Domácí úkol za úplatu

Od: Datum: 21.10.15 07:58 odpovědí: 20 změna: 22.10.15 13:26
avatar

Synek (5. třída) si dělal referát do školy, a dělal ho ve dvou verzích. Prý se s kamarádem domluvil, že mu tu druhou verzi prodá. Rodiče toho "zákazníka" znám, nejsou to žádní zbohatlíci s myšlením "za peníze všechno", ale normální pracující. A ten jejich kluk je celkem chytrý - možná taky vyčuraný, možná líný, ale to je problém jeho rodičů, ne můj. Dohodnutá cena mi připadala naprosto přiměřená té práci navíc, co s tím ten můj kluk měl (docela mě pozitivně překvapilo, jak zná cenu peněz a cenu svého času). S trochou nadsázky, kdyby to dělal pravidelně, tak si procvičí učivo a ještě si vydělá na kapesné :) .

Jasně, je to bouda na školu, ale to napovídání, taháky a opisování taky - a dělali jsme to všichni. Na druhou stranu, když to vezmu věcně, mluví se i na školách o finanční gramotnosti, a ti kluci si samostatně dohodli průhlednou a po obchodní stránce zcela férovou obchodní transakci, což je docela pozoruhodné plus. A jestli se to na ně u učitelky provalí, no co už - aspoň se jim dostane poučení, že všechny naše činy mají důsledky. Lepší narazit a poučit se ve škole než v životě.

Jak byste se k tomu postavili vy?


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 21.10.15 08:15
avatar

vašeho syna bych pochválil, že má obchodního ducha. Tomu druhému bych dal pohlavek a snížil kapesné, když z něj má na takové věci.

Těžko říct, jak se k tomu postaví škola, pokud by došlo k lámání chleba. Asi by postihla oba dva. :)

Datum: 21.10.15 08:27
avatar

Z hlediska Vašeho synka bych to asi moc neřešil..Naučit se zacházet s penězi musí..a když to bude o pár let dříve, proč ne.

Co mi na těchto věcech vadí je spíše to, že onen chlapec co si nechává úkol vypracovat od Vašeho synka...mu bude za 10-15let dělat nadřízeného. Tak to bohužel často bývá.., už jsem podobných případů pár potkal.

Od: ria®
Datum: 21.10.15 08:32
avatar

Přesně, každý manager si na svou práci zaplatí lidi, aby jí dělali za něj.. Tak těžko říct, kdo je tady vítězem :)..

Od: ctenar
Datum: 21.10.15 08:39

Chtel jsem napsat neco podobneho. Nakonec jsem si to rozmyslel, ale koukam, ze mezitim sem napsali to same dalsi 2 lidi.

Datum: 21.10.15 08:46

Kamarád možná doma slyší... raděj si zaplatím než abych se s tím dělal, kdoví?

Tak to zkusil taky a vidí, že to funguje. Je to vychcánek, ale doba takové lidi bohužel přináší. Spokojenost je ale na obou stranách , jak je vidět. A co na to učitelka? Kdoví jak by se k tomu postavila, myslím, že by potrestala oba stejně a nerozlišovala kdo má větší vinu , zda ten kdo využívá práce druhého a nebo ten váš co mu nabídl tu službu.

Já bych to snad ani neřešila.

Datum: 21.10.15 08:58
avatar

Takže by Vám nevadilo, kdyby si movitější žáci nechávali vypracovávat domácí úkoly (a pak referáty na SŠ, seminárky na VŠ) od těch, kteří jsou ochotni to za úplatu udělat? Jestli neřeším, že žák nesplnil domácí úkol, tak tím říkám, že je to tak v pořádku a může se to tak dít běžně. Netvrdím, že je třeba trestat, ale ŘEŠIT (debatou, domluvou) rozhodně ano.

Jethro, Váš přístup (z pozice otce) se mi líbí, ale asi bych klukovi řekla, že to není úplně OK a že se to tak běžně nedělá, pokud to už teď sám neví. Že by v podstatě, kdyby to dělal běžně, mohl dopomoct jiným ke vzdělání, které si tím pádem nezaslouží. A je taky v pořádku, že necháte vyučující to řešit - když přijde rozzlobený tatínek, že "to se přeci dělá běžně (opisování, taháky) tak co z toho dělám povyk", tak bych se šla věšet. Hlavně kvůli tomu dítěti, protože jeho rodiči očividně vůbec nezáleží na jeho vzdělání.


doplněno 21.10.15 09:11:

A pro ty, kdo tvrdí, že je to jako v reálném životě (jeden platí, druhý dělá práci): není. Aspoň ne ve vzdělávání. Škola (jakákoliv) je od toho, aby se člověk něco naučil. Když bude platit a nic nedělat, tak svůj účel nesplní.

Já vím, že teď zním děsně prudérně. Ale zkuste si představit školu, kde jeden platí a druhý maká - a je to tak v pořádku. To chcete?! Aby Váš šéf měl vzdělání kvůli tomu, že někdo za něj vypracoval seminárky a diplomku? (Ne, že by se to už nedělo. Ale nemůžeme tomu přece dát otevřený souhlas a brát to jako běžnou věc!)

Datum: 21.10.15 11:05
avatar
Referát není seminární práce, ani diplomka. Řeknu to takhle, syn tazatele už jen tím, že vypravuje někomu referát se sám něco naučí a vydělá si, oproti tomu kamarád strádá, jak po stránce vzdělání, tak po finanční stránce. I tak doporučuji, aby se to dělo spíše výjimečně, mohlo by to začít vadit rodičům kamaráda! Názor tu však máme každý jiný :)
Datum: 21.10.15 09:05
avatar
A proč ne. Ve skutečném životě je to stejné, dělat práci za druhé, abych dostal výplatu, to dělá většina profesí :) Pokud by se to ve škole někdo dozvěděl, argumentoval bych tím, že to byla spolupráce s kamarádem. Postih by byl nejspíše jen pro kamaráda, nedovedu si představit, že by učitel měl lepší argumenty, než já :D
Datum: 21.10.15 09:57
avatar

Souhlasím s Naufrago,

vypracování úkolů za úplatu podle mne není v pořádku.

Jethro, proč Váš syn chodí do školy?

Chcete, aby se tam naučil i to, že podvádět je normální?

A jak byste se na situaci díval v obráceném případě – že by za vypracování úkolu zaplatil svému spolužákovi Váš syn? Ocenil byste jeho "manažerské uvažování a jednání" a bylo by Vám jedno, že by se syn nenaučil to, co měl?

Ani já bych syna netrestala, ale vysvětlila bych mu rozdíl mezi férovou finanční transakcí, podvodem a dopadem na vzdělání (obchodní stránku podle mne nelze v tomto případě posuzovat samostatně)...


doplněno 21.10.15 14:24:

Reakce na odpovědi Axus a Liduš:

Pomoci někomu s úkolem – poradit mu, nasměrovat, jej, vysvětlit něco je i podle mne v pořádku.

Vypracovat za někoho úkol v pořádku není.

Pokud už ale někdo za někoho úkol vypracuje, je podle mne přiměřená odměna v pořádku.

A nestart se o druhou stranu? Mně by tedy dost vadilo, kdyby mé děti kamarádily s podvodníky...

Od: pess
Datum: 21.10.15 14:34

Tobě by vadilo kdyby ti dítě kamarádilo s někym kdo si nechal udělat referát od někoho jinýho? A co by jsi s tím udělala? Myslim že tak kolem věku 15 let už se tvoje dítě nebude moct stýkat s nikym, protože už každé z těch dětí udělá horší věci než, že si nechá vypracovat referát. Třeba nepustí babičku sednout v autobuse kriminálníci jedni.

Datum: 22.10.15 13:16
avatar

Já už mám děti dospělé...

Ale kamarádů i kamarádek měly dost,

přestože nekamarádily s podvodníky.

Od: syn
Datum: 22.10.15 13:26

Ten páťák to nemá z vlastní hlavy. To okoukal doma. Čemu se divit. Prý má obchodního ducha. Taky názor těch dnešních dravců. Tak tuhle morálku ten socialismus neučil. Tahle morálka přišla až s novou dobou. A pro mnohé, včetně zdejších přispěvatelů, je vše OK.

 

Datum: 21.10.15 10:52

Ve škole jsem napovídala, nechala od sebe opisovat, pomáhala s úkoly. Kamarádům. Ten kluk je jeho kamarád? Tak už nebude, bude to pouze zákazník.

Od: host
Datum: 21.10.15 11:14

Kamarád se chová manaženrsky, našel si subdodavatele, dohodl se na ceně a vzájmemně výhodné spolupráci a pomoci. Není to tak neobvyklé, například na strojárně si spousta kluků přivydělávala rýsováním rysů, což je piplačka, která žere čas. Někdo vysvětlil matematiku, technologii a jiný výměnou (nebo za jinou odměnu) narýsoval rysy.

Dnes se tomu v moderním školství říká colaboration nebo cooperation, tedy spolupráce nebo kooperace, kdy je k vyřešení úkolu třeba spojit síly a mozky a společným úsilím úkol splnit. Samozřejmě jsou situace, kdy už musí každý pracovat sám.

Při učení si žáci nebo studenti vzájemně pomáhají, ale když je třeba provést práci samostatně, sám narýsovat výkres, sám počítat, sám při ústním zkoušení přednést a předvést, co žák umí, musí pracovat sám, podle toho, co se naučil.

Jeden starověký moudrý král učil svého syna, že i synové panovníků musí umět plavat. Všechno za něj mohou dělat sluhové, ale plavat musí umět sám.

V Japonsku prý nikdo nenapovídá a nenechá si napovídat. Kdyby někomu napověděl, měl by stejné nebo lepší hodnocení a pořadí ve třídě a napovídálka by přeskočil a byl by úspěšnější. A za druhé, kdyby někdo prosil o nápovědu, ztratil by tvář a nikdo by si ho nevážil.


doplněno 21.10.15 11:29:

Charakteristické vlastnosti spolupráce a kooperace ve školství pěkně popsal Dr. Brdička z ped.fakulty UK na webu http://spomocnik.rvp.cz/clane…OLABORACE-NEBO-KOOPERACE.html

Datum: 21.10.15 12:03
avatar

Příjde mi normální, napsat spolužákovi práci, nepříjde mi normální, nechat si za to zaplatit. Vy sám kamarádům pomáhate za úplatu?


doplněno 21.10.15 12:42:

Oslovovala jsem otce dítěte, "Jethro".


doplněno 21.10.15 12:44:

Oslovovala jsem otce dítěte, "Jethro".

I kdyby to byl jen spolužák, nepříjde mi normální učit dítě v páté třídě, že světu vládnou peníze a že zdarma se ani voda nepodá..

Datum: 21.10.15 12:24
avatar
Nevím koho teď oslovujete, ale to že někdo za někoho napíše kamarád, neznamená že to není třeba jen spolužák :) :D
Od: pess
Datum: 21.10.15 13:05

Příjde mi to fér, oba dostali to co chtěli. Jinak světu peníze opravdu vládnou a voda se taky prodává. Proč by to měl dělat zadarmo jen proto, že to je spolužák (kamarád). Jednou třeba bude mít firmu a taky nebude výrobky nebo služby dávat kamarádům zadarmo.

Datum: 21.10.15 13:32
avatar

No, pokud budeme dětem už od mala vtloukat do hlavy, že peníze vládnou světem, pak ta následná generace bude zkažená až až.

Od: ria®
Datum: 21.10.15 13:38
avatar

Nojo, ale pěkný úsměv a poděkování za několik hodin práce Vám účty nezaplatí.. ;)

Od: axus®
Datum: 21.10.15 13:30
avatar

Normalni outsourcing. Pohoda.

Tvuj syn na tom videla jak financne tak intelektualne, o druhou stranu kontraktu netreba se starat.

Pokud by se to melo provalit, nevidim duvod, za co trestat Tveho syna. Podle mne nikde zakaz vypracovavani ukolu za druheho nikde zakotveny neni. To by nakonec museli trestat i rodice vsech deti, kteri jim pomahaji s DU*cteni*

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.