Falešné mýty Diesel vs. Benzín

Od: odpovědí: 17 změna:
Co se říká:
Nafta je úspornější ale není tak výkonná jako benzín - Pokud byste srovnaly 1.8 T 150 BHP benzínový motor a 1.9 TDI 150 BHP naftu, nejež že nafta má větší točivý moment, ale pojede za menší spotřebu s větší pružností než benzínový agregát
naftový motor kdyby měl spotřebuj jako benzínový tak má mnohem více kw než benzínový motor, ale to by pak nafta neměla smysl. Pokud někdo chce silnou naftu dá se upravit.
Nafta patří do traktoru - benzín taky ... do zahtradního traktoru :D, nebo spíše do sekaček
Nafta má dražší součástky než benzín - taky u nafty déle vydržijou, mimo prvních commonrailů tam stojí jeden vstřikovač cca 15 000kč a sou s nimi problémy celkem často
Závodní auto v naftě je blbost - a co vrchařský 330d, které mají nejeden úspěch, touareg TDI dakar, R10 TDI 908HDi které drží prvenství v Le Mans ( využívají potenciálu naftového motor, lepší využití paliva! Více výkonu za menší spotřebu.
U nafťáka furt odchází turba - jo jenže u benzínu ještě častěji, protože teploty ve svodech jsnou mnohem vyšší než u naftového agregátu
Výdrž nafta vs benzín - je známe že naftové motory vydrží déle než benzínové, například dokážete si představit že by v těžkých strojích nebo v kamionech měli benzínové motor? naftové motory sou kvalitně dále a mají mnohem větší výdrž než benzínové, naprosto jednoduché
17 odpovědí na otázku

 

 


0x
avatar axus

To se ptas, nebo jen tak konstatujes? Dovol, abych reagoval.

Nafta neni vykonna jako benzin...nafta a benzin jsou paliva a ta zadnou vykonnost nemaji. Maji pouze vyhrevnost. A benzin ma mirne vyssi vyhrevnost nez nafta. Tim padem, pri teoreticky stejne ucinnosti spalovani, podava benzinovy agregat vyssi mernou vnitrni praci motoru a tim i vyssi merny vykon na spojce. (neplest s celkovou ucinnosti motoru)

S tocivym momentem (a tim i pruznosti motoru) mate pravdu, ze naftove obvykle disponuji vyssim a to souvisi s vasim dalsim tvrzenim:

Nafta patri do traktoru...Toto tvrzeni se opira prave o poznatek, ze naftove motory disponuji vetsim tocivym momentem. Ve strojich tim padem vetsi taznou silou. Jejich vykon je dan prave momentem a ne tolik otackamy. Proto se hodi pro pouziti v tezke technice, kde je potreba sila, pro stroje s potrebnymi priblizne konstantnimi otackamy a velkym zabere. Coz jsou prave traktory, kombainy, lode, stacionarni pohonne jednotky a podobne.

Samozrejme ve spojeni s vhodne navrzenou prevodovkou, ktera umozni vyuziti nizkeho otackoveho rozsahu a vysokeho momentu je lze pouzit i pro stroje (vozidla), kde se naopak pozaduje dosazeni rychlosti od nejnizsich az po nejvyssi a na taznou silu neni kladen takovy duraz.

U nafťáka furt odchází turba...aby se vubec dalo v osobnich automobilech srovnavat naftove a benzinove palivo z hlediska celkove vykonnosti motoru, musi byt naftovy motor vybaven preplnovanim - treba turbodmychadlem. Benzinovy nemusi. Z toho jasne plyne, ze problemy s turbem se tykaji jen tech benzinaku, ktere ho maji, zato se ale tykaji vpodstate vsech naftaku.

Závodní auto v naftě je blbost...kde ste to slysel? Pokud samozrejme konstrukteri plne a spravne vyuziji potencial naftoveho motoru, tak proc by nemohlo byt v zavodnich strojich.

Potencialem v tomto pripade je prave u zavodu do vrchu vysoka tazna sila pri nizsi rychlosti, ktera je potreba pro prekonani stoupani, to same plati pro tereni zavody Dakaru, kde se kazdy shodne, ze do tezkeho terenu je naftovy pohon lepsi, a co se tyce specialu na LM. Ani si asi neumite predstavit, kolik usili a penez stalo vyvinout motor a vstrikovaci cerpadlo, ktere by toto dokazalo.

Výdrž nafta vs benzín...to je pouze pohadka. U osobaku se naftove i benzinove motory delaji s urcitou vypoctovou zivotnosti jednotlivych namahanych komponent. A podle toho jak se navrhnou, tak take vydrzi. A je jedno, jake palivo je pouzito. A ze benzinovy osobak zvladne pouze 500 a naftovy kamion milion a pul... To je samozrejme hloupost srovnavat. Motory do nakladnich aut se samozrejme ze zcela zrejmych duvodu navrhuji na vyssi najezd.

Berte to jako trochu jiny pohled. Kazde palivo je proste trochu jine a tim padem se hodi pro neco trochu jineho. Pokud je budeme pouzivat pro stejnou vec, kazde bude mit sve vyhody a sve nevyhody. Pak je jen otazka, nevyhody ktereho paliva pujdou snadneji a hlavne levneji snizit ci uplne eliminovat.

Je to jen asi můj osobní poznateka ale vetšina naftáků má prostě najeto víc než benzíny a tím myslím osobní naftáky, at už hodnotím dle bazarů nebo co znám lidi, naftáky maj prostě víc a myslím že je to kouzlem velmi malých otáček, nezahřívání se tolik motoru, kdo ví...nakonec strýc ze slovenska který bydlí blízko ukrajiny jezdí v naftové octavii již sedm let má najeto přes dvěstě tisíc a veřte že to co tam lije(napodobenina nafty z ukrajiny pašovaná cena za litr asi 5sk kolik je to v eurech ted nevm) a jrzdí filtrují to pře silonky když to lejou do nádrže a můj osobní názor je že je to smrdalavá lukana na hranolky)...
Jinak plně souhlasím s tím že na jakou kvalitu motor navrhnou takovou dobu vydrží + pak to jak se s tím jezdí...

Souhlasim s poznatkem, ale rekl bych, ze je to spise tim, ze naftaky si kupuji lide, kteri toho proste vice najezdi. Proto maji naftaky najeto vic a muze se tedy zdat, ze vic vydrzi.

Rozhodne ale nemohu souhlasit s tim, ze naftak konstrukcne obecne vydrzi vic. To by sme se pak museli handrkovat, ktera presne soucastka vic vydrzi. Motor se vetsinou neporoucha jako celek, ale odejde pouze neco. Jedna konkretni soucast, ktera se vymeni a jezdi se dal. Vpodstate vse jde vymenit nebo zpravit. A rozbije se to na benzinaku stejne jako na naftaku. Prave v zavislosti na dimenzovani danem z konstrukce. Na naftaku to bude pevnejsi, ale zase je to vice namahano. Tedy zivotnostne to vyjde zhruba nastejno.

Zivotnost motoru jako celku proste neexistuje. Jen jednotlivych komponent. Zivotnost celku leda tak moralni. A to opet vyjde prast jako uhod.

Hele za pár let napíšu oka?
V jednom týdnu jsem koupili peugeot partnet tepee 1.6 HDI 66koní a známej to samý akorát v benzínu ve jiné barvě :)
Tak uvidíme jezdi se skoro stejně, spíše na usporu než výkon a rozdíl je zatím ve spotřebě a to kolem 1-1,5 litrů...což není málo, a další věc benzín topí jak ruská kamínka, kdežto nafta stála hodinu na jednom fleku a mrzli jsme v něm jak v lednici, takže tipuju že benzín bude víc tepelně namáhán, i když netuším jaký to bude vysledku počin když vemu v potaz vybrace z naftáku...

 


0x

no mam 1,9JTD 81KW spotřeba okolo 5l , nedávno jsem mel 1,8benzín (suzuki baleno) 89Kw spotřeba 8,5L - což prý není na 1,8moc.

ročně jsem najel okolo 60 000Km ( loni už jen 30 000km) Pro mě je nafta jasná volba.

Při těchto kilometrech je nafta jasná. Já mám Octavii v benzínu s dvoulitrem a nestěžuji si. Jezdím tak za 8,5 - 9, v drtivý většině po malým městě, vždycky tak 3 - 4 km a dost, jednou tejdně kousek za město do hor. Pravda je, že za rok najedu když moc tak 12 000 i s dovolenou. Auto už má najeto 270 000 km a s motorem nebyl žádný větší problém.

 


0x

Co ještě tento pohled:

Vznětový(naftový) motor pracuje s cca polovičními otáčkami než benzinový - tedy npř.na 100 000 km vykoná poloviční počet optáček , což je značným přínosem k menšímu opotřebení a vyšší životnosti motoru.

Výhřevnost nafty a benzinu je přibližně shodná.Naftový motor pracuje min. s bvounásobnými tlaky ve válcích , což znamená při stejném obsahu válců (spotřebě paliva) vyšší výkon.

Specifická spotřeba u zářehového motoru se pohybuje cca 250 - 300 g/k/hod. U vznětového motoru je to cca 160-200 g./k/hod.Jelikož vznětový motor(naftový) pracuje s vyššími tlaky , dochází k lepšímu odpaření paliva při vtřiku do válce a tudíž k lepšímu hoření a využití výhřevnosti vstřikovaného paliva .Proto menší spotřeba nafty při stejné vykonané práci.

Nevýhodou vznětových motorů , kromě jejich složitější konstrukce a vyšší hmotnosti je , pomalejší akcelerace do otáček , vyvážená větší pružností motoru.Tyto vlastnosti motorů do jisté míry přeurčuje jejich dominantní použití.

Samozřejmě , že vývoj spalovacích motorů směřuje k tomu , aby u obou typů (benzinový , naftový) se výhodnější vlastnosti jednotlivých typů motorů přibližovaly.

 

Přesně tak, vývoj jde kupředu, takže benzíny asi budou za pár let na úrovni dieselů.

Jinak k tomu LPG. Pokud auto jezdí na tekuté LPG, tak mu chlad nevadí. Což třeba u nafty problém je, i když díky aditivům je menší.

Jinak já mám LPG už nějaký rok, to že dám 4-5 tis. za deset let není moc, dvěstě kč za kontrolu ročně taky ne a že dělám dvoje emise, to taky není tolik navíc . STK s LPG není problém. Kdo není úplná trubka, tak si nechá LPG před STK seřídit a prohlídnout. Navíc u mokrého systému odpadá startování na benzín, takže teoreticky není za potřebí ani tak velká nádrž na benzín (Jen jako rezerva) a jde tam namontovat právě nádrž na plyn. LPG má asi 110 Oktanů, takže využití je lepší u motorů s větší kompresí a i obsahem. Je zajímavý když já se svým veteránem - 2.0l na LPG(Atmosférický zplynovací systém) komprese 10:1 z roku 1980 96kW, ujedu-a tomu se taky divím- nové oktávce 1.9TDi a to je podle mne setsakra dobrej motor. Ne tedy na pořád, víc jak asi 210 bych z toho asi nevytlačil*smich*.Dobře je to taky váhou auta já mám myslím 1150kg, ale i tak, seřízený systém LPG má opravdu sílu. A to je pouze obyčejný podtlak systém. Kdyby tam byl systém na tekuté LPG tak to má ještě větší sílu. To proto že když to vstříkne tekuté LPG tak to ochlazuje vzduch stejně účině jako by tam byl intercooler. Navíc když to vemu že se mi podařilo jet i za 8.5l LPG - velmi usporně - tak s tím by to jelo i za 7l. Ale zase ta pořizovací cena*hi*

No ale na druhou stranu- škoda oktavia 1.6 a 1.6 TDi - je tam rozdíl 70 tisíc korun ve prospěch benzínu. Za 70 tisí čechokreditů už mám SUPER LPG . Tuším že ono zmiňované LPI od Vialle stojí kolem 45-55 tisíc. Spotřeba bude stejná jako u benzínu, řekněme 7l. takže budu jezdit za 91Kč/100km. s nafou při 25.30/1l by to muselo jezdit za 3.6 litru (Což je nesmysl)

Takže když to sečtu ušetřil jsem asi 15000kč při koupi a zplynění + šetření na PHM (při 5l/100km nafty a dnešních cenách) je to asi 0.345 kč/km na LPG

Takže po ujetí 160.000km (rozvody) jsem uspořil asi 70 tisíc, tudíž rozvody mám zadara novou nádrž na LPG, tlumiče, kotouče a bůh ví co ještě. No ideál . I když spíš bych se ho raději zbavil a koupil nový, takže maximálně ty rozvody a kotouče+brzd. destičky .Je to asi - a teď mne někteří asi ukamenují *klik* - ta nejlepší alternativa v poměru výkon/cena.

doplněno 28.05.09 22:48:

A proti Dieselům opravdu nic nemám, ba naopak, fandím mu ale jaksi jsem zžitý s s LPGčkem.

Můj osobní názor netovární LPG=šmejd..nechci kecat do vašeho ja za svůj život jel asi v osmi LPG a připadalo mi že fabíe s třívalcem pod kapotou je svižnější, ake pravda vždycky si pochvalovali spotřebu a minimální zahřívání motoru...
Rád bych se zeptal proč se vlastně musí startpvat benzínem a až pak mohu jet na plyn, proč takové složitosti,proč to nelze hned?

 


0x

Mal som 2,2 TDCi(114 kW)a teraz mam 2,0 benzín(107 kW)-obe F Mondeo.2,2 TDCi mal 400 pri 1750-2750 1/min. a benzín má len 185/190 pri 4500 1/min.Ako sa to prejavuje v praxi?Napr.tým,že benzín na semaforoch vystrelí,má rýchlejšiu reakciu z 0-šprint ale týmto končí,potom je zdochlina,zavíjajúca pri prudkom zvyšovaní otáčok.A diesel,paráda pri dosiahnutí otáčok 1750 sila Mk 350-400 Nm Ta vrazí do sedadla ale co je dolezite predbiehanie je jahoda,KRASA!Naozaj bezpecne predbiehanie.A spotreba?Diesel cca 5,7 a benzín 9,1!A Diesel ma teraz cca 240 000km,vymenené vstrekovace za 35 000 SK a ide dalej! Takze jednoznacne diesel!
Zaujimavý parameter,kt.vela napovie o charkteristike a sile motora je toto:
2,0 diesel(103 kW) 0-100km/h=9,5 50-100 km/h=8,7 s
2,2 diesel(129 kW)-0-100 km/hod=8,7 sec,50-100 km/h=6,9 s
2,0 l benz.(107 kW) 0-100 = 9,9 s,50-100=12,7 s.!
2,3 l benz.(118 kW) 0-100=10,5s,50-100= nie je udaj cca11-11,2?!
Tam je jasne vidiet rozdiely!Diesel je auto,benzin je zdochynajuci kon!

 


0x

1,3 litrovy benzinovy Vankel motor s vykonem 171 kW!

mazda.cz/...

theautochannel.com/...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2020 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]