Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Tramvajova výhybka

Od: gamapolis® odpovědí: 17 změna:
avatar gamapolis

Dobrý den.Mám takový dotaz.Dnes jsem jel tramvají a na křižovatce v Lazarské ,jsme odbočili doleva na Karlovo náměstí.Jde mi o to jak ta tramvaj zatočí doleva nebo doprava.V minulosti šofér vystoupil a takovou tou železnou tyčí si to přehodil.Ale musel vystoupit z vozu.A to jsem ještě viděl i před zhruba rokem,ale už si nepamatuji v kterých místech.Já tam u šoféra žádný volant nevidím,jen takovou opěrku,nebo co to je.Tak by mě zajímalo jak to funguje.Díky.

 

 

17 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

0x

Výhybky jsou dálkově ovládány z kabiny řidiče. A to už poměrně dlouhý čas...

25.06.15 18:17
hodnocení

Díky.

 

vklus
hodnocení

0x

Nevím kde je Lazarská, ale v Brně maji systém RIS kde se naťuká číslo linky a další kraviny a pak ti vyhybky přehazuje sám ten RIS. Pravda občas se to potentuje a pak nastupuje opět řidič s klackem

hodnocení

Lazarská je v Praze.Díky za odpověď.

Samozřejmě. Přehazování výhybek je ovládádo rádiově.

 

paw*
hodnocení

0x
Funguje stejne jako vlakova. Kde vede kolej, tam jede vlak. Vyhybky jsou ovladane dalkove. Tramvajak pred krizovatkou zmackne kam chce jet a ony se prestavi. A kdyz se z nejakeho duvodu neprestavi, vyleze, vezme tyc a presoupne ji rucne.
hodnocení

Je to asi rok,tak právě vylezl a dělal to tím klackem.To se asi tenkrát něco potentilo.

isteron

Na železnici neovláda výhybky rušňovodič, ale pracovníci stanice, ( výhybkár, signalista, výpravca ), alebo trať. dispečer z centra riadenia dopravy. A to elektromot. prestavníkom, alebo mechanickým prestavníkom, alebo ručne na mieste. Len na tratiach so zjednodušenou dopravou stavia výhybky vl. čata, alebo rušňovodič , ak nemá vlakovú , prípadne posunovaciu čatu.

 

hodnocení

avatar gamapolis

Díky všem.

 

hodnocení

0x
avatar naufrago

V Liberci, aspoň momentálně (nevím, jak tomu bylo v minulosti a jak tomu bude v budoucnu, resp. jak moc to závisí na přestavbě tramvajové tratě mezi Libercem a Jabloncem) takto funguje výhybka pod viaduktem. Když jede před "běžnou" tramvají ta jablonecká, řidič vystupuje s tím "klackem" a přehazuje ručně, stejně tak naopak. Docela mě to štve, vznikají tam kvůli tomu zácpy a křižovatka za viaduktem je pak neskutečně nepřehledná.

 

humbucker*
hodnocení

0x

Ahoj. A právě Liberec, má takovou traťovou anomálii. Z remize do města tam vedou 3 koleje. Jedna společná pro úzký a široký rozchod kol a ta druhá pro tu každou jednu zvlášť. Plánují to časem zavést v tom širokorozchodu po celém systému. Do těch rekonstrukcí, v posledních letech, nacpali docela dost prachů. Na miliardy. A právě, když se vrací do remize a sjíždějí z normální trati, Na rybníčku použijí tu výhybkářskou tyč. Už o ní psali i pánové Šimek a Grosmann ve své povídce.

doplněno 26.06.15 13:20:

Ahoj. Ano Gamapolis, tak je to přesné. Tyhle věci se dají poslouchat stále. Jako i Cimrmani. Ahoj.

hodnocení

Na ta slova řidič otevřel dveře a výhybkovou tyčí vystrčil muže ven, řka, že takové, co narušují plynulou dopravu nemá rád.*smich*

 

ben®
hodnocení

0x
avatar ben

Dobrý den, já ještě pamatuji, že na křižovatkách v Praze byla malá, plechová boudička a v ní seděl výhybkář, který "veksloval". Potom nastoupila ona tyč a dnes je to dálkové ovládání. Tyč je asi dobrá v zimě, kdy výhybka zamrzne a musí se přehazovat ručně. Zdravím!

doplněno 26.06.15 14:11:

Ano, myslím, že každá tramvaj měla posádku tříčlennou - strojvedoucí (řidič), průvodčí a ta pokladní. Jo, hezká vzpomínka.

doplněno 26.06.15 14:53:

gamapolis - viz odkaz je zajímavé čtení. A jsou tam i obrázky pro názornost - není to taková historie.

prazsketramvaje.cz/...

doplněno 26.06.15 15:17:

gamapolis - jo, ony ty budky byly tak malé, že je ani člověk nevnímal. Já znám tu, co byla na Floře.

V létě měl výhybkář otevřené dveře, aby tam vydržel - byla tam jen židle, nějaká opěrka na ruce či stolek, pod stolkem "bufik"na topení v zimě na nohy a ta velká páka, kterou výhybkář "šaltoval".

 

hodnocení

Asi to bylo i za mě ty boudičky,ale byl jsem mrňous a nepamatuji si to.Ale pamatuji jak, se v tramvajiích prodávali lístky.Byla tam uprostřed vagónu taková sedírna pro prodavačku lístkú.Seděla bokem a každý kdo neměl jízdenku,tak si k ní musel dojít.Mohla být tak polovina 60.let.Hezký den.

doplněno 26.06.15 14:22:

Našel jsem i obrázek

Tramvajova výhybka
hodnocení

Ano,a ten průvodčí tahal za nějaký špagát a cinkalo to.Pamatuji ,když ještě jezdily tramvaje na Václaváku.Četl jsem,že jsou úvahy ,je tam zase vrátit.

hodnocení

No to opravdu není tak dlouho,ty poslední.Jsou tam i fotky z Václaváku ze 70 let.A tam ta budka je.Já si to jen nevybavuji,asi mě to tenkrát nezajímalo.Ale v 70.letech jsem tam jezdil dost často.

 

humbucker*
hodnocení

0x

Ahoj. Takhle si to nějak podobně upamatovávám taky. Já jsem ty tramvaje začal vnímat tak po roce 1966. V Liberci. Vzpomínám si, že na tý kase měla průvodčí taková malá propadla na drobné mince. A nahoře připravené štočky mincí na vracení. Párkrát jsem taky jel těma staršíma. Co měly ten vnitřek obložený úzkými dřevěnými lištami a ze stropu madla na řetězech. Na ty jsem pochopitelně nikdy nedosáhl. Bylo mi asi 6 let.

Něco se dá o nich počíst a prohlédnout na stránkách BOVERA klubu. Odkaz nedám. Šikovní si to najdou, nebo ho někdo schopný sem dodá. Ahoj.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]