Co nostalgie v potravinách a pišingrech?

Od: Datum: 22.10.15 22:04 odpovědí: 84 změna: 05.11.15 18:55

Kolik si pamatujete z toho, co kdysi bylo a dnes už není? Třeba turecký med, kokosové tyčinky, biskupský chlebíček, ovesné vločky, gumové hady, dobrý chleba, pečenáče, šumáky v kostce i pytlíku, apod. Možná něco z toho na trhu ještě něco je a jmenuje se to jinak, nevím. Zkuste zavzpomínat a něco přidat!


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 22.10.15 22:11
Malinové Dukly a griliášové vlnky, u babičky v kredenci vždycky byly... Ještě mi není třicet a už vzpomínám na mladá léta. Jo, pišingry...
Datum: 22.10.15 22:14
avatar
U nás i nyní je také turecký med, i kokosové tyčinky, biskupský chlebíček, ovesné vločky více kvalit, gumové hady i zvířátka, dobrý chleba , pečenáče, ovšem šumáky jsou jen v pytlíku. Škoda, ty kostky Tiki byly fajn.
Nedávno jsem měl i mejdlíčka...Teda ten bramborovej cukr. Stejné chuti jako kdysi.
A malinovku! Tu pravou, malinovou.
Na trhu ve Vranově nad Toplou- SK
Datum: 22.10.15 22:44

Neuvěřitelné, fakt se to dá ještě někde koupit? Škoda, že jenom někde.

Datum: 23.10.15 01:04

Tak jestli si nechcete zkazit dojem a vzpomínky, tak si ani tu kokosovou tyčinku či kokosový suk nekupujte. Tváří se to podobně, vypadá to podobně, cena je mnohonásobně vyšší, naopak kvalita a chuť nemá s tou pochoutkou z našeho dětství nic společného. Nechala jsem se zlákat a byla jsem velmi zklamaná. :(

Od: pekar
Datum: 22.10.15 23:28

Biskupský chlebíčky pečeme. Právě ty dobré, s rozinkama, arašídama, čokoládou, kandovaným ovocem, z pravého másla. Lidi to ale moc nekupují. 100gr stojí 15kč. Radši si pod názvem biskupský chlebíček koupí přeslazenou třenou buchtu s rozinkama, s umělým tukem, které je za stejnou cenu jednou tolik, z nějaké velké pekárny. To samé kváskový chléb.

Takže, některé výrobky nezmizely z trhu, jen se přesunuly do menších krámečků, večerek, na trhy apod. Turecký med, a gumové hady vídávám na poutích a burzách. V krámě jsem je snad ještě neviděl. Snad v létě ve stáncích na plážích.

Datum: 23.10.15 13:33

Pekaři: možná to lidi nekupujou právě kvůli těm rozinkám a kandovanému ovoci, což třeba i já opravdu nesnáším. V původním biskupském chlebíčku nic takového nepamatuju. Méně je někdy více.

Od: jentak
Datum: 23.10.15 14:07

Do biskupského rozinky patří. A dřív se do něj nedávalo kandovaný ovoce, což je papaja, ale dával se alginát. To jsou kuličky z agaru, neboli z mořských řas.

Datum: 23.10.15 00:08
avatar

Polárkový dort - býval v papírové zelené krabici s obrázkem Eskymáka, nanuky Eskymo – bez klacíku, ovocná dřeň – v kostce z umělé hmoty, bonbony Sisi, Slávie, Atlasky, Lesněnky, Sněhulky, hořko-sladké Bari mandle a také žvýkačky Pedro. Místo lízátek cucavé štandgle , Lipo ovocné nebo větrové, Pacholík, Jovo koktejl, Vitacit.

Datum: 23.10.15 00:33
avatar

Tak jste mi připomněla klasický polárkový dort v tech plastovejch obalech. Myslím, že stál 10,50? Tak já ho nedávno viděl v Kaufu, asi za dvacku, a chtěl ho koupit. Nicméně mi to nedalo, a začetl jsem se do složení. LIDIČKY, ten nanukáč je z rostlinnný šlehačky. Ten nikdy smetanu neviděl. Dejte si majzla, na to co kupujete. Moc nechybělo a naběhl bych si taky. Fuj.

Datum: 23.10.15 01:06

Já jsem ten rostlinný produkt znova objevil a připadal mi lepší, než býval dřív, záleží na výrobci. Vy myslíte, že vám prodávají výrobky ze smetany za 50,-? Zrovna jste si naběhnul...

Datum: 23.10.15 10:22
avatar

A proč si tedy kupuješ ten nejlevnější shit, když Kaufland má v mražáku desítky druhů zmrzlin a některé z nich jsou fakt výborné? Že stál kdysi 10.50? V přepočtu na dnešní příjmy by musel stát stovku. Tolik snad nestojí ani ta nejluxusnější.

Datum: 23.10.15 16:16
avatar

jethro, nauč se prosím číst. Děkuji.

Nikde nepíšu, že ten shit kupuju, naopak před ním varuju.

To, že Kauf ma TAKY dobrý zmrzliny jsem nikdy nepopíral.

Že stál 10,50, a nestál snad tolik? Co se ti na tom nelíbí?

S přepočtama prosím neotravuj. Sám víš z jiných diskuzí, že na to máme každý jiný názor. Proč to tahat zase sem?

Datum: 23.10.15 00:48

Jo, už si na několik věcí vzpomínám: ledňáček za 50 halířů, bez klacíka. Pedro, ale každý chtěl plátkové whrighlys, asi špatně napsáno. Lipo a vitacit: to je klasika.


doplněno 23.10.15 13:39:

Ještě si vzpomínám na pendrek a pendrekové bonbóny.

Datum: 23.10.15 10:50

jablečný sirup ve sklenici a zlaté oplatky opávia s vanilkovou příchutí

Od: radkapod*
Datum: 23.10.15 15:05

Marcipán jako tyčinka, dřív se prodával na poutích. Před lety jsem si ho taky koupila na pouti, vypadal jak měl ale chutnal otřesně.

Pak se mi stýská po barevném cukru bridge (nebo tak nějak se to psalo), který jsem tajně ujídala z cukřenky. Po rumových perníčcích v sáčku, ty dnešní od Opavie se nedají jíst. Po banánovém Granku (?) v plast. doze, které jsem taky chodila lžičkou ujídat a dala bych cokoliv abych si mohla rozbalit žvýkačku s Donaldem a sbírat obrázky *haha*

Datum: 23.10.15 16:01
avatar

Vitacit jsme si jako malí sypali do dlaně a lízali. Dneska jsem ho zrovna koupil a lížu, lížu, lížu... Chutná mi stejně, jako dřív :-P

A co bylo suprové - takové citronové a pomerančové půlměsíčky. Bylo jich asi 10 v ploché dlouhé krabičce. Máma s tím zdobila dorty. Pamatujete to někdo?

Datum: 23.10.15 17:08

Jo, já si je pamatuju, ale nějak extra nám to nepřipadalo, takže jsme to nekupovali.

Od: rybana
Datum: 31.10.15 03:38

Jo, jo pamatuju na měsíčky a taky na kafíčka, byla zelená a hnědá v sáčku, uvnitř něco jako v pralinkách a karamely různé druhy,

např. mléčné s oříšky.

Od: bublinaunosu
Datum: 23.10.15 18:13

Vzpomínám třeba na konzervy a polotovary na čundry,třeba hovězí na divoko,kus hovězího prošpikovanýho masa s výbornou omáčkou.Nebo Trenčanský parok s fazulou,segedín,chalupářský guláš,lečo s klobásou,uzený vepřový jazyky v aspiku,pražskou šunku,luncheon...už jen vzpomínky,dnes to není nebo nepoživatelný...pendreky,gumový hady,sisi,karamely,afro arašídy,sevak žvýkačky,lesní směs v pixle...zákusky z cukru a ovoce,njn.

Datum: 23.10.15 18:49

Většina konzerv, které jmenujete, je k dostání i dnes. Možná chutnají jinak, některé jsou dnes lepší, jiné ošizené. Třeba luncheon: je to bláto, co se nedá ani osmažit.

Datum: 31.10.15 16:38

Souhlas. Na vandru nesměla chybět játrovka a lečo s klobásou a čínský luncheon meat. Chalupářský guláš vozil kamarád pravidelně až do doby před asi 15 lety, kdy jsme z plechovky vylili do hrnce i potkaní ocas. Předloni přivezl vakuované marinované maso z Kauflandu. Jen jsem prstem ochutnal marinádu a do půl hodinky se mi udělalo hrozně špatně (vrchem i spodem), takže zbytek dne na rohlíkové dietě. Dnes si na osadě vaříme vše sami, nebo vozíme domácí vepřovky, vlastní leča i vlastní paštiky.

Datum: 23.10.15 17:35

Ještě nikdo nic nenapsal na téma dobrý chleba. Ty chleby ze supermarketů stojí za h..., chleby z malých pekáren bývají o dost lepší, ale žádné nevydrží čerstvé a chutné déle, než dva dny. Když mi bylo 15, tedy na začátku éry normalizace, jezdil jsem na kole a s ruksakem do 5 km vzdálené dědiny a nakupoval 3 kg (!) bochníky. Vstával jsem v 5 a když jsem dojel, před pekárnou už byla 20 m fronta. Ten chleba měl správnou kůrku (+- 3 mm), byl neskutečně dobrý - jedli jsme ho i bez ničeho. Vozil jsem ho i sousedům, ruce mi mohli urvat. A hlavně: vydržel chutný celý týden! Jak to, že to už nikdo neumí? Nebo umí? V čem je pekařské tajemství?

Datum: 24.10.15 14:14

Protože místo kvásku který se používal kdysi, tam dávají pečící směs. Chleba se dnes v podstatě dělá tak, že se vysype pytel připravené směsi, smísí s vodou a upeče chleba. Navíc se tam přidává neprodaný chleba, ten se rozmočí ve vodě a rozmočený se zamíchá do té "kaše". Ráno pekárna naveze chleba, co se neprodá, se odpoledne odveze zpět a upeče se nová várka.

Datum: 24.10.15 16:49
avatar

To s tím recyklovaným chlebem je samozřejmě nesmysl a urban legend :) stejně jako s recyklovaným mlékem a bůhvíčím ještě. Už proto, že to svážení, rozmáčení a rozemílání by celou technologii zkomplikovalo a hlavně prodražilo. Levnější je staré pečivo zkrmit nebo třeba zkompostovat, než recyklovat.

Na chleba mám automatickou pekárnu, první pokusy byly sice k jídlu, ale nic moc, nicméně už jsem to vypiloval téměř k dokonalosti (a když nechci hranatý chleba, tak mi pekárna jenom zpracuje těsto a upeču ho v troubě). Tím nechci říct, že si máme všechno dělat sami doma, ale kdo to chce mít po svém, ten si to udělat může. Domácí šunka, jogurt, čerstvý sýr, máslo... je to jednodušší, než by se zdálo. Samozřejmě to nedělám pořád, ale je to dobrý pocit vědět, že to člověk dokáže.

Datum: 25.10.15 20:44

Zkrmit nebo zkompostovat možná, ale kdo to bude dělat?

Vím zcela bezpečně, že neprodané pečivo si pekárny odvážejí zpět. To té údajné "urban legend" dost nahrává. Nehledě na to, že o tom chlebu to nemám ze zdroje jedna paní povídala, nýbrž od příbuzné pracující roky v supermarketu na poměrně vysoké pozici.

Datum: 25.10.15 22:41
avatar

NENÍ to pravda. Jakýkoliv svoz pečiva z prodejen zpátky do pekáren je zakázán z hygienických důvodů. Kdyby na něco takového hygiena přišla, bylo by to na velký průser. Každý kdo něco takového tvrdí buď lže, nebo by měl, pokud toho byl svědkem, zavolat na hygienu. Je to totiž prasárna. Nikdo není schopen zaručit, jak bylo ztvrdlé pečivo skladováno. Jde o naše zdraví.

Jediné co se smí dělat, je použít chleba, který zůstane na pekárně. Nějakou chemií obešli špatný vliv soli na kypření. Většina velkých pekáren používá sušený kvásek, a to jen pro chuť, nikoliv aby s ním kypřili těsto. Kypří klasickými kvasnicemi. Získají tak 12-16hod. práce. Že takový chleba je sice(i díky zlepšujícím přípravkům v mouce) kypřejší, je pravda. Ale je to vykoupeno tím, že se chleba už druhý den drobí, a třetí-čtvrtý den Vám zplesniví. To Vám kváskový chléb nikdy neudělá. Proto nikdy neupečete doma tak kyprý kváskový chléb.

On se ani dříve nepekl všude kváskový chléb. Záleželo na tom, jakou technologii která pekárna měla. Proto byl některý chléb vyhlášený a lidi ho kupovali a jezdili za ním, a byli schopni třeba vystát frontu, a z jiné pekárny stal za, no však víte za co.

Datum: 31.10.15 16:28

Proč by se vám neměl povést kvalitní kváskový chleba doma? My jej pečeme docela běžně. Ano je to časově poměrně náročné, ale stojí za to. Ano, do mouky se přidává jakási složka, ale v objemu 1g na tunu a to pouze do mouky, která jde do pekáren, neboť díky tomuto přípravku je možnost mouku okamžitě použít. Mouka totiž musí nějakou dobu před použitím tzv. uzrát, takže do mouky prodávané v obchodě se NIC nepřidává a jde jen o čistě umleté zrno.

Datum: 31.10.15 22:00
avatar

salamos: Jen k tomu dávkování. Žádné gramy na tunu, ale kg na 100kg.

BP6-4 dávkování 1kg na 100kg mouky. BP Dávkování 1,5kg na 100kg mouky. Kondicioner CH(do chleba) dávkování 1kg na 100kg mouky.

Tohle se používá místo kvásku: http://www.jhgroup.cz/169-jh-kvas-tmavy.html nebo http://www.alimpek.cz/kat-3-pripravky-k-vyrobe-chleba

To jen aby jste věděli co jíte, když si koupíte "kváskový" chléb. Většinou. Je málo pekáren, které kynou kváskem.

Datum: 31.10.15 22:22

No já jsem si hned myslel, že nejde o kvásek. Pravdu nemá ani příspěvník přede mnou. Podle tradice a původního postupu se vždy kousek kynoucího těsta nechal stranou a zapracoval se do nového těsta. Nebo jsem až takový laik?

Datum: 31.10.15 15:48

Tak v Brně se opravdu dobrý chleba prodává, je z Velatic a mají po Brně několik poboček.

Od: culik
Datum: 02.11.15 16:21
Pekarstvi Pešák ve Velkych Pavlovicich naproti Vinium. Tam delaji ten poctivej o kterym pises. Malej za dvacku velkej za 26. A spoustu dalsich veci, spenatovy kapsy bulky s uzenym... A to uzene jsou kosticky bucku ne psi bliti...
Datum: 23.10.15 19:03
avatar

Nevím, jestli i v jiných městech, ale v Ostravě v IKEA, v bufetu v přízemí je sámoška s bonbonama. A jsou tam i pendreky, které chutnají naprosto stejně, jako když jsem byla dítě. Jen nejsou dlouhé a tenké, ale krátké, široké a dírkované. :-D Nebe v puse!


doplněno 24.10.15 18:03:

Dnes jsem šla ke kamarádce na kafe a koupila jsem polomáčené sušeky Opavia, v sáčku. Doma jsem schválně koukla a dozvěděla jsem se, že vyrobeno bylo v Praze a dovozce je ze Slovenska.*sok* Fajne! Fakt fajne a pjekne!

Od: simca
Datum: 24.10.15 13:46

VLNKY! ty mléčné bývalyy nejlepší! vždycky jsem rozpůlila piškoty od sebe, vylízala krém a pak snědla zbytek! :D

Datum: 24.10.15 19:02
avatar

Mám pocit, že zmiňuješ úplně něco jiného. Původní vlnky za 80 haléřů sestávaly ze tří oplatek, nikoli piškotu a byly griliášové a ne vanilkové. A taky rozhodně neměly 31 gramů jako ten dnešní fujtajbl.

Sonyboj - citronové a pomerančové půlměsíčky vyráběla tuším Velim a prodávaly se i máčené. Nedávno jsem je kupoval, ne české a ne pro sebe, takže chuť nemůžu posoudit. Byly hezky vyskládané v kulaté krabičce pod celofánem.

Datum: 30.10.15 20:47

Zdravím,já s nostalgií vzpomínám na prádniny a víkendy u babičky. Kupovala tehdy v místním vesnickém konzumu polomáčené sušenky na váhu. Byly ve tvaru čtverečků a trojúhelníků a myslím i koleček,prodavačka je nabírala z krabice lopatkou. To byla neskutečná ňamka,dnešní polomáčené je jenom atrapa.:(

Datum: 30.10.15 21:14
avatar

V srpnu na pouti měli jak turecký med, tak gumové hady a vynikající pendrek. Mohla bych vzpomínat na šumák v kostce, kačení mejdlo...ale nejsem si jistá, že by mi to chutnalo i dnes. Na trhu postrádám Lesněnky, malé, zelené bonbony ale jinak si myslím, že je tolik nových cukrovinek, že si každý vybere. Dobrý chleba jsme měli z jedné malé pekárny, vozili nám ho pošťáci kurzem, "pekař" pekl ve vlastní pekárně, doma, zajímavé je, že skončil úderem r. 1990, velmi dobrý ale drahý chleba kupuji, je kváskový.

Datum: 30.10.15 22:44

Jsem starší ročník, ale vzpomene si někdo na mejdlíčka, cukrkandr na šňůře, jedlý papír, ledo-medo, nalévaný jorurt do džbánku, marmeláda na váhu, medové máslo?

Datum: 30.10.15 23:03

Jejda, vy tedy pamatujete věci z první republiky, že? Na to nárok nemám, pamatuju jen mejdlíčka z 60. let. V té době vážně nedobré.

Datum: 01.11.15 18:44
avatar

A vzpomene si někdo na karlovarské pokroutky? Takové olivově zelené mírňounce slané bonbony.

Datum: 02.11.15 23:09

Ano,moje oblíbené,podobné jako Lesněnky,ale jiná,těžko popsatelná chuť.*palec* Chtěla jsem je taky napsat, ale nevybavila jsem si název. A co Křehulky? Podobné jako Slavie,ale ne větrové,vždycky jsem se těšila až je docucám až k té báječné čokoládě...,mám plnou pusu slin...:-D.

Od: host
Datum: 31.10.15 10:30

Normální esíčka s normální velikostí v papírovém pytlíku v krabici, stejně tak normální kulaté piškoty, které se samy rozpustily v puse, používané pro děti i jako dieta po operaci. S normální velikostí, dnešní pokročilá miniaturizace zmenšuje všechno, včetně tatranek a podobných sušenek.

Dietní suchary, karlovarské suchary, lomnické suchary. Normální dobrá původní kofola se s dnešním nápojem stejného názvu nedá srovnat. Normální přírodní minerální vody, na láhvi byl i chemický rozbor, který sice k ničemu nebyl, ale byla to známka pravosti přírodní minerální vody aqua mineralis naturalis.

Poctivá zmrzlina bez umělých barviv s obsahem smetany daným ČSN normou, poctivý Nanuk, Polárka na špejli s kvalitní tvrdou čokoládou na povrchu. Dárek nad dárky - dárek z Polárky

Normální mléko i se škraloupem. V nějakém filmu byla hláška "To byla vůně, když ještě na polích smrděl hnůj"...


doplněno 31.10.15 16:44:

Perník na strouhání. Játrová paštika obalená plátkem jemné bílé slaniny v staniolovém obalu. Hašlerky (černé cucavé bonbony s příchutí lékořice), Lesněnky (zelené cucavé bonbony ve tvaru čočky o průměru asi 1 cm), Lipo (bonbóny z hroznového cukru - Lipo - Liberecké Poživatiny, papírové obaly se tiskly v malé tiskárně ve Ferdinandově u Hejnic na Frýdlansku), Hořické trubičky neplněné i s náplní. atd.


doplněno 31.10.15 16:49:

Perník na strouhání. Játrová paštika obalená plátkem jemné bílé slaniny v staniolovém obalu. Hašlerky (černé cucavé bonbony s příchutí lékořice), Lesněnky (zelené cucavé bonbony ve tvaru čočky o průměru asi 1 cm), Lipo (bonbóny z hroznového cukru - Lipo - Liberecké Poživatiny, papírové obaly se tiskly v malé tiskárně ve Ferdinandově u Hejnic na Frýdlansku), Hořické trubičky neplněné i s náplní. atd.

Datum: 31.10.15 14:31

Copak kulaté piškoty, ty jsou, ale ty původní ve tvaru podlouhlém a větším (zkrátka piškotovém) s polevou, ty nejsou.

Datum: 31.10.15 16:13
avatar

Bruno, na ty podlouhlé, oválné piškoty koukni přes brýle a přečti si, kdo je vyrábí a z čeho je vyrábí. *blee*

Datum: 31.10.15 16:13

Je toho spousta, co se změnilo k horšímu v oblasti potravin. Ale účinná obrana tu je. Stačí tyto hnusy nekupovat. Výrobce pak musí recepturu upravit nebo s hnusem skončit. Vzpomeňte na česnek z Číny, který dnes už pomalu nenajdete na trhu. Naučil jsem se číst etikety. Nekupuji Polské výrobky ani ty bez udání výrobce (tradiční "Česká" Opavia z Polska), nekupuji zmrzlinu z tuku místo smetany. Má kdysi oblíbená Margotka se změnila v kus oslazeného tuku s kokosem. Potraviny slazené chemickým jedem jako je Aspartam a spousta dalších vychytávek. Informací je dnes dostatek a proto doporučuji, nekupovat a budeme mít jedlé jídlo jako v Německu. U nás ale výtězí cena - bohužel. Jo a výše zmiňované Pedro? Zkuste z něj udělat bublinu jako kdysi.

Datum: 31.10.15 17:39

Kaufland prodává jen česnek z Činy a lidi jej nadšeně kupují, protože je 2x levnější. Aspartam není "chemický jed", viz http://galenus.cz/clanky/vyziva/aditiva-aspartam Zmrzliny s rostlinným tukem kupujete, aniž o tom víte.

Datum: 01.11.15 21:37

Pravda, v Kauflandu ovoce a zeleninu prakticky nekupuji (zapáchající a často snilé), ale s Čínským česnekem se dnes setkávám jen vyjímečně a nepoměrně kvalitnější za velmi podobnou cenu se dá pořídit Španělský. Naštěstí mám přísun Českého.

Co se týče Aspatamu, tak kontruji jiným zjištěním jako např. https://www.dtest.cz/ecka/456/aspartam?ft=aspartam

A zmrzlinu v obchodě opravdu nekupuji s rostlinným tukem. Naštěstí mě naučili již v dětství číst a doporučuji, pokud máte možnost nakupovat zmzlinu v Německu. Kdo se spokojí s "nanukáčem" za 12 Kč, je mu asi jasné co si ponese domů.

Datum: 02.11.15 06:40
avatar

Jestlipak víte, že Kaufland a Lidl vlastní stejný majitel? *sok*


doplněno 02.11.15 07:54:

2masoni, já jen reaguji na to, jak někdo přede mnou nadává na Kauf a na jiném místě vychvaluje Lidl. Je to všecko na jedno brdo!

Datum: 02.11.15 07:24
avatar

a?

nějak nechápu smysl vaší odpovědi. Mercedes taky vyrábí motory pro F1 a zároveň, třeba, pro dodávky. rozdíl v tom asi bude, co?

Datum: 02.11.15 20:42

Tak to vás mohu uklidnit. V našem městě Lidl před lety nechal "neznámým vandalem" během noci pokácet stoletou lípu (ve stejném období padlo v celé zemi skoro 200 stromů v okolí Lidlu), která bránila ve výhledu na ocelový poutač. Od té doby jsem v Lidlu nebyl a nebudu. Naštěstí máme ještě několik možností nákupů.

Datum: 02.11.15 22:58

No, já mám s kaufem jiné zkušenosti, nic špatného jsem od nich jsem dosud nekoupil. Zřejmě záleží na konkrétním šéfovi. Je dobře, že český česnek je na vzestupu, ale narazil jsem na něj jen náhodně, nejčastěji na trhu, nebo u silnice - za 200,- a výš. Aspartam: ve svém odkazu jsi se mohl dočíst, že je nebezpečný pouze v případě fenylketoneurie, což bývá uvedeno na obalu.

Datum: 31.10.15 17:22

Nedávno jsem chtěla koupit nějaké mlsky ke kávičce, oplatky, sušenky,čokoládu...a vybavená lupou jsem začala pročítat složení.Bohužel, nezdravý palmový tuk je skoro všude ! Tak jsem chtěla něco upéct a ejhle, palmový tuk je v listovém těstě i Heře ! Zajímalo by mě, jestli někdo z rádců neví, zda se tento tuk přidával do potravin i dříve a jestli ho používají naši západní sousedé. Myslím si, že ovlivňuje chuť dnešních potravin.

Datum: 31.10.15 17:59

A odkud máte, že palmový tuk je nezdravý? Je to tuk jako každý jiný, jen je polotekutý a obsahuje méně nenasycených kyselin. Zcela nasycené tuky jsou třeba ty živočišné. Z čeho myslíte, že jsou různé margaríny používané v potravinářství: hydrogenovaná směs rostlinných olejů - slunečnicového, řepkového (fuj), palmového... Ze sádla pišingry neuděláte. Tyhle margaríny se používaly už více než 100 lety. Je používán na celém světě a u západních sousedů nejdéle.

Datum: 01.11.15 06:55

Najděte si všechny Vaše zmiňované oleje na googlu a budete se divit, co si přečtete o palmovém oleji, právě Vámi kritizovaný "fuj" olej, je na vaření a smažení nejlepší.

Datum: 01.11.15 17:08

Čtěte pozorněji, to "fuj" se týkalo oleje řepkového. Methylester tohoto ojeje se požívá pro výrobu bionafty.

Datum: 02.11.15 20:44

Dle výsledků mnoha testů vychází právě ten vámi označovaný "fuj" řepkový olej kvalitativně srovnatelně s olivovým.

Datum: 02.11.15 23:08

Dostatečně bohatý člověk si může testy (spíše tresty) objednat s jakýmkoliv výsledkem. Jen si zkuste osmažit hranolky v řepkovém: podivně našedlé zbarvení a podivná chuť. Za to i ten nejlevnější slunečnicový - to už je jiná liga!

Od: nekdo*
Datum: 02.11.15 23:19

Někdo si zaplatí testy, někdo toho moc ví, nejspíš asi ví houbec

http://www.vitalia.cz/clanky/repkovy-olej/

Datum: 31.10.15 19:25
avatar

vzpomínám na gumové hady, co mi kupovali rodiče na nedělní procházce - byly tuhé a nakyslé, né jako ty přeslazené a měkké z dnešních trhů... v rybárně jsme kupovali slané sledě ze sudu a doma je nakládali do oleje s cibulí - to byla ňamka... nebo okurky rychlokvašky... taky byly fajn červené a žluté limonády v pytlíku s brčkem...

Datum: 31.10.15 19:52

No teda dámy i pánové, to jsem opravdu nečekal, že vzpomínek a nostalgie bude až tolik. Fakt mě to dojalo, člověk si připomene i další zážitky. Moc díky! Taky za to, že to nezklouzlo do politické roviny a debat mimo téma. *slunce*

Datum: 31.10.15 22:36
avatar

Taky ještě nikdo nejmenoval bonbony Fialky a třeba ovocný nápoj Ovona, hustý, dřeňový výborný třeba meruňkový ve skleněných tvarovaných lahvičkách (250 ml?). Milovala jsem ho a dnes se s ním setkávám jen v legendách křížovek. Fialky i mejdlíčko jsem nedávno koupila na nějaké pouti, ale - je to stejné jako u jiných inovovaných, rádoby retro výrobků. Hnus "fialovej". Nebo limonáda (jnázev si nepamatuju) v igelitovém pytlíčku s brčkem, asi 200 ml. Brčko se muselo prostrčit otvorem, a ten se po vyndání brčka utěsnil dvěma proužky igelitu uvnitř pytlíku. Tak se nápoj nevylil i při opakovaném použití. Jo, a taky se ten pytlík dal postavit, myslím, že měl trojúhelníkové dno. Kupovali jsme si ji na nádraží, ale nikdo z mého okolí si to už nepamatuje. Je někdo z pamětníků mezi vámi? Nebo že by se mi to jen zdálo ? A na cukrkandl na šňůrce se pamatuju jen matně, starší sestra ho doma zkoušela i vyrábět - nikdy se jí to nepovedlo *smich*.

Datum: 03.11.15 18:37

Ta limoška v pytliku byla krásně červená. Ovonu nám rodiče tahali na chatu. A ještě konzervu dederonských rybiček se zeleninou nebo tuňáka s vejci. A lanšmít, který se dal opékat.

Od: duha®
Datum: 01.11.15 12:12
avatar

pamatuju zámecky mix a mixelu,vitacit,benátskou tyčinku,černý gumový hady,poctivé větrníky,minerálky excelsior ve sklenených lahvých,ano polomáčený sušenky volně vážené,kokosový špalek,točená kofola pulitr za 5kč,a žemle s kolečkem suchého salámu za 5 kč,výbornej dietní salám ten dneska už není je to něco jako konzumní salám ale bez kostiček a šlach a bez struktury houby,karamely v kostičkách,bonbony peprmintky ty byly fakt super za 5 kč,je toho moc na všechno člověk nevzpomene,dvojka máslo,jahodové mléko,rakvičky se šlehačkou,pomazánku budapešt,

Datum: 01.11.15 17:27

Taky ovšem byly i špatné věci, třeba lidová "pochoutka" - tlačenka. To byl teda fujtajbl! Byly v něm rozemleté chrupavky i kousíčky kostí, kůže i se štětinami, brrr. To vše za 25,-/kg, tedy dneska přes dvě stovky. Dnešní tlačenka je kvalitnější, ale s tou původní mnohdy nemá skoro nic společného. Ten vepřový lalok tam zkrátka patří, někdy to je až příliš "dietní". Pamatujete si i jiné takové "dobroty"?

Datum: 01.11.15 17:51
avatar

Teď máte ty kůže normálně pomlete v salámu, dají ho do "akce" a jak si pak lidí pochutnavaji... V té tlacence byly kůže aspoň vidět. Navíc kůže je vlastně kolagen a ten je dobrý pro klouby. Takže je to vlastně i zdravé.

Datum: 01.11.15 18:03
avatar

Nechtělo se mi dělat se s játry, tak jsem koupila játrovou zavářku v krabičce, k okamžitému použití. Kolelm jater to ani nešlo. Byly to namleté uši, sama křupka, slané a pepřené to bylo jako ďas. Fakt hnus! *blee*


doplněno 01.11.15 18:04:

Mindo, u nás na koupališti vítězil čerstvý chleba šmrcnutý hořcicí. I dcera si na něho vzpomíná. Lahoda!:-D

Datum: 01.11.15 18:38
avatar

No jo Babko, konzervy stojí v dnešní době dost za prd.

Datum: 01.11.15 13:22
avatar

když jsme jako cca 10-leté děti chodily plavat do pražského Podolí, mívali tam v bufetu housky nebo chleby namazané jakousi salámovou pomazánkou za pár kaček - pro vyhladovělá děcka to bylo něco úžasného... taky si vzpomínám, že jsme s kamarádkou jezdily na "rytmiku" (cvičení) tramvají přes celou Prahu,a po cvičení jsme měly děsný hlad, tak jsme domů jezdívaly načerno a za ušetřený peníz si kupovali v bufáči krajíčky suchého chleba - a jak nám chutnal! v tramvajích totiž byly tehdá takové přístroje, kam se hodil obnos, zatočilo kličkou a vypadl lístek...

Datum: 02.11.15 21:36
avatar

Já vzpomínám na mejdlíčka (ta jedlá) a žvýkačky Pedro.

Datum: 02.11.15 23:33

A co takhle alkoholické nápoje? Já vím, nepatří to mezi potraviny ani pišingry, i když.. jak pro koho. Nepasterovalné pivo s vrstvičkou kvasinek u dna, nebo dokonce kalné - běžná věc. Vína: jabčák za 8,- Jaryna, rybízák. Z těch hroznových: Ostravský kahan, Bušek z Velhartic aj., vše bez původu. Lihoviny: tuzemský rum za 33,50, fakt dobrý. Taky likéry: modrá Raketa vyrobená na počest Gagarina. Divím se že nebyla rudá. Kontušovka, jalovcová, šatreska, jakamarus, myslivec, praděd - toho ještě bude...

Datum: 03.11.15 13:55
avatar

Tak jako vzpomínka dobrý, ale když to srovnám se současnou nabídkou, tak dnes bych si nic z toho opravdu nekoupil :)

(i když spousta z toho se snad stále vyrábí, třeba i ten babčin oblíbený jakamarus)

Datum: 03.11.15 18:18
avatar

ovocné pozdilezy ani moc nepodražily. Zato lihoviny které byly všechny min 40%, některé 45%, jsou dnes kolik? 30%? 35%?

Datum: 03.11.15 21:16

Likéry i pod 20%. Taková dříve oblíbená zelená (peprmintka), třeba. Nebo bylinná hořká - ta už neexistuje. Tyhle liguééére mívaly 35 %.

Datum: 04.11.15 11:04
avatar

Likéry jsou na chuť, ne aby se člověk opil.*frajer* A koupit 38% bylinný hořký likér není zase tak nemožné. A tak je to se vším. Taky jsem si u této otázky zavzpomínal na mládí, ale trvám na tom, že k většině starým, dnes nevyráběným produktům existují moderní (a většinou i lepší) alternativy. Ale i horší, samozřejmě, ale to je už o výběru a preferencích. Někdo tu zmínil luncheon meat, můžeš mít konzervu za dvacku nebo za čtyřicet. A rozdíl poznáš.

Datum: 03.11.15 06:34
avatar

Šumivé víno Portáš. Za 15kč. Bylo velké neštěstí, že ho zdražili na 18kč. *nevi* Nedávno jsem dostala "pulečku" a prý Hádej, co to je. Byl to Praděd! :-D Jakamarus! Táta baštil nějaké prášky od doktora, aby žaludek strávil kvanta léků. Jednou jsem mu přivezla Jakamarus a léky vysadil. Vždycky nahlásil: Jdu políbit marušku. A cucnul si.

Datum: 03.11.15 13:36

Babko: skvělé! *smich*

Od: fialka
Datum: 03.11.15 21:45

Hodně jste již vyjmenovali. Ještě jsem si vzpomněla na šumáky Tiky a mini bonbonky /asi 10 hranolků / v takové tyčince jako prst - bylo to barevné růžové Lipo. Vepřové ve vlastní šťávě byla pochoutka po studenu na chleba .

Od: radkapod*
Datum: 03.11.15 22:32

Já si ještě vzpoměla na ovocné bonbony v plechovce. V nedobytné plechovce *smich*. Mělo to víčko jako plechovky od barvy a otevřit šlo jen příborovým nožem.

Datum: 04.11.15 07:41
avatar

V neděli jsem dostala polokonzervičku šunky. Včera jsem ji otevřela k večeři. Žádná šunka, lunch to byl. Vzpomínáte? Na chleba, nakrájet na plátky a osmažit na pánvi. Na dovolené u vody pod stanem, v přívěsu: uvařit brambory v papiňáku, slít, vyklopit do brambor plechovku Luche a nechat 5 min posyčet + okurkový salát.*haha* A prý šunka!

Od: host
Datum: 04.11.15 09:04

"Kafe za vosum", tedy mletá káva za 8 korun za 100 g pytlík, ta voněla. Nejlépe v čekárně u zubaře, když někdo nesl zubaři "kafe" aby si předplatil bezbolestnost a trochu zaplašil svůj strach v domění, že ho podplatí.

Pravidelní dlouhodobí kuřáci ani nevnímají změnu kvality tabáku. Kuřivo z druhé poloviny minulého století bylo z kvalitního dovozového tabáku, například viržinský tabák (plantáže ve Virginii), hercegovský flor, bulgar tabak, orient směs, apod... pokud paměť sahá. Dnešní cigarety mají divný smrad, který se nedá s původními startkami, letkami, lipami, bétéčky (BT - bulgartabak), astrami a pod., srovnat. Další důvod nekouřit.

Datum: 05.11.15 18:55
avatar

Mmmm, startky... a moje studentská léta...

 

Od: gita65
Datum: 04.11.15 09:29

Všechno co zde každý napsal, také pamatuji.Třeba takový loupáček,krásně upečený,který se dal odmotávat.Užasný Gothaj,špekáčky,slanečky v kádi.Velice mi chutnal smetanový sýr-malé trojúhelníčky,takové tvrdé a k tomu přikusovat vonavý rohlík,připíjet podmáslí donesené v bandasce,mléko,které se kupovalo do bandasky a než se došlo domů,tak na povrchu byla smetana.Mám chut na ty trojúhelníčky.Ale nevím kde koupit.Všude jsou takové měkké.Ale vyloženě tvrdé nemají,nebo nevím pod jakým názvem se prodávají.Preclíky.Kynuté ovocné koláčky,které každé ráno jsme si kupovali do školy.Vonělo to již zdálky.Na povrchu skutečně bylo poctivé ovoce.Také vzpomínám na Meltu a udělanou z ní bílé kafe.Sice mají u nás Meltu,ale nějak mne nechutnala.Asi nějaká náhražka.Potom krájené máslo,krásně žlutoučké.Kvasnice které se krájelo z velké kostky.Bonbony,které paní nabírala ze skleněných doz lopatičkou do papírových kornoutků.Vždy jsme si nechali namíchat různé druhy.Sice jsem byla malá,ale pamatuji si potravinářské lístky na cukr,jádrové mýdlo.Byly pro zaměstnané a pro důchodce.Jeden mám jako památku doma.Také si pamatuji na cigarety Partizánky,bez filtru.Tyto kouřil můj otec.Nebo úžasné bramborové placky,které dělala jedna němka.Vyválené bramborové těsto na placku potřené tvarohem,pak se přehnuly a opečené na suché plotně a pocukrované.Raději nevzpomínat.

Od: radkapod*
Datum: 04.11.15 10:03

Ten sýr to by mohl být Primátor. Stále se vyrábí, kulatá krabička a v ní trojuhelníčky. Kdysi jsem si ho kupovala do školy k svačině...dalamánek a Primátor :). Řekla bych že chutná stále stejně...

Od: kolemjdouci
Datum: 04.11.15 10:06

Já marně vzpomínám na název bonbónů, co byly plněny švestkovou náplní. Nevíte někdo, jak se jmenovaly a jestli se ještě vyrábí?

Datum: 04.11.15 13:53

Ještě sem si vybavila,jak jsme si jako holky o hodině volna ve škole kupovaly v samošce takový měkký turecký med v oplatce. Byl zabalený v celofánu a plný arašídů.Nebo nanuk N-šoči,meruňkový s tvarohem. Taková socialistická sekaná,která promastila celý papír a voněla na celý autobus,když jsem ji vezla...ňam.*palec* Telecí párky,když je babička ohřívala dědovi k večeři,byly cítit až na dvorek. Lízátko,říkali jsme mu cucklacek,delší tyčka,různě barevná,vždycky jsme ji olízali do špičky jako tužku píchali se s ní :). Pudink v cukrárně,našlehaný z bílků,čokoládová poleva a PRAVÁ šlehačka. Rakvičky se šlehačkou,které se rozplynuly na jazyku a šlehačka i uvnitř. Mám chuť na všechno...*smich*

 

 

 

Poslední otázky Poradny volná diskuze
Nejnavštěvovanější otázky v rubrice

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.