Šunt a kurvítka aneb kam ten svět spěje?!

Od: Datum: 06.04.15 23:06 odpovědí: 102 změna: 07.09.15 20:35

Ahoj všem, asi stárnu. Od malička mě otec vedl k tomu, že co se rozbije, je potřeba opravit. Snažím se to dělat zrovna tak, jak to dělal (a stále dělá) i on. Jen mi poslední dobou docházejí síly - spíš ty psychické. Občas rezignuju a věc letí do koše, občas zjistím, že oprava je možná, ale tak pracná nebo nákladná, že se to nevyplatí. OK, tak to bylo a je. Co mě ale dohání k šílenství je způsob výroby některých věcí a jejich plánovaná životnost. Kdo neví, co je plánovaná životnost - zboží se prostě po uplynutí záruční lhůty odebere do věčných lovišť, ideálně hned druhý den. K tomu zpravidla slouží nějaká součástka, která je, mnohdy záměrně udělaná tak mizerně, že prostě nevydrží (hezky česky se to jmenuje kurvítko, tak prosím syslíky o shovívavost). Příkladem z poslední doby může být mixér a šlehač Zelmer. Ač žena nijak extrémně nevyváří, prostě nevydržel. Tačítko vyhazování metel šlehače je vyrobeno z jednoho kusu plastu společně s "listovou pružinou" která vrací tlačítko. Forma je tvarově složitá a dle mého názoru by konstrukční řešení s běžnou vinutou pružinou muselo vyjít podstatně levněji. Jenže plastová pružina se po několika desítkách, maximálně stovkách cyklů ulomí a jakoby náhodou spadne přímo mezi plastové převody a je vymalováno. Dnes zase začal stávkovat mikrosystém Sanyo. Příčinou byla součástka v hodnotě asi tak 20 haléřů, ale identifikovat závadu, dostat se k ní a vymyslet náhradní řešení mi zabralo celé odpoledne, teď doufám, že se chytí lepidlo na plast a pokud ano, bude následovat jen sborka, pokud ne, bude druhé kolo...

Člověk by si rád připlatil za kvalitnější zboží, jenže nikde žádné není. Můžete si koupit značku, ale kvalitu ne. Poté co se šéfovi těsně po záruce vys_al motor v BMW X5, kde se přetrhl rozvodový řetěz, už nevěřím ničemu.

Otázka je následující: Jak válčíte s kvalitou současných výrobků vy? Odpovědi typu: Když se ti to po..., tak si kup nový a neotravuj, prosím vynechte...


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: mp
Datum: 06.04.15 23:20

Já Vám odpovím jinak. Je to otazka ceny a dostupnosti. Dříve, když truhlář vyráběl nábytek celý měsíc, měl jinou kvalitu a cenu, než dnes (a hlavně byl teda za dřeva). Barevná televize stála v. r. 1973 13500 Kč. Průměrná výplata byla tehdy tak cca 2000 kč. Už v.r. 1980 to kleslo na 10000 kč. Tak to je vývoj. Videokamera v.r. 1995 35000 kč 2005 15000 kč. dnes nevím, ale ani se snad už nepoužívá. Takže moje rada zní: dnes jsou ceny výrobků tak nízké, že se ani nevyplatí je opravovat.

doplněno 06.04.15 23:33:

Ještě taková sranda. Třeba v naší restauraci jsem se naučil používat vždy normální pračku, prostě jí oddělám (5-6 kg prádla), seriozně jí nereklamuji, a vydrží tak cca 3 roky při ceně tak 6-7 tisíc. Kdybych si koupil profi, řádově dražší, tak morálně zastará a ještě prodělám. Jiné je to z myčkou. To je jiná kategorie. Tam se nedá použít jiná než profi.

Datum: 06.04.15 23:43

Tento úhel pohledu chápu, nicméně matematicky mi to nevychází. V roce 1980 jsme měli doma 1 televizi (zpravidla černobílou), tranzistorák a magnetofon, kuchyňského robota, pračku a vysavač. Vysavač slouží dodnes, mám ho na chatě, kuchyňský robot funguje, má ho otec na zahradě. Pračku sestra vyhodila (funkční) a následně si pořídila 3 další, žádná nepřežila 5 let (jasně, spotřebou vody a energie by dnes neobstála). Zbytek morálně zastaral a byl zlikvidován.

A že se něco nevyplatí opravovat? Pokud mi v práci dají 1800 Kč čistého za půl dne práce (mikrosystém), 2000 Kč za hodinu práce (robot Zelmer) a tak dál, taky to opravovat nebudu.

Ale díky za odpověď, Vaše stanovisko je jasné.

Od: mp
Datum: 06.04.15 23:51

Jak píšete, je to otázka peněz, já jsem třeba zažil, že mi opravář hledal dvě hodiny závadu na myčce (za cca 800 kč) až přišel na to, že je jedna součastka za pár korun porouchaná, kdyby na to přišel dříve, ušetřil jsem tu hodinovou sazbu. Jenže kdyby, kdyby. Znáte to. Prostě stejně je to všechno sázka do loterie.

Datum: 15.04.15 23:36
avatar

Nesouhlasím s dnešní nízkou cenou. Mobil, který stojí 20000Kč má výrobní náklady včetně marketingu atd. do 3000Kč a to ještě jsem hodnej :-D Kdo si asi cpe do kapes ten zbytek a je nenažranej akcionáři a stát?

Od: dobrarada
Datum: 16.06.15 14:20

Hahaha no to není zrovna typická cena mobilu, tak si kupte nějaký za pár stovek, nebo 2000, nebo 5000, nebo 10000 na trhu je jich plno. Co je vám do toho za kolik to prodávají to je snad jejich věc, tak si kupte jinej a když je za 20 táců nebude nikdo kupovat tak nic neprodají ne? *smich* A že zrovna vy máte v malíčku všechny náklady včetně vývoje a také třeba vývoje 20 jiných produktů které nevyjdou a které ta firma také musí financovat, fakt žasnu nad omezeností a závistí některých lidí.

Od: ben®
Datum: 06.04.15 23:29
avatar

Dobrý den, chtěl bych Vás nějak potěšit, ale mám stejný názor (tak nepotěším). Já si myslím, že 20. století bylo ještě století kvality, ale 21. století je už jenom stoletím spotřeby. Použít, vyhodit a koupit znovu. Film Pelíšky jste asi viděl. Tam byl druhý extrém - "nerozbitná" sklenička (a skláři by neměli co žrát). On je to také problém miniaturizace - vše se musí vejít do stále menšího prostoru a tak např. nějaké táhlo nemůže být kovový odlitek, ale "vlákno" z plastu. Další věc je ta, že lidská práce je dost drahá a oprava se nevyplatí (možná ještě výměna nějakého celého modulu, ale ne jeho oprava). Také už nejsou opraváři, ale měniči. Když Vám přijde takový "odborník" do bytu, tak jeho první věta je často, že už nemá cenu to opravovat, ale vyměnit za nové. No, tak asi tak. Zdravím!

doplněno 06.04.15 23:43:

mp - smajlíka uděláte snadno (je tam na to tlačítko v editoru), ale já je také nepoužívám. Já tam prostě napíši slovo smajlík. Možná to není IN, ale zase to není žluté .

Od: mp
Datum: 06.04.15 23:36

Tak jako opravář, to už se vyskytuje jen v nóbl rodinách. (Sranda, musim se na starý kolena naučit ty smajlíky)

Datum: 06.04.15 23:34
avatar

Doba jde do předu a v některých odvětvých jsou ty 2 roky taková doba že se potom stejně vyplatí koupit nové. Třeba notebook - používám na práci a tady to je tak 1-3 roky a nový , stejně tak tiskárna - na druhou stranu mám doma tiskárnu kterou mám už asi 5 let a funguje stále skvěle. Celý den opravuji věci, takže potom doma už nemám náladu a tak po vzoru hesla "kovářova kobyla chodí bosa" házím do škarpy a kupuji nové. *smich*

doplněno 06.04.15 23:45:

další věc je že přece jen dnes se to vyrábí aby to bylo co nejměnší, nejlehčí a z pochopitelných důvodů i nejlevnější a to musí být na ukor něčeho no - výdrže. Stejně lepší než něco držet dlouho je koupit nové a oběňovat, jít s dobou abychom nezamrzli na místě.

Od: mp
Datum: 06.04.15 23:42

Další moje perlička k tomuto tématu. Mám zcela funkční tiskárnu HP 5L (za kterou jsem dal v.r. 1995 22000 kč). Nedavno jsem do ní koupil toner za nevídaných 310 Kč a stále tiskne. Alespoň na účetní doklady velice dobrý.

Datum: 07.04.15 00:07

Bohužel, je to tak. Dnes se to dělá tím způsobem, aby zboží vydrželo po dobu záruky nebo chvíli po záruce, pak se rozbilo, oprava aby se nevyplatila a člověk si musí koupit nový výrobek. Taková je realita.

Od: mp
Datum: 07.04.15 00:26

Teď se musím ptát, jestli je to špatně nebo dobře, a sám nevím.

Datum: 07.04.15 15:21

Na to je jednoduchá odpověď: pro výrobce je to dobře, pro spotřebitele špatně.

Od: bmbx®
Datum: 07.04.15 04:26

Výrobky jsou levné, ale to neznamená že kvůli tomu se to nevyplatí opravovat, vyplatí se to téměř vždy, to jen servisy jsou drahé !

je to špatně naše planeta nnení nafukovací a zbytečně se plýtvá surovinami a energií, to že se dnes vše vyrábí aby to nevydrželo a cpou se do výrobků kurvítka je jen proto aby fabriky mohly pořád dál a dál vyrábět, aby se točily prachy, aby se zvyšovali zisky do nekonečna a úplně na ho*no. jen za posledních 50 let se zvedla produktivita mnohonásobně, automatizace a robotizace. Už dávno mohla být díky tomu na světě například kratší pracovní doba :-D

doplněno 07.04.15 04:55:

A jak bojuji s kurvítky já? Pokud je najdu tak je odstraním, pokud se projeví tak to opravím. Záruka a její délka mě nikdy nezajímala - je k ničemu

doplněno 07.04.15 07:11:

ernie:

kvůli miliardě číňanů a neustálemu chrlení nových a nových výrobků co každý radši vyhodí než nechá opravit, nebudou možná číňani mít co žrát, ale pokud to půjde takto dál, tak našim potomkům už nepůjde jen o jídlo, možná se budou muset vrátit do jeskyní *bzum*

doplněno 07.04.15 08:09: babkazov:
Jak není úniku?
Recirkulace - to je řešení
Od: luha®
Datum: 07.04.15 06:16

Jak na to? Po zakoupení výrobku vzít doma šroubovák, kleště a další potřebné nářadí. Věc rozebrat, najít kritická místa v materiálu a zapojení a provést potřebné opravy. Konektory a svorky utáhnout a zamáčknout, aby se neupálili atd...Pak teprve můžeme výrobek začít používat. (pozn.: do tohoto textu jsem neaplikoval ani špetku ironie).

Datum: 07.04.15 06:24
avatar

Kupte si třeba třináctikilový Eta Gratus za desítku. Tam nic plastového není. Záruka je tam deset let.

K těm plastovým neopravitelným shitům: miliarda Číňanů bude žrát co, kdyby šlo všechno opravit?

Datum: 07.04.15 08:01

Mimochodem - Eta snad není Čína?

Datum: 07.04.15 06:52
avatar

Vzpomínám: naše svatba v roce 1975. Tedy před 40 lety.

Strejda Pepouš a teta Jindra přivezli nádherné dary:

1/ El. mixér a šlehač Eta Turbo.

2/ Tlakový hrnec - maďarský, tehdy poslední technický výstřelek.

Jak to dopadlo? Mixér a šlehač jsem používala 39 let. Náhradní díly se běžně sehnaly v Elektře. Když něco opravdu nebylo, stačilo napsat do Ety Hlinsko a za pár dní přišel balíček...Co kašiček a polívek pro děti mixér připravil, co svíčkových, rajských...Kolik závinů a piškotů našlehal šlehač. Vyhodila jsem to loni, kdy motor začal jiskřit, kouřit a smrdět. A brečela jsem jako malá holka. Ne, nelitovala jsem nějaký neživý stroj, ale odešlo s tím kus mého života. Veliký kus. Viděla jsem před sebou svou svatbu, strejdu Pepouše a stále veselou tetu Jindru /oba jsou už hodně let po smrti/. Prostě jsem vyhodila kus svých vzpomínek.

Tlakový hrnec jsem vyhodila letos. Také sloužil 40 let. Stačilo koupit občas nové těsnění. Teď už byl nepěkný, těsnil špatně. Takové dary na 40 let se už dneska neseženou. Kurvítka jsou úplně ve všem - v pračce, v ledničce, v mixéru...Hlavně neopravovat, ale kupovat nové.

Chtěla bych si nyní koupit stolní mixér. Ale nevím si rady, bojím se, podle čeho vybírat, aby aspoň nějaký čas vydržel.

Vím, že by se Číňani neuživili, kdyby od nich svět neodebíral, ale pořád mi zní v hlavě přísloví "zlaté české ručičky". A kde dneska jsou? Kde jsou světoznámé hodinky Prim, boty ze Svitu, Sázavanu či ZDA Partizánské, pláště z Otavanu, obleky z OD Prostějov, elektropřístroje z Eta Hlinsko, či třeba broušené sklo ze Světlé n. Sázavou? Kde jsou naše cukrovary? Naše pole? Kromě olejky, slunečnice a fotovolt. elektráren se na nich moc jiného nevidí. Jsem z úrodného Polabí - všude bývalo plno cukrovky. Dneska se u nás nenajde už ani bulvička, abych upekla řepáčky.

Prostě, co jsme mohli, to jsme zakopali. A myslím, že na jakoukoliv nápravu je pozdě. Že si budeme ničit nohy ve vietmanských botách, jíst "dobroty" z Polska, kupovat šunty z Číny. Ale máme, co jsme chtěli. Jaga.

Datum: 07.04.15 07:10
avatar

Já zareaguju na poslední odstavec tím, že česká obchodní bilance je plusmínus vyrovnaná, z čehož vyplývá, že spousta cizozemců se zase trápí s šunty z Česka :)

Datum: 07.04.15 16:15

Dnes jsem četl ve zprávách, že obchodní bilance ČR za rok 2014 skončila v plusu - 18 miliard Kč.

Od: kolbus
Datum: 07.04.15 09:19

A kolik asi stál ten úžasný mixér v poměru k běžné výplatě?

Běžte si dnes koupit mixér za tyto peníze a taky vám vydrží..

Datum: 16.04.15 20:26

Hodinky PRIM z Nového města Nad metují,to kdybyste náhodou nevěděla.

Datum: 27.04.15 13:54

Kdo si je dnes koupí? V cenách nad 50 000 Kč ...

Datum: 07.04.15 07:44
avatar

Amper, souhlasím s vámi na 100%. Ale není úníku. To slovo kurvítko jsem slyšela poprvé v neděli, v tomtéž kontextu. Já jsem bohovsky najedovaná na vysavač. Připlatila jsem si a koupila vysavač LG s několika označeními jako turbo a tak. Natěšila jsem se na možnost papírového nebo textilního bytlíku a možnost krabičky, kontejneru. Těsně po záruce mi praskla hadice, sehnat ji nebyla žádná radost. Nejen hadici, ale musela jsem koupit celou sestavu s koncovkami. Samotná hadice nebývá. A teď se mi z jedné té koncovky vylomil a vypadl kousíček 1 x 0,5 cm. Bez něho hadice, která se v té koncovce točí, vypadává. Musí se v té koncovce točit, jinak lux dělá kotrmelce. To dělá i tak, ta hadice je krátká a široká a vysavač mi otřískává zdi a nábytek. Ale hadice nedrží v koncovce, která se drží v ruce. Fix! *bum*Hadice přes 400 kč v čudu. Ještě jednou fix! A co s ní bude zase příště?! Nový vysavač, skrz kousíčku plastu?! *zed*

Od: jofa®
Datum: 07.04.15 07:59

Každý ředitel kdejaké firmy 100 000 kč a více, náměstek 70 000 kč atd. I zaměstnaci chtějí slušné peníze a tak se to vyrábí takovým způsobem, aby to prostě dlouho nevydrželo. Jinak jsme všichni zanedlouho bez práce. Samozřejmě, že to jde vyrobit, aby to vydrželo 10 a více let.

Datum: 07.04.15 08:40

Kapitalista potřebuje vyrábět, svoz odpadů, haldy PVC a spol., které se jen tak lechko nerozpadnou, před mnoha lety když byl požár auta většinou od zapečeného relátka neb startéru hořelo to pomalu mimo paliva a pneu, nýní krabice v několika minutách za pomocí PVC zmizne, koupíte vetšinu výrobků pro denní spotřebu, ale náhr. díly jsou vyšponovány záměrně do výše, aby ovčan přemýšlel, zda vyhodit, neb zakoupit nový zmetek s převahou zase z PVC made in vyrobeno v rákosí a spol. a.t.d.

Od: kolbus
Datum: 07.04.15 09:29

Je to otázka balancování fyzické a morální životnosti. Více viz http://en.wikipedia.org/wiki/Reliability_engineering

To co zmiňujete s plastovou pružinkou, záměrné poškození atd. - viz http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Na druhou stranu je tu fakt, že možnost ušetřit na součástce vám poskytne nižší výrobní náklady a tudíž i konkurenční výhodu.

Přesně na tomhle vybudoval Baťa své podnikání. Faktem je, že většina lidí si i boty koupí jiné, prostě proto, že původní už jsou "ošlapané", okoukané atd. (natožpak ženy), ne čistě proto, že se rozpadly.

Většina staré (zastaralé) elektroniky by dnes např. také ještě běžela. Máte snad doma CRT televizi? Přestože by ještě fungovala? Nebo se snad zachtělo větší úhlopříčky, lepší kvality, absence blikání atd.?


Stejně tak auto, věc nepochybně složitější než mixér - ano, většina favoritů, felicií, ba i 120 by ještě drandila, a opravovat by je nestálo zase tolik. Ale morální životnost dávno pominula.

Takže je to tak i onak. Záměrné "kurvítko" jistě existuje, ale od toho máte přeci možnost vybrat si značku s lepší pověstí (většinou však i vyšší cenou - pročpak jste si koupil "levný mixér" a ne etalon?

Proč si někdo koupí mixér za 600 Kč jako tento http://mixery.heureka.cz/domo-do-436-bl/ a ne mixér za 12 tisíc jako tento http://mixery.heureka.cz/blendtec-total-blender/? Možná že plánuje mixovat dvakrát za rok jeden pomeranč)

Datum: 07.04.15 09:33

drahota, drahý ale není synonymem pro kvalita pozor na to!

Datum: 07.04.15 09:39

Je to dobou, spotřebou, marketingem, lobby a pohodlností uživatelů... Bodově: a/ absence olova v cínu - norma EU- ROHS, veškeré desky plošných spojů chytnnou po cca 5 ti letech cínový mor a rozpadnou se. Vyjímku má jen letecký průmysl, kdyby padaly letadla, to by v Bruselu měli problémy, b/ kondenzátory vedle zdroje tepla - vysychání elektrolytu, c/ nic není rozmontovtelné, žádné šrouby-matky, ale zatepla zalisované, zalité, d/ všude plasty, níkoliv kov (plastové převody lisované, nikoliv strojařsky obrážené-frézované..), e/ auta: kapitola sama pro sebe... A bude to horší, trend je nastaven jasně, je třeba od spotřebitelů vysávat veškeré možné peníze co jde... např. snad od r.2017 +- maji být domy pouze "inteligentní-pasivní", se spoustou elektroniky, rekuperacemi, čidly, jinak stavebník nedostane stavební povoleni. A monoho dalších.

Jak tomu čelit: každý po svém, každý jak umí a má možnosti...

Od: bmbx®
Datum: 07.04.15 10:00
tomaslad:
Mohu tě ubezpečit, že kurvítka jsou i v leteckém průmyslu, to že letadla nepadjí jako švestky je, že se týkají životně nedůležitých systémů, nebo je to ošetřeno přísnějšími kontrolami, nebo preventivními výměnami - opět stejný smysl, aby bylo co pořád vyrábět - provozovatel letadla to zaplatí
Od: buss®
Datum: 07.04.15 10:19

A dá se s tím vůůbec válčit? Pokud jsou ND a poměrně levné k ceně nové věci a schopnost opravit. Kdo vám dnes bude opravovat třeba běžný monitor, i kdyby vydržel lééta, mikrovlnku ...? Rychlokonvici třeba kupuji tu nejlevnější, jakási léta vydrží. Kvalitní!, nerez bude mít vodoznak a pak teče (3 kusy). Jo plast je sviňa, podddimenzované. Ale, jak by se pak vyrábělo, živili se lidi, ať žije spotřeba. Je to řešitelné?


doplněno 05.05.15 23:53:

Kuvítlka, každá věc má prostě svoji životnot, .. plasty praskají, každá věc se opotřebí, u aut vám uvádí kdy některou věc po proběhu vyměnit, u mého auta rozvody do 120 000 km. V STK už ani nezkoušel motor vytáčet... Prostě nic nwevydrží věčně. Ano, svinstvo je, pokud to dělají plánovitě. Kšeft a zisk.

Od: mp
Datum: 07.04.15 10:23

Prostě tomu nevěřím, na kurvítka nevěřím. Ale věřím na katování kostů (snižování nákladů) a na spousta blbejch a všehoschopnejch lidí na místech, kde se o tom rozhoduje, a pak to vyjde vlastně nastejno.

Od: bmbx®
Datum: 07.04.15 11:04
mp:
Tak si nevěř
Není to jen o snižování nákladů, kurvítka opravdu existují. První výrobek na světě s řízenou životností byla žárovka. Já osobně už pár kurvitek odstraňoval.
Např. Canon a jeho ink tiskárny- docela přesně vydrží něco málo pres 2 roky, nic se neopotřebuje, přestanou tisknout - je to ošetreno sofwarově
Mám pokračovat? Stačí si projít diskuzní fóra ohledně odstraňování různých závad, stačí se občas v nějaké porouchané věci povrtat a pak si můžem pokecat o tvé nevíře v kurvítka :-D
Od: mp
Datum: 07.04.15 11:09

Já si věřím, já jen tomu nevěřím. Ale věřím tomu, že lidská blbost a vychcanost je věčná.

Datum: 15.04.15 22:59

Já mám tiskárnu canon a ta tiskne stále jee to MP 220 a už ji tu mám hezkých pár let.Tisknu velmi málo, občas.

Barvy vždy doplním i když se to nemá a běžně nedělá.

Ale obecně opravovat se vyplatí hlavně pokud tomu rozumíte. Ukroutí - li se vám koncovka u vysavače, nevěřím že si každý poběží koupit nový ,aniž by se kouknul jestli to není nějaká prkotina.Oprava vás přijde na pár korun, ale dát si to opravit tak si cenu netroufnu odhadnout...

Datum: 07.04.15 11:11
avatar

Připojím se také se svým názorem. Nemyslím si že by značkový výrobce dával nějaké kurvítka do svých výrobku.Kdo by kupoval věci které vydrží jen pár roku? Třeba čtyři.Samozřejmě že za kvalitu se musí připlatit.tím pádem by nahrávali těm levným výrobcům .Raději koupím levný než drahý poruchový. Kupoval jsem v Okey El.strojek na holení a strojek na stíhání vlasu Cena asi 5000kč.Remington. Za 200Kč mi prodloužili záruku na oba na 5 roku. Ne opravu ale výměnu,při jakékoliv poruše.Dali by mě takovou nabídku kdyby ty strojky byly poruchové?Jiné strojky za 1000Kč vydrželi tak akorát dva roky. Praskla frézka.Přístroje se vždy kazily.Vzpomínám kdy rodiče někdy v roce 1960 koupili televizor Lotus. A místní opravář byl u nás co měsíc i dříve.První automatické pračky ze Slovenska Tatramat ,barevný televizor Kolor Univerzál,Tak to jsem si s opravářem už tykal. Drahá oprava a ještě něco do kasy aby příště přišel dříve.Dnes ty značkové výrobky se tak často nekazí.Říká se ,,Za málo peněz málo muziky. Abych nehanil tak minulý týden jsem po 19 rokách vyhodil tříšuplikový mražák Calex.Začal nějak divně vrčet.Kdo ví jak dlouho by ještě šel.Těsněni ve dveřích nepoškozené.Automatická pračka Zanussi pere už 16 roku akorát se jednou měnilo topné tělísko.Lenička Vhirlpool už 10 roku bez problému.Vysavač a čistič Sírius z Ety 13 roku bez problému.Tento počítač s Vistou 8 roku bez problému.

doplněno 07.04.15 11:23:

bmbx Mám tiskárnu Canon MP 28 tři roky be závad. Barvy si plním sám.Vráčkem se provrtají a injekční stříkačkou doplní Jde to asi 7x.Cen byla asi 900Kč.Poměrně dost tisknu i foto,Kdyby se teť pokazila tak se dávno zaplatila a zas koupím levnou.

Datum: 07.04.15 11:16
avatar

hehe, a co tem kupujicim zbyva? Panasonic, Sony, Samsung...vsichni kurvitka pouzivaji a vsem se dari rok co rok vyrabet nove a nove "spotrebni" zbozi a lide je neustale kupuji.

A opravdu to není setrenim pri vyrobe, ale docela v zavedenem systemu urcite trvanlivosti tohoto zbozi.

Od: mp
Datum: 07.04.15 12:20

Já třeba Samsung a LG jsem vzal na milost (možná z nouze cnost). Před pár lety jsem vyznával jen SONY a PHILIPS. Ale soudný člověk by měl umět změnit názor. A poruchovost v normě.

Datum: 07.04.15 16:33
avatar

Pracuješ v servise, nebo elektroniku prodáváš, když tvrdíš že poruchovost v normě?

Od: mp
Datum: 07.04.15 17:53

Tak beru to podle sebe, jako uživatele. Budete se divit, ale i ty nejznačkovější věci se občas porouchají.

Od: bmbx®
Datum: 07.04.15 18:04

mp:

samozřejmě porouchat se může všechno, jde jen o to aby to nebylo díky řízené životnosti (kurvítku). Pojem značkový - neznačkový ztrácí v dnešní době smysl.

A další opomíjená věc je, že i ty nejvěhlasnější firmy k nám rozhodně nedodávají špičkovou kvalitu

Od: bmbx®
Datum: 07.04.15 11:48
zolik:
Samozřjmě výjimky existují, ale já mám během. 13 let už asi 7 tiskárnu Canon a nekupuju ty nejlevnéjší a zase koupím Canon a proč když je tak poruchový? Nemá v inkoustovkách konkurenci.
Další přiklad - mnoho špickových firem používá zcela jasné a jednoduché kurvítko ve výrobcích s flexkabelem, nedodržení radiusu ohybu, nebo dokonce úmyslná hrana přes kterou se láme a životnost. je hned jasná, stačí malá úprava a výrobek tě přežije.
Od: jinx®
Datum: 07.04.15 12:07
avatar

Ako bývalý servisny technik Canon,HP,Panasonic (2003-2008) o tom viem svoje.Mal som radosť keď sa mi dostávali na zoznam servisných zásahov staršie analógové stroje typu NP xxxx ale potom sa začali húfne predávať iR xxxx.Nič proti ale za tú dobu hlavne pred mojim odchodom z firmy som videl mnoho už aj tých iR strojov na firemnom vrakovisku.Tlačiarne v čase keď som začínal vo firme tak zákazníci ešte dávali servisovať,lebo to malo zmysel.Prešlo mi pod rukami mnoho modelov...HP Deskjet 850,Laserjet série 4,5,6L...P a mnohé iné variácie,Faxy Panasonic KX-FL,FM...a lebo Canon Fax 270 ktorý vo svojich začiatkoch štartoval na 35.000Sk,Canon kopírka NP6512 za 24000Sk,NP 1550 za 54000Sk.Boli to poctivé stroje ktoré mali u niektorých zákazníkov aj cez 600.000 výtlačkov ojedinele aj cez 1.milion.A tak rôzne.S manželkou sme zariadili byt a od roku 2006 spotrebiče s nami niečo už zažili.Mám však pocit že majú tú lepšiu polovicu za sebou.Práčka ELEKTROLUX EWT 1016-hrdzavé dvierka-Mám pocit že mi raz ostanú v rukách lebo pri pántoch vidieť plno hrdze.Údajne vada celej série.Inak funguje bezchybne a manželka si dala povedať a nepoužíva max.otáčky aby sa neničili ložiská bubna.Chladnička ELEKTROLUX -opäť hrdza okolo tesnenia na dverách chladničky a na dverkách mraziacej časti "puchýře" aby ste vedeli o čom hovorím hrdza pod farbou a na spojoch plechov.TV ORAVA ročník 1998 zatiaľ bez chyby aj keď morálne už to má za sebou a aj boli poznámky z rodiny či by sme nechceli novšiu,Že by nám prispeli.Povedal som nie.Skôr asi tá pračka...uvažujem nad Miele nech už to má zmysel,ale neviem neviem..nie vždy je etalónom spoľahlivosti cena.Ďalej telefón NOKIA 6303 classic,bezchybný...a dúfam že budem obmedzený iba životnosťou batérie.Pozerám po nových ale neviem čo si vybrať.S dotykovými mám nulové skúsenosti a mám pocit že mi ušiel vlak-hlavne z tohto dôvodu asi obstarám nový.Auto Fábia 1,4MPi Classic-mechanik má radosť,ešte to nieje tak dokurve.é ako súčasné modely.Iba ja sa bojím ..chúďa má už 240..000km a zdá sa mi že ak pôjde niekedy do šrotu tak už nikdy nebudem mať auto s takýmto nábehom km.Snažím sa veľa vecí opraviť sám ale stále sa to nebude dať...viď náhr.diely.Idem meniť manžetu poloosi.Pôvodná vydržala 190.000km-11 rokov,Ďaľšia už len 28.000km-2 roky.Idem tam dať tretí kus-dúfam že nie šmejd,snažil som sa nejakú kvalitnú aj výrobu nie PL alebo CHINA .Taká perlička... snáď nám ešte náš dom nespadne na hlavu,zatiaľ má 5 rokov a nechcem to zažívať znovu dokola lebo ešte teraz nieje všetko hotové.Nemá to konca kraja.A tak čo nechceš aby ti doku..vili druhí urob si sám.Manželka mi hovorí že mojim problémom je že deň má iba 24 hodín a ja by som chcel aby mal aspoň 40.

doplněno 07.04.15 12:35:

Stále pracujem ako servisný technik ale trochu iný sortiment..ale tiež elektronika.Flex káble sú tenšie ako pred dvomi rokmi,ak ich operátorka poskladá a spraví lomené ohyby,flex po čase praskne a preruší sa spojenie.Tam kde to ja ohnem bez lomenia ten kábel vydrží neobmedzene.Flex občas pri nárazoch alebo vibráciách na určitom výrobku odreže komponenty na doske pod ním-oprava je zaliať komponenty epoxidom už vo výrobe.Viete čo mi to trvalo kým som to presadil?,Bluetooth anténa -hodilo by sa keby mala o 1cm viac-bol by tam lepší rádius ohybu-zlomená za pár mesiacov-stačí zopár vibrácii,úderov,nárazov..Kryštály na doske sú už od alternatívneho dodávateľa.Na kotúči ich je 5.000 a celý kotúč je lacnejší o 15 centov na kus.Nevadí že máme 38% chybovosť...lebo sa ušetrilo na nákupe.Že je vadná celá séria výrobkov so sériovými číslami od-do sa vie a aj na záruku sa opravia bez mihnutia oka...ale zvolávacia akcia nebude..iba pre toho kto požiada opraviť v rámci záruky.Ak sa prejaví neskôr už za to platí.Životnosť baterky max.2 roky,potom výmena samozrejme platená služba ...a tak by sa dalo pokračovať ďalej.Neviem ako v CZ ale u nás v SK čo manager to kkt.Oni sú zhypnotizovaní Excelovskými tabulkami a nič iné ich nezaujíma.Vzdelanie absolutne mimo fachu,zaujímajú ich iba ukazovatele.Bez prínosu..len zakaždú cenu obhájiť svoju nepotrebnú pozíciu generovaním nezmyslov,komplikovaním práce a pod.Ako to raz dobre napísal d-fens vo svojich článkoch "Nefunguje na nich ani SAVO proti plesniam".Aj aparát týchto príživníkov je dôvod prečo to tak s (ne)kvalitou je.

Datum: 07.04.15 17:45
avatar

čo manager to kkt.Oni sú zhypnotizovaní Excelovskými tabulkami a nič iné ich nezaujíma.Vzdelanie absolutne mimo fachu,zaujímajú ich iba ukazovatele.Bez prínosu..len zakaždú cenu obhájiť svoju nepotrebnú pozíciu generovaním nezmyslov,komplikovaním práce a pod

Tak to máme až moc společného.*placni* Včetně té servisní činnosti. A to beru i výrobky z číny a jak na tom se dá ještě ušetřit, jsem před pár lety ještě nevěřil.

Datum: 07.04.15 13:28
avatar

Moje technika ma nekolik stavu - funkcni, funkcni s podminkou, na opravu, na nahradni dily, na material, na vyhozeni. *frajer*

Datum: 07.04.15 15:34
avatar

Kdysi jsem se zúčastnil diskuse, jestli je lepší si koupit boty ve vietnamu (které vydrží jednu sezónu, ale stojí tři stovky) nebo něco seriózního, co sice stojí tři tisíce, ale vydrží pět nebo deset sezón. Když si budu kupovat boty na jednu sezónu, tak cenově mi to vyjde stejně, ale budu mít každý rok nové boty.

S ostatními výrobky je to podobné. Můžu si koupit věc, která je třikrát dražší a vydrží třikrát déle. A nebo si můžu kupovat levné věci častěji - tj. budu je častěji modernizovat, využívat jejich nové, lepší vlastnosti. Je to jenom o počítání (a kdo z nás by chtěl používat třeba 10 roků starý telefon? I když znám pár takových lidí.)

Pokrok nezastavíš.

Od: bmbx®
Datum: 07.04.15 15:50
jethro:
Ale kromě kurvítek, má právě i mnohdy zbytečně rychlý pokrok stejný efekt - nutí nás vyhazovat funkční věci, protože jsou "morálně zastaralé" - krátkozraké uvažování, které. úplně zbytečněvyčerpá naší planetu.
Kdo určuje co je morálně zastaralé? Ten kdo uvede nějakou "převratnou" novinku a zmasírují ovce, že se bez toho neobejdou
Datum: 07.04.15 16:09

jethro: No zrovna u bot jsem se dopracoval k tomu, že raději koupím nějaké v obchodě. Ano cena a kvalita vzhledu je jedna věc, ale zjistil jsem, že v botech od šikmovoček mi děsně smrdí nohy. V normálních botech normálního výrobce nikoli. Nebo ne tolik

Od: jmlc®
Datum: 07.04.15 16:29
avatar

BOTY - minulý týden jsem šel do opravny obuvy. Boty (zimní kanady a polobotky) jsem nechal nově "podrazit"... prý se podrážka sřízne a nalepí nová + vyrvat podešev a dát novou. U každého páru předpoklad 350,-Kč za opravu. Boty jsem nosil cca 3 roky. Oba páry jsou naprosto pohodlné, denně nošené (zima-léto... nosil jsem téměř denně jeden z těchto párů bot) a poškození je pouze k opravě...

Už jsem si říkal, že můžu koupit nové.. ale po měsíci hledání mi žádné neseděly. Cena 1500-3000,- a přesto byly tvrdé, smrděly čínou nebo měly vadu švů... Na tržišti také nekupuji, ale zboží se z trhů dostává do "značkových obchodů"... člověk už si nevybere...

Auta - podle automobilek... ale cca do roku 2000-2004 dobrá výroba nahrazena imitacemi ... záruka u nových vozů = životnost vozu.

Elektronika - např. PC komponenty - na jednom PC jsem 3x reklamoval základovou desku, vždy výměna za nový kus. Podle prodejce prý 30-60% desek (podle období?) je z výroby K.O., dalších 20% se zničí do měsíce... Pokud kupuji elektroniku, domácí spotřebiče,...- nejprve se dívám na záruční dobu. U praček atd. kupuji značku Beko - záruka 5 let.

Mobil? Koupil jsem si z bazoše železný samsung - měl 3 roky užívání, další 3 roky ho mám já.. vydrží mi 3-4 dny bez nabíjení, má dobrý mikrofon a repro, slušný foťák (nutný pro případ nouze, např. nehoda...). Brácha má priority v novinkách a za těch 6 let má už snad 7mý telefon.

doplněno 08.04.15 08:47:

termix@ - já psal základové desky do PC s konkrétním procentem, ne elektronika obecně...

Kdybych měl být obecný a přitom alespoň trochu nasměrovat, uvedu "ACER" a podobné specifikace :)

Od: termix
Datum: 08.04.15 08:28

Elektronika s kazovostí 30-60 % + 20 % do měsíce.

HAHAHA, teď tu o karkulce.

Dnes je běžné, že se používají procesy jako Six Sigma ( http://cs.wikipedia.org/wiki/Six_Sigma ), kde je cílem efektivita 99,9997% (to znamená, že vadné jsou 3 z milionu)

Datum: 07.04.15 16:21

Některá tzv. "kurvítka" nám zařídili ekoteroristi v EU. Tak například takový filtr pevných částic (DPF) u dieselových motorů. Záleží na způsobech jízdy, ale zanáší se. Nový stojí přes 10 000 Kč a vyčištění 5 - 7 tisíc. Také jsem dnes četl, že prodej aut s dieselovými motory klesl o 40 %.

Datum: 07.04.15 18:11

Pěkný článek, zejména poslední odstavec bych nechal vytesat do kamene. Protože, jak už je psáno v jiných příspěvcích, odlišit kurvítko a konstrukční zmetek je v podstatě nemožné, bohužel...

Od: bmbx®
Datum: 07.04.15 19:36

amper:

ale to není pravda, některá (a není jich málo) kurvítka jsou patrná na první pohled po rozebrání - nesmyslně tvarovaný plastový výlisek, odlehčení plastového ozubeného kola tam kde je namáhané, ostrá hrana pro flex kabel, podimenzovaná součástka (pravidlem jsou běžné elektrolytické na teplých místech) atd...

Podle mě chtějí jen navodit dojem, že se to začíná řešit, ale nic se dít nebude :-D

Datum: 07.04.15 17:29
avatar

Vy byste si jistě padl do oka s mým mužem, já když se něco poláme neváhám a koupím si jiné, on ten starý krám (starý ani ne ale krám jistě) opravuje eventuelně ze dvou udělá jeden nebo něco úplně jiného, každopádě nevyhodí nic a zužitkuje každý šroubek. Děsím se až vypoví službu robot Eta starý víc jak 30 let, žehlička co před 30ti lety stála 170 Kčs a když jsem měnila loni automatku starou víc jak 20 let a trvala na tom, že je mi jedno co to bude stát ale chci aby to vydrželo, prodavač se válel smíchem no tak mám pračku za nějakých 6000 v akci a počítám, že dýl jak 3 roky co má záruku nevydrží. Nebyly před lety obchody narvané ale zboží bylo kvalitní. Tu starou automatku manžel opravil a vyměnila jsem na chalupě ještě starší Tatramatku kterou si manžel vzal na praní nábojnic. (nepřu se kolik ty staré spotřebiče žerou).

Datum: 07.04.15 17:48

:) však už jsem taky Vašeho pana chotě jednou nechal pozdravovat neb mi došlo, že jsme ze stejného těsta. Bylo to tuším poté, co jste mu provedla úklid, takže přišel o notnou část materiálu na opravy kanibalizací starých krámů.

Od: termix
Datum: 08.04.15 08:22

"Tak kvalitní zboží to bejvávalo", že jo?

Viděla jste někdy dnes opraváře televizí? Víte proč ne? Protože televize (elektronika) dnes běží zcela běžně bez poruch, a pokud už se za X let pokazí, tak se za relativně pár peněz koupí nová, lepší.

Tuhle nostalgii nechápu. Dříve bylo draho, a za draho se prodávaly mizerné krámy, které věčně potřebovaly DoDo (dodělej doma), i na ty blbé náhradní díly a opraváře se čekalo a lidem se po tom stýská "jak bylo vše kvalitně udělané"

Vysavač hučí i po 20 letech. Co na tom, že nevysává, ale s bídou jen víří prach. Co na tom, že co jde jednou stranou dovnitř vyletí druhou stranou ven. Co na tom, že žere jak lokomotiva. Hlavně že stále ještě hučí.

To samé s auty. Dnes je u aut běžné, že prvních 100 tis. km se mění olej a náplně. To u škodovek blahé paměti nebylo možné ani prvních 5000 km. To že každý druhý pod autem ležel každý víkend nebylo náhodou.

Datum: 08.04.15 09:06
avatar

Termix proč nevidím opraváře televize vím, ona by ta oprava stála to co půlka televize, opravářům se nic opravovat nechce, neumí to a záměrem výrobců je aby oprava nešla snadno nebo vůbec. Televizor z r. 1982 má manžel v garáži a stále funguje, kolik stál nevím jelikož byl na Multiservis.

Vysavač ten rovněž vysává v garáži, možná žere jak lokomotiva ale vysává. V bytě měním ty "kvalitní" vysavače co 3-5 let, pravda je, že bezsáčkový stojí cca 3000, je lehký a nehučí. Že by bylo lépe vyluxované jsem si nevšimla.

Žehlička obyčejná Eta, žehlí i když dnes už jen ty zažehlovací hrany když vyrábí manžel poličky nebo psací stůl. Drahá napařovačka žehlila 2,5 roku a pak se mi v servisu vysmáli když jsem ji chtěla opravit, ten plast prý nejde rozdělat aniž by se poškodil.

Auto jsme měli starou Oktávku-stejšna z té je funkční zahradní fréza a kam se na ni hrabou Tery a Monfildi, škoda 120 bez jediné závady jezdila 8 let, pak vyměněna za favorit ten opět vyměněný za felicii- ani jedno z těch aut nemělo problém, když byla nějaká maličkost udělal si to manžel sám a levně (součásky byly za pusu). Felda jezdí 15 let, interiér jako nový v našich autech se nekouří a nejí, koroze nestojí za řeč. Turana máme měsíc a já se modlím, jelikož vše je na elektriku, přes počítač, nic si na tom neuděláte sám, za všechno zaplatíte nehorázné peníze, to když se "posere" na cestě můžete to jen nechat odtáhnout. Jen ještě dodám, dřív byl na auta pořadník i když Š120 koupil manžel při návštěvě Prahy akorát si mohl vybrat barvu žlutou, nebo žlutou...jiná nebyla, údajně to byla auta určená na vývoz ale nějak se jim při nakládání zesunuly, dnes to není jinak, mylně jsem se domnívala, že zaplatím a odjedu, než auto dodali trvalo to víc jak 3 měsíce.

Datum: 07.04.15 18:09
avatar

No vidíte. A já Vám povím, že mám robot od Zelmer a používám ho hodně na mletí masa a strouhání všeho možného. Jenomže já ho koupila už před 18cti lety. Takže to tenkrát byla dobrá značka. Naštěstí mám dva ze stejné doby, protože tenkrát co jsem koupila sobě, tak jsem koupila i mamince. Ta mi zemřela a tak jsem ho zase podědila. Ale kdybych ho šla koupit letos, tak si domů přinesu šunt, který se rozsype za dva roky.

Naprosto s Vámi souhlasím. A je to tak absolutně se vším. Mám třeba utěrky a ručníky a ložní prádlo přes třicet let a můžete mi věřit, že ho budu mít až do smrti. A kdybych Vám ho ukázala, tak mi to nebudete věřit, protože vůbec není opotřebované. Je pravda, že jsem ho tenkrát nekupovala u nás a že jsem na penězích nešetřila a že toho mám asi hodně, takže to často střídám a neperu neustále jedno a to samé. Když si můj syn koupil povlečení minulý rok, tak bylo hnusné už nové. Nějaká syntetika, vydávaná za bavlnu. A to si ho musel ještě nechat vyrobit na míru, protože měří dva metry a má atypickou postel a také rozměry polštářů a deky. Nebudu to rozpitvávat, ale to jeho povlečení je katastrofa, já bych v tom ani nemohla spát.

Od: termix
Datum: 08.04.15 08:25

A proč si nekoupíte povlečení damaškové, z egyptské bavlny, ani ne za 2 tisíce? To za komunistů byste si mohla nechat za úplatek nějakou syntetiku odložit pod pult, horentně přeplatit a pak si libovat, že vám vydrží dvacet let, prostě proto, že muselo (neboť sehnat jiné znamená další úplatek a pak mít možnost koupit přesně stejný kus hadry, "buďte ráda paní, že je vůbec takové, to jinde nemají nic").

Datum: 08.04.15 08:52
avatar

Termix, "já o voze, Vy o koze". Přece jsem to vysvětlovala dost srozumitelně. Nepotřebuji si nic kupovat, neboť mám všeho víc než dost. Kupovala jsem tenkrát ve Francii a ve Švýcarsku, neboť jsem od roku 1978 nežila v Čechách. A žádnou "syntetiku" teda nemám a nikdy jsem neměla a mít nikdy nebudu. A pochybuji silně, že to povlečení o kterém píšete, z té egyptské bavlny za 2 tisíce Kč., by se mohlo kvalitou rovnat tomu, co mám doma. Mluvila jsem o synovi, který byl nucem si nechat povlečení ušít na míru, kvůli atypickým rozměrům svých lůžkovin. Jinak bych mu dala ze svých zásob. Asi jste špatně četl co jsem psala. Já přece nejsem slepá a blbá a také chodím do obchodů a vidím, co je dnes v nabídce za šunty neskutečné. A také mi domů chodí letáky s různými nabídkami povlečení a ručníků. A abyste měl informace úplné, tak mám kamarádku která má obchod s tímto sortimentem a tak jsem naprosto v obraze, co se dnes prodává. A má levné i drahé zboží, ale lidé stejně nejvíc kupují to levné. A nakonec mají i pravdu, protože ono se to kvalitou od toho drahého zase až tak moc neliší.

Teda nevím kde v Evropě podle Vás nemají vůbec nic, jak píšete. To by mne docela zajímalo.

Od: jmlc®
Datum: 08.04.15 09:07
avatar

nerozčilujte se kvůli někomu, kdo se odmítne registrovat, aby ho nemohli bloknout... Termix prostě potřeboval jen napadnout některé názory a zkušenosti, které vlastně ani nečetl... Takoví lidi prostě jsou ... na jejich reakce můžu něco napsat, ale abych si ničil ráno a chuť kvůli blbci,...

Hezký den *slunce*

Datum: 08.04.15 11:31
avatar

Díky Jmlc, trochu mne ten člověk naštval. Přišlo mi, že buďto neumí číst, nebo má zpomalené chápání, neboť byla jeho reakce mimo mísu. I já přeji hezký den, i když tady je teda pod mrakem...*placni*

Datum: 08.04.15 09:14
avatar

Suzy i zde se v roce 1980 dal koupit velmi kvalitní damašek-maminka nám povlečení šila a je stále jako nové. Froté ručník včera a dnes to se nedá srovnávat, jsem trochu nenormální a mám ještě po 30ti letech ručníky, osušky, utěrky a některé ještě nepoužité ( výbavu jsem měla slušnou, mamka jak něco natrefila hned nám třem holkám kupovala). Dnes jsou plné krámy krámů a věci ušité tak, že z toho lezou nítě.

Datum: 08.04.15 11:25
avatar

Liduš, přesně o tomhle mluvím. Také mám ručníky, které prostě jednou tři-čtyři měsíce vyperu jen tak, protože jak jsou složené ve skříni a nestačím je používat, tak se na hraně složení usadí prach. Některé povlečení dávám kvůli tomu do igelitových pytlíků, protože to je velké prádlo a nechce se mi to prát jen tak a pak to zase žehlit a ukládat. Byla to tenkrát úplně jiná kvalita a jsem přesvědčena, že dnes ani v té Francii se už taková nesežene. A když, tak za horentní sumy, což tenkrát nebylo. Bylo to drahé, ale ne nedostupné. A nenormální nejseš, jako nejsem nenormální já. Přece nebudu vyhazovat kvalitní a nové prádlo jenom proto, že ho mám třicet let ve skříni a kupovat nějaké strouhavé hnusné ručníky, ze kterých po třech vyprání lítají francle a ještě mne to ani neosuší, ale odře. Vidím to na šňůře u sousedů a také chodím na návštěvy k lidem a občas si u nich umyji ruce, tak vím dobře co mají za ručníky. A nejsou to žádní chudáci, kteří by neměli na kvalitní ručník. Do postele jim teda nelezu, ale stačilo mi co přinesl ten můj kluk.

Od: kubelkovakamila*
Datum: 08.04.15 14:54

Bohužel, taková je dnešní doba...

Od: podnikatel
Datum: 15.04.15 23:27

Ampér, ahoj tobě !

Tos eště neslyšel, že tu máme kapitalismus? A nevíš co je jeho podstatou?

Podívej, kdyby ty výrobky měly vydržet jako u komančů, tak by se nám všem dařilo vo 40 % hůř !

Podstatou kapitalismu je každoroční ekonomickej růst. Vedlejším produktem je sice ničení potravin ve velkým stylu a úsilí vo neustálou výrobu s plánovanou obsolescencí atd. Tak ti dám ten dobrej výrobek kterej chceš - ale jen pěkně mastně, takže si pak stejně koupíš ten levnej šmejd, kterej tě výjde (když jich musíš koupit min.5) počítáno řekněme na 10 let vo půlku dráž, než ten mastně drahej, kterejs nechtěl koupit.

Hele, a za co bych já pak měl chodit 2x tejdně do Night Clubu, kdybych tu neměl zlatej kapitalismus?

Nějakou změnu přitom jen tak nevočekávej - pro mně je to tu nastavený, pro mně pracujou úřady, protože já tenhle stát živím.

Všichni to sice věděj, že to tak je, ale nemůžou už nic dělat. Já mám silnou podporu z USA, na kterou se můžu spolehnout - a to i kdyby komančové vyhráli volby !

Od: dam®
Datum: 16.04.15 00:10

Ahoj Ampére, zrovna tobě, už podle tvého nicku, by mělo být zřejmé kterým směrem se ubírá komerce, třeba deklarovaných 16A pro vypínač je komerční kec, který nehovoří o ničem jiném, než že sepne a rozepne, ale nenapíší kolikrát kolikrát to můžeš udělat s tímto zatížením...nebo, že 120W zesilovač je výkon celkový nebo hudební? Spíš mě osobně vadí, že se vždy někdo nachytá a pak se diví, že "něco nefunguje". Nebo kupujte pozlacené kabely k reprákům, zajištěný absolutní přenos v HiFi kvalitě. Kdyby se standartně prodávali solidní výrobky, tak půlka světa nebude existovat.

Datum: 25.04.15 12:07
avatar

Pokud byste byl "podnikatel" nikdy byste tak blbě nekecal. Jen se divím co tu ještě chcete? Dojit je ještě co a koho? Proč dávno nejste v těch slavných státech?

Od: podnikatel
Datum: 25.04.15 23:40

Ahoj Liduš !

Že není co dojit? A co Tesco, Penny, Kaufland, Hypernova...? Baumax, Obi, Hornbach...? Českýho už tu nic není a jen se z Česka "dojí". Jdi si něco koupit - a Němec ti to prodá(v německejch stavebninách). Tady se dojí ve velkým stylu...a buď seš na týhle úrovni, nebo na tý dolní - těch "dojenejch" *smich*

V těch "slavnejch státech" vobčas sem *smich* semtam na vobědě v Londýně a na večeři už ve Vídni - pak se vyspím v Imperiálu (od 8000 Kč)a jedu domů *smich* a ty?

Od: ben®
Datum: 26.04.15 08:47
avatar

Dobrý den, mohu se Vás zeptat, v jakém oboru podnikáte? Četl jsem zde několik Vašich příspěvků a z nich, resp. ze způsobu Vašeho vyjadřování a používání českého jazyka mám dojem, že jde snad o obor dlažební kostky nebo něco s chlévem. Jinak, "natřásat si peříčka" od klávesnice umí každý.

Zdravím!

Datum: 16.04.15 20:45
avatar

Mrkněte na


tento německý dokument.

doplněno 16.04.15 20:47:

Tady výpis dalších dokumentů.

Od: jmlc®
Datum: 24.04.15 17:32
avatar

http://www.novinky.cz/ekonomi…ici-spotrebice-po-zaruce.html

asi jen "reklamní tah" - ale kdyby to tak šlo udělat a někdo prodloužil životnost tabletu, TV, lednice, ... na 5 a více let...

Datum: 25.04.15 12:04
avatar

No jo, dřív to byli nejspíš jiní fachmani, sice obchody narvané nebyly ale lednička, pračka, vysavač, žehlička vydžely 20 let a víc. Dnes je hodně lidí, kteří na stále nové el. spotřebiče stejně nemají, víte, že znám dvě rodiny co vodu na kafe vaří v kastrůlku místo rychlovarné konvice a perou v pračce mini romo. Tak se zamotali do spotřebitelských úvěrů, že teď jen splácí a splácí, jelikož než spotřebič splatili už nefungoval. Nejvíc mi vadí ty plné skládky ledniček, počítačů...vlastně všeho, žijeme příliž spotřebně a bohužel nás výrobci a prodejci k tomuto tlačí tím, že nic nevydrží a nic se nepravuje.

doplněno 25.04.15 12:32:

Dame a odkaz výše jste neotevřel, že?

Od: dam®
Datum: 25.04.15 12:28

Včera jsem někde četl, že Slovenská vláda chce vytvořit nějaký zákon přímo šitý proti těmhle různým "časovým omezovačům", tak jsem sám zvědavý jak to dopadne. Tímto se potvrzuje, že kurvítka opravdu existují a že jsou problém.

doplněno 25.04.15 12:40:

Jo, neotevřel, to jsem celej já, moje chyba. Dík.

Od: mot
Datum: 25.04.15 12:47
Jak muze nekdo chtit,aby mu ted vydrzely veci stejne jako ty zakoupene pred 30ti lety?
99% lidi za ne neda stejne penize jako tenkrat...vsechno kupujeme to nejlevnejsi a divime se, jak je to ojebany.
navic jaka byla elektronika tenkrat a ted... Uz jenom fyzicky naddimenzovana, protoze stejne mensi jsme neumeli vyrobit. Na zapade vyrabeli osobni pocitace a my nebyli schopni ani vyrobit kulaty svetla na favorita Proto bylo vsechno levny a jednoduchy.
U stareho embecka se vam taky nepodela elekronika, kdyz tam zadna neni.
Od: gumid
Datum: 10.08.15 11:33

Kulatá Autopal uměl. Neuměl složitě tvarovaná jako se používají dneska. Dnes plastová tvarovaná parabola a čiré plexisklo. Plast nesnese horko žárovky a vytaví patici nebo deformuje parabolu, která změní geometrii světla a je prd vidět a hurá pro nové. Tehdy plechová parabola s chromem a sklem vyfrézovanými ornamenty na lom světla k vůli oslnění dodnes funkční a použitelné (vrakáče).

Světlo s Favorita je lepší než světlo pro Octavii2, kde halogenku drží drátek a pant tvoří šroubek v plastu paraboly a celé je to časem natavené až šroubek upadne a halogenka nedrží. Řešením je xenon.

Datum: 25.04.15 20:43

Pokud jde o existenci "kurvítek" - pak některá se opravdu používají. Jenže nekurví, ale chrání. Například u masově používaných LiPol akumulátorů se úmyslně ukončí jejich "životnost" předtím, než začnou být nebezpečné. Stejně tak některé inkoustové tiskárny volají po servisu předtím, než se inkoustově počůrají.

Od: bmbx®
Datum: 25.04.15 21:54

ra252:

zrovna tiskárny Canon, které jsou kurvítek plné, nemají šanci se z principu stářím inkoustově počůrat a většina dalších s jiným principem tisku vpodstatě taky.

Od: jmlc®
Datum: 26.04.15 09:00
avatar

Duben, měsíc reklamací.

Na začátku měsíce jsem reklamoval oblek - výměna kalhot za nové - po třetím nošení se trhaly kapsy. Oblek byl za 5000!

Téměř současně reklamace bot - dětské boty za 1200,-

Reklamace kupodivu úspěšné.

Následovala reklamace tabletu - naštěstí stále v záruce - užíván 1 rok. Na vyjádření čekám. Asi byl problém v tom, že tablet byl využíván denně..

No a pak už servis pozáruční: Robot Bosh MUM - užíván velmi nepravidelně až minimálně - 4 roky - odešla elektronika. Tady bych tipoval naplánovaný start robota - při 150tém zapnutí se spal. Oprava prý bude cca. 950,- u robota dnes za 3000,-. Inovace? Neřekl bych - Za 4 roky se daný typ prodává stále. Ostatní jsou shodné - prostě mísí, melou,...

A poslední dny mi bliká modrá obrazovka smrti - otestoval jsem snad vše - ano, moje základová deska na PC má právě výročí - minulý měsíc byla 2 roky stará...

doplněno 26.04.15 10:01:

a ještě jsem zapomněl - denní svícení na auto - 2 ze 3 kusů "vodotěsných" mi vydržely týden - reklamace je v řízení, s penězi jsem se ale rozloučil předem - bylo to přes aukro.

doplněno 26.04.15 17:17:

@mot - homologace, vodotěsnost, údajně německá výroba... rozhodně za ty prachy hnus...

Od: mot
Datum: 26.04.15 13:41
Jenom.k tomu dennimu sviceni-aukro, cinsky sunt za dolar, co jste cekal? Nebo to bylo snad homologovane?
Datum: 26.04.15 14:29

To je zajimavý názor i diskuse. Já už chtěl napsat že si musíte sehnat kvalitního výrobce. Koupil jsem si kdysi Holící strojek Philips se třema hlavama na baterku. V balíčku ještě byl gel na holení. Stálo to původně přes 6000 dnes ale koupil jsem ve slevě za 4000 Kč. Ten strojek mi vydržel dodnes a mám ho 11 let. Jsem s ním naprosto spokojený. Baterka vydří dlouho, takže kdysi jsem nabíjel jen jednou za měsíc dneska tak jednou za 3 týdny. Jediná nekvalitní věc co tam je je jakoby gumové těsnění kolem tlačítka které se po namáčení ve vodě a vlivem působení chemických nebo biologických látek rozpadá. Tak to řeším tak, že se snažím nenamáčet to tlačítko když ho myju a pokud se stane tak ho hned ofoukám a gumy se nedotýkám. Možná plánovali, že se to má rozpadnout abych si koupil nový, ale ono to stále funguje a tak hádám že ještě dalších 11 let provozu vydrží. Obdivuju vaši schopnost a trpělivost opravovat věci. Já raději nic nekupuju, a když už tak raději něco za pár stovek z bazaru, když se to má rozbít tak ať mě to aspoň moc nestojí Nechápu proč lidi kupují nové věci když na bazaru se vždycky najde nějaký kvalitní kousek za pár šupů. V těch obchodech je stejně všechno hodně předražené.

Dodává že na ty moderní mobilní věci co se dneska prodávaj nevěřím. To mi příjde taky největší zbytečnost. Dnes to koupíš a za dva roky ti řeknou že tam máš starý Operační systém a měl by sis koupit nový. Nový? Na co nový. Dak zajdu do bazaru a koupím to aspoň o polovinu levněji ne?

Od: bmbx®
Datum: 26.04.15 15:25

h4ever:

ono to není o výrobci, ono je to o tom, že ten strojek byl koupen před 11 lety, to bylo mnoho výrobků znatelně kvalitnějších

Kup si Philipse dnes a máš tam znatelně omezenou životnost frézek, to dřív nebylo.

Datum: 26.04.15 17:25

A není to tím, že ty strojky jsou výrazně levnější? Mohlo by to být tlakem konkurence, který neustále nutí výrobce snižovat ceny aby se u nás prosadil. Kdysi ten strojek stál 6.000 dneska se strojky prodávají kolem 2.300-2.900. Přitom cena za dopravu (ať už dílů nebo zboží jako celku) roste kvůli stoupající ceně ropy.

Od: bmbx®
Datum: 26.04.15 19:29

No, nevím kolik stál ten Philips co můj tatík používal, ale používal jej určitě přes 30 let a kdybych jej teď pustil tak pojede dál, s původními frézkami a to nemluvím o licenčním / okopírovaném? sovětském Charkivu co měl můj děda

Když si vezmu ty inkoustové Canony, tak rozhodně nejsou někde šizené, mechaniku mají bytelnou a promyšlenou dost dobře, kurvítka mají softwarová - takže opravdu řízená životnost.

Od: jmlc®
Datum: 02.05.15 21:35
Datum: 05.05.15 23:30
avatar

Válčit nemá smysl. Dívejte se na to logicky. Pokud si jako zákazník koupíte výrobek jednou za 2 roky, nebo jednou za 10 let, co se výrobcům bude líbit víc? Kdy víc vydělají? Je to logické. Když budete chodit nakupovat častěji. I tahle mince má dvě strany. Ono by se totiž mohlo stát, že až si půjdete pro tu úžasnou mašinku, co vám vydržela sloužit 15 let, taky už onoho výrobce nemusíte najít, protože zkrachoval. Jistě, chceme kvalitní výrobky, ale... "prostě si kup nový a neotravuj". Nic jiného prostě nezbývá. *nevi*

Od: jmlc®
Datum: 16.06.15 13:18
avatar

Hledal jsem koš do myčky - jak bývá zvykem, po 3 letech užívání začne praskat poplastování koše a rezne. Odpověď velmi rychlá:

Horní koš pozice 0604 – 686437 – 2441,-Kč vč.DPH

Spodní koš pozice 0620 – 686602 – 2441,-Kč vč.DPH

+ pošta = cena nové myčky v akci s novou 2 letou zárukou...

Od: dodi
Datum: 07.08.15 08:16

Dodbrý deň!

Áno,to je pravda,dnešné výrokky sú nekvalitné a stoja za hovno!

Ja sám som mal nový televízor,no,už doslúžil,nemal dlhú životnosť,mojej mame som vybral na splátky chlaničku,tá tiež nevydržala dlho,iba necelých šesť rokov.

Preto ja nemám vôbec dôveru v nových veciach a radšej používam staré veci,ešte z čias socializmu,lebo socialistické veci boli veľmi kvalitné a vydržali dosť.

Ja som to poriešil tak,že používam iba staré veci a nové vôbec nekupujem.

Zohnal som si starý televizor,starú práčku,chladničku Calex,z roku 1982 a aj auto zn. Škoda 105L z roku 1987, a verte neverte,tie veci mi do dnes fungujú a nechcú sa pokaziť!

To bola kvalita,nie ako dnes!

Dnes sa už robí na kvantitu,nie na kvalitu,preto nechcem nové veci a radšej používam tie staré spoľahlivé,kvalitné.

Preto aj Vám poradím,radšej používajte staré veci a nové nekupujte.

Tie staré 30 ročné veci vám budú fungovať možno ešte ďalších 20 rokov!

Staré veci vyrdžali dosť,preto aj do dnes fungujú.

Toľko moja odpoveď na Vašu otázku.

S pozdravom Ďodi z Košíc.

Od: mroz
Datum: 07.08.15 08:23

Tak řekněme, že značka XXX vloží do svýho zboží, mixeru kurvítko. Příště si značku XXX nikdy nekoupím, přestože za rok bych si od téže značky koupil třeba ještě žehličku a robota. Oplatí se používat kurvítka, co myslíte? Kurvítko se vyplatí použít pouze tehdy, pokud má výrobce silnou pozici na trhu - vlastně monopol a nelze vybírat jinou značku, což je při dnešní konkurenci většiny zboží nereálné. A pokud je firma vážně nějakým oligopolem, je nad ní větší dozor...

Datum: 07.08.15 08:33
avatar

mroz:

To je hezké jak to popisujete..Vyberete si jinou..kvalitnější značku

Jenže oni to dnes dělají prakticky všichni výrobci, takže si objektivně nemáte koho vybrat (i když si stokrát myslíte, že jiná značka bude lepší).

Mimochodem..již v roce 1924 vznikl kartel Phoebus (Osram, Philips, General Electric a další)..Najděte si o tom něco. řízená životnost není novinkou dneška..

Od: mroz
Datum: 07.08.15 10:03

"To je hezké jak to popisujete..Vyberete si jinou..kvalitnější značku

Jenže oni to dnes dělají prakticky všichni výrobci, takže si objektivně nemáte koho vybrat (i když si stokrát myslíte, že jiná značka bude lepší).
"

Pointa je jinde. Pokud značka XXX zklame, nekoupím příště opět mixér ani žehličku... od této značky a zkusím - třebaže opět mylně značku jinou - to je fakt. Značka XXX nebude mít tržbu, kterou by jinak měla. Nejsem si vůbec jist tím, že se kurvítko reálně oplatí. Mimo toho, pokud se reálně nápadně nekvalitní součástky neboli kurvítka prokáží u nějaké značky a toto se objeví v tisku, značka v podstatě končí, bez ohledu na naše oficiální kontrolní úřady.

Datum: 07.08.15 10:15
avatar

Vy si koupíte místo značky XXX která Vás zklame značku YYY...

Druhý člověk kterého zklamala značka YYY si koupí značku XXX..

Kvůli "řízené životnosti" (alias kurvítkům) žádná značka končit nebude..., je to realita, která se používá již dlouhou dobu.

Tyto věci existují jak v levných třídách výrobků, tak v těch drahých..Myslítem že taková lednice za 40tis nemá kurvítko? To víte že má..Lednice za 6tis ovšem také. Pračky, fotoaparáty, televize? Všechny co znám..

Včera kolega v práci reklamoval potřetí svou novou TV...já jinou značku 4x..

Od: mroz
Datum: 07.08.15 11:23

To, co popisujete je pravda. Má to hlavu a patu hlavně v globálu. Reálně vážně může být. Stačí ale jedna značka v oboru, která by se ale chtěla profilovat kvalitou za dobrou cenu. Poukáže na kurvítka a bylo by to jako lasička v kurníku. Lidé dají hodně na reference, například časopis dtest. Dobrá pověst se hodně obtížně buduje a snadno se ztrácí. Souhlasím s tím, že žijeme v době velké konkurence, která sice tlačí cenu dole na straně jedné, no na té druhé zase kvalita součástek klesá. Do jaké míry toto interpretovat jako úmyslná "kurvítka", to je otázka. Jedna věc je nekvalitní výrobek tlačený nízkou cenou (plný nekvalitních součástek nebo třeba jen jednou) a druhá věc je, nějaké kurvítko v rámci oborového kartelu. Někde jsem četl, že tyto věci chce nově více kontrolovat, regulovat EU.

Od: bmbx®
Datum: 07.08.15 11:45

jo, EU to chce postihovat, největší problém je, že kurvítka jsou většinou těžko identifikovatelná.

Dnes to není o nekvalitě součástí, je to prostě opravdu úmyslné - flexibilní vodič ohýbaný přes ostrou hranu - pár tahů pilníkem a je po kurvítku, silonové ozubené kolo, které je čistě náhodou nesmyslně odlehčené v místě největšího namáhání - tenká kovová trubička, nebo jen kroužek z ocelového drátu a je po kurvítku, panty mnoha notebooků, kousíček plastu navíc a je po kurvítku, elektrolytické kondenzátory na vyšší teplotu, nebo jejich vhodnější umístění - a je po kurvítku.

Mohl bych pokračovat, příkladů mám mnoho z vlastní zkušenosti ;)

Od: mroz
Datum: 07.08.15 11:55

Tak vidíte, že ta kurvítka je možné objevit a pojmenovat.. Možná EU potřebuje právě vás, pro boj s tímto nešvarem. Možná by bylo řešením zákonem zavést záruku 10 let a bylo by po kurvítkách :D

Od: bmbx®
Datum: 07.08.15 12:17

Problém je, že to co jsem vyjmenoval jsou kurvítka mechanická, která sice lze najít, identifikovat a pojmenovat, kdo před zárukou výrobek rozebere a prohlédne? Většinou se to projeví po záruce a výrobek skončí ve sběrném dvoře, kdo to bude hledat?

Dnes se začínají používat kurvítka softwareová, kdo to bude hledat?

Lidi si dneska moc zvykli na to, že všechno vydrží málo a už je to ani neznepokojuje a pak pokud by se podařilo kurvítka vymítit, tak jsou jiné metody jak lidi donutit kopovat nové výrobky.

Co asi dělá třeba microsoft se svými windowsy? Prohlásí že končí podpora a lidi zpanikaří a přecházejí na nové systémy, přestože zas tak velký přinos to není a ejhle, podpora běží dál.

Jako krásný příklad uvádim toto, v dobách vyvíjení barevné TV se bral ohled na to, aby vysílání barevného signálu bylo plně kompatibilní s černobílými přijímači, aby se jich lidi nemusely hned zbavovat. Dnes se zahájí digitální vysílání, ano lze to řešit u starých TV settopboxem, při zahájení vysílání bylo na trhu mizivé množství TV s DBVT tunerem, dnes je jich plno, ale zase je mizivé množství TV, které by podporovaly kodeky, které bude potřeba v příštích letech ;)

doplněno 07.08.15 12:21:

Další věc je, že mnoho výrobků se k nám a na východní trhy dováží v té horší jakosti.

Datum: 07.08.15 10:19

Chybí Vám schopnost globálního pohledu na věc. Zatímco vy jste nespokojen se značkou xxx a přejdete ke konkurenci, deset zákazníků od konkurence koupí ze stejného důvodu xxx. A s prokazatelností kurvítka je to tak, že žádná firma neudělá kurvíko tak nápadné, aby bylo možné prokázat úmysl. Aspoň jsem ještě neviděl na tišťáku u součástky nápis "kurvítko". Zato už jsem viděl elektrolytický kondenzátor doslova obejmutý chladiči z obou stran. Přitom stačilo chladiče otočit žebry na druhou stranu a životnost kondenzátoru by několikanásobně stoupla. Ale to jistě nebyl úmysl, to se jen konstruktér špatně vyspal *zed*

Datum: 09.08.15 21:23
avatar

Souhlasím - např. firma Sencor mě napálila dvakrát, potřetí se jí to nepovede, protože od ní už nekoupím nikdy ani hřebík.

doplněno 09.08.15 22:41:

Ale tak zase myčku bych nezavrhoval - narozdíl od spousty opravdových zbytečností je tohle jedna z nejužitečnějších věcí v kuchyni (pokud jste v rodině víc než dva).

 

Od: willy
Datum: 09.08.15 21:34

Nebo zvazit, zda tu vec opravdu potrebujeme.. Jsme zavaleni smetim a pak nas stve, kdyz se neco pokazi. V kuchyni nemam zadneho robota, zadnou mycku... Pekna kuchyn a varime vytecne i bez techto "nezbytnych veci" heh. ;) Nadobi si umyje kazdy po sobe... Ano, mam na to a mohl bych si vsechny ty "nesmysly, ktere mne podsouva reklama" koupit. Ja ale nechci a nikdo u nas doma a ni o to smeti nestoji. Nejsem linej, a jsem oprosten od toho, abych se vztekal - "zas neco nefunguje" a - jsem spokojenej.

Datum: 20.08.15 01:15

Ještě jednou ahoj všem,

pěkně se nám to zakulatilo. Tohle by měl být jubilejní, stý příspěvek k mé otázce. Proč se k ní ještě vracím? Porouchal se mi NTB. Je to přesně 24 měsíců a 5 dní od zakoupení. V opravě byl již jednou, ale záznam o délce opravy nemám, dle mailu právě cca 5 dní... Zítra volám do servisu, uvidím, jak se k tomu postaví... Mimochodem, foťák odešel taky, ten naštěstí měsíc před uplynutím záruky - nepravitelná vada. Není těch "náhod" trochu moc?

Datum: 20.08.15 09:29
avatar

Jojo, je to na grc! *zed*

doplněno 20.08.15 10:14:

Taky mám problém. Nemohu zprovoznit robot, protože se ulomil maličký čudlík, prý se mu říká unašeč. Musí se koupit celý dekl, říká se mu víko velké nádoby. A to se koupit nedá a nedá a nedá.*plac*

Od: jmlc®
Datum: 20.08.15 15:34
avatar

Já se včera rozhodl ty denní světla opravit - resp. nahradit novými. Zajel jsem do mototechny a říkám - máte VODOTĚSNÉ DRL? Jak případná záruka? Já namontoval už troje, a pak mi záruku nechtěli uznat, že to není s certifikátem montáže od autorizovaného servisu, že jsem si to rozbil sám... Prej mají a za 300 a že to normálně zreklamují, když tam nateče voda - že to přeci není důvod montáže v garáži... a prý je prodávají dlouho a zatím je nikdo nešel reklamovat.

Hurá - kupuju. Dnes jsem je namontoval a to jedno svítilo jen z polovinou diod - takže okamžitá cesta zpět do obchodu a výměna kus za kus. Jedna paní byla vyděšená, že to chci zkoušet na místě a ukázat, že to nesvítí - "já se bojím elektřiny"... Druhá nas.aně vzala jiné balení, vyzkoušeli jsme ty chybné i ty nové a vyměnila beze slov.

Cesta tam, zpět, parkovné - 60,-Kč. Se nedivím, že to lidi nereklamují, když nejistá reklamace je drahý špás na tak levnou věc.


doplněno 07.09.15 20:35:

A další nečekaná chybička - Flash disk Kingston USB 3.0 - přesně 30 měsíců po koupi, záruka jen 24 měsíců - bez jakékoliv indície či varování po uložení 3 hodin práce najednou padlo a nelze načíst - zcele nef-ční, a že jsem se snažil na několika PC a různých OS vč. TV.

Asi je to paranoia - že by to bylo časově naprogramováno?

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.