Rušíme školství pro mentálně handicapované

Od: Datum: 26.10.12 13:58 odpovědí: 19 změna: 04.11.12 08:37
avatar

Nedávno mi přišla Petice proti zrušení praktických škol, ze které mi doslova spadla brada. Představa, jak zaniknou na základě Strategie boje proti sociálnímu vyloučení školy pro mentálně handicapované děti a tyto budou zařazeny do škol normálních, mi zněla jako špatný sen.

Na konferenci Rovné podmínky ve vzdělávání 20. září v Praze byla tato tzv. inkluze opakovaně zdůrazňována jako jedna z priorit MŠMT. A cíl zrušit praktické (dříve zvláštní) školy zde byl zcela jasně vysloven. Nejpozději od roku 2017/2018 podle vyjádření J. Stárka už nebudou smět přijímat žáky.
Představa, že pokud dítě nestíhá, mu bude přidělen případně osobní asistent, mi přišla jako sci-fi. Asistent, který nemusí mít speciální školu, kterému postačí jen SŠ a kurz, by měl zvládnout práci speciálních pegagogů? Kde na ně vezmou peníze? Co si s dětmi počne již tak přetížená učitelka? Co to udělá s kvalitou výuky, když se bude stále zastavovat u těchto žáků? Stanou se rodiče pak ve večerních časech učiteli, aby ostatní děti stíhaly látku nebo budou najímat armádu doučovatelů na jednotlivé předměty?

Praktické školy si kladly za cíl se postarat o žáky dlouhodobě neúspěšné ve vzdělávání, kteří se během pobytu v běžné škole setkávají permanentně s neúspěchem, který posléze obyčejně ústí do jejich frustrace a bez odborného zásahu končí únikem ze vzdělávání. Co bude s těmito dětmi dál, které rezignují na školní docházku, není těžké si představit. I ty, které by v praktické škole mohly být pozvolna připraveny na učňovskou školu, patrně tuto šanci mít nebudou.
Na základě připomínek Bruselu o diskriminaci žáků ze sociokulturně slabších podmínek, se bez širší diskuze s veřejností, bez přípravy a v tichosti pomalu chystá tento výchovný šrapnel, který ohrozí děti ve všech typech škol.
Co si o tom myslíte vy?


avatar
Upozornění
Tato otázka je 4 roky bez odpovědi a proto byla uzavřena.
Máte-li podobnou otázku, a nenašli jste vhodnou odpověď, založte novou otázku.
Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 26.10.12 14:48
 
avatar

Mně to přijde opět jako něco hlavně pro cigány, kterých jev praktických školách převaha (tedy aspoň u nás a v Brně), a kteří tak zřejmě budou "navštěvovat" výuku v běžných školách. Protože jsou v drtivé většině případů velmi pozadu, celá třída jim bude muset přizpůsobit tempo, takže úroveň výuky klesne ještě mnohem níže. O kázeňských problémech a dopadu na ostatní děti nemluvě. Nehledě na to, kolik takových dětí asi bude do normální školy chodit?

Asistenti už jsou úplná blbost, protože sociálně slabé rodiny jezdící v Mercedesech je nebudou chtít platit, tudíž je zase zaplatí stát. Bůh ví, jestli je ale stát zaplatí i bílým rodinám, co mají děti v praktických školách. Ani bílé děti s mentálním postižením nemají šanci zvládnout učivo pro normální třídu, takže se bude celá situace opakovat v bledě modrém.

Je to nesmysl, nikomu to nepomůže, jen to uškodí normálním žákům.

Datum: 26.10.12 17:32
 
avatar

Znám 2 bývalé žáky zvláštních škol. Nevyrostli z nich žádní kandidáti věd, ale naučili se pracovat a co je důležité, pracovat chtějí. Jeden pomáhá v lese, druhý pomocné práce na dílně jedné firmy. Oba poctivě pracují.

Co bude z podobných mladých lidí, kteří nemají vlohy k učení, ale nenaučí se ani pracovat? Praktické školy je vedou aspoň k práci. Normální školy - ve třídě 30 žáků, z nich 5 nadaných, 5 zralých na praktickou školu, zbytek průměr. Jak to skloubit dohromady, když ti chytří chtějí jít vpřed, ti "praktičtí" to nechtíc brzdí? Učitelka je na mrtvici, rodiče si stěžují - jedni, že ti pomalí brzdí ostatní, druzí, že ti jejich slabí nestačí.

Je to pitomost do nebe volající a tu slavnou EU nám byl opravdu *cert* dlužen. Do všeho strká nos a přitom - zná problémy českého základního a praktického školství? Co s těmi pomalejšími dětmi? To je Únyjé nařídí hned po porodu škrtit? A nařídí rodit samé učence? Můj ty bože, kam tohle ještě půjde. Kde jsou ty doby, kdy jsme byli sami sebou a neporoučel nám kdejaký kašpárek z Bruselu.

V žádné zemi nejsou všichni lidé na stejné úrovni. Ale vážím si lidí z praktických škol, kteří umějí a hlavně CHTĚJÍ dělat.

Druhá věc by byla, co s cikáňaty, které tvoří většinu žáků praktických škol. Ale ty stejně většinou nikdy dělat nebudou, proto nemá cenu jim vpravovat pracovní návyky a dovednosti. Ale to už je zase jiná otázka. *zed*Jaga.

Od: pt®
Datum: 26.10.12 17:49
 
avatar

"Na základě připomínek Bruselu o diskriminaci žáků ze sociokulturně slabších podmínek, se bez širší diskuze s veřejností, bez přípravy a v tichosti pomalu chystá tento výchovný šrapnel, který ohrozí děti ve všech typech škol."

Ano,až do Bruselu se přinesly stížnosti, povětšinou Rómů /kteří jsou ze sociokulturně slabších podmínek/ jsou jejich děti přiděleny do "zvláštních škol" a pak, že nemohou jít zvyšovat své vzdělání a dále studovat.

Rozumím tomu tak, že Brusel na nás tlačí z důvodů stížnosti převážně Rómů, protože věří, že jejich stížnosti jsou oprávněné.

Jak je možné, že žádný z našich europoslanců nedákaže v Bruselu vysvětlit, že "zvláštní školy", jsou vlastně pro takové děti přínosem?

Datum: 26.10.12 17:53
 
avatar

Je to absurdní, tak o úrovni školy našich dětí, de facto rozhodují Romové a Brusel, který se ohání modelem Finska, kde problémy s Romy a jejich návštěvou školy vůbec nic nevědí, protože ji nemají.

Jestli máte dobrého nerva a čas, přečtěte si Otevřený dopis východoslovenských učitelek, jak to v takové škole vypadá http://janmacek.blog.sme.sk/c…e_blog&fb_source=home_oneline

Datum: 26.10.12 17:58
 
avatar

pt - Oni vycházejí z výpočtu, že není možno, aby 50% Romů bylo retardovaných a že je tedy diskriminujeme, když jsou v praktických školách, to je asi jejich hlavní argument.

Aby nám to někdo přišel předvést z těch mudroňů, jak to skvěle funguje, to tu nějak nepamatuji, myslím, že by vyhořeli tváří v tvář tomu, že rodiče do školy děti nepošlou, bo sami vstávají až v jedenáct, protože nechodí do práce a pokud tam dítě pošlou, pak jen proto, aby se tam najedlo.

Chtěla bych vidět, jak by čelili tomu, že dítě má při zápisu do školy slovní zásobu 30-50 slov a neumí nejen česky, ale ani romsky.

Od: pt®
Datum: 26.10.12 18:08
 
avatar

Dejavu, chtělo by to od našich europoslanců, aby konali a dohodli podmínky. Nelze vyslechnout jen jednu stranu a dát jí za pravdu. Možná by bylo dobré, aby děti, než jsou zařazeny do "zvláštní školy", prošly odborným posouzením, aby se zjistilo, jak na tom tato populace je. Pak teprvé vydat rozhodnutí a dělat nebo nedělat změny. Slyším o tom prvně, nemám ani okrajové informace. Odkaz si přečtu. Jenže co s tím, když se vlak rozjíždí, jak jej zastavit?

Datum: 26.10.12 18:12
 
avatar

pt, petici podepsalo přes 43 000 lidí a všichni se tváří, že neexistuje, nestalo se nic!

Dělám, co mohu, prudím, koho mohu, ale nikdo o tm nechce nic natočit, napsat, prostě je to neviditelný problém. Přitom se to týká skoro každého, jak rodičů děti z praktických škol, kteří dobře vědí, že jsou tam děti šťastné, tak rodičů a prarodičů dětí ze škol normálních, protože je absurdní, aby každý sociál měl svého asistenta, který ho bude honit a hlídat ve škole, navíc když jim to tam nepůjde, budou zlobit, nudit se, prudit a později tam chodit přestanou a budou z nich analfabeti.

Od: pt®
Datum: 26.10.12 19:15
 
avatar

Dejavu, dočetla jsem si ten článek, či dopis, zoufalých učitelek. Obdivuju, že měly ještě vůbec sílu to všechno sepsat, protože, když to čtu, připadá mi, že je to sci-fi. Jak je tedy možné, když už tato situace je na Slovensku a ukazuje se, že je tento postup nešťastný, že se chce s něčím podobným začít i u nás. Nebylo by na škodu tento zoufalý dopis nechat vytisknout, jako tenkou brožuru, aby se dostala k lidem. Myslím si, že spousta lidí to neví, nebo si nedomyslí důsledky do podrobností. Myslím, že po přečtení tohoto dopisu, by spousta lidí, obzvláště rodičů byla ve střehu a zajímala se o tento chystaný krok ve školství. - pt

Od: gita65
Datum: 26.10.12 19:30
 

Dejavu - praktická škola je něco jiného než škola speciální. Praktická - dříve zvláštní, jak píšete. Speciální škola je pro zdravotně postižené, handicapované děti. To jsou dvě různé školy. Ale s rušením praktických škol, též nesouhlasím. Speciální školy zatím zůstávají. Syn pracuje právě ve speciální škole.

Datum: 26.10.12 19:40
 
avatar

Ano, Gito, já vím. A taky to nikde nepíšu, že praktická škola= speciální.

Je však pravdou, že v rámci mnohých praktických škol jsou zřízeny i speciální třídy pro ty ještě slabší. Pokud zaniknou školy praktické, tak opravdu nevím, jestli hodlají inkluzí na základní školy poslat i děti v IQ pásmu speciálních škol.

Od: gita65
Datum: 26.10.12 21:02
 

Do praktických škol dochází převážná část romských dětí a naše vláda prostě si myslí, že tyto děti mají na normální ZŠ. Neříkám, že všechny děti romského původu by normální školu nezvládlo. Ale kolik takových těchto dětí je? Nechtějí se učit, nenavštěvují řádně školu a bude i problém s rodiči. Ani já bych nebyla ráda, kdyby moje děti chodily do třídy, kde bude třeba polovina romů. Nejsem rasistka, ale víme co dokážou. Učitelé by museli zpomalit výuku, aby pomalejší děti stíhaly, na ukor ostatních dětí. Ve specialní škole jsou děti postižené, na vozíčku, děti s DMO, tyto děti nemohou navštěvovat normální, ani praktickou školu. Musí se i několikrát za den i přebalovat, mají i epilepsii. Učí se tam nejzákladnějším věcem. Jak se ustrojit, jak si i namazat chleba, počítat, psát, číst a toto se učí i třeba několik dní, nebo se to opakuje kolem dokola, než to pochopí, ale nikdy stejně nebudou soběstačný. Jsou tam děti, které jsou šikovné a mají menší postižení, ale začlenit je do normálních škol je nemyslitelné. Je vidět, že o tomto rozhodují lidé, kteří nemají o tom ani páru. Nikdy nebyli v praktické škole, kde je většina romů. Nikdy se nepodívali do speciální školy, kde jsou postižené děti. Kdyby 1 týden se postavili za katedru takových škol, tak by nikdy takový nesmysl neschválili. Na ZŠ bude větší šikana a učitelé budou bezmocní. Potrestat nesmí. A domluva? Jedním uchem tam, druhým ven. Nebo se nahrne rozvětvená rodina do školy a udělají tam pořádný cirkus. ZŠ klesnou ve výuce. A kdo bude nejvíce postižen tímto systémem? Děti, které zvládají v pohodě ZŠ.

Datum: 26.10.12 21:08
 
avatar

Postižení budou všichni, děti i rodiče obou typů škol. To, co se tu budovalo roky a je na skvělé úrovni, se zničí. A nebude cesty zpět, školy budou rozprodány a zničeny.

Na jedné praktické škole jsem začala pomáhat se získáním grantu na odlehčovací péči, protože řada handicapovaných dětí po ukončení školní docházky sedí doma a nedělá nic a rodiče z nich jsou unavení. Tak jsme vymysleli, že odpoledne to bude pro tyhle děti a jejich rodiče, aby se děti zabavily a rodiče odpočinuli. Na téhle skole jsou úžasní lidé a ta děcka jsou tam šťastná. Když už se začalo dařit, grant na spadnutí, tak takováhle rána. Je to moc škoda, fakt.

Od: lll
Datum: 26.10.12 21:23
 

Další z řady zpackaných nepotřebných zákonů. Lidi kdy už se konečně probudíte, a pochopíte, že tahle společnost není "ušitá" pro obyčejné lidi. Copak to nevidíte? Skoro každého z Vás se nějak dotkla některá nevýhoda, nějaká "buzerace" od radobystátu., Nikdy se to zatím nedotklo všech. Naštěstí. To už by byli lidi v ulicích. Ale vždy se to dotkne "nějaké" skupiny lidí. A nikdo se jich nezastane, je jich málo, nikdo o nich neví. Když o čemkoliv takovém vyprávíte někomu kdo se s něčím takovým nepotkal, tak slyšíte jen: "to není možné, tomu nemůžu uvěřit". Nechce slyšet? Nejspíš. Do chvíle, než sám narazí. Kudy z toho ven? Má snad být to správné heslo, čím hůř, tím líp? Musí to být, aby se lidi konečně probudili?

A aby bylo jasno, vím o čem mluvím, sám mám postiženou dceru, která pomocnou školou prošlo, a dodnes na ni ráda vzpomíná. Myslíte někdo, že by ráda vzpomínala na obyčejnou školu kterou by nezvládala, kde by byla terčem posměchu? Děti dokážou být k sobě velmi, velmi kruté.

Datum: 26.10.12 21:37
 
avatar

Já vám děkuji, že jste svou zkušenost sem napsal, jestli se chcete třeba symbolicky připojit k petici, lze elektronicky podepsat i zde http://www.petice.nazory.cz/p…tice/petice-detail.php?id=422 - není třeba psát celou adresu, jen město, nebo ani to ne, pokud vám to vadí, ony podpisy se počítají ty na těch arších, ale i zde lidi podporují tuto myšlenku, že to není dobrý nápad, ty školy rušit.

Od: pt®
Datum: 27.10.12 09:44
 
avatar

Dejavu, už jsem se podepsala. - pt

 

Datum: 27.10.12 09:45
 
avatar

Děkuji. Není to sice má petice, ale považuji za důležité ji šířit.

Od: mil®
Datum: 27.10.12 09:41
 
avatar

V tomto návrhu inkluzivního vzdělávání se nenaučí pořádně nikdo nic.

Datum: 27.10.12 10:45
 
avatar

S peticí naprosto souhlasím.

Maminka učila v základní škole a krátce i v tehdejší zvláštní škole. Často vykládala, jak obtížené je pro učitele i žáky, když je ve třídě dítě, které z nejrůznějších důvodů nestíhá učivo. Některé děti upadaly do apatie, některé reagovaly agresí. Alespoň v něčem byly dobré... Ve zvláštní škole děti ožily, prožívaly mnohem radostnější dětství.

Sama jsem roky sledovala chlapce ze sousedství, synova vrstevníka. V první třídě zaostával, bil děti, byl proto i bit doma. Ve zvláštní škole se zklidnil, do hlavy dostal to nejnutnější, ale v pracovní výchově mohl rozvíjet svou nadprůměrnou manuální zručnost a cit pro materiál. Dnes jako montér jezdí po celé Evropě. Docela odvážně si troufám tvrdit, že bez zvláštní školy by z něj dnes byl dareba, co mívá problém se zákonem.

Datum: 04.11.12 08:37
 
avatar

Potěšilo mne, že mi pan Klíma vyhověl a napsal o tom článek, jeho manželka je defektoložka. Ale, bohužel, vyšel patrně jen v tištěné podobě v Lidovkách, a tak jsem ho nečetla.

Psala jsem i do Novinek a poslala podklady, sice odpověď je nad jejich síly, avšak článek vyšel, jak jsem zjistila zpětně.

http://www.novinky.cz/veda-sk…ne-deti-zakladky-se-boji.html

A to nejdůležitější od autorky petice: petice běží do 16.11. Pana Breie požádaly o prodloužení termínu odbory, že nás podpoří. Pomoc slíbila i Hospodářská komora ČR.

Takže pokud chcete někdo pomoci a dodat podpisy s papírou peticí, ještě je možno. Bohužel se počítají jen ty na papíře, ne elektronické. Petici pošlu k vytištění, pokud by měl někdo zájem, i s průvodním dopisem pro rodiče, stačí mi napsat do vnitřní pošty.

 

 

 

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.