Nejste přihlášen/a.
Když jdu do restaurace, tak buď zaokrouhluju (cena je 142, dám 150, cena je 85, dám stovku). Když jsem ve svém oblíbeném baru, kam chodím pravidelně, tak už většinou jenom podám kreditku kamarádce, co pracuje na baru se slovy "něco si tam přihoď" (dává si těch 10 %).
Těch 10 % se v Čechách považuje za standard, takže OK, ale podat servírce kartu se slovy "něco si tam přihoď" je poněkud, no, jak to říct, buranské. Vy přeci rozhodujete o tom, nakolik si jejích služeb ceníte, není to možné nechat alibisticky na ní! Mimochodem, pokud platíte kartou, personál mnohem více ocení, zaplatíte-li přesnou částku a dýško jim k tomu dáte bokem v hotovosti.
Běžný den a platba stravenkou (pokud je jídlo levnější než hodnota stravenky) - nechám tak.
Dobré jídlo na denním menu - 5-15,-Kč dle chuti, ceny, obsluhy...
Večeře v páru - do 50,-Kč
Obvykle davam 10% z ceny a zaokrouhluji vetsinou nahoru na desitky. Kdyz jsem extra spokojeny, nebo kdyz na me servirka dela oci, davam 20% se stejnym pravidlem. Kdyz jsem nespokojeny, nedavam nic a nechavam si zavolat vedouciho (plati pro restaurace, ne pro hospody). Stalo se mi to za zivot asi petkrat a pouze v jednom pripade jsem neco zaplatil (prinesli mi novy steak a byl paradni).
Ale at uz jste spokojeni, nebo ne, chovejte se k personalu slusne a s uctou. I kritiku a stiznost lze podat slusnou formou a kupodivu pak spousta lidi obrati o 180 stupnu a zlepsi se se servis i kuchyne.
Přidejte informaci o věku, případně fotku a myslím, že Vám to vysoké spropitné vysvětlíme...
Ale abych taky odpověděl... Když jsem nespokojen, nedám nic. Za meníčka k obědu jak kdy. Někdy nic, někdy zaokrouhlím na desetikoruny nahoru, někdy těch obvyklých 10 %... záleží na obsluze, jídle a stavu drobných po kapsách. V neznámých restauracích dle chování obsluhy a jídle 10 - 15 %. V oblíbené hospůdce se to pohybuje na těch 15 % a více.
Jenom zaokrouhluju. Né kvůli dýšku, ale pro urychlení platby. Spokojenost na to nemá vliv. Domnívám se, že obsluha je už připočítaná v ceně jídla a hlavně pití. Jestli chtěj víc ať zdražej nebo zavedou pevně danou offertu jako v IT.
Že by samý bohatý důchodce. Spíš bych tipoval na flákající se úředníky co v pracovní době nemají co dělat, většinou antikomunisti. A pak pár podnikatelů.
Jo a spropitné dávám jen omylem.
Ahoj, me by spis zajimalo, proc se vubec spropitne dava? Nechci aby to znelo blbe, ale za svou praci jsou prece placeni jako kazdy jiny. U ostatnich sluzeb zadne takove pravidlo prece taky neni
Ve většině povolání, službách a v obchodech lidé zaplatí to, co je na účtence, na účtu. Totéž faktury. Podnikatel nebo zákazník dostane fakturu, kterou proplatí. Proč platit něco navíc? Zákazník odměňuje firmu tím, že si od ní nechal udělat práci a ne od jiné firmy.
Totéž v hospodě. Návštěvník odměňuje restauraci už tím, že do ní i v době drahoty přišel, a že si dal třeba i dražší jídlo než to nejlevnější.
Jak tu už nějaký rádce psal, zaokrouhlení do celé desetikoruny urychlí vracení při placení, takže když je třeba polévka, rohlík a pivo za 55 a obsluha dostane 60, může být spokojená, má deset procent. Totéž při placení oběda za 172 a nechat to za 180. Zákazník odměnil restauraci tím, že si v ní vůbec přišel dát oběd. V ceně na jídelním lístku, která je vykalkulovaná tak, že pokryje náklady na suroviny, provozní náklady, plat kuchaře i všechen ostatní personál zákazník odmění všechny najednou. I když se staví dům za miliony nebo tunel za stovky milionů, na fakturách jsou ceny přesně do koruny, nikdo firmám nenutí nějaké všimné, zdá se, že je to dokonce naopak, ve výběrovém řízení se firmy předhánějí, která bude mít nižší cenu. Ale to už je jiné téma.
No kdybych chodila někam si sednout,,tak bych nedala nic.Nevím za co.Mi také nikdo nic nedá..Neřeknu u kadeřnice za dobrou práci a snahu,,ale číšník,,ten je bez zásluh, ,,že vás nepoleje polévkou ,nebo nepobrydá omáčkou? On to přece nevařil...Spíéš to patří kuchaři.Číšník jen odnese,musela bych být praštěná ,abych mu něco dala.A´t si tedy lidi nestěžují,že jsou bez peněz..
To s vámi nemohu souhlasit. Sice to číšník neuvaří, ale věřte mi, že je velký rozdíl v číšnících. Když vám číšník to jídlo pouze donese, tak bych mu nic nedal, nebo když je kyselej jak citron..., ale když se na vás usměje, prohodí pár slov, zeptá se jak chutnalo a je milý, vstřícný, rád mu dýško dám.
Mi je jedno,jestli se na mne usměje či ne a prohodí slova,,,má svůj plat který ho živí..Ať mi přinese jídlo či pití a jde ,může být rád,že jsem navštívila jeho restauraci..a udělala nějakou tržbu..Každý nadává že má málo peněz a přitom rozhazuje. Hlavně se předvádějí mladí před holkou hrají si na grandy...Kde na to berou?
At jsem nekde sama, nebo s manzelem, tak davame v prumeru tech 10%, ale opravdu zalezi na nasi spokojenosti a pokud jsme spokojeni s jidlem,nebo s milou obsluhou atp.,tak i mnohem vice a pro nas je to takto v poradku..
Ono se platí za spokojenost. To snad je samozřejmost. No poučím se. Minule mi zedník postavil zeď co letěla na výšce 1,5 metrů o 5 cm. Nepotřeboval olovnici. Prý to srovná omítka. Takže příště až postaví svislou, budu mu muset dát pořádné diško a ještě se omluvit za minule.
Nepřipadám si jak skrblík,ale víc jak 3-4kč jsem nikdy nenechala a pokud to jde ani nenechávám.Ať si říká každý co chce,je to jejich práce za kterou berou plat jako my všichni a pokud má restaurace,kavárna prosperovat měli by ve vlastním zájmu být milí a vstřícní.Pokud bude servírka protiva,už mě tam neuvidí.Je to opravdu radost když je obsluha milá,ale podle mě to k téhle práci patří,když jí chtějí dělat.
doplněno 26.05.15 20:29:Jen bych k tomu ještě doplnila,že v naší drogerii,která je soukromá to vede šéfka tradičně.Čtyři prodavačky na prodejně(každá má nějakou sekci-barvy laky,kosmetika,praní... a dokáží poradit,mají to nastudováno) -vejdu a všechny pozdraví i dvakráta po chvíli otázka"můžu pomoci"...takový přístup by měl být v každé práci kde se jedná s lidmi a proto to beru jako samozřejmost i u servírek a nehodlám si za jejich ochotu připlácet.
Já nad tím snad nikdy nepřemýšlel - ale jak to tak pročítám, sám sobě se divím, proč jsem vlastně dával tolikrát prachy navíc... Na obědy chodím cca 2x do týdne. V Brně není levno a kvalita ne vždy odpovídá ceně. Když jsem se někde necítil, restaurací je dost, prostě jsem třeba měsíc chodil jinam - byť o 5 minut dále.
Faktem je, že když přinesli nějaké jídlo, které mi nechutnalo, zaplatit jsem musel.
Hranolky přesolené, maso nebo zelenina okoralé... nejednou mi z toho bylo špatně... Když jim řeknete, že to je špatně uvařené, číšník se ještě ohradí, že on to nevaří. Jednou jsem dostal krabí tyčinky ve čtyřobale - nechali je v igelitu! Reakce číšnice "a co, já za to nemůžu - já přece nejsem nějaký blbý chlap, co před smažením nevydělá maso z plastu..."
Asi se nad tím tringeltem zamyslím...
Mě osobně vnucování pomoci - sotva zavřu dveře prodejny - obtěžuje. Rád si v klidu nejprve prohlédnu zboží, pak se případně ptám nebo rovnou vyberu. Pokud se na mě někdo hned zavěsí, v krátké době odcházím a nic nekupuji.
Přesně! Mě taky. Úplně nesnášim když vejdu do krámu a hnedka mě začne pronásledovat prodavačka...to pěním
Já už jsem alergická na otázku --jak vám mohu pomoci,v telefoně a kdekoliv. Nenechají člověka v klidu aby si prohlédl zboží a hned se ptají.A táhnou se za mnou jak smrad,,Na všecho jak si vybírám tak říkají hezké ..Už se bojím vlézt do obchodu ,,,
...je rozdíl,když mě pronásleduje urputná duchodkyně co hlídá vietnamský obchod a dívá se na mě jak kdybych jí ty poklady chtěla ukrást a opravdu znalá prodavačka.Jde poznat rozdíl mezi vnucením a slušným chováním.
doplněno 27.05.15 12:27:Jste nějaká jízlivá i v jiných vláknech....nic proti důchodkyním,ale jsou nejvlezlejší.Zloději jsou všude,taky každý vietnamec má kamery a určitě nenosím dlouhé sukně ani obrovské tašky abych byla od pohledu případný zloděj,který pase po trenýrkách a legínách.
Co máte proti důchodkyním,,také ji budete pokud se vám zadaří. Je mi jedno kdo to je,,hlavně-ať mne nechá v klidu se podívat. Asi se prodavačky bojí . jestlii se něco neztratí.Já už z dálky volám--jen se podívám,,ať mne slovně neotravuje-í.Nevím,co je vnucení a slušné chování v tomto případě..Také by jste se bála ,,zloději jsou všude.
Já píši jen to,co si myslím, ale když někdo snese jen šlehačku kolem pusy tak sorry.Pokud chce tazatel vědět o názor,tak by měl brát vpotaz jiné názory ..a ne ten co se mu nelíbí napadnout .
Přesně tak. Restaurace nakoupí zboží, uavaří a přirazí si min. 40%. To je zisk rastaurace na pokrytí nákladů..elektrika voda plyn mzda zaměstnanců. Když jsem viděl v Praze na zahrádce v nápojovém lístku čaj za 60Kč,- kde sáček stojí když moc tak 5Kč,- ohřít vodu a sáček cukru ... tak nevím Náklady kolem 20,-Kč. A takových zlodějen je víc. To mám ještě dávat spropitné? Ani náhodou.
Když jdu na polední menu, tak nedávám nic. Mně zaměstnavatel nedává žádné stravenky a platím to celé ze svého, takže i z tohoto důvodu je to bez dýška. Když si jdu někam sednout večer, tak dávám dýško kolem těch 10 %, ale ne víc než 30 Kč. Ono už se ovšem to spropitné nedává jen v restauracích, ale očekávají to i kadeřnice, kosmetičky, manikérky, pedikérky, pizza boys, taxikáři, nosiči kufrů v hotelu, řidiči zásilkových společností... už je toho poměrně dost. Přesto že je to v některých zaměstnáních standard dostávat dýška, tak zase v jiných zaměstnáních přijetí daru nebo finanční odměny za dobře odvedenou práci může mít pro zaměstnance velmi tvrdé důsledky a v extrémních případech může být podezírán i z úplatkářství. To je proti servírkám a číšníkům zase opačný pól.
Většinou zaokrouhluju na druhou celou, tedy pokud by něco stálo třeba 155, tak 170,-, kdyby to bylo 159,-, tak podle toho, jaký bych měla pocit, buď taky 170,-, ale možná spíš 180,-, kdyby 151,-, tak nejspíš taky 170,-, ale možná taky jen 160,-. Al ezáleží, u večeře třeba v páru tak do 50ti korun. Záleží na podniku, na clekové ceně, čím vyšší částka, tím větší spropitné, pokud si někde dám malinovku za 15,-, tak 30,- asi nedám
Byla jsem se 2 kamarádkami na jednodenním výletě. Auto bylo jedné z nich, ale nechtěla řídit, jela jsem tedy s jejím autem já. Při zpáteční cestě jsme se stavily na večeři v restauraci, kterou znám a doporučila jsem ji. Daly jsme si každá něco jiného a chutnalo nám. Holky pily pivo, já limču. Jedna z kamarádek zavolala číšníka a řekla mu, ať donese kuchaři pivo, které ona zaplatí, že jí moc chutnalo.
A jednou jsem byla já v jiné restauraci a chutnalo mi, zavolala jsem číšníka a zeptala jsem se, co pije pan kuchař. Prý zelenou. Tak jsem mu nechala "na mě" velkou poslat. Pan kuchař se objevil ve dveřích kuchyně s tím velkým zeleným panákem, pozvedl ruku, poděkoval a vyzunkl to. Tak jsem věděla, že to skutečně dostal ten pravý, který si to zasloužil. Ale když je kuchař doopravdy machr a za ten den mu dalo poslat panáka třeba 50 spokojených strávníků, nevím, nevím, jak by svou práci zvládl.
Tak si myslím, že je lepší odměnit kuchaře. On to jídlo připravoval. Číšník to jenom přinese na stůl. Přesto zpropitné dám, zhruba tak 10 -15 Kč, podle výsledného účtu. Jaga.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.