té době vládli astronomii, medicíně a dalším přírodním vědám. Neučí se nic o tom, proč a jakým způsobem se Evropa zvedla zpět na výsluní civilizace a jak dlouhá cesta k tomu vedla. Přitom záležitosti týkající se vzniku středověké šlechty z potloukajících se lumpů a vykuků jsou velmi dramatické, atraktivní a poučné i pro dnešní dobu. Jak to asi bylo, když nikdo vlastně nic nevlastnil a jak to udělal, když to chtěl změnit? Proč to neudělali všichni? Vždyť ta půda jen tak ležela, nebyla ničí. Velmi poučné téma o tom, jak je člověk člověku vlkem a že si nikdy nejsou všichni rovni i když zdánlivě mají stejné podmínky. Jak vlastně bylo snadné stát se vládce a jek to bylo na druhou stranu těžké. Je z toho nakonec vidět jak je pro demokratické vládce nebetyčně snažší vládnout než pro ty vládce absolutní a jak mají mnohem menší zodpovědnost.
V tomhle kontextu mě napadá, jestli by nebylo poučnější učit děti o drogovém dealerovi Escobarovi v Kolumbii, který se vlastně choval jako středověký rytíř v době dávno minulé a jaké důsledky mělo takové chování v moderní době a jak by to vypadalo tenkrát. Určitě poučnější než biflovat sjezdy Komunistické strany Sovětského svazu a jejich plky, což jsme teoreticky měli my. Vy dneska z novověku máte určitě taky nějaké takové nesmyslné lahůdky. Třeba naučit se nazpaměť dva tisíce slov, ne?
No,nebudu to protahovat. Snad jsem neodbočil moc od tématu podle tvých představ. I když, možná že jo.
Kdo se více zabývá historii, a nemusí to být zrovna studovaný historik, tak se k tomu, co jste vyjmenoval, taky dopinozi. Jenže berte to tak, že dějepis je na školách vesměs nudným předmětem, kde se žáci učí nějaké letopočty, ale už ne souvislosti... Bohužel.
Pamatuji hodně ,a pamatují i jiní.Rok 68 byl krásným rokem sjednocení národa,to je snad dějepisně v pořádku .Ovšem ,jak se vymývají mozky mladým v souvislosti před ,při a po převratu 89,to je někdy do nebe volající.Mladá generace ,která je odkázána na to ,co se kde dočte v učebnicích a nebo dozví z denního tisku ,dostává mírně řečeno zkreslené informace.My ,kteří jsme tuto dobu zažili na vlastní kůži víme ,třeba kolik budoucích představitelů města chodilo v prvních dnech na shromáždění ,za štěkotu estébáckých psů.Když se situace přiklonila doprava, začalo přibývat revolučních hrdinů. O tom se nepíše.A tak by mohl každý člověk ,který zažil tu dobu vzpomínat a nedávat pořád. U nás byl nastolen jakýsi socialisticko-kapitalistický hybrid a to vyhovuje asi všem nahoře .Jak bývalým straníkům tak pravičákům, jen když se penízky sypou.A učte tohle naše děti v dějepise.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.